BMW M140i (2017) #4

autoreview

BMW M140i (2017)

Signalement

UitvoeringM140i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sportauto in schaapskleren

  • 76.000 km

Geschiedenis / aankoop

Ik heb de auto bij de BMW dealer gekocht toen die 1 jaar oud was. Toen stond er 13.000 km op de teller. Nu 4 jaar later 76.000 km. Ik rijd plusminus 15.000 km per jaar. De kleur van de auto is Estoril blau en het interieur is 'Hexagon'/Alcantara anthrazit.

Problemen

Tot nu toe rijdt de auto eigenlijk probleemloos. Heb een aantal kleine 'mankementen' gehad:

(1) de auto gaf regelmatig (1x per maand) aan dat de startmotor defect was en wilde dan niet direct starten (de tweede keer drukken op de startknop was er echter niets aan de hand). Ik kaartte het aan bij de BMW dealer waar ik garantie had. Advies was om de batterij van de afstandsbediening te vervangen. Dit heb ik gedaan en daarna heb ik dit probleem niet meer gehad.

(2) de oliepeilmeting in de boordcomputer deed het niet, d.w.z. de meting werd kort na het begin van de meting afgebroken. Oorzaak onbekend. Maar vandaag deed ie het weer: nul olieverbruik in de afgelopen 14.000 km.
NB: deze oliepeilmeting deed ik pas voor het eerst afgelopen maand, na de auto bijna 4 jaar in bezit te hebben. Ik was er overigens wel mee bekend dat de B58 motor bekend staat om zijn weinige olieverbruik.

Onderhoud

De auto krijgt elk jaar (of om de 15.000 km) een beurt bij de BMW specialist. De kosten daarvan liggen tussen de 300 en 650 euro tot nu toe. In augustus gaat de auto weer naar de garage voor regulier onderhoud. Tot nu toe geen gekke dingen. Maar de auto is ook nog maar 5 jaar oud en heeft 75.000 km gereden.

Handbak

De auto heeft een handgeschakelde 6-bak. Een zeldzaamheid bij de M140i. De meeste hebben een automaat. Ik vind de handbak te prefereren. Je hebt zelf controle over het schakelen en het aantal schakelbewegingen. En het draagt een beetje bij aan het 'sportauto gevoel' van de M140i.

Sportauto?

Ja en nee. Qua snelheid ja. Mijn auto heeft een Akrapovic downpipe en een BMW M-performance einddemper, wat uiteindelijk leidt tot een vermogen van circa 360+ pk. Zeker met racebenzine (102 octaan) erin is het echt een héél snelle auto (normaal tank ik altijd 98 octaan). Ja, een 812 Superfast is sneller in rechte lijn, maar méér dan een M140i heb je op de Nederlandse snelweg eigenlijk niet nodig. Op de Duitse Autobahn trouwens ook niet. De snelheid van een M140i is meer dan bevredigend. En dat zeg ik als speedfreak.
Nee, het is geen sportauto qua scherpte. Zelf heb ik daarvan geen last, ik rijd deze auto niet als een sportauto waar ik het uiterste uit wil halen. Snelle acceleraties in rechte lijn (100-180 op de Autobahn bijvoorbeeld) zijn meer mijn ding. Voor de enthousiaste rijders wordt doorgaans een sperdifferentieel (extra te kopen) en andere schokdempers (bijvoorbeeld Bilstein B6) aangeraden. Dan nog is het geen M2 of M3. Maar dat hoeft ook niet. Als je een auto wil die zo scherp is als een M2, kun je beter een M2 kopen. Die Bilstein schokdempers zet ik er overigens wel nog een keer op, als de huidige versleten zijn. Want die Bilstein B6 dempers schijnen te zorgen voor een betere wegligging op hogere snelheid (op de snelweg), d.w.z. de auto wordt koersvaster. Dat zou ik waarderen. De stabiliteit en koersvastheid van deze auto op hogere snelheid zijn voor mij acceptabel, maar zeker niet tot de verbeelding sprekend. Een Golf of Audi met vierwielaandrijving vind ik stabieler op snelheid.

