BMW i3s 120Ah Dark Shadow Edition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3s 120Ah Dark Shadow Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 36.395 km |
KM-stand laatst | 41.000 km |
Een (ver)nieuw(d)e i3
- 37.045 km
Na 3 jaar met veel plezier in een 2016 i3 full options te hebben gereden besloten mijn vrouw en ik nog lang i3 te willen rijden. De consequentie die wij hieraan verbonden was dat wij op zoek gingen naar een nieuwere full option i3 met een 42 kWh accu. Niet dat we het noodzakelijk achtten om de accu te vergroten, maar meer omdat het kon in een nieuwere versie. Immers, de 42 kWh was in 2016 nog niet leverbaar. In mijn zoektocht op AutoTrack bleek, bij het invullen van alle gewenste opties, slechts 2 exemplaren in aanmerking te komen. Een gewone i3 en een i3s. We hebben, beide auto’s te hebben gereden, besloten te gaan voor de i3s. Redenen hiervoor: de s rijdt toch iets stabieler, 184 pk is toch wel leuk en de i3s was echt als nieuw, mooi donkerblauw en …….. had een trekhaak!! Daarbij hadden we een prettig aankoopproces met het aanbiedende bedrijf.
Beide kanshebbers waren overigens uit 2021 en niet uit het laatste productiejaar 2022. Hiervan zijn er voldoende te koop, maar deze bleken iedere keer minder goed te zijn uitgerust dan een door ons gewenst exemplaar. Zo ontbreekt bij de uitloopmodellen vaak lederen bekleding, Harman Kardon en vreemd genoeg hebben ze meer dan eens een klein mediascherm zoals de eerste exemplaren uit 2013 ook hadden. Dan kom je vanzelf uit bij een exemplaar uit 2021.
We kunnen dus voorlopig weer vooruit met onze vernieuwde i3. Binnenkort zal ik de eerste ervaringen delen. Ik zal dan met name ingaan op de verschillen tussen onze vorige i3 en de ‘nieuwe’. Voor de kwaliteiten van een i3 in het algemeen raad ik een ieder aan de reviews te lezen van onze vorige i3.
De eerste 4000 kilometer
- 41.000 km
Is het je waard om je goede en mooie i3 33 kWh in te ruilen op een nieuwere i3 42 kWh?
Met de proefrit hadden we het idee dat de breder op z’n sloffen staande i3s steviger reed dan de i3. Nu we inmiddels weer een half jaar verder zijn is het vergelijk moeilijker te maken, het verschil wordt ‘gewoon’ en is niet meer onderscheidend. Daar hoef je het dus niet persé voor te doen.
In de intro gaf ik aan dat we het niet noodzakelijk achtten voor de grotere accu. Laat deze grotere range nu juist, zeker nu in de winter, wel een meer comfortabel gevoel en dus meerwaarde opleveren. Daarbij hebben we, USP, de trekhaak al meerdere malen kunnen gebruiken.
Daarbij hebben we nu meer pk’s, 184 in plaats van 170. Ook daarvan kan ik zeggen dat het geen noodzaak is. Als je al een keer uitgedaagd werd voor een stoplichtsprintje was je toch in 99% van de gevallen al sneller dan je tegenstrever. Dat is niet gewijzigd. Waarbij ik moet zeggen dat het ‘Nice to have’ is maar dat het elektrisch rijden eigenlijk veel meer uitnodigt tot rustig aan doen. Vooral het onepedaldriving is een gouden greep.
Nu de range groter is, is de afweging ‘ welke auto pakken we’ anders geworden. We hadden voordien bij ritten naar de andere kant van het land altijd het argument dat we geen zin hadden onderweg te laden. Die reden is vervallen. De range in de winter blijkt te zijn toegenomen van 150 km naar 225 km bij niet teveel snelweg. Meer snelheid levert ongeveer 200 km range op.
We zouden dus vaker met de i3 langere afstanden kunnen rijden. Echter, door onze volwassen 2e auto, pakken we dan toch vaak de hybride 5 Touring. Niet dat je, zeker bij de huidige snelheidslimieten op de snelweg overdag, oncomfortabel met de i3 rijdt. Dan zou ik de auto tekort doen. Juist dan komt de s-uitvoering met de meer stevige wielbasis (of het feit dat het een facelift-uitvoering is) tot uiting. Als je dus overweegt er een aan te schaffen, pak de facelift, kies voor de 42 kWh, rij zowel in de i3 als i3s proef en neem dan een beslissing.
Voor ons blijft de volle tevredenheid die we al hadden bij onze eerste i3 nu ook gehandhaafd voor onze huidige auto.
Koop er dus een nu het nog kan. Het wordt een klassieker die je een grote glimlach op het gezicht laat toveren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i3 S 184pk Executive 120Ah 42 kWh/Sunroof/H-kardon/Leder/20"/W-pomp/3-Fase
- 2019
- 73.674 km

BMW i3 Basis 120Ah 42 kWh / Camera / Navigatie / 19'' / Harman Kardon / Stoelverwarming / Cruise Control / Warmtepomp / Getint glas
- 2019
- 101.278 km

BMW i3 S iPerformance 94Ah 33 kWh / Full option! / Panoramadak / Camera / Keyless / 20'' / Warmtepomp / Harman Kardon / Apple CarPlay / DAB / Getint glas / Stoelverwarming / ACC
- 2018
- 78.555 km