BMW M6 (2006) #3

autoreview

BMW M6 (2006)

Signalement

UitvoeringM6
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf49.762 km
KM-stand laatst52.890 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waanzinnig

  • 52.890 km

De BMW M6

Aanschaf:

Na lang zoeken kwam ik uiteindelijk de, voor mij, ultieme E63 M6 coupe tegen bij een autobedrijf in Aalsmeer. Het exemplaar in kwestie was uitgevoerd in Saphirschwarz met zwart leder, van eerste eigenaar, slechts 49700km gelopen en voorzien van garantie. Na een bezoek en uitgebreide proefrit, besloten de auto te kopen.

Na 2 weken wachten en 1 week na de verkoop van m’n E39 M5, was ’t dan eindelijk zover: de M6 kon worden opgehaald! En na een treinreis van bijna 2,5 uur wist ik ook meteen waarom ik nooit gebruik maak van het openbaar vervoer; een en al irritaties! Maar het was het waard, toen ik weer oog in oog stond met de M6; wat een imposante machine! Prachtig stond ie te glimmen en ik kon niet wachten om er mee naar huis te rijden.

Auto op contact zetten, voet op de rem, handrem eraf en de sleutel omdraaien. Dat is ervoor nodig om de 5.0 V10 tot leven te laten komen. Het was tijd om naar huis te gaan en na een stuk binnendoor was ’t tijd om de snelweg op te gaan. Voet op ’t gas en wat een geluid! Heerlijk! De 2 uur naar huis zijn omgevlogen, wat een heerlijke auto! Ook qua comfort niks te klagen, de fantastisch comfortabele stoelen bieden veel steun en zitten gewoonweg heerlijk.


Rijervaringen:

-Binnendoor; Als je de auto start, staat ie standaard in de P400 mode. De motor levert niet het volle vermogen en is daardoor ietsje zuiniger in verbruik. Ook is 400pk meer dan genoeg voor dagelijkse activiteiten. Dus in stadsverkeer staat de auto bij mij meestal gewoon in P400, het enigste wat ik verander als alles op temperatuur is, is het schakelprogramma. Dat gaat naar standje 3 of 4, zodat de auto iets sneller schakelt. Voelt gewoon fijner, maar dit kan smaakgevoelig zijn. Ook of je ‘m in automaat laat staan of handgeschakeld rijdt. En de dotten tussengas die de auto geeft bij het terugschakelen voor een bocht of rotonde werken ronduit verslavend! Echt een heerlijke auto om elke dag te rijden. Ik persoonlijk doe dat niet; geen korte stukjes (zoals naar het werk of de sportschool) en doorgaans niet met slecht weer. Dan blijft ie lekker binnen.

-Snelweg; Voordat ik de snelweg op ga, druk ik de M knop in en gaat alles naar max. Of een druk op de power-knop volstaat soms ook, dan blijft de auto wat zachter geveerd. Bij het opgaan van de snelweg is het heerlijk om de V10 de benen te laten strekken en te genieten van het heerlijke geluid. Het maakt niet uit wat je tegenkomt, je bent sneller! Al weerhoudt dat sommige “types” (we kennen ze allemaal…) niet om het toch even te proberen en/of lekker op je bumper te komen plakken (dit geldt overigens niet alleen voor de snelweg, maar ook voor binnendoor). Soms leuk, maar veelal irritant. Het hoort erbij zullen we maar zeggen.


Diverse opties uitgelicht:

-SMG7; In tegenstelling tot Amerika (waar de SMG een optie was en een handgeschakelde 6 bak standaard), was de M6 in Europa enkel leverbaar met de SMG 7. In principe een gerobotiseerde handbak met enkele koppeling en 7 versnellingen. Een heerlijke versnellingsbak met diverse schakelprogramma’s, namelijk; volledig automatisch, handgeschakeld met de pook of handgeschakeld met de F1 schakelflippers achter ’t stuur. Ook zijn er 6 standen voor de schakeltijden (oftewel de snelheid/agressie waar mee geschakeld wordt). Zoals eerder gezegd, een heerlijke versnellingsbak! Echter geen match voor de huidige varianten met dubbele koppeling, zoals o.a. in de F10 M5.