Accessoires

Ik heb wat accessoires op de auto gezet om 'm er wat beter te laten uitzien, waaronder een zwarte grille (BMW M-performance), front splitter (3D Design), achterspoiler (3D Design), extra alcantara en carbon in het interieur (BMW M-performance), andere versnellingspook (BMW M-performance), carbon inleg op stuur (M-performance), M-performance sportuitlaat (in combinatie met Akrapovic downpipe), BMW M-performance matten, carbon spiegels (BMW M-performance) en BBS CI-R velgen (19-inch). Er is nog genoeg te wensen qua accessoires. Zoals een carbon motorkap van BMW M-performance. Maar dat wordt me te gortig (4.000 euro!). Je ziet deze auto's heel veel met Maxton spoilers e.d. Qua accessoires wil ik echter alleen BMW onderdelen of iets gelijkwaardig. 3D Design en BBS zijn wat mij betreft zeker gelijkwaardig en bieden de kwaliteit die BMW zelf ook levert.

Verbruik

De BMW is veel zuiniger dan mijn Golf IV V6 die ik hiervoor had. De Golf reed 1 op 9, de BMW 1 op 11 gemiddeld. Bij 100 km/h constant (als je je aan de snelheidslimiet houdt) is de BMW relatief zuinig en rijdt dan ruim 1 op 15.

Pro / Contra

Pluspunten:
- B58 motor, extreem sterk
- Comfortabel
- Zuinig (bij normaal gebruik)
- Praktisch (5 deuren)
- Niet te breed (in een wereld van steeds uitdijende auto's) = fijn op smallere wegen

Minpunten:
- Geen echte minpunten. Maar wat mij betreft kan de stabiliteit op hogere snelheid wel wat beter. Is zeker niet slecht, maar niet perfect.

De toekomst

Ik heb de auto nu 4 jaar en kan er nog heel lang mee rijden, zo goed bevalt die. Het is elke keer een feest om er in te rijden, ook op de woon-werkritten. De B58 motor is fantastisch. Soms kijk ik wel eens naar andere auto's. Bijvoorbeeld naar een BMW X3 M40i (zelfde B58 motor), een M550i (heerlijke V8), een Alpina B5 Biturbo (Touring), de nieuwe Morgan Plus Four (met BMW motor), of een Porsche 992. Er is echter geen reden om snel afstand van mijn M140i te doen.

UPDATE 21/3/23

Inmiddels zijn er weer 15.000 km bijgekomen en staat er bijna 91.000 km op de teller. Afgelopen winter heb ik er winterbanden opgezet met een bijzondere maat: 255/30/18. De standaardmaat is 245/35/18. Ik koos voor de grotere maat omdat dit goedkoper was, de brede maat is plusminus 200 euro per band, terwijl een winterband in de originele maat (245/35/18) iets van 480 euro zou moeten kosten. Veel te veel. Deelnemers aan het Engelse babybmw forum suggereerden dat deze afwijkende maat (255) 'gevaarlijk' zou zijn, omdat de maat te breed zou zijn voor de standaard 8J velg. Mijn BMW specialist zag er echter geen gevaar in. En ik herinnerde mij ook mijn Audi S6 met 255 banden om een 8J velg, en dat was zelfs af-fabriek. Dus gewoon gedaan, en geen enkel probleem ondervonden.

Binnenkort weer een beurt, want weer 15.000 km gereden, en dan laat ik staalomvlochten remslangen monteren. Niet echt nodig, maar gewoon omdat het bijdraagt aan een auto die wordt geperfectioneerd (binnen redelijke grenzen). Het is niet heel duur, tussen 100 en 140 euro meen ik.

Afgelopen zomer is de auto gepolijst en heeft een glascoating gekregen. Een rib uit mijn lijf (1.900 euro), maar de coating blijft er zo'n 4 jaar opzitten dus ik relateer deze kostenpost aan een periode van 4 jaar.

Verder nog steeds een heerlijke auto. Geen scherpe M-BMW, zoals ik al zei. De originele schokdempers zitten er nog onder, dus de stabiliteit is niet top op hogere snelheid. En ook het stuurgevoel is niet haarfijn. Maar ik vind het zeker acceptabel.

Nieuwe dempers en veren

  • 107.000 km

Ik heb uiteindelijk de knoop voor nieuwe dempers en veren doorgehakt. De oude set was zeker nog niet versleten, maar de standaard dempers en veren vond ik toch niet optimaal. Zoals gezegd was de auto in die set-up wat springerig en daarmee minder comfortabel. Zelf merkte ik dit met name op de snelweg (waar ik het meest rijd) en dan op hogere snelheden.

De nieuwe set dempers en veren komt van BMW tuner Birds (UK), https://www.birdsauto.com/ Zij hebben deze set zelf ontwikkeld. De auto is veel comfortabeler snel te rijden nu. Ik ben heel erg te spreken over deze set.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.