BMW M5 (2006)

autoreview

BMW M5 (2006)

Signalement

UitvoeringM5
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 80.000 km

De wekker gaat, hoera ik ga naar mijn werk…in de M5!!!.
Ik doe het licht aan in de garage, loop naar mijn auto en bij het vastpakken van het achterportier of voorportier opent de auto. Toch fijn die comfortsluiting.
De brandstof/hydraulische pompen worden ook wakker en brengen de systemen op druk. Na het dichtslaan van de portier en het omdoen van de gordel, open ik de garagedeur met een druk op de knop bij de binnenspiegel. Ik start de M5 met een druk op de knop, sleutel zit gewoon in mijn zak. De auto komt gorgelend tot leven en de versnellingsbak staat in de “auto” stand. Rustig wegrijdend heb ik toch de indruk dat de M5 de woonwijk wakker schudt door zijn metalige uitlaat geluid ( sorry buren!!) . Ik schakel met de flippers aan het stuur naar de 2e versnelling, ….wat is die versnellingsbak ’s-morgens chagrijnig. Met een schok(je) zit ik in zijn twee. Op het moment dat ik de weg oprijd gaat het schakelen al veel soepeler. Heerlijk direct en geen moment van aarzeling als ik wil overschakelen. De bak doet altijd wat ik vraag op elk moment, op elk gewenste snelheid zonder enige bedenktijd of vertraging. Laat ik maar gelijk bekennen, wat is die SMG een wereld versnellingsbak.
De auto staat nog steeds in de 400 pk mode en de indicator van de toerenteller geeft aan dat ik niet boven de 5500 toeren mag komen. Het is meestal druk op de weg dus dat hoge toerental heb je dan toch niet nodig en…ik rijd de M5 altijd netjes warm.

Als de auto start staat hij standaard in de volgende modus;
• Drive modus, ontspannen
• Versnellingsbak, automatisch
• Motordynamiekregeling, P400 mode
• DCS, aan
• EDC, comfort mode
• Actieve stoelleuning, comfort
• Head-up display, normale weergave

Al rijdend zie ik dat de toerental indicator oploopt tot maximaal 8250 toeren, indien gewenst kan er nu flink worden doorgereden. De auto rijdt nu heel comfortabel. Je voelt wel dat het onderstel, ook in de comfortstand, redelijk wat informatie over het wegdek doorgeeft aan het interieur. Mijn vorige auto was een BMW 540i die toch veel meer op comfort is afgesteld…..dat is de M5 niet, die is bedoeld om te boenderen.
Ik zet een CD op, de Ipod kan ook worden gebruikt. Het geluid in de auto is volgens BMW van het 7Logic niveau. Dit houdt in dat het geluid ruimtelijk wordt weergeven. Ik vind de geluidskwaliteit geweldig, maar hierin verschillen sommige gebruikers nog wel eens van mening.
Ik geef, als het verkeer het toelaat, af en toe eens gas en de M5 loopt smeuïg door naar zijn 7e versnelling. Het valt/viel mij op dat deze V10 meer toeren maakt dan de V8, in de 540, bij dezelfde snelheid. BMW geeft ook zelf aan dat deze V10 een toerenblok is en dat merk je.
Het koppel is max 520Nm en dat is toch niet bijster veel vergeleken bij al die dikke getunde diesels. Maar het vermogen maakt alles goed.

Rijden.
Het blok is inmiddels warm en op de snelweg heb ik af en toe de ruimte. Terugschakelen naar zijn 3, de motor geeft zelf een heerlijk dot tussengas, en het gas erop. De acceleratie is heel bullig ( staat nog steeds in de P400 mode ), maar niet verbijsterend. Je merkt gewoon alleen niet aan de auto dat het allemaal zo gemakkelijk gaat. Het gedrag van de M5 is heel neutraal en voelt heel veilig aan.

Begrijp me goed, ik ben geen wegpiraat maar af en toe zijn de snelheden toch heel illegaal.

