BMW M550d xDrive Touring (2014)

autoreview

BMW M550d xDrive Touring (2014)

Signalement

UitvoeringM550d xDrive Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst170.400 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 155.000 km

Na eerder een BMW 5 Touring te hebben gehad, een 1997 523i en een 2004 530d, heb ik 2 verschillende Citroen C4 Grand Picasso diesel gehad. Dit vanwege de ruimte voor de kinderstoelen en boosterseats. Nu de kids wat ouder zijn en de financiële middelen wat beter, uitgekeken naar weer een BMW. Een aantal weken alle autosites afgestruind (tip: gaspedaal.nl), uiteindelijk op Marktplaats een paar leuke gevonden. Gezocht op ca. 30000€, max 180000 kilometer, trekhaak, meer dan 250pk. Een antraciet 2014 535xd had mijn voorkeur maar die had geen adaptive cruise control, een functie die ik in mijn 2004 530d juist zo waardeerde. En deze witte (ohoh, met een witte blijf je zitten) m550d xdrive. Wel even slikken die nieuwprijs van 132000 want daar ga je dus verzekering premie over betalen. Maar goed, goede prijs en op het oog een als nieuwe auto en 8 schadevrije jaren, dus de knoop heel snel doorgehakt nadat ik de Citroen verrassend goed kon verkopen. Vandaag de eerste kilometers gemaakt. Nu nog aan het uitzoeken wat er allemaal op zit en hoe het werkt. Het vermogen is gigantisch. Na een aantal jaar boetevrij te hebben gereden kan dat met deze wel eens uitdagend worden. Behalve de APK is er qua onderhoud sinds 2019 niks bekend. Wel staat alles op ok, maar toch binnenkort maar eens laten nakijken. Hopelijk geen nare verrassingen, wordt vervolgd.

2 maand verder

  • 159.000 km

Ik rij nu ongeveer 2 maand in de BMW. Heerlijke auto. Het verbruik ligt op iets minder dan 1:10, dat had ik verwacht. Een aantal opties die af fabriek niet ingeschakeld waren heb ik met een OBD2 module en de app Bimmercode geactiveerd. Zitten er een paar bij waarvan ik me afvraag waarom dat in hemelsnaam niet standaard aan staat. Neem bijvoorbeeld kofferklep sluiten met sleutel. Launch control paar keer uitgetest, man wat een power. Alsof je in een achtbaan zit. Adaptive cruisecontrol werkt super, kan nu ook worden gebruikt voor filerijden wat mijn E61 nog niet had. En het adaptive deel kan uitgezet worden, ook fijn.

Stoel- en stuurverwarming zijn een geschenk in de winter. Standkachel zou fijn geweest zijn maar zit er niet op. Middels een zeer mager uitgeruste app kan je de ventilatie aanzetten op timer of handmatig, maar dat is niet bepaald hetzelfde. Gezocht naar een remote start inbouw maar daar is weinig van te vinden. Tips welkom.

Eerste beurt gehad, ter controle. Geen gekkigheden aangetroffen. Filters en olie vervangen. Twee nieuwe voorbanden besteld. De auto trekt iets naar rechts en het stuur staat niet helemaal recht dus dan ook direct uitlijnen. Las op een forum dat software update kan helpen tegen rechts trekken, wat een bekend issue is bij dit model, dat houden we als optie achter de hand. Met bijna 400pk en 700+ nm wil je wel recht vooruit.

11 maanden plezier

  • 170.400 km

Na 11 maanden M550d rijden begin ik me wel wat zorgen te maken. Kan ik ooit nog over naar een andere auto? Het kan haast niet anders of dat gaat tegenvallen. Voorlopig hoeft dat niet, de auto doet het nog altijd fantastisch en ik stap er dagelijks met plezier in. Veel korte ritjes, dus het verbruik is hoog, 1 op 11,4. Met een groter deel snelweg kilometers zou dat wel richting de 1 op 14 kunnen. Moet ik wel erkennen dat ik de auto, eenmaal opgewarmd, ook wel graag even de sporen geef. Het is echt oppassen onder de 50km/u te hard te blijven. Beetje gas geven en de auto schiet vooruit. Zo nu en dan stap ik in de Clio van mijn echtgenote, met 120PK niet perse een heel langzame auto, maar mijn god wat een verschil. Ik moest er pas hardop om lachen. Wat ben ik toch een verwend manneke.

Onderhoud heeft zich dit jaar beperkt tot een set nieuwe achterbanden (Dunlop SP Sport Maxx GT 275/30R20) in januari en APK. De banden die eronder zaten zorgen voor trekken in het stuur. Toen we de banden eraf haalden, bleek een van de achterbanden een enorme bobbel te hebben en de ander scheuren van meerdere centimeters. Ze waren ook van een merk waarvan ik nog nooit had gehoord en hoewel het profiel nog goed was dus behoorlijk, bij het gevaarlijke af, versleten. Spelen met de launch control zal daarbij niet geholpen hebben. Dat heb ik na december ook niet meer gedaan op advies van een van jullie om daarmee op te passen. Na wisselen van de banden is het trekken in het stuur weg en het algemene rijcomfort toegenomen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum