BMW i5 (2025)

autoreview

BMW i5 (2025)
BMW i5 (2025)BMW i5 (2025)BMW i5 (2025)BMW i5 (2025)BMW i5 (2025)BMW i5 (2025)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst5 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Frisse start

  • 5 km

Op twee dagen na precies een maand geleden heb ik op 7 maart de grote switch gemaakt; de iX3 ingeleverd en deze fijne i5 Touring eDrive 40 M-sport pro in Oxid Grau opgehaald. Met uitzondering van het adaptieve onderstel, Driving assistant professional en de 22kW boordlader zit alles erop en eraan wat ervoor zorgt dat je extreem comfortabel jezelf kunt verplaatsen. Nu na een maand en 2500km verder een eerste voorzichtige review.

Mijn laatste brandstof-auto was een 5-serie Touring F11 525D ruim 10 jaar geleden; dat was op dat moment de fijnste auto die ik tot dan toe had bereden. In 2015 begon voor mij de elektrificatie van het vervoer met de Tesla Model S en na twee versies hiervan te hebben bereden in 2021 weer terug naar BMW, alleen die had nog geen elektrische 5-serie.
Die is er gelukkig nu wel en ik kan niet anders zeggen dat het echt een hele fijne machine is die je met iedere kilometer meer waardeert. Ik heb de auto aangekocht als voorraadauto, dat wil zeggen dat deze al was geconfigureerd en op het parkeerdek bij de dealer (Dusseldorp BMW) stond. Ik had een versie geconfigureerd met adaptief onderstel en met 20" wielen in plaats van deze 21"-uitvoering. De kleinere maat wielen scheelt wat in range en het adaptieve onderstel zorgt voor een kleinere draaicirkel. Ik kan op dit moment nog niet zeggen dat ik deze opties mis. Met deze voorraadauto kwam er een heleboel geld mee in de vorm van korting waardoor dit een voorstel werd waar je hooguit een beperkt aangeklede 330e Touring voor kunt kopen.

Nadat ik de auto in ontvangst had genomen gaf deze prompt een storing aan in het scherm. Lang verhaal kort: er is een camera vervangen achter de voorruit. Er is een hele batch slecht functionerende camera's geleverd door een toeleverancier en verwerkt door de fabriek. Na vervanging is de storing weggebleven. Het is overigens de eerste keer ooit dat ik een elektronische storing heb gehad in een BMW. In het verleden in de F11 en daarvoor de G61 (beide 525D's) heb ik wel mechanische defecten gehad. Een niet goed meer sluitend panorama in de G61 en een mechanische tik in de stuurkolom tijdens het verdraaien van het stuur.

De auto kent diverse rijmodi waaronder een efficiency-rijmodus. In deze setting versnelt de auto een stuk trager (maar nog altijd bovengemiddeld snel) en wordt er alles gedaan om het energieverbruik te beperken. In deze setting kun je ook nog kiezen voor range-maximalisatie maar die heb ik nog niet gestart. Ik kom nooit bereik tekort. Zelfs niet 10 jaar geleden toen het nog veel meer pionieren was. De efficiency-modus zorgt zeker voor wat extra bereik; hoeveel dat ongeveer is ben ik aan het uitproberen. BMW heeft echt wel een uitgebreide en goed werkende app waarmee je de auto op afstand deels kunt bedienen en die allerhande informatie terugkoppelt, waaronder verbruiksgegevens. Het verbruik ligt nu op 20,6 kWh/100 km. Omdat de auto nieuw is, er veel wordt uitgeprobeerd en de temperaturen vooral in de ochtend nog rond het vriespunt liggen, is dit een prima score. Bij de iX3 lag het verbruik tenminste 15% hoger in vergelijkbare omstandigheden. Beide modellen wegen exact evenveel (2155kg zonder bestuurder) maar de iX3 is ruim 15 centimeter hoger en zo goed als even breed. Het grotere frontale oppervlak, minder goede cw-waarde en de paar jaar technologische doorontwikkelingen zullen hier dan ook het verschil maken.

De i5 is erg stil tijdens het rijden zoals te verwachten. Dat was de iX3 zeker ook maar op een of andere manier is er nu meer rust aan boord tijdens het rijden. De auto glijdt gevoelsmatig over de weg. Wel merk je duidelijker dat de kont zwaarder is, mogelijk als gevolg van de luchtvering achter. Achterin zitten gaat met groot gemak. Mijn buurman heeft een 530e Touring en zowel de ruimte als zitpositie achterin zijn exact hetzelfde. Het gepiep over met opgetrokken benen op de achterbank zitten in een BEV ten opzichte van een ICE is dus hier niet van toepassing.