-iDrive; Een systeem waar ik in eerste instantie een beetje sceptisch over was, puur en alleen gebaseerd op de verhalen van anderen (waaronder autoreviewers). Geheel onterecht overigens! Oke oke, je moet er even voor gaan zitten, maar dat is geen verspilde moeite. Na een tijdje heb je ’t hele systeem door en werkt alles zeer intuïtief. Alles is onderverdeeld in 5 categorieën: communicatie, navigatie, entertainment, klimaat en voertuigsettings (i). Spreekt allemaal voor zich en zo’n beetje alles is naar eigen smaak in te stellen.

-Head up display: Prachtig systeem waarbij allerlei informatie in het gezichtsveld van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd wordt. Er zijn 2 weergave mogelijkheden, de normale weergave en de M weergave. Bij de normale weergave worden de snelheid, navigatiemeldingen (mits in gebruik), check-control en cruise control (mits in gebruik)weergegeven. De M weergave projecteert de toerenteller, snelheid en versnelling. Een systeem waarbij je je ogen constant op de weg kunt houden. Iets wat heel snel went!

-M Drive; De bekende M-knop op het stuur. De knop ter vervanging van de “sport” knop in de E39 M5 en E46 M3. Druk je op deze knop worden diverse dingen gewijzigd, namelijk het motorvermogen, de DSC, EDC (demping) en schakelprogramma. Mijn instellingen zijn als volgt;

-SMG Drivelogic S6
-EDC sport
-DSC M Dynamic Mode
-P500 sport
-M Head-up display


Kosten:

Nog geen ervaring mee, al ga ik ervan uit dat qua servicekosten deze auto de E39 M5 niet veel zal ontlopen.

Problemen/onderhoud:

Inmiddels is onder de garantie een en ander vervangen;

- De accu vervangen, cel kapot en laadde niet meer bij. Let goed op, dat wanneer je dit niet bij de dealer laat doen, je alsnog de accu laat registeren. Doe je dit niet, laat de auto de accu leeg lopen tot 't laatst gemeten niveau (dus rij je weer rond met een zwakke accu) en tevens wordt de accu te zwaar bijgeladen, waardoor de nieuwe accu snel kapot gaat (de auto past gaandeweg zelf het laadvermogen, naarmate de accu ouder/zwakker wordt). Kosten bij BMW: €435,-

- De telefoonmodule. Heel leuk probleem dit; het probleem uitte zich voornamelijk via de radio. Om de 20 a 30 seconden viel het geluid 'n paar seconden weg (alsof je op mute drukt) en kwam vervolgens weer terug. Ook raakte de iDrive af en toe van slag (beeld op zwart, controller die niet meer werkte). Auto uit laten lezen bij BMW, vervolgens hebben zij de module omgelust en was 't probleem vastgesteld. Gelukkig! Ook onder garantie vervangen en nu werkt alles weer naar behoren; blue tooth werkt weer zoals 't hoort en 't audio-systeem heeft ook geen keuren meer. Kosten (i.c.m. software-update): Ruim €600,-


Plus- en minpunten:

Plus:

-Geweldige sensatie/rijervaring
-Comfortabele cruiser of supersporter
-De V10 (S85) is echt een juweeltje!
-Absolute wannahave (mijn mening!)

Min:

-Verbruik: met 1 op 4,5 stad, 1 op 9 snelweg is het verbruik (iets) hoger en de tank is kleiner (70L t.o.v. de 80L in de E39 M5). Dus je staat wat vaker aan de pomp. Begrijp me niet verkeerd, ik klaag niet:P, ik vermeld het alleen.
-Geen peilstok! Zeer vervelend dit, de olie kan pas gepeild worden als deze 70ºC of warmer is.
-Gordelpositie: deze zit erg ver naar achter en een gordelaangever was eigenlijk een must.
-Automaatprogramma gaat in de standaard mode te snel door de versnellingen heen.


Mocht iemand ooit vragen hebben, stel ze gerust!

Bedankt voor het lezen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.