BMW M6 (2006)

autoreview

BMW M6 (2006)

Signalement

UitvoeringM6
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf38.400 km
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fenomenaal!

  • 41.000 km

Voortraject
Vanaf de introductie in 2005 stond het vast: Een M6 zou er eens komen. De rij-ervaringen in mijn M Roadster, de prachtige enigszins onconventionele lijnen en een magistrale krachtbron waren voor mij voldoende om zonder ook maar een meter in deze auto te hebben gereden overtuigd te zijn van zijn superieuriteit. Ondanks dat mijn vrouw mij twee jaar geleden nog heeft proberen af te schepen met een schaalmodel, wist ik haar in augustus mee te slepen naar de dealer waar een safierzwarte M6 met merinoleder en weinig kilometers uit 2006 te koop stond. En ook zij was om.

Hier ging echter een behoorlijke zoektocht aan vooraf. De markt voor deze exclusieve auto is beperkt en je hebt toch bepaalde eisen aangaande, kleur, interieur en kilometerstand. In augustus vond ik dus een model dat aan mijn eisen voldeed.

Vormgeving en comfort
Qua uiterlijk klopte alles aan deze auto. Hij is getekend met gevoel, ergonomisch ontworpen en gebouwd met oog voor detail. Het vooraanzicht straalt klasse, maar ook kracht uit. Het carbondak geeft de auto een exclusieve look en het achteraanzicht verraadt maar een ding: M-Power! De kofferbak biedt met ruim 450 liter voldoende inhoud voor al je spullen en een weekje weg is met deze auto geen probleem. De stoelen zijn naar wens in te stellen (uiteraard elektrisch) en zitten prima. Achterin kom je niet zo makkelijk. Hoewel de zitting erg comfortabel is, moet je niet langer zijn dan 1.75m om voldoende hoofdruimte te hebben. De standaarduitrusting is supercompleet. Veel beter dan bijvoorbeeld bij een Audi. Een S5 viel bij mij af vanwege de karige standaarduitrusting. De M6 heeft standaard parc distance control voor en achter. Een fantastisch geluidssysteem, snelheidsafhankelijk volume, cd-wisselaar, spraaksturing, lederenbekleding (werkelijk alles is leer inclusief dashboard!), stoelverwarming, ingebouwde telefoon met bluetooth, navigatie, een briljante boardcomputer, alcantaraleder aan het dak, memoryfunctie op alles, head-up display, f1-schakeling etc. etc. Extra had deze auto een ingebouwde dvd-speler met wisselaar en Stinger.

Alleen al op het uiterlijk was ik overtuigd door deze M6. De proefrit die later volgde bleek enkel bevestiging en overtreffing van mijn verwachting.

Rijervaring:
Het indrukken van de startknop levert een prachtige donkere sonore brom die ieder jongenshart sneller doet kloppen. De auto heeft een Eisenmann-uitlaatsysteem, wat zorgt voor een intenser en heftiger geluid dan de standaard uitlaat. Prachtig. Het nadeel van de eerste kilometers is dat de olie eerst warm moet zijn om hogere toeren te draaien dan je eigenlijk zou willen, maar ook rustig wegrijden geeft een heerlijk gevoel. De auto kan gereden worden als automaat, of je kunt de sequentiele bak handmatig bedienen met de pook of flippers aan het stuur. De auto kan op -tig verschillende standen worden ingesteld, doordat je demping, vermogen, tractiecontrole, gevoeligheid gaspedaal en snelheid van koppelen zelf kunt instellen. Zo zijn er alleen al voor deze laatste vijf standen in de automatische modus en zes standen in de handgeschakelde modus mogelijk. Van zeer comfortabel tot supersport. Hierover straks meer. De auto is door alle mogelijke instellingen zeer veelzijdig. Je kunt rustig en comfortabel op de rechter baan in het verkeer meerijden of (wat zeer verleidelijk is) fullspeed over een landweggetje knallen terwijl je jezelf een formule 1-coureur waant.

De auto stuurt zeer scherp, direct en voelt sportief aan. Door het enorme vermogen vraagt het gaspedaal om secure bediening. Met DSC aan is de auto echter 100% onder controle en komt doorslippen nauwelijks voor. Ook niet bij nat weer. Je voelt je zeer veilig in deze auto. De brede banden zorgen voor goede grip. Door het toch behoorlijke gewicht van de auto merk je dat de auto in langere ruime bochten op hogere snelheid soms licht neigt naar onderstuur. Een verschil met de M Roadster die aanmerkelijk lichter is. De bediening van alle toeters en bellen is even wennen, maar uiteindelijk heel logisch. Het bekritiseerde I-drivesysteem is wat mij betreft een fluitje van een cent en zonder nadenken vind je de juiste menu's.

