BMW i5 (2025)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 10.617 km |
Frisse start
- 5 km
Op twee dagen na precies een maand geleden heb ik op 7 maart de grote switch gemaakt; de iX3 ingeleverd en deze fijne i5 Touring eDrive 40 M-sport pro in Oxid Grau opgehaald. Met uitzondering van het adaptieve onderstel, Driving assistant professional en de 22kW boordlader zit alles erop en eraan wat ervoor zorgt dat je extreem comfortabel jezelf kunt verplaatsen. Nu na een maand en 2500km verder een eerste voorzichtige review.
Mijn laatste brandstof-auto was een 5-serie Touring F11 525D ruim 10 jaar geleden; dat was op dat moment de fijnste auto die ik tot dan toe had bereden. In 2015 begon voor mij de elektrificatie van het vervoer met de Tesla Model S en na twee versies hiervan te hebben bereden in 2021 weer terug naar BMW, alleen die had nog geen elektrische 5-serie.
Die is er gelukkig nu wel en ik kan niet anders zeggen dat het echt een hele fijne machine is die je met iedere kilometer meer waardeert. Ik heb de auto aangekocht als voorraadauto, dat wil zeggen dat deze al was geconfigureerd en op het parkeerdek bij de dealer (Dusseldorp BMW) stond. Ik had een versie geconfigureerd met adaptief onderstel en met 20" wielen in plaats van deze 21"-uitvoering. De kleinere maat wielen scheelt wat in range en het adaptieve onderstel zorgt voor een kleinere draaicirkel. Ik kan op dit moment nog niet zeggen dat ik deze opties mis. Met deze voorraadauto kwam er een heleboel geld mee in de vorm van korting waardoor dit een voorstel werd waar je hooguit een beperkt aangeklede 330e Touring voor kunt kopen.
Nadat ik de auto in ontvangst had genomen gaf deze prompt een storing aan in het scherm. Lang verhaal kort: er is een camera vervangen achter de voorruit. Er is een hele batch slecht functionerende camera's geleverd door een toeleverancier en verwerkt door de fabriek. Na vervanging is de storing weggebleven. Het is overigens de eerste keer ooit dat ik een elektronische storing heb gehad in een BMW. In het verleden in de F11 en daarvoor de G61 (beide 525D's) heb ik wel mechanische defecten gehad. Een niet goed meer sluitend panorama in de G61 en een mechanische tik in de stuurkolom tijdens het verdraaien van het stuur.
De auto kent diverse rijmodi waaronder een efficiency-rijmodus. In deze setting versnelt de auto een stuk trager (maar nog altijd bovengemiddeld snel) en wordt er alles gedaan om het energieverbruik te beperken. In deze setting kun je ook nog kiezen voor range-maximalisatie maar die heb ik nog niet gestart. Ik kom nooit bereik tekort. Zelfs niet 10 jaar geleden toen het nog veel meer pionieren was. De efficiency-modus zorgt zeker voor wat extra bereik; hoeveel dat ongeveer is ben ik aan het uitproberen. BMW heeft echt wel een uitgebreide en goed werkende app waarmee je de auto op afstand deels kunt bedienen en die allerhande informatie terugkoppelt, waaronder verbruiksgegevens. Het verbruik ligt nu op 20,6 kWh/100 km. Omdat de auto nieuw is, er veel wordt uitgeprobeerd en de temperaturen vooral in de ochtend nog rond het vriespunt liggen, is dit een prima score. Bij de iX3 lag het verbruik tenminste 15% hoger in vergelijkbare omstandigheden. Beide modellen wegen exact evenveel (2155kg zonder bestuurder) maar de iX3 is ruim 15 centimeter hoger en zo goed als even breed. Het grotere frontale oppervlak, minder goede cw-waarde en de paar jaar technologische doorontwikkelingen zullen hier dan ook het verschil maken.
De i5 is erg stil tijdens het rijden zoals te verwachten. Dat was de iX3 zeker ook maar op een of andere manier is er nu meer rust aan boord tijdens het rijden. De auto glijdt gevoelsmatig over de weg. Wel merk je duidelijker dat de kont zwaarder is, mogelijk als gevolg van de luchtvering achter. Achterin zitten gaat met groot gemak. Mijn buurman heeft een 530e Touring en zowel de ruimte als zitpositie achterin zijn exact hetzelfde. Het gepiep over met opgetrokken benen op de achterbank zitten in een BEV ten opzichte van een ICE is dus hier niet van toepassing.
Een groot verschil met de iX3 zijn de stoelen. De i5 is voorzien van zogenoemde comfortstoelen (zien er overigens als sportstoelen uit) die je mega uitgebreid kunt verstellen en instellen. Bovendien zijn deze ook voorzien van ventilatie naast verwarming. De sportstoelen in de iX3 zaten al erg goed maar dit is toch wel een stapje extra. Ook de stoelverlenging is verbeterd; er ontstaat nu geen gleuf wanneer je de zitting verlengt en waar altijd rommel in terecht komt. Mooi opgelost zo. Het (uitgebreid) verstellen van de stoel gaat voor een deel via het menu in het aanraakscherm. Ik had zo mijn bedenkingen welke meerwaarde dat zou hebben en of dat nu echt handig is. De verstelling van voor naar achteren, omhoog en omlaag, het kantelen van de rugleuning en het verplaatsen van de lendesteunen gaat op de traditionele manier met knoppen aan de zijkant van de stoel. Alle overige instellingen gaan via het aanraakscherm. Dit is met één (haptische) knop direct bereikbaar. Na een maandje rijden ben ik wel positief over deze keuze omdat je namelijk nooit iedere rit je stoel opnieuw aan het instellen bent. Eenmaal ingesteld en je slaat de instelling op in het geheugen en het staat er voor altijd. Erg fijn is de in- en uitstap functie wat er voor zorgt dat het stuur richting het dashboard en omhoog beweegt en de stoel naar achteren om nog comfortabeler in- en uit te stappen.
Er wordt regelmatig in de media geschreven over complexe menu(structuren) en onoverzichtelijkheid van het geheel. Ik kan me daar niet in vinden want letterlijk alles wat je regelmatig moet of wil bedienen is met een druk of swipe-en-druk bereikbaar en manipuleerbaar. Je moet er alleen in het begin eventjes wat tijd in steken om snelkoppelingen te maken. Dat vind ik persoonlijk erg leuk en maakt dat je de auto echt kunt personaliseren. Ik begrijp dat reporters die een auto voor een dag of paar dagen hebben daar veel meer moeite mee hebben. Waar ik wel minder fan van ben zijn de haptische toetsen op het stuur en op/in de middenconsole. Ik snap de keuze hiervoor maar vind de traditionele toetsen zoals op de iX3 de fijnere versie. De traditionele draai-drukknop in de middenconsole gebruik ik heel beperkt maar vind het geen straf dat deze nog gewoon aanwezig is. Het is feitelijk een rudimentair element in het geheel maar het werkt altijd trager dan het aanraakscherm een vooral trager dan spraakbediening. Met dit laatste heeft BMW wat mij betreft echt de grootste stap gemaakt en het werkt tot nu toe feilloos. Waar ik in de iX3 niet eens fatsoenlijk een contact kon laten bellen, werkt in de 5 het gewoon heel erg goed. Bellen, navigeren, openen- en sluiten van ramen en zonnescherm, binnen-klimaatinstellingen, etc. Dikke prima!
De i5 is met z'n lange neus niet eens voorzien van een frunk af fabriek om sentimentele redenen zo heb ik begrepen. Gelukkig bestaat Wokeby die er een aftermarket oplossing voor heeft. In de iX3 had ik ook een frunk geplaatst en nu dus ook in de i5. Groot voordeel is dat in deze auto de kunststof afdekkingsplaat gewoon weer kan worden teruggeplaatst (is niet persé nodig) en daarmee zie je er helemaal niks van. Ik gebruik de frunk als opbergruimte voor alle spullen die je wel bij je wil hebben tijdens het autorijden maar zelden hoeft te gebruiken. Zo hou je veel meer ruimte over in de kofferbak.
Tot slot nog wat over de ervaring van de materialisatie aan boord en waar voor veel mensen dé kwaliteitsbeleving in zit. Alles wat ik aanraak en direct kan zien voelt zeker hoogwaardig aan. En ja, wanneer het raambedieningscluster uitgevoerd was in aluminium in plaats van kunststof dan had dit er fraaier uitgezien. Hetzelfde geldt voor de portierbakken: gewoon zwart kunststof. Voor mij prima, beschadigt minder snel door in en uitstappen dan wanneer er een skai- of leerlaagje overheen zit. Wel jammer dat er geen rubberinlage in zit zodat er niks in kan rammelen. Persoonlijk vind ik het minst mooie het zwarte hoogglans kunststof in de middenconsole. Daar zal de after market vast met wat opties komen (anders dan carbon) over niet al te lange tijd.
