BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2017) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | i3 94Ah High Voltage Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 7.600 km |
BMW i3 94Ah REX Miss Piggy
- 7.600 km
BMW i3 Rex 94Ah (oftewel Miss Piggy)
Na een heerlijke drie jaar in Tank X5, overgestapt van de grootste BMW naar de kleinste.
De verkoper moest hard lachen en zei dat hij dit nog nooit eerder had meegemaakt. De prive-lease deal in Frankrijk is zeer aantrekkelijk, maar nogmaals een X5 werd toch wel erg veel van het goede.
Door gezinsuitbreiding naar 4 kleintjes, moest er ook een nieuwe gezinsbus komen en dus een einde aan het X5 verhaal.
BMW i3 94Ah Rex
*Protonic Blue
*Lounge spirit (wol/leer)
*19 inch Turbine velgen
*Stoelverwarming
*GPS professional (het standaard scherm ziet er echt goedkoop uit)
*Adaptieve cruise control
*Snellaad-functie
*LED koplampen
*Achteruitrijcamera met inparkeerhulp
Hoe kom je in hemelsnaam bij dit apparaat uit? Voor werk rijd ik 60km per dag, wissel graag elke paar jaar van auto en ben gek op gadgets. Voeg daarbij dat ik een zwak heb voor de rij-eigenschappen van BMW en ik was om na de proefrit met mijn nieuwe elektrische mobiel.
Doordat ik wist dat de X5 aan het einde van de 3 jarige lease vervangen moest worden, werd de zoektocht weer wat serieuzer. Doordat er tevens een grote gezinsbus moest komen dit jaar, lease ik vrolijk nog 3 jaar door. De bedoeling was dit keer iets kleiner, maar nog steeds met veel rij-plezier.
Design
Ik ben de eerste wie zal toegeven dat het uiterlijk, op z’n zachts gezegd apart genoemd mag worden. Aan de voorkant doen mij de (neppe) nieren denken aan de neusgaten van een varkentje, de nieren zijn natuurlijk dicht want daar is geen koeling nodig, dus vandaar de bijnaam Miss Piggy.
De eerste keer dat ik de i3 in het echt zag, met die kleine antenne achterop het dak, begon ik mij bijna af te vragen waar de afstandsbediening was. RC control by BMW. Nu ik de auto bijna een half jaar in bezit heb, kan ik hem nog steeds niet mooi noemen, maar waardeer ik het futuristische design absoluut. Je ziet dat overall slimme earo foefjes zijn uitgehaald voor een goed rendement. Al lijkt mij dat de CW waarde nog beter kan met een minder platte voorkant.
Je rijdt echt in iets anders en daar laat het design geen twijfel over bestaan.
Kijk je vervolgens naar de kwaliteit van het product, dan zie je overduidelijk dat de ontwikkelaars van BMW maar een enkel advies mee hebben gekregen: Dit project kunnen we niet verpesten, dus doe het goed of doe het niet. Wat zit deze auto mooi in elkaar. Al die vreemde stijlen van wol, onbewerkt eucalyptus, gerecycelde PET flessen tot de Carbon Fiber Reeinforced Plastics (CFRP) kooi komen mooi samen tot een zeer degelijk geheel. Geen piepje of kraakje is er te bespeuren. Alle opties werken zoals je bij dit prijskaartje mag verwachten. Het onbewerkt eucalyptisch van het dashboardkastje lijkt eigenlijk best veel op een broodplank, maar alles is strak afgewerkt.
Het grote navi-scherm is een aanrader. Zeer scherp, snelle processor en mooi groot. Het is in feite hetzelfde scherm dat in mijn X5 zat. Het standaard schermpje kan echt niet, veel plastic, het past niet bij de rest van het interieur.
Suicide Doors
Hier kan ik kort over zijn, iedereen die het ziet, vindt het prachtig, maar wat zijn die dingen onhandig! Alleen achterin duikent om een gordel van de kinderen vast te zetten gaat redelijk, maar je hebt heel veel ruimte nodig naast de auto om de deuren wijd genoeg open te krijgen. De achterdeuren zijn ook alleen te openen als de voordeuren open zijn, dus iemand er even uitlaten of snel iets van de achterbank pakken is er niet bij. Om het af te maken, zit er nog een uitsteeksel aan de kleine deurtjes aan de onderkant waar je je goed aan kan stoten.
Rijden
Uiteindelijk dus de proefrit gemaakt met de i3 en ik was om! Man wat rijdt dit lekker.
Volledig elektrisch rijden kan erg leuk zijn, maar met de huidige kleine range van deze i3 (dit is zelfs al de nieuwere versie met 33kwh) en bijna alle andere elektrische auto’s op Tesla na, speel ik het op safe en heb de range extender (Rex) aangevinkt.