Wanneer de motor warm is en je het gaspedaal dieper intrapt begint het feest. Wat een geweldig geluid geeft die V10. Dreunend in lage toeren en gillend en snerpend wanneer je flink doortrekt tot boven de 8000 toeren. Het tussengas bij terugschakelen is zwaar verslavend en een keer op gang wil je niet meer uit stappen en eigenlijk alleen maar harder. Handmatig schakelen heeft de voorkeur omdat je in control bent en bovendien optimaal geniet van het terugschakelen. De power is fenomenaal. Doordat de auto zo gestroomlijnd is ontgaat de snelheid je soms en merk je vooral hoe sterk de auto is door medeweggebruikers in je achteruitkijkspiegel te bekijken en je snelheidsmeter in de gaten te houden. Boven de 200 blijft de auto volop accelereren. Boven de 300 vrees ik ook, maar dit weet ik nog niet, ondanks de verwijderde snelheidsbegrenser.

Het begint echter allemaal pas echt bij het indrukken van de knop 'power'. Pas dan heb je de volledige 507pk tot je beschikking. En als je al die paarden loslaat verandert de daarvoor nog enigszins degelijke auto in een rakket. Met geen pen is dat gevoel te beschrijven. Je wordt daadwerkelijk gelanceerd. Het is onvoorstelbaar wat BMW heeft gepresteerd met dit blok. Onder de M-knop kun je je favoriete stand instellen. Mijn voorkeur: 507pk, DSC uit, sportvering en de meest brute schakelstand. Op het head-updisplay zie je keurig snelheid, verzet en toeren. Iedere keer opschakelen geeft zo'n enorme 'kluunk' dat je denkt dat de auto bijna uit elkaar word getrokken. Niet meer breedgrijnzend, maar eerder juichend zit je achter het stuur terwijl je de knallen en brullen via de uitlaten achter je laat. Bochtenwerk is fantastisch en de remklauwen brengen de auto in no-time tot stilstand. Het lijkt wel of de hele wereld in een reusachtige kartbaan is veranderd. Bij een acceleratie (met launch control) uit stilstand weet je niet wat je overkomt. Dit is sneller dan een Porsche , misschien wel intenser dan een Ferrari, maar komt toch nog een beetje bescheiden over en biedt het comfort en gemak van een sedan. Het verrassingseffect is fantastisch. Wat mij betreft is het een super GT. Ik kan er over blijven doorschrijven, maar eigenlijk kan ik beter een ding neer zetten: Dit moet je gewoon meemaken! Dit is de uberBMW.

Na de proefrit heb ik niet meer hoeven nadenken. Tot en met de dag van vandaag heb ik geen seconde spijt. Iedere ochtend is het een feest om in te stappen. Iedere autoloze dag is verschrikkelijk. Uiteraard moet je voor al dit genot wel wat over hebben. De auto slurpt met 1 op 6 flink en de wegenbelasting en verzekering kosten ook een aardig duit. Onderhoud is ook niet goedkoop, maar het is het allemaal meer dan waard. De techniek van de M6 is ongekend en tot nu toe heb ik nog geen enkel technisch probleem ondervonden. Ik verwacht niet om ooit ook maar een seconde spijt te krijgen van deze koop.


Minpunten
BMW-liefhebbers raad ik aan hier te stoppen, want ondanks het feit dat mijn droomauto in de realiteit al mijn verwachtingen overtreft zijn er ook een paar kleine minpuntjes:
-Het zicht in de auto is goed, maar het is door de lage zit moeilijk in te schatten hoeveel ruimte ja aan de voorkant hebt. De neus met tien cilinder is flink. PDC is wat dat aan gaat een uitkomst.
-Over de gordolophanging is niet goed nagedacht. De gordel hangt te ver achter je. Je kunt de gordel over de hendel heen hangen waarmee je de stoel naar voren klapt, maar een gordelaangever zoals in de 3-coupe zou veel beter zijn. Daarnaast schuurt de gordel aan de onderkant langs de zitting, waardoor het leer beschadigt.
-Alles is elektrisch behalve het verstellen van de lengte van de stoelzitting

Het rijden is in het begin wennen door alle techniek. Ook moet je de auto langzaam leren kennen. Zo weet ik dat ik de grens van de auto nog lang niet heb opgezocht en nog verbaasd zal zijn over de capaciteiten van deze auto. De reacties die je op de auto krijgt zijn verschillend. Aan de ene kant krijg ik volop duimen van mannen en jongens met hetzelfde autohart als ik. Aan de andere kant kom je ook afgunstige types tegen. Zo werd ik laatst uit het niets afgesneden door een C1 met middelvinger die vervolgens besloot om voor mij bovenop de rem te gaan staan. Gelukkig overheerst de eerste groep. Daarnaast heb ik de auto gekocht voor mezelf en niet voor een ander. Hoewel het natuurlijk altijd leuk is indien een ander een blijk van waardering voor je auto geeft!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens