BMW i4 eDrive40 (2022) #12

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2022)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste Km's

Na meerdere diesels en een keer een benzine (lease) auto deze keer over op volledig elektrisch!

Ik rij ongeveer 55.000 KM per jaar, waarvan veel langere (zakelijke) ritten. Dat maakt dat ik wel wat sceptisch ben over een EV, maar anderzijds blijft het natuurlijk leuk een nieuwe auto te mogen kiezen!

Aangezien het een EV moest zijn, heb ik de volgende auto's overwogen:
- Tesla model 3 --> viel eigenlijk gelijk al af. De beste qua verbruik maar het minimalistische gevoel (rijdende "Ipad op een boekenplank"), is niet mijn ding.
- Polestar 2 --> ziet er mooi uit maar wat krap gevoel van binnen en lagere range,
- VW ID4/ ID5 --> het interieur geeft hier ook niet het rijke gevoel. Daarnaast is de laadsnelheid en actieradius niet op hetzelfde niveau als de concurrenten. Ander nadeel is ook het lage trekvermogen (jaja.. caravan).
- Audi Q4 e tron --> veel opties moesten hier nog bijkomen en techniek hetzelfde als de ID4/ ID5, loopt iets achter en dat is minder fijn bij het maken van veel km's.
- Kia EV6 --> voor mij was dit de enige echte concurrent. Rijk uitgerust, mooie techniek (800v, snelladen ed.), trekhaak mogelijkheden en veel ruimte.

Echter, gekozen voor de BMW i4! De auto rijdt als een BMW, stuurt lekker direct en de positie achter het stuur is top! Ook de afwerking voelt heel goed evenals alle doordachte functies. De acceleratiekracht is echt super (gewoon omdat het leuk is of omdat het even handig is). Eigenlijk was ik na de eerste proefrit in Feb. 22 al verkocht. Daarnaast passen 2 kinderen prima achterin, kan de caravan erachter (1500 kg) en is de kofferbak lekker ruim. Als het dan een EV moet zijn, dan maar zo! Helaas wel een lange wachtperiode tot uitlevering eind nov. 22.

De uitvoering heb ik vanwege de kosten redelijk standaard gehouden (de edrive40 is reeds aardig compleet). Enkel een M stuurtje, stoelverwarming, M hemelbekleding, trekhaak en ACC heb ik er als opties bijgenomen. Ik twijfelde over de velgen (standaard 17 inch) maar uiteindelijk maakt dit de i4 wat ingetogen en netter dan dikke 19 inch wielen (die ook nog eens slecht zijn voor het verbruik).

De eerste weken zijn wel wennen even wennen, vooral aan het hele EV gebeuren. Belangrijkste gewenning is het niet meer "doorrijden tot hij bijna leeg is" maar "laden wanneer het kan" (dus bij de sportles van de kids, bij de supermarkt, bij zakelijke relatie, op het werk etc. etc.). Thuis laden lukt niet altijd dus gewoon zoveel mogelijk die stekker gebruiken, op alle plekken waar je komt. Op langere ritten is een snellader af en toe nodig, hier zijn mijn ervaringen wisselend. Soms is er een wachtrij of doen niet alle aansluitingen het, dit is nog niet overal "volwassen". Maar de I4 doet het super, eigenlijk nog geen minpunten ondervonden aan de auto. Alleen de catalogusprijs is vrij hoog voor datgene wat je krijgt (zoals voor alle EV's), voor mensen zoals ik (met een gezinnetje en hypotheek voor het huis) dus eigenlijk alleen bereikbaar via zakelijke lease...

Na 8900 km/ 2 maanden staat het gemiddeld verbruik op 18.1 kwh/100km (80 % snelweg met meestal rond 115 km/h op de cruise control).

I4 + Caravan

  • 22.000 km

Inmiddels 22.000 KM verder, tijd voor een update!

Samenvatting
Nog steeds heel blij met de BMW i4! Hij rijdt top, nog geen probleem gehad, het is zakelijk een fijne auto en hij is privé praktisch in gebruik (alles en iedereen kan tot nu toe gewoon mee, van IKEA kast tot kinder voetbalteam). Bouwkwaliteit is goed, geen kraakje of piepje. Als caravantrekker top maar praktisch gezien vooral voor vakantie in Nederland of korte straal daarbuiten.

Ervaring met caravan
Meerdere keren met de I4 (met gezin) en onze caravan gereden nu (Burstner Premio Lengte: 7.2 m, gewicht: +/- 1500 kg). Het rijden van de I4 met caravan is top, er is al vaker over geschreven maar elektrische aandrijving en caravan zijn in dat opzicht een mooie combi. De I4 heeft standaard niveauregeling, een wat hogere kogeldruk is prima en zorgt niet voor inzakkende achterkant. De auto is altijd zwaarder dan de caravan en dat merk je vooral bij het inhalen van vrachtwagens ed., er zijn niet tot nauwelijks schommelingen en de auto trekt de caravan er echt mooi langs. Ik vind elektrische auto het fijnst in de file, helemaal met caravan. Het gaat zonder schokje en blijft soepel! De acceleratiesnelheid, bijvoorbeeld bij invoegen op de snelweg, is echt top en groter dan menig normale auto ,wat wel zo prettig is voor mede weggebruikers.

Verbruik en Range
Het normale verbruik afgelopen wintermaanden, lag rond 19 kwh/ 100 km. Onder normale omstandigheden met de caravan was het gemiddeld 32 kwh/ 100 km. Echter bij iets meer wind en/ of regen steeg het verbruik snel richting 40 kwh/ 100 km. Dat betekend in het gunstige geval een verbruik van 230 km en in ongunstige gevallen 170 km. In de praktijk rij je de accu niet helemaal leeg dus uiterlijk tussen 150 en 190 km aan de (snel)lader, of hopen dat je op de camping bent met laadpaal ;-). Aan de boordcomputer die reikwijdte weergeeft of de navigatie die de laadstops berekend heb je overigens niet zoveel als je met de caravan rijdt, die rekenen met andere gemiddelden die niet heel representatief zijn. Dus het is wel zaak zelf op te blijven letten op de accu& verbruik. Het verbruik is hoog met de caravan, dat is natuurlijk bij een brandstofauto ook zo, alleen het effect daarvan op de range is bij een elektrische auto veel groter.

Snelladen met caravan
Van te voren heb ik wat gezocht waar je het beste kan snelladen met caravan. Uiteindelijk zijn mijn inziens"de nieuwe" Fastned stations het best, deze hebben een goede doorrijhoogte en hebben grote parkeervakken zodat je niet hoeft af te koppelen en ook zodat je geen andere mensen hindert (zie foto). We vonden het laden heel relaxt, helemaal omdat je in de caravan rustig spelletje kan doen met de kids en koffie kan drinken. De meeste andere plekken vragen toch om afkoppelen van de caravan, wat toch wat gedoe is en tijd kost. Snelladen van 15-20% tot 80% duurt ongeveer 25 min (max. 220kw laadsnelheid bij de I4). Echter betekend snelladen tot 80% dat je met caravan, wel erg weinig range overhoudt (130-150 km). Echter snelladen tot 100% duurt lang (+/-50 min.) en is eigenlijk slecht voor de accu. Dus dat is een beetje een dilemma en maakt dat verre ritten met caravan (veel) langer duren..... Dat maakt mijn inziens dat het wel wat lastig als je met een caravan van dit gewicht en auto met deze belading richting Zuid Frankrijk/ Spanje wilt. In Nederland/ Duitsland zijn veel snelladers te vinden langs de snelwegen maar in andere landen is dat minder waardoor je dan ook daar niet veel speling hebt als het bijvoorbeeld hard gaat waaien...

Verder nog een paar kleine minpunten aan de I4:
- De klep is lang en kan in een parkeergarage snel het dak raken. Hij stopt niet zomaar, echter is hij wel af te stellen. Het afstellen moet je steeds handmatig doen. Er zijn andere zaken automatisch in te stellen (bijvoorbeeld dat je raam opent bij een bepaalde plek), dit zou ook handig zijn voor de achterklep!
- De middenarmsteun is niet in hoogte verstelbaar. Dit maakt dat hij niet voor iedereen helemaal op de goede hoogte zit.
- Soms wordt een laadsessie af gebroken, echter is het niet duidelijk waar dat door komt (de auto, de kabel of lader). Het zou mooi zijn als het systeem daar wat meer info over geeft zodat diagnose makkelijker is. Het is mij een paar keer overkomen maar om te voorkomen dat je gaat twijfelen of er iets is met je laadpoort zou dat handige info zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.