Over een half jaar weer een update. Dan kan ik wat meer vertellen over de kosten en hoe de vakantierit naar Italië is verlopen en zijn we vermoedelijk 15-20K kilometer aan rijervaring verder.
10K +
- 10.617 km
3 juli 2025
Inmiddels ruim 3 maanden verder en de tienduizend kilometergrens gepasseerd. Ik heb wat foto's ingesloten over de verbruiksresultaten. Ik kan niet anders zeggen dat het een behoorlijk efficiënte machine blijkt; de afgelopen maand een gemiddeld verbruik van 18.2kWh/100km weten te realiseren met een laagste verbruik tot nu toe van 15,4 kWh/100km. Een reële range op basis van 100% SoC blijkt dus tenminste 521km te zijn en dat is (voor mij) meer dan prima. 'Met het verkeer mee' beschrijft mijn rijstijl het best. Bij maximaal 100km/h rij ik max 105-110km/u op de teller en regelmatig ook er net onder wanneer het druk is op de weg.
De auto staat op 21" wielen waar ik wel over heb getwijfeld of dit de slimste keuze was in relatie tot het verbruik maar deze verbruikscijfers laten zien dat de impact erop (voor mij) acceptabel is. Met deze ervaringen ben ik wel overtuigd geraakt van het principe dat een 84kWh batterij eigenlijk gewoon meer dan voldoende moet zijn en je vooral de winst moet halen uit de efficiëntie van de aandrijflijn en het maximaliseren van de laadsnelheid. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de aanstaande Neue Klasse waar BMW claimt dat de energiedichtheid van de batterij met 30% toeneemt, de aandrijflijn als geheel ook met 20% in efficiëntie verbetert en de laadsnelheid met 30% toeneemt.
Kritische noten
Wat betreft het rijden merk ik wel op dat de luchtvering op de achteras op sommige momenten te soepel aanvoelt en te ver inveert. Met name over hogere verkeersdrempels. De vorige 5-series hadden hier ook last van, alsof er in de kont teveel gewicht zit. Verder wordt het geen moment oncomfortabel wat dat betreft.
Een ander punt van kritiek zijn de buitenspiegels; met name wanneer deze worden ingeklapt steken ze voor mijn gevoel nog steeds heel ver uit. Ook hiervoor had men wel een beter ontwerp voor kunnen maken, nu scheelt het in totaal maar 10 centimeter (5 cm per spiegel).
De opbergruimte in het interieur is beperkt. Niet echt een supergroot probleem maar op sommige momenten net even onhandig. In onze vorige iX3 zat er links van het stuur en alleraardigst opbergvakje met klep. Hier kon je prima klein grut zoals pasjes, muntjes, e.d. allemaal in kwijt en had je de opbergruimte in de middenconsole vrij voor bijvoorbeeld je zonnebril, tolbadge, brillendoekje, etc. Nu zit alles in één vak; het past allemaal prima maar het is minder handig. Ook de middenarmsteun achter heeft geen opbergvoorziening meer. Daar bewaarde ik met de iX3 divers laadkabels e.d. Omdat de voorstoelen aan de achterzijde nu ook geen opbergvoorzieningen hebben moet het nu in de deurvakken. Niet erg maar kan handiger.
Waar word ik blij van
Ik ervaar iedere keer weer dat ik me met veel plezier in een heel aangename omgeving verplaats en dat is de grootste winst. Daarnaast is de connectiviteit echt een hele waardevolle asset van deze auto. Het lerende vermogen, agenda-integratie, muziekintegratie en navigatie-opties zijn echt wel van een hoog niveau en sterk verbeterd ten opzichte van de eerder Operating Systems. Maar met stip bovenaan staat toch wel de Voice-control functionaliteit. Waar deze voorheen eenvoudigweg ruk was, werkt het hier feilloos. Van verandering van temperatuurinstelling, rijmodi, telefoneren, navigeren, opzoeken POI's, openen of sluiten van ramen, etc.: het werkt!
Over niet al te lange tijd gaan we met volle bepakking inclusief dakkoffer en mogelijk wat fietsen achterop door Europa toeren. De bevindingen deel ik later.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i5 xDrive40 M-Sport Pro - Onderstel Prof - Driving + Parking Ass Prof - Harman Kardon
- 2024
- 9.961 km

BMW i5 eDrive40 84 kWh | Panoramadak | Trekhaak | Mem Stoel | Harman Kardon | Stoel Ventilatie | 360° Camera | Zondag Open!
- 2024
- 8.268 km

BMW i5 xDrive40 - M-Sport Pro - Pano - Trekhaak - ACC - Stoelventilatie
- 2025
- 5.519 km