BMW i4 eDrive40 (2022) #6

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2022)
BMW i4 eDrive40 (2022)BMW i4 eDrive40 (2022)BMW i4 eDrive40 (2022)BMW i4 eDrive40 (2022)BMW i4 eDrive40 (2022)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikersreview BMW 4i

  • 500 km

Deze review is ook met beeld te zien op YouTube. Google op ‘ Gebruikersreview BMW 4i ’

Ik zag de BMW 4 i voor het eerst in september 2021 op de ‘Electric Vehicle’ dag in Zandvoort. Deze dag, waarop je zelf met een elektrische auto over het circuit kunt rijden, wordt dit jaar op 23 -24 en 25 september weer gehouden. Ik bekeek er ook de concurrentie, vergeleek de actieradius, de laadtijden, het vermogen en uiteraard de prijs.

Voordat ik de knoop doorhakte, wachtte ik nog even tot In november 2021 eerst de benzineversie van de 4 serie in de showroom stond. De verschillen met de elektroversie zijn op het eerste oog minimaal. Het dashboard ziet er anders uit en uiteraard ontbreekt een uitlaat. Voor hetzelfde geld levert de i4 echter 150 PK meer. Dat komt vooral doordat op de elektrische versie 8.000 euro aan BPM wordt bespaard.

Toch was het geld nog wel een dingetje. Ik koos uiteindelijk voor een middenweg tussen de eindeloze optielijst en zaken die echt er toe doen. Ik koos toch voor de M uitvoering, de fraaie 19 inch velgen, een schuifdak en de kleur Dravitgrau metallic. Maar niet voor het dure leer. ‘Sensatec ’ is een prima alternatief. Maar dan wel in cognackleur, waardoor het interieur niet somber overkomt. Het kunstleer is prachtig afgewerkt en het verschil met echt leer is alleen voor een kenner te zien. De M uitvoering kost weliswaar 4.000 euro meer, maar het geeft de auto wel een krachtiger uiterlijk. Het standaard interieur krijgt een extra upgrade en bovendien wordt de meerprijs voor de prachtige 19 inch velgen kleiner.

Het hielp ook dat mijn dealer KERAM Maastricht, mij tegemoet kwam met een leuke korting omdat ik geen auto inruilde. Ik heb wel nog 8 maanden op mijn auto moeten wachten. De levertijd is inmiddels opgelopen tot meer dan een jaar.

De BMW won uiteindelijk de vergelijkingstest vanwege het model, het fraaie interieur en natuurlijk de technische specificaties. Met een echte actieradius van ca 450 kilometer hoef je geen angst te hebben om ergens met een lege accu stil te vallen. Het vermogen van 340 PK sprak me ook wel aan. Ideaal bij het stoplicht of voor een veilige inhaalmanoeuvre. En uiteraard het fluisterstille rij genot van deze auto.

Op de site van BMW kun je zelf virtueel alvast je BMW versie samenstellen. Wanneer een optie niet duidelijk is, kun je op deze optie klikken voor meer uitleg. En dat is wel nodig met al die verwarrende namen zoals active protection, collision warning, live cockpit of active cruise control. Overigens zitten er op mijn BMW wel fysieke knoppen voor grootlichtassistent, actieve cruise-control en dergelijke. Die die kunnen door de dealer tegen betaling worden geaktiveerd.

Het rijden in de BMW is een genot. Onderweg, en met name in de bebouwde kom is een eenmalige tik tegen de pook voldoende om de auto regeneratief te laten remmen. En dat is ideaal. De elektromotor reageert dan heel nauwkeurig op het ‘gaspedaal’. Loslaten is vaart minderen tot stilstand, zelfs op een helling. Met een beetje anticiperen hoef je helemaal niet meer aan het rempedaal te komen.

Het dashboard is eigenlijk een langgerekte Ipad. Het touchscreen is haarscherp en kent onvoorstelbaar veel instelmogelijkheden. Van de kleur van de ‘ambiant’ binnenverlichting tot de communicatie met de ‘Personal Assistant’. Je Apple of Android telefoonapps kunnen met Carplay op je dashboard worden toegevoegd. Zo kun je je favoriete muziek met Spotify beluisteren en behoedt de Flitsmeister app je voor snelheidsovertredingen.

Na het downloaden van de BMW app op je GSM sta je continu in verbinding met je BMW door een chip die zich in de auto bevindt. Op warme dagen kun je de auto via deze app al vóór vertrek de airco of verwarming aanzetten. Je kunt er op elk moment je actieradius op bekijken en zelfs op afstand controleren of de auto goed is afgesloten.

Voor het opladen thuis is mijn keuze gevallen op de ‘Easee’ laadpaal. Vanwege de compacte vorm en het feit dat het laadsnoer losgekoppeld kan worden zodat het niet als een tuinslang de gevel ontsiert. Bovendien is de lader in meerdere kleuren verkrijgbaar, passend bij de kleur van de achtergrond. Met een app kan een schema worden opgesteld voor het opladen van de auto bijvoorbeeld tijdens daluren of juist overdag met stroom van de zonnepanelen.

Bij de BMW wordt overigens alleen een laadsnoer voor een laadpaal meegeleverd. Thuis laden is mogelijk tot 11 kW per uur bij een driefasen aansluiting. Dat is omgerekend zo’n 50 kilometer per uur erbij. Snel laden kan tot ca 200 kW per uur, waardoor je maar 40 minuten nodig hebt om van 10 naar 80 procent bij te laden.

De aanschaf van een snoer waarmee op een gewoon stopcontact kan worden geladen is overigens wel een aanrader. Het laden neemt met 2 kW per uur weliswaar veel tijd in beslag, maar als een laadpaal niet voorhanden is, dan is het wel handig als je in elk stopcontact tenminste een paar kilometer kunt bijladen. Zo’n snoer is ook handig als je (nog) geen laadpaal hebt natuurlijk.

De i4 is te koop vanaf 61.000 euro inclusief kosten rijklaar maken. En binnenkort verschijnt er een M35 versie die nog iets goedkoper is. Voor dat geld koop je echt een fantastische auto die waardevast zal blijken te zijn en waar je de komende jaren vrijwel geen onderhoud aan hebt. Je krijgt er 4 jaar gratis onderhoud bij. En In 2023 betaal je géén wegenbelasting. De auto is gegarandeerd zijn hogere aanschafkosten waard. Het verschil in aanschafprijs met een goedkoper merk krijg je bij verkoop vast en zeker grotendeels terug.

Na de aanschaf keek ik ook kritisch naar de offerte van mijn verzekeringsmaatschappij. Hierdoor heb ik op jaarbasis zo’n 400 euro kunnen besparen door te kiezen voor Univé en ‘Apeldoorn’ te verlaten. En is de auto drie jaar lang verzekerd tegen nieuwwaarde.

Bekijk de beelden op YouTube: Gebruikersreview BMW 4i


9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.