Ik heb een proefrit gemaakt met de Full Electric versie (B-EV), maar dan zit je constant op je dash te kijken of je nog naar huis kan vanavond (geen mogelijkheid tot laden op het werk). Tevens geeft de Rex de mogelijkheid om een ritje naar Nederland te maken, zonder er uren langer over te doen om bij te laden. Het tankje bevat maar 9 liter, maar voldoet voor een kleine 150km aan range. En daarna ben je na 2 minuten tanken weer onderweg. Het blijft niet ideaal, maar voor die 1 a 2 keer per jaar dat wij met 2 auto’s naar Nederland moeten, kan het wel. Sinds ik de auto heb, is de Rex alleen 2 keer aangesprongen omdat BMW hem eens in de 2 maanden wilt laten draaien, dat process duurt 7 minuten. Het is simpelweg een vangnet, echt een noodgenerator, voor complete peace of mind en geen range anxiety.
Voor zijn kleine wielbasis is de auto best confortabel. Ik zou zelf de 20 inch velgen achterwege laten (2 maanden met 20 incher demo gereden van de dealer vanwege een vertraagde leverdatum, nette service!). De 19 inchers zijn een stuk comfortabeler met een minder stuiterig gedrag op slechte oneffenheden.
Verwacht natuurlijk nog steeds geen hoog comfort op een slechte weg, tenzij de weg mooi glad is, dan spoort de i3 als een trein en is het comfort uitmuntend. Over grote hobbels kan je de demping vergelijken met een M-sport onderstel, maar iets comfortabeler op de lange rit. Op kleine oneffenheden is de auto wel erg stug.
Hij stuurt lekker zwaar (zoals het hoort bij een BMW) en zeer direct.
De draaicirkel is belachelijk klein. Omdat er niks tussen de voorwielen zit behalve het reservoir van de ruitensproeier, kunnen de wielen bijna haaks. Je kunt bijna rondtollen op hoge snelheid.
Dan de aandrijflijn zelf. Heel simpel, elektrisch rijden is top! Tenminste als je genoeg vermogen hebt zoals in deze BMW. Het voelt alsof je door een lier wordt afgeschoten, een beetje als sommige achtbanen waar je vanuit stilstand wordt gelanceerd. Dat komt voornamelijk doordat er geen meerdere versnellingen zijn (1 versnelling vooruit en eentje naar achter) en altijd direct alle kracht voor handen is. 170PK in dit kleine karretje is lekker, vooral het Koppel van 250NM geeft een goede duw in de rug.
BMW beweert dat de i3 sneller optrekt dan een M3 tot een km of 50 per uur, maar voor mij zijn het juist de tussensprints die het zo leuk maken.
Bij volgas vanuit stilstand merk je dat er fietsbanden onder zitten, de auto past precies het vermogen aan op de beschikbare grip en vanaf 30/40km/h word je echt gelanceerd.
Rijd je bijvoorbeeld 60km/h en je vloert het pedaal, dan wordt je direct, zonder enkele vertraging, in de stoel geduwd. Inhalen is al gebeurd voordat je er erg in hebt en alles geschiet in volledige rust.
Het regenereren is even wennen, maar zeer effectief. Met de hoeveelheid waarmee je het pedaal weer op laat komen, bepaal je de mate van afremmen. Van neutraal laten rollen, tot flink in de ankers waarbij dan ook de remlichten aan gaan. Op mijn ritje woon- werkverkeer gebruik ik de remmen zelden. Zeker omdat de adaptieve cruise control heerlijk werkt. Hij houdt je op een snelweg tot 60km/h zelf tussen de lijntjes.
Wat kan beter?
Ik heb er nog maar 7600km mee gereden, maar je leert een auto toch snel kennen.
*Suicide doors: Die rare achterportieren hadden van mij niet zo nodig gehoeven.
*Adaptive CC: Als het zonnetje fel schijnt en je rijdt over een weg met bomen, waardoor het licht flink schittert, raakt hij soms in de war en gooit dan de cruise control uit. Gelukkig kan je door de adaptieve cc knop op het stuur ingedrukt te houden er een normale cc van maken. Het systeem zit achter de binnenspiegel. Het radar gestuurde systeem van de duurdere BMW modellen heeft mijn voorkeur.
*je krijgt dus geen adaptive LED wat wel in de koplampen en brochure vermeld staat… Ik had verwacht (net als bij mijn X5) dat het grootlicht automatisch zou werken en het mooi ander verkeer afdekt, maar helaas niks is minder waar. Je betaalt dus 700 euro alleen voor een Led lampje in een iets andere koplampunit. Met automatische hoogteregeling, dat dan weer wel. Hier had ik echt meer van verwacht. Het oog wilt ook iets en het het LED licht past natuurlijk veel beter bij de high-tech look van de i3. De halogeenpitjes die in mijn demo i3 zaten, deden afbreuk aan het design en het lichtbeeld was zwak. Gelukkig is dat bij de recente facelift gefixt!
