BMW i3s 120Ah (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3s 120Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Eerste ervaringen I3S
- 21.000 km
De I3S is alweer anderhalf maand in het bezit, en daarmee is de tijd aangekomen om een eerste indruk te geven in een review.
Om kort te zijn: de auto, en het elektrisch rijden, bevallen goed!
De overstap van een RS5 naar de I3S was een behoorlijke verandering. Van V8 naar een enkele elektromotor heb ik aan velen moeten uitleggen.. En dat snap ik wel.
De RS5 was een geweldige auto, met veel emotie. De I3S is een hele bewuste keuze geweest en als je het mij vraagt ook niet zo mooi als een RS5. Wél een heel stuk moderner qua aandrijving en entertainment.
De I3S voldoet aan de verwachtingen. Hieronder een opsomming:
Rijcomfort
Hij rijdt heel soepel en geruisloos. Ligt goed op de weg en stuurt scherp. Minpunt wat ik bij de I3S ten opzichte van de RS5 heb kunnen vinden komt voor als er veel harde wind staat. Dan merk je dat de auto lichter en hoger dan de RS5 is. Het elektra verbruik schiet door de hoogte van de auto met harde wind ook omhoog.
Entertainment
Het B&O systeem uit de RS5 vond ik mooier klinken dan het Harman Kardon systeem in de I3S, maar het systeem is niet slecht. Voor de rest is de entertainment in de I3S fantastisch. Grote displays (ten opzichte van wat ik gewend was) en Apple CarPlay. Wat is dit een opluchting ten opzichte van de oudere systemen die ik gewend was. Muziek, Google maps, Flitsmeister.. Alles kan ik nu besturen met de I3S. Ook Siri is heel mooi geïntegreerd.
Daarnaast bevalt de app van BMW ook heel goed. Laadsessies kun je live volgen en routes kunnen vanuit de BMW app ingeladen worden in de auto. Erg fijne optie.
Het BMW systeem vind ik ook uitgebreid met mooie visuals.
Elektrisch rijden
Dit was volledig nieuw voor mij, maar bevalt goed. Thuis heb ik een laadpaal laten installeren en had voor die tijd geladen met de noodlader, dat ging ook nog best prima. Gemiddeld actieradius wat ik rij met de I3S ligt tot nu toe rond de 230km. Hier zitten veel snelweg kilometers bij.
Voor Nederland is dit tot nu toe ruim voldoende gebleken. Ik heb mijn laadpas niet geactiveerd voor publiek laden, dit is wel mogelijk met de laadpas die ik bij mijn laadpaal heb gekregen (EV-box Elvi).
In de anderhalf maand heb ik ongeveerd 3000km gereden (36x laden, waarvan vooral kleine laadsessies). Van die 36x laden heb ik twee keer bij een Fastned geladen.
Thuis hebben wij zonnepanelen op het dak, die gezamenlijk 4,8 kwatt piek hebben. En in de afgelopen maand heeft dat geresulteerd in €0 op de elektra rekening. Dat is toch wel een heel verschil met de benzine kosten die ik met de RS5 had. Overigens merk ik dat we de I3S ook veel vaker rijden dan dat we hiervoor met de RS5 deden. Mogelijk toch onderbewust dat kosten/milieu plaatje wat mee speelde ;-)
Onderhoud
Tot zover natuurlijk geen onderhoud. Eind dit jaar moet de I3S voor een controle beurt naar de BMW dealer. Ik verwacht met deze auto natuurlijk weinig benodigd onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.