BMW M coupé (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | M coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
BMW Z3M Coupe S52 - een jongensdroom !
- 110.000 km
Ik herinner me nog de dag dat ik ergens in 1998, als arme student, een editie van Auto, Motor und Sport kocht (in die tijd ging al mijn geld op aan bier en autotijdschriften), waar een review van de Z3M Coupe in stond ... was op slag verliefd, want wat een controversieel ontwerp, je zou het 'mooi van lelijkheid' kunnen noemen, maar dat het krachtig en mannelijk was stond (en staat) buiten kijf.
Prijs in NL bedroeg destijds FL 150.000, ergo ver buiten mijn bereik.
Fast forward 15 jaar later, getrouwd, kiddo's en vrij recentelijk een 5 Touring aangeschaft (zie review bij mijn profiel), waardoor het BMW virus definitief heeft toegeslagen … en de wens voor iets aparts (en snels !) voor ‘erbij’ nam hierna alleen maar toe (en dat moest en zou natuurlijk een Z3M Coupe worden). Probleem was wel dat ik in Amsterdam woon, en ik de maximaal per adres toegestane parkeervergunningen (in ons postcodegebied 2 stuks) reeds had gebruikt voor de 5 Touring en de boodschappenbak van mijn vrouw. Uiteindelijk in januari van dit jaar toch besloten om dan maar een garage erbij te huren, en vervolgens op zoek gegaan naar ‘mijn’ M Coupe via Autoscout en andere online portals. Dat viel nog best tegen, aangezien (i) het aanbod dun gezaaid was, en (ii) de prijzen voor een exemplaar met niet al te veel kilometers op de teller gemakkelijk richting EUR 25K (of daar overheen) gingen, en dat vond ik net iets teveel. Na een aantal weken zoeken stuitte ik op een uit de VS geïmporteerde M Coupe (bouwjaar 1999, Imola Rood), met zo’n 105.000 KM op de teller en een gedocumenteerde onderhoudshistorie. Aangezien het de ietwat 'tammere' US versie met de S52 motor betrof (alhoewel, tam: bij invoer werd al 190 KW (+/- 260 pk) gemeten), lag de prijs aanzienlijk lager dan voor een Europese M Coupe. Ben met de verkoper bij een BMW specialist geweest voor een aankoopkeuring, en in de kern bleek het een prima auto te zijn (op wat achterstallig onderhoud na, aangezien de auto geruime tijd stil had gestaan). Vervolgens de M Coupe geheel laten reviseren (o.a. de luchtmassameter bleek stuk) en chiptunen bij de alom gerenommeerde (en terecht !) BMW Z specialist in Reeuwijk, en zie daar, mijn rode monster was in tip top staat en klaar om flink afgejakkerd te worden (want daar houdt deze auto van) ….
Wat is de configuratie:
Het is in de kern een hele bare bones auto, maar in de US leverden ze destijds maar een versie, namelijk met alle opties, waaronder: een negen speaker Harman Kardon audio systeem, met subwoofer en CD wisselaar, een zonnedak, stoelverwarming, etc.
Hoe rijdt het in de praktijk:
Daar kan ik kort over zijn: het gaat hard, erg hard … Dankzij de kortere gearing en vrijwel evenveel koppel was de US versie in de 0-100 sprint al bijna even snel als de Europese variant (5,4 sec), na de tuning is dit nog een stukje rapper geworden: de motor is gechipt naar 280PK en 350NM koppel, en de begrenzer is er af, dus het toerental loopt door tot 7100 RPM). De M Coupe pakt nu nog sneller op en heeft een langere adem dan voorheen; helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om naar Duitsland te gaan om de nieuwe vmax uit te testen, maar volgens de tuner zou > 250 km/h geen probleem moeten zijn (heb waarschijnlijk een nieuwe set banden nodig om dit te proberen, maar dat zien we tzt wel weer). Buiten de echt snelle jongens om (denk huidige M3, RS4, 911 etc.) is er vrijwel niets wat je bijhoudt in de tussensprints, en bij optrekken bij het stoplicht. Het sturen gaat erg direct en precies, dus met grote snelheid scherpe bochten pakken is geen enkel probleem. Wel heeft de achterkant de neiging tot uitbreken, en is het oppassen geblazen, zeker op een nat wegdek (alhoewel de US versie, in tegenstelling tot de S50 EU versie van die tijd, wel over ASC beschikt, dus dat scheelt al iets). Schakelen gaat, onder andere dankzij de korte gearing van de M bak, heerlijk soepel … alleen jammer dat de zesbak van de M3 niet in de M Coupe paste, zodat je het met vijf versnellingen moet stellen …
Menige zondagmiddag wordt tegenwoordig gebruikt om te driften op het industrieterrein bij mij in de buurt, waar ik me lekker kan uitleven, want vanwege het hooligan karakter van de auto raak je af en toe in de verleiding om rare dingen te gaan doen op de openbare weg, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Houd jullie op de hoogte !
Mvg,
Pieter
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.