BMW M3 xDrive Competition Touring (2023)

autoreview

BMW M3 xDrive Competition Touring (2023)

Signalement

UitvoeringM3 xDrive Competition Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst19.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een monster, maar wel met goede manieren

  • 19.000 km

Allereerst:
ik schrijf deze review omdat ik hoop dat mensen er iets aan hebben, maar ook wel omdat ik gewoon leuk vind om te schrijven, en het liefst over mijn auto.
Niet uit ijdelheid, maar omdat ik een hele trotse kleuter ben met een nieuw speeltje.
Tegelijkertijd ben ik zeker niet kritiekloos, dus kijk maar wat je ermee doet :)

Hoe het begon:
Ik was doelloos aan het scrollen op mijn favorite Tinder-alternatief... AutoScout24.
Plotseling, na uren teleurgesteld links swipen, kwam dit groene gedrocht met z'n dikke neus voorbij en ik wist meteen: deze moet ik hebben!

Dus, zoals elke man van 37 altijd doet, heb ik de advertentie doorgestuurd naar mijn moeder en gevraagd wat zij ervan vond. Tegen alle verwachtingen in vond die het wel een "gaaf ding" en "doe je wel voorzichtig" en "mag ik hem dan af en toe lenen?"
Dus toen een email gestuurd om een proefrit te plannen en de rest is geschiedenis.

Het gekke is dat ik één van die mensen was die zo'n grote mond had over die "varkensneus" 🐽 en weet ik het wat. Hoe het gebeurd is weet ik ook niet, maar ik ben in dat ene moment omgedraaid als een blad aan een boom.

De auto zelf:
ik heb hem gekocht in Zwitserland als demo van een tuning bedrijf aldaar. Daar woon en werk ik ook, maar mijn grammatica is te slecht dus schrijf ik hier, in het Nederlands.
Hij heeft een carbon dak gekregen voordat de CS uit kwam. Ik vind het zelf een totaal zinloos ding, maarja het zat er al op. Als het regent is hetbwek gezellig, dat geroffel op het dak zullen we maar zeggen!

Verder nog het hele inlaat traject vervangen voor spullen van Eventuri, uitlaattraject is aangepast, dus downpipe + akrapovic sound pakket en nog wat tweaks. Klinkt wel echt debiel vet voor een BMW 6 cilinder. Ik zeg dat omdat ik eigenlijk een AMG persoon ben, en dan met name de M156 8 cilinder. Poah, mien merk zegmaar.
Verder nog:
- een chip tune met wisselbare mappings: 500pk en 600pk. Dus ja, dat is 10pk minder dan standaard in 'eco' modus. Ik vond dat zelf heel grappig dus heb ik dat laten doen.
- Verlagingsveren van HR
- OBD monitor op de plek van het linker ventilatie rooster voor alle nerd info. Erg fijn, al die grafiekjes en cijfertjes.
- een hele bult carbon liflafjes aan de buitenkant die er nou eenmaal al op zaten.
- Custom velgen van mijn tuner in maat 19" voor en 20" achter (huismerk dus haha) ondat we de standaard 20 +21 te groot vonden.
- aangepast stuur met Alcantara

Misschien denk je nu: "ok, goed verhaal knul, maar hoe rijdt dat dan?" en dat zou ik terecht vinden. Dus...

Hoe rijdt dat dan:
Komende uit een E350cdi uit 2017 op de standaard vering viel het me alles mee qua comfort. Ik heb even moeten wennen aan de carbon kuipstoelen, maar ik ben er nu een paar keer mee heen en weer geboemeld tussen Nederland en Zwitserland en ik houd het uitstekend vol, zelfs met mijn toch wel gevoelige rug.
Dwarsrichels worden opvallend goed verwerkt en ik heb nooit het gevoel dat mijn vullingen uit mijn kiezen rammelen. Ook niet op de lappendekens die ze hier B-wegen noemen. Wel wordt het onrustig en zoekerig bij koude banden (PS4) als het vochtig is op de weg + de voornoemde onregelmatigheden in bet wegdek. Dat klinkt als een open deur misschien, maar het verraste me toch omdat het een bekende bocht was waar ik met de E altijd op dezelfde snelheid doorheen kwam zonder enige vorm van twijfel (conti sportcontact 4 geloof ik).
Leermomentje, vooral betreffende de banden lijkt het

Daadwerkelijke kritiek heb ik op het rijgedrag op hoge snelheden in lange bochten. Boven de 180 wordt het problematisch dat de auto perfect afgestemd is op circuit performance. Hij begint dan namelijk vreselijk 'naar binnen te bijten' op het moment dat je een fractie teveel instuurt duwt het buitenste voorwiel je linea recta de middenberm in. Ik voelde hem echt duwen. Geen prettige ervaring moet ik zeggen. Je leert er mee omgaan, maar het is niet wenselijk. De auto daarna nog laten checken op uitlijning etc maar alles klopte. Is dus echt afstelling.
Ik overweeg nu om er (bijvoorbeeld) een setje intrax eronder te doen zodat dat opgelost kan worden. Het standaard onderstel is namelijk niet instelbaar.