*Zeer vervelend: waarschijnlijk om zo efficiënt mogelijk te zijn, is de output van de USB uitgang zeer laag. Normaal gesproken laadde mijn telefoon zich binnen een uur volledig op wanneer ik de USB-uitgang in de auto gebruikte. Nu heb je geluk als de lading gelijk blijft terwijl je muziek streamt. Dit is voor mij echt een stap te ver in energiebesparing en zou graag zien dat het vermogen van de USB outlet flink omhoog zou kunnen.
Praktijkverbruik
Alle loze beloftes ten spijt, kom je met een normaal rijgedrag (a/c aan, altijd in stand comfort dus max response van de aandrijflijn) niet verder dan 220km in de zomer.
De afgelopen tijd met flink kouder weer, zit er maar 150-170km aan prik in de accu.
Geen probleem natuurlijk met de Rex aan boord, maar op dit moment is het nog geen alternatief voor veel-rijders.
De REX heb ik tot nu toe misschien nog geen 5% van de tijd nodig gehad. Maar dat kwam eigenlijk alleen omdat ik dan niet op zoek moest naar een laadpaal (pure luiheid). Het plannen wat vereist is met elektrisch rijden is niet meer nodig dankzij deze optie en je rijdt alsnog vrijwel altijd geheel elektrisch.
Concurrentie
Als je elektrisch gaat rijden, kan de hoge prijs erg afschrikken. Voor mij rijdt de i3 verreweg het best van al zijn directe concurrenten. Doordat ik maar 60km per dag rijd, is de beperkte actieradius geen enkel probleem.
Al het andere spul, op de Tesla's na, zijn toch wel erg plastic-fantastic. En ook niet mooi. De Zoe, Leave, Ionic etc hebben ook niet het flinke vermogen wat elektrisch rijden nou echt zo leuk maakt. De nieuwe Ampera was nog niet beschikbaar, maar is ook een plastic orgie die uit elke test minder uit de bus komt wat betreft rijplezier.
Zou ik weer de i3 kiezen na uit mijn dikke X5 te zijn gesprongen? Absoluut, en dat is toch een antwoord dat ik niet van mezelf als autoliefhebber had verwacht. Ik ben er zo verknocht aan dat ik twijfel om hem over te kopen aan het einde van de 3 jarige prive-lease. De X5 was een comfortabele tank, maar in de i3 rijdt ik met een grotere grijns op mijn gezicht. Totdat je uitstapt en omkijkt naar je geliefde mobiel natuurlijk… ;-)
De eerste rit naar Nederland.
400KM met een i3, hoe bevalt dat? Nou ik ga liever vliegen.
Vanaf Parijs met 135km/h op de peage is funest voor de range. Ja je kan 100 gaan rijden, maar ik wil mij niet aan moeten passen aan de techniek. Je betaald 51 mille voor een product, dus dan wil ik gewoon met de maximum snelheid in alle comfort door kunnen rijden. Een uur langer rijden en dan minder stroom te verbruiken is niet mijn hobby.
De techniek moet zo zijn dat wij ons niet aan hoeven te passen, dus dit is een reeel praktijkverbruik.
Goed met 135 op de cruise kom je 150 km ver op een volle accu (beste geval). Op de REX kom je met die snelheid ook maar een km of 100 ver dus na 1,5 uur sta je of een liter of 7 aan benzine te tanken, of minimaal 45 minuten te laden.
Dankzij de Rex kan je dus redelijk snel door (elk uur tank je 2 minuten en je scheurt weer door). Het pinnen duurt langer dan het tanken zelf.
Deze reis laat wel meteen het grootste pijnpunt zien. Volledig elektrisch rijden kost teveel tijd op lange afstand.
Zelfs met een fast charger (50KW) ben je 45 minuten aan het niksen. Ja je kan gaan lunchen, maar dan moet je weer plannen dat daar een charger staat die toevallig vrij is. De prijzen, zeker in België liggen erg hoog voor deze manier van laden dus is het voor mij net zo duur om een paar liter benzine erin te gooien. En 43 minuten sneller.
Voor lange afstand heeft BMW overigens een goede deal om een tijdelijke, andere auto te lenen.
Lange afstand rijden kan dus wel, maar neem de tijd en plan vooraf. Of vink de Rex aan en neem elke uur 5 minuten stoppen voor lief. Op bestemming hang je hem weer aan de stekker en rijd je vrolijk 200km vol elektrisch.
Voor lokaal gebruik kom ik zelden aan de limiet van elektrisch rijden.
Later volgen nog meer ervaringen. Eerst een paar extra kilometers rijden met mijn snelle Miss Piggy.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.