BMW iX2 eDrive20 (2025)

autoreview

BMW iX2 eDrive20 (2025)

Signalement

UitvoeringiX2 eDrive20
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst3.200 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

SUV Coupé

  • 3.200 km

Introductie:

Na een redelijk traumatische ervaring met de Mazda CX-60, rijd ik nu sinds begin januari met een nieuwe BMW iX2 Limited Edition. Deze tax special werd september 2024 geïntroduceerd voor 39.990,- (een besparing van 12.000,- op de 'gewone' prijs). Deze prijsstelling was niet geheel toevallig: er was op dat moment nog een subsidie mogelijk van 5.000,- zodat de prijs dus op nog geen 35k kwam. Toch geen geld voor een nieuwe elektrische BMW? Na een korte proefrit vrij snel besloten om tot bestelling over te gaan.

Hij is er!

Met enige vertraging werd de auto in januari 2025 afgeleverd op winterbanden op de originele (en spuuglelijke) velgen. Helaas was een van de voorwaarden van de aanbieding dat opties niet mogelijk waren, dus hebben we er voor gekozen een tweede set wielen aan te schaffen op zomerbanden (speciale actie BMW). Ook hebben we als accessoire een zwarte grille besteld (de auto is zwart metallic).

Het rijden:

Elektrisch rijden was ons al goed bevallen (BMW i3). De iX2 voelt duidelijk volwassener aan. Veercomfort is niet zo stug maar had voor mij wat soepeler mogen zijn. Auto is wel stuk stiller, vooral op snelwegen waar de i3 zich niet zo thuis voelt. Besturing is onverwacht licht. Best aangenaam in de stad & bij het parkeren, op de snelweg voelt stuur wat nerveus aan. Prestaties zijn voor een EV niets bijzonders maar het voelt altijd vlot aan. De IX2 biedt keuze uit 'gewoon' rijden (D met beperkte motorrem) of OPD ( B one pedal driving). Dit laatste is de enige stand op de i3 en voelt na enige gewenning heel natuurlijk aan. Helaas gaat de iX2 standaard altijd in D.

Bediening:

Was van de i3 (en vorige Mazda's) bediening met rotary controller gewend. In deze reeks is de i-controller echter weggelaten en moet je alles via touchscreen bedienen: een absolute achteruitgang in bedieningsgemak & veiligheid. De icoontjes van de app zijn onduidelijk. Even snel info van Waze bevestigen met een tikje op de controller is er ook niet meer bij. Het achteruitzicht wordt beperkt door de lage achteruit die ook snel ondoorzichtig is bij regenweer (geen wisser achteraan). Gelukkig heeft de iX2 een goede achteruitrijcamera met wasinstallatie. Ook een elektrische achterklep is (standaard!) van de partij.

Uitrusting/opties:

De limited Edition is een rake benaming: de uitrusting is toch wel erg beperkt. Dat wist ik wel (komende van een full option Mazda) maar volgende (ontbrekende) opties vind ik toch echt vrekkig van BMW:

Keyless entry: na 3 maanden nog niet gewend om mijn sleutels te moeten opvissen om op een (miniscuul) knopje te drukken om de auto te openen.

Zelfdimmende binnenspiegel: ook dit is niet standaard. Wel lastig de afgelopen wintermaanden. Is wel 5 of 6 auto's geleden dat ik dit nog manueel moest dimmen ...

Dodehoeksensor: ontbreekt. De irritante snelheidswaarschuwing is helaas standaard, maar wel eenvoudig af te zetten, elke rit opnieuw :-(

Elektrische zetelbediening, 360° camera, (kunst)leder, open dak ontbreken ook allemaal.
(laatste is overigens naar nieuwe slechte gewoonte niet meer leverbaar). Zonder deze opties valt er wel te leven ;-)

Algemeen is de binnenafwerking niet op het niveau van (vroegere) BMW's: veel hard plastic en een wel erg simpel stofje op de zetels. Absoluut niet premium (meer). Alles zit wel netjes in elkaar geschroefd.

Tussenstand:

Na ruim 3000 km is het verbruik gezakt van 18KWh/100km naar 15 KWh/100km. Zal hopelijk nog wat zakken in de zomermaanden. Grootste ongemak is (behalve ontbrekende opties) zijn, enigszins onverwacht, de stoelen. De proefrit was met een auto met sportzetels, die wat nauw aanvoelden. Ook de standaard zetels voelen erg smal aan, vooral in de zitting. Ook mijn vrouw kan ook niet echt een goeie zit vinden.

Ondertussen staat de auto op de zomerbanden met 18" wielen. Ziet er 10x beter uit. De auto voelt wel wat stuiterig aan nu. Om een of andere reden heeft men in de garage de bandendruk op 3 kg gezet (normaal 2.3 aanbevolen). Dus nog maar eens langs rijden om druk te laten verlagen.

Voorlopige conclusie:

De iX2 is een 'gewonere' EV dan de i3. FWD i.p.v. RWD, 4 gewone portieren i.p.v. vlinderdeuren. Een flink grote kofferbak en (wat) meer ruimte op de achterbank.
Objectief een goede wagen, maar het big smile gevoel van de i3 ontbreekt helaas.

Binnenkort een lang weekend naar de Ardennen. Eerste echte test voor het rijden met een EV op vakantie ...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW iX2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.