BMW M3 (2003) #3

autoreview

BMW M3 (2003)

Signalement

UitvoeringM3
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds juni 2007 rijd ik in deze BMW M3. Ik heb hem aangeschaft omdat ik een zeer sportieve auto zocht die toch geschikt is voor dagelijks gebruik. De auto komt van de BMW dealer (Ad Smelt, Naarden) en is verkocht onder de voorwaarden van de BMW huisselectie. Dat is wel wat duurder, maar ik heb gekozen voor de zekerheid.
Deze auto voldoet eigenlijk helemaal aan mijn verwachtingen. Indrukwekkende prestatie’s, en een prachtig uitgebalanceerd onderstel. Geen onderstuur, en slechts bij provoceren met veel vermogen, de neiging om te oversturen. Zeer hoge bochtsnelheden zijn mogelijk, en de auto geeft altijd de indruk dat het best nóg harder kan. Op natte weg grijpt de DSC en soms de traction control vrij snel in, en dat gaat bij hard acceleren soms wat onfijnzinnig. De auto voelt goed ’gesloten’ aan, geen noemenswaardige rammeltjes oid. De bediening van de auto is relatief makkelijk, maar soepel wegrijden met weinig vermogen vergt enig gevoel. De koppeling is behoorlijk zwaar. De versnellingsbak werkt licht en trefzeker, je voelt dat de overbrenging erg direct is, zoals dat bij een sportieve auto hoort, en kunt voelen, en soms ook horen dat de nieuwe versnelling is geselecteerd. Uiteraard zijn de vering en demping stug, maar op een normaal wegdek voldoende comfortabel. Overhellen doet deze auto helemaal niet. Mijn M3 heeft volledig lederen ’Zims’ interieur, professioneel navigatie systeem (9*16), 19’ velgen met Michelin PS2’s, zonnedak, verwarmde stoelen, autotelefoon, en nog een aantal andere optie’s. Al met al, ondanks het sportieve karakter toch een prettige auto om langere afstanden te overbruggen.
Het verbruik varieert tussen de 11,5 en 10 liter per 100km. Lijkt me zeer redelijk gezien het prestatieniveau.
Één puntje van kritiek betreft de standaard geluidsinstallatie. Deze is wat mij betreft beneden de maat voor een auto van rond de 80.000 Euro.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn keuze. De M3 maakt zijn reputatie helemaal waar.

Update 29-07-2007
De laatste weken heb ik vrijwel uitsluitend kilometers gereden op tweebaans-wegen en in de stad. Het verbruik stijgt dan naar 13ltr/100km. Ik rijd niet te hard, maar mag graag een keer stevig optrekken.
Via Ebay heb ik in Duitsland een setje luidsprekers besteld van een goed merk (Rainbow) die speciaal voor de E46 BMW Coupé (en dus M3) zijn gemaakt. Ik ga proberen die zelf in te bouwen, en hoop dat de geluidskwaliteit hierdoor verbetert.

PROBLEMEN

Het differentiëel maakt ’knarsende’ geluiden bij lage snelheden in scherpe bochten. Dit neemt af naar mate de auto ’warm’ wordt.
Dit schijnt een bekend probleem te zijn bij de M3, en BMW heeft hier een standaard oplossing voor. De olie wordt vervangen door een ander type, en dat zou het probleem moeten verhelpen.

De ruit van het rechter voorportier rammelt wanneer het geopend is, en maakt mechanische geluiden tijdens het openen en sluiten.
Ook hier was de dealer niet verbaasd. Blijkbaar heeft de coupé een schroef ergens in het mechanisme die nog al makkelijk lostrilt.

De airco maakt bijgeluiden, en koelt niet voldoende.
Waarschijnlijk moet de vloeistof worden bijgevuld.

De autotelefoon vraagt regelmatig om de simkaart te plaatsen (in het Duits!) terwijl ik deze nooit verwijder.
Waarschijnlijk is de simkaartlezer niet meer goed, en dient deze vervangen te worden.

Vandaag gaat mij auto voor het eerst terug naar de dealer, en worden bovengenoemde zaken behandeld.

Update 29-07-2007
Er hebben zich géén nieuwe problemen aangediend, en de M3 is terug van het eerste bezoek aan de dealer.

De olie in het differentiëel is vervangen. Helaas blijft het knarsende geluid. Wel is het zo dat na het rijden van een paar scherpe bochten in een 8-patroon, het geluid verdwijnt. Blijkbaar ’smeert’ de olie dan de onderdelen die voor het geluid verantwoordelijk zijn. Helaas komt het geluid elke dag bij koude start weer terug.

De airco is geserviced, en werkt nu perfect. Geen bijgeluiden meer, en een uitstekende koeling.

Voor het rammelende raam, en de telefoonkaartlezer, moesten onderdelen besteld worden, en de auto gaat deze week weer terug. Dan kan ik meteen even informeren wat er nog aan het differentiëel kan worden gedaan.
Het is nog te vroeg om te oordelen of Ad Smelt deze problemen naar tevredenheid verhelpt, maar tot nu toe ben ik tevreden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.