BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i3 94Ah High Voltage Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 20.700 km |
Hallo, nieuwe vorm van mobiliteit!
- 150 km
Mezelf als echte 'petrolhead' beschouwende vind ik zelf ook de keuze voor deze i3 op zijn minst... Bijzonder. Laat wel wezen: zonder de fiscale voordelen die ik middels mijn B.V. / holding kan verkrijgen met deze auto zou ik het nooit gedaan hebben.
Echter: ik heb het wel gedaan. En ik moet ze daar bij BMW toch wel een paar pluimen geven. Zo'n gekke, eigenzinnige -op zijn minst- bijzondere i3 geeft gewoon een heel andere invulling het begrip mobiliteit.
Wij mensen als 'gewoontedieren' zijnde lijken haast wel op een verstokte manier verslaafde aan auto's met koppakkingen, multiriemen, distributiekettingen en dichtlopende roetfilters; en daarbij bijna te vergeten dat een auto primair gezien een... vervoersmiddel is. :)
Zo'n i3 -in dit geval een volledig opgetuigde 94Ah High Voltage Edition- geeft daar gewoon een heel andere invulling aan. Je zet 'm aan en gaat. Geen 'schuldgevoel' over koud koelwater of koude motorolie voor korte ritjes: gewoon aanzetten en gaan - en dat nog eens erg snel ook!
Alles aan de i3 ademt vernuft en nodigt uit tot een economisch/ecologisch verantwoorde manier van rijden; met name de 'one pedal' drive zoals je met een i3 rijdt: 'gas' los betekent hergenereren + afremmen. Opeens besef je hoeveel energie je met je gewone auto's weg hebt gegooid als gevolg van je eigen rijstijl + remenergie die je gewoon niet gebruikt.
Afijn, de i3. Snel, in deze uitvoering letterlijk van alle opties voorzien, en enorm wendbaar. Ik heb nog nooit een auto met zo'n kleine draaicirkel meegemaakt. De 20" wielen met 'fietsbanden' lijken haast wel haaks onder het neusje uit te steken om je zo eenvoudig mogelijk te laten keren. Tussensprints / acceleratie is easy-peasy. De reactie op het pedaal zijn niet anders dan 'direct' te noemen. Jij denkt, de i3 gaat.
Tot dusver een goede ervaring, ook zeker met de bijzonder vlekkeloos werkende adaptive cruise control. Niet meer op je voorganger in- of uitlopen, maar gewoon exact je voorligger volgen zonder te hoeven remmen of gassen.
Als echte audiofiel zijnde m'n i3 uiteraard uit laten rusten met de uitgebreide Harman Kardon installatie; die lijkt tot dusver ook voldoende beleving te bieden. Niet het beste van het beste (lees: mijn smaak) maar toch blij dat ik de optie er op heb zitten.
Daar ik mijn laadpaal thuis nog niet heb, moet ik de i3 nu gewoon opladen op 230v via de 'thuislader'; ook dat gaat prima. Een nachtje slapen + nog wat uurtjes extra resulteert in een volledig volle accu. Prima! :)
Tot zover lijkt een actieradius van 200km (bij een theoretische actieradius van 300km) haalbaar; al vereist dit een normale tot vlotte rijstijl (i.p.v. gewoon jakkeren) en de zuinigste rijmodus met beperkte verwarming/airco enzovoorts. Maar... Is dat erg? Nee. Tot zover kan ik opmaken dat dit niet erg is.
Ik geef over een tijdje een update en zal proberen eventuele (belevings)vragen te beantwoorden.
Betrouwbaarheidsscore en gebruikskosten is nog even neutraal ingevuld daar ik de auto net heb. Comfort en prestaties mogen duidelijk zijn. :)
Met je batterijen de kou in
- 2.500 km
Welnu, ruim 2500km verder met deze eigenwijze i3.
Hoe bevalt dat? Goed! :) Alle vernuft die de auto kent doet je beseffen dat je in zekere zin aan het autorijden in de toekomst bent.
Van comfortmatige zaken zoals het altijd in een warme auto instappen en niet hoeven krabben tot ongekend comfortabel en in alle stilte je bestemming bereiken terwijl je de adaptive cruise control je gewoon door de file laat loodsen: alles aan deze auto is slim.
De laatste weken waren echter niet erg makkelijk voor de i3. Want.. Hoe makkelijk je je met deze dunne banden door de sneeuw begeeft, des te korter is uiteraard de actieradius met de echte kou van afgelopen week waarbij de temperatuurmeter meerdere dagen op rij waarden van -5 tot -1 heeft aangegeven.