Een groot verschil met de iX3 zijn de stoelen. De i5 is voorzien van zogenoemde comfortstoelen (zien er overigens als sportstoelen uit) die je mega uitgebreid kunt verstellen en instellen. Bovendien zijn deze ook voorzien van ventilatie naast verwarming. De sportstoelen in de iX3 zaten al erg goed maar dit is toch wel een stapje extra. Ook de stoelverlenging is verbeterd; er ontstaat nu geen gleuf wanneer je de zitting verlengt en waar altijd rommel in terecht komt. Mooi opgelost zo. Het (uitgebreid) verstellen van de stoel gaat voor een deel via het menu in het aanraakscherm. Ik had zo mijn bedenkingen welke meerwaarde dat zou hebben en of dat nu echt handig is. De verstelling van voor naar achteren, omhoog en omlaag, het kantelen van de rugleuning en het verplaatsen van de lendesteunen gaat op de traditionele manier met knoppen aan de zijkant van de stoel. Alle overige instellingen gaan via het aanraakscherm. Dit is met één (haptische) knop direct bereikbaar. Na een maandje rijden ben ik wel positief over deze keuze omdat je namelijk nooit iedere rit je stoel opnieuw aan het instellen bent. Eenmaal ingesteld en je slaat de instelling op in het geheugen en het staat er voor altijd. Erg fijn is de in- en uitstap functie wat er voor zorgt dat het stuur richting het dashboard en omhoog beweegt en de stoel naar achteren om nog comfortabeler in- en uit te stappen.

Er wordt regelmatig in de media geschreven over complexe menu(structuren) en onoverzichtelijkheid van het geheel. Ik kan me daar niet in vinden want letterlijk alles wat je regelmatig moet of wil bedienen is met een druk of swipe-en-druk bereikbaar en manipuleerbaar. Je moet er alleen in het begin eventjes wat tijd in steken om snelkoppelingen te maken. Dat vind ik persoonlijk erg leuk en maakt dat je de auto echt kunt personaliseren. Ik begrijp dat reporters die een auto voor een dag of paar dagen hebben daar veel meer moeite mee hebben. Waar ik wel minder fan van ben zijn de haptische toetsen op het stuur en op/in de middenconsole. Ik snap de keuze hiervoor maar vind de traditionele toetsen zoals op de iX3 de fijnere versie. De traditionele draai-drukknop in de middenconsole gebruik ik heel beperkt maar vind het geen straf dat deze nog gewoon aanwezig is. Het is feitelijk een rudimentair element in het geheel maar het werkt altijd trager dan het aanraakscherm een vooral trager dan spraakbediening. Met dit laatste heeft BMW wat mij betreft echt de grootste stap gemaakt en het werkt tot nu toe feilloos. Waar ik in de iX3 niet eens fatsoenlijk een contact kon laten bellen, werkt in de 5 het gewoon heel erg goed. Bellen, navigeren, openen- en sluiten van ramen en zonnescherm, binnen-klimaatinstellingen, etc. Dikke prima!

De i5 is met z'n lange neus niet eens voorzien van een frunk af fabriek om sentimentele redenen zo heb ik begrepen. Gelukkig bestaat Wokeby die er een aftermarket oplossing voor heeft. In de iX3 had ik ook een frunk geplaatst en nu dus ook in de i5. Groot voordeel is dat in deze auto de kunststof afdekkingsplaat gewoon weer kan worden teruggeplaatst (is niet persé nodig) en daarmee zie je er helemaal niks van. Ik gebruik de frunk als opbergruimte voor alle spullen die je wel bij je wil hebben tijdens het autorijden maar zelden hoeft te gebruiken. Zo hou je veel meer ruimte over in de kofferbak.

Tot slot nog wat over de ervaring van de materialisatie aan boord en waar voor veel mensen dé kwaliteitsbeleving in zit. Alles wat ik aanraak en direct kan zien voelt zeker hoogwaardig aan. En ja, wanneer het raambedieningscluster uitgevoerd was in aluminium in plaats van kunststof dan had dit er fraaier uitgezien. Hetzelfde geldt voor de portierbakken: gewoon zwart kunststof. Voor mij prima, beschadigt minder snel door in en uitstappen dan wanneer er een skai- of leerlaagje overheen zit. Wel jammer dat er geen rubberinlage in zit zodat er niks in kan rammelen. Persoonlijk vind ik het minst mooie het zwarte hoogglans kunststof in de middenconsole. Daar zal de after market vast met wat opties komen (anders dan carbon) over niet al te lange tijd.

Over een half jaar weer een update. Dan kan ik wat meer vertellen over de kosten en hoe de vakantierit naar Italië is verlopen en zijn we vermoedelijk 15-20K kilometer aan rijervaring verder.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.