Na de tune is de gasrespons lekker dynamisch geworden, maar de versnellingsbak blijft nog een beetje achter en moet duidelijk ook gechipt worden. Standaard lijkt ie toch te vroeg op te schakelen naar mijn smaak.

Daarnaast las ik in de andere review over de m3 Touring hier dat verbruik rond de 8.5/100km zat, maar dat haal ik met geen mogelijkheid. Ongeacht hoe fluweel mijn rechter voet is. Ik kom niet onder de 9.5/100km en als ik door rij zit ik makkelijk op 13.5/100km. En ik weet dat ie getuned is, maar ik vind het toch wel een groot verschil met mijn collega-rijder. Ik ga me hier wat meer in verdiepen.
(ik tank 98 overigens)
Fun fact over verbruik bij hard rijden: op een nacht een beetje door kunnen rijden en in 2.75 uur (165 minuten) mn tank van helemaal vol (60l geloof ik) naar helemaal leeg gereden. Dat is ongeveer een blikje bier aan brandstof per minuut Letterlijk een auto die veel kan zuipen!

Hoe leeft dat dan:

Drempels zijn soms even doorbijten maar alles past gewoon. Ik ben wel heel bang voor stoepranden ivm de velgen maar ik heb mezelf wijs gemaakt dat dat normaal is voor een liefhebber.

Het Infotainment systeem en het gebrek aan fysieke knopjes zorgt er soms/vaak wel voor dat ik echt schuimbekkend van de irritatie in de auto zit (daarom lukt het in een BMW niet om richting aan te geven: it's not me it's the car!).
De afgekloven afwasborstel die deze trend gelanceerd/doorgedrukt heeft in de automotive wereld gun ik echt de rest van z'n leven jeuk in z'n navel.
Datzelfde geldt voor de climate control: als ik me er dan toe zet om het te bedienen op het scherm, vind ik dat het maar matig werkt. In de zomer blaast ie te hard en te koud of juist te weinig. De reactie snelheid van het scherm zelf is prima, maar de precisie van de ventilatie standen is onvoldoende. Ook weer te veel of te weinig en de automatische climate control lijkt vaak in slaap te zijn gevallen, wakker te schrikken en dan volle bak te gaan draaien.
Niet echt top.

In de winter komt ie niet buiten dus dat weet ik niet.

Verder: het viel me op dat de beeldschermen ontzettend warm worden en geen koeling lijken te hebben. Ik weet dat LCDs veel kunnen hebben, maar ik vind het toch slordig dat er (geloof ik) geen ventilatie voor is.

Het Infotainment systeem is ook niet handig of intuïtief (en ik ben echt geen digibeet) en er zijn veel te weinig instellingsmogelijkheden voor het digitale instrumencluster. Ik kan of m'n verbruik zien, of m'n bandenspanning etc. Niks combineren. Ugh.
Het Premium(?) audio systeem is voldoende, maar niks bijzonders. Zeker als je van hardstyle houdt (aka boenk boenk muziek) is het niet erg spannend. Het is voldoende. Maar geen mercedes burmester zegmaar.

MAAR

Al deze ongein valt helemaal weg zo gauw je focust op het rijden. Je wordt echt één met de auto en elke bocht is een klein geschenkje. Ik rij standaard naar een supermarkt 2 dorpen verderop want er zitten een paar leuke bochten in die route.

Wat een machine...
Hij is verre van perfect voor een zeikerd op detail niveau zoals ik, maar je vergeeft hem alles elke keer dat je die blaf hoort bij de koude start. Elke keer als je een bocht door boendert realiseer je je dat de airco goed genoeg is. Elke keer dat je een bocht uit accelereert weet je weer dat je eigenlijk überhaupt geen audio installatie nodig hebt.

Ergens lijkt deze auto toch een beetje op die ene ex... Niet de knapste, maar toch zo veel appeal. Ze doet veel kleine dingen fout, maar zo gauw ze kos gaat denk je: '' ach, we hebben het er later wel over' en je laat je meesleuren naar een plek waar geen tijd meer bestaat.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.