Insturen in de bocht gebeurt heel neutraal. De auto zet zich en geeft daarna geen krimp. Remmen is van het zelfde niveau. Geen enkele onrust in het stuurgedrag bij welke rem actie ook. Hard of zacht, je kunt de M5 plaatsen waar je wilt. Niet trillen, niet zoeken gewoon wat de bestuurder wil, gebeurt. Schakelen doe ik meestal met de flippers. De drive modus in “sportief zeer dynamisch” geeft heel korte schakeltijden. Iets liften met het gaspedaal, doorschakelen. Heerlijk. ( kijk eens op Youtube, Tiff Needel , M5 )

MDM mode.
M dynamic mode is een functie van de dynamische stabiliteitscontrole DSC, die op een wegdek het rijden met hoge langs- en dwars versnellingen mogelijk maakt echter met beperkingen bij de koersstabiliteit. Pas in het absolute grensgebied grijpt het systeem in door vermindering van het motorvermogen en door remingrepen aan de wielen. Deze functie is te activeren met de “M” knop op het stuur. De controlelamp van MDM is dan op het dashboard zichtbaar. Het is een echte feestknop. Mijn persoonlijke MDM instellingen zijn:
• Drive modus, P5 (sportief zeer dynamisch)
• Versnellingsbak, sequentieel
• Motordynamiekregeling, P500 sport
• DCS, aan
• EDC, sport mode
• Actieve stoelleuning, sport
• Head-up display, M weergave

Kijk eens op youtube naar het filmpje van Jeremy Clarkson. Hij brand heel de M5 af totdat het knopje ( de M knop ) wordt ontdekt. En het is echt waar…wat een verandering. De auto wordt agiel en vlug als water, tenminste zo voelt het. Absolute topsnelheid vind ik niet belangrijk maar de gasrespons is fenomenaal. De tussenacceleratie is geweldig, dikke getunde diesels zijn voor deze auto als een snackje, vroeg op de zaterdagavond voor het uitgaan. Dit is zo verslavend.
Het geluid uit de uitlaat wordt op een of andere manier ook aangepast in deze modus. Een zware snerpende brul is de toef slagroom op de taart. De M5 vliegt door zijn versnellingen, in een oogwenk 200, 230, 250, 270. De auto draait dan in zijn 7e versnelling op ongeveer 6500 tpm, maximaal is 8250 tpm mogelijk.
En dan is het feest op, deze M5 is begrensd en ik vind het ook hard zat. Gauw terug naar legale snelheden en een normale hartslag.
Aangekomen op het werk, parkeer ik de auto op de parkeerplaats voor het kantoor. Weglopend hoor ik de V10 nog zachtjes na tikken, de dag is goed begonnen.

Verbruik.
Tja….

Verzekering en wegenbelasting.
Verzekering; Valt me mee als je honderd euro niet veel vindt ( vol casco, opties etc ). Is je portemonnee minder dik is het natuurlijk een hoop geld.
Wegenbelasting; kenteken gewicht is 1730 kg. Kijk op de site van RDW en dan weet je wat het kost in jouw regio.

Opties op deze auto.
Ik heb niet zo’n zin in een klinische opsomming maar een paar opties wil ik wel toelichten.
• Actieve breedte-instelling van de leuning. Dat is fijn!. Je gaat door een bocht en de kant waar de centripetale kracht je heen duwt komt een tegenkracht vanuit de leuning die je weer recht duwt.
• Comforttoegang. Je houd de sleutel in je zak en kan de gehele wagen bedienen. Openen, starten..enz.
• Spraakbesturing. Indien de juiste commando’s worden uitgesproken werkt het systeem goed maar niet feilloos. Een veelvoud aan functies kan je hiermee bedienen. Het is handig en leuk.
• Adaptieve bochtverlichting. De lampen schijnen mee in de richting van de bocht.
• De auto is een zogenaamde “ individual”. Dwz, eigen kleuren en materialen opbouw van het exterieur en het interieur.
• 5 liter V10 M motorsport en de MDM knop. Ik vind deze combinatie geweldig.

Problemen en onderhoud tot nu toe.
Geen, ik heb de auto pas 5000 km.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.