BMW iX2 eDrive20 (2024)

autoreview

BMW iX2 eDrive20 (2024)

Signalement

UitvoeringiX2 eDrive20
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst31.446 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e volledig elektrische auto

  • 1.553 km

Voor ons de 1e volledig elektrische auto. De vorige was een BMW X1 PHEV en het rijden op de beperkte elektrische actieradius beviel heel goed. Voldoende vermogen en heerlijk stil natuurlijk. Wat minder beviel is het elke dag weer inpluggen om op te laden, wel logisch natuurlijk, want hoe meer je laadt hoe economischer. Ook de verschillende tarieven die gehanteerd worden aan de openbare laadpalen is frustrerend. Bij ons zelf voor de deur staat een openbare laadpaal die momenteel 0,25 per KWH vraagt, maar op andere plaatsen vragen ze gerust 0,50 of 0,60 ct per KWH met AC laden. Met een volledig elektrische kan je beter plannen aan welke openbare laadpaal je gaat opladen. Dus opzoek naar een volledig elektrische.
Uiteindelijk uitgekomen bij weer een BMW, ditmaal de IX2 eDrive 20. Op 12 april besteld, na een verwachte leverdatum van 15 augustus werden we eind juni al verrast met een belletje van onze dealer van Poelgeest in Amstelveen, dat we hem op konden halen. Dus vanaf 3 juli reden we in onze nieuwe IX2.

Samenvatting configuratie:
Kleur: Cape York Green
Bekleding: Veganza Atlas Grey/Smoke White
Sportstoelen voor
Elektrisch wegklapbare trekhaak
Driving assistent Professional
Innovation Pack
Comfort Pack
Ik heb zelf de type aanduiding verwijderd, nu staat er alleen nog de I. Ik vond het wel heel veel letters zo op de achterkant (IX2 EDrive 20)

Na 1.500km de eerste indrukken. Het rijdt zeer soepel en zoals verwacht heerlijk stil. BMW heeft bij de automaat een mogelijkheid gegeven om voor D of B te kiezen. D is normale aandrijving, B is one-pedal aandrijving en daarbij komt de auto ook geheel tot stilstand. Na een korte gewenning vind ik dit een uitkomst. Zeker in de stad rij ik daar altijd mee.
De adaptieve cruisecontrol (AC) blijft wel wennen, maar dat gaat ook al steeds beter. De optie die ook snelheid verminderd bij op en afritten van de ene snelweg naar de andere snelweg heb ik gedeactiveerd. Dit soort op en afritten kan je regelmatig gewoon met de door mij ingestelde snelheid nemen. Wat ik nog niet heb kunnen vinden is de optie dat op de AC je niet rechts kan inhalen uit te schakelen. Als ik met 100 op de AC op een 5 baans snelweg op de meest rechtse baan rij en op de 2e baan rijdt iemand net iets langzamer ga ik niet eerst 2 banen opschuiven inhalen en dan weer terug, maar blijf ik gewoon op de 1e baan rijden, alleen dan houd de AC dus in, moet ik zelf even gas bijgeven. De wettelijke EU waarschuwing voor te hard rijden kan gemakkelijk gedeactiveerd worden door de SET button op het stuur 3 seconden in te drukken. Het is overigens wel een beschaafde waarschuwing, maar aangezien het bij ons 30Km per uur is zit je daar wel heel snel overheen.
Het verbruik kan ik natuurlijk nog niet heel veel over zeggen. In de BMW app is een verbruik zichtbaar van 13,0 KWH/100KM. Ik heb wel het idee dat dit ietwat optimistisch is, want met dit verbruik zou ik boven de WLTP actieradius van 478KM uitkomen. De app zal ook geen rekening houden met het laadverlies. Als ik gewoon de totaal geladen kilo watts optel en dat deel op mijn huidige kilometer stand kom ik uit op 15,7KWH/100KM. Klinkt al veel reëler.
We gaan het bijhouden.....

30,000km verder

  • 31.446 km

Inmiddels ruim een jaar en meer dan 30k km verder. Tijd voor een update.
Afgelopen winter 2x op wintersport geweest naar Oostenrijk en dat is goed bevallen. Wel even van te voren een klein beetje plannen, want ook in Duitsland weten ze behoorlijke prijzen te vragen bij de laadpaal, of dat nu AC-, of DC laden is, allebei behoorlijk aan de prijs. De voordeligste met DC laden is wat mij betreft Tesla, dus met een klein beetje plannen alleen maar bij deze aanbieder aan de laadpaal gestaan. Door de korte kabel wel altijd een beetje manoeuvreren. Met 3 laadstops onderweg van ongeveer 30min al deze kilometers gereden.
Het verbruik dat ik volledig zelf bij hou op de Autoweek site komt momenteel uit op 17,08 KWH/100km. Terwijl de BMW app uitkomt op 15,1 KWH/100km. Nogal een verschil, belangrijkste verschil zal het laadverlies zijn. Overigens zeer tevreden met dit werkelijke verbruik. Ik heb voor mezelf uitgerekend hoeveel ik bespaart heb tov een BMX X2, oftewel dezelfde auto maar dan op benzine (ICE). Uiteraard wel met wat geschatte waardes gewerkt. Bijvoorbeeld een verbruik van 1/18 per 100km en een benzineprijs van gemiddeld 1,95 over het afgelopen jaar. Ook de korting op de wegenbelasting is in het totaal bedrag verwerkt en dan kom op een voordeel voor de BEV uit van bijna 3.000,- EUR. Overigens reken ik geen afschrijving mee, dat zal momenteel in het voordeel werken van de ICE, maar je weet nooit wat de toekomst (lees: politiek) brengt.
Vwb de auto zelf alleen maar positief, nog steeds heerlijk stil cruisen. Ook de optie van het inhouden bij rechts inhalen (zie deel 1) inmiddels uit kunnen zetten. Ik rij altijd in de one-pedal mode (stand B) en op de snelweg altijd met de adaptieve cruisecontrol aan.
Inmiddels ook al 2x een update van de software gehad. Klein nadeel daarvan is dat er wat instellingen weet gereset worden, maar die zijn snel weer opnieuw ingesteld.
De persoonlijke assistent aanroepen om de navigatie in te stellen werkt ook goed, alleen deze persoonlijke assistent meld zich af en toe ook zonder dat ik 'Hallo BMW' roep. Met 1 druk op de knop op het stuur gaat deze dan weer 'slapen'.
Dus nog steeds erg tevreden.....

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW iX2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.