Maar: 'hoever kun je nou rijden' met zo'n "300km i3" in de winter?" Ik zal het je zeggen: als je gewoon rijdt (zoals ik mijn vorige auto deed) met stoelverwarming en de kachel op standje 'ik-heb-het-koud' dan is 130km een realistische waarde. In mijn geval wil dit dus gewoon zeggen: op basis van een vlotte rijstijl met gemengde snelweg/binnenweg trajecten waarbij ik op de snelweg op zijn minst 135km/h op de cruise control rij. Bij wijze van 'test' bleek een retourtje Nijmegen op topspeed (152km/h) ook geen probleem en -in vergelijk met mijn normale toch al niet trage rijstijl- maakt dat de actieradius wat mij betreft niet drastisch korter.
Vandaag bijvoorbeeld, waarbij het buiten een graad of 6 is en de kachel dus beduidend minder hard hoeft te werken en de stoelverwarming uit kan blijven schiet deze actieradius direct richting de 170km. Dat scheelt aanzienlijk! :)
Een beetje techneut zal uiteraard snel begrijpen waarom: zo'n elektrisch vehikel als deze i3 kan geen gebruik maken van bijv. restwarmte van de (brandstof)motor.
Hetzelfde begrip komt al snel als je het percentage acculading op de snelweg met rasse schreden ziet afnemen: al het voordeel van regenereren binnen de bebouwde kom bij herhaaldelijk 'afremmen' voor drempels, bochten en straatjes van rechts vervalt in zijn geheel op de snelweg: je verbruikt alleen maar i.p.v. dat je ook herhaaldelijk weer een stukje terugwint. Erg? Nee. Rij jij iedere dag 170 - 200km? Ik niet. :)
Al met al zijn kou en lange snelwegritten niet de beste match met zo'n i3.
Ik verwacht in de lente (lees: geen kachel en geen airco) eerder op waarden van bijv. 225km uit te komen. Wat mij betreft prima.
Misschien moeten die fabrikanten maar stoppen met NEDC waarden en adverteren met realistische waarden?
Zover mij bekend zorgt een niet uitgekomen verwachting gegarandeerd voor teleurstelling. De essentie van de mens, toch? Waarom dan altijd toch die overoptimistische onzin met alles wat ons 'lekker' moet maken? Je wilt je klant toch na de koop ook 100% tevreden houden? Wat mij betreft fundeer je 'absolute tevredenheid' beter op basis van realistische data dan op basis van... commercieel lekker bekkende onzin. Afijn, who am i?
Soit: De auto bevalt prima; de tussensprints en acceleratie vanuit stilstand blijven voor plezier zorgen en daar draait het mij toch vooral om bij een auto die ik dagelijks gebruik. :)
Tot zover nog volledig verschoond gebleven van fouten of niet werkende dingen en/of tierelantijnen; de auto komt solide over. Future will tell.
Weer een aantal kWh's verder :)
- 8.000 km
Welnu, inmiddels past de i3 me echt als een ingelopen schoen. Dat wil zeggen: je trekt hem makkelijk aan, ook makkelijk weer uit, en... je loopt er graag op.
Samen met het geleidelijk oplopen van de temperaturen loopt ook de actieradius op: Realistische waarden tot 225km zijn -zelfs met mijn rijstijl- geen uitzondering. De airco lijkt een wat minder groot effect op de actieradius te hebben dan de kachel. Wel een flinke lel van een airco, overigens - Die laat er geen gras over groeien!
Werd ik in de winter verwend met een warme & ontdooie auto, nu neem ik het er van door maar in een alvast gekoelde auto in te stappen - 't zijn de kleine dingen in het leven die je blij kunnen maken, nietwaar?
Op dit moment is voor mij het 'electrisch rijden' hoofdstuk compleet, daar ik enkele weken geleden 60 zonnepanelen heb laten installeren op mijn bedrijf- en woning. Deze hebben zo;n enorm vermogen dat zelfs een op volle snelheid ladende i3 + alle verbruikers in mijn huis én bedrijf de elektriciteitsmeter niet van z'n plek kunnen laten komen op een mooie zonnige dag. :)
Voor mij is dit een beetje "as green as it gets" daar ik mijn i3 heb beperkt qua laadtijden: ik heb in de auto in kunnen stellen dat deze alleen tussen 8:30u en 18:00u 'mag' opladen, waardoor ik hem wel bijvoorbeeld al 's-nachts aan de stekker kan hangen, maar dat hij dan pas 'braaf' op zonne-energie gaat laden de volgende ochtend.
Erg jammer voor 'de zuren' onder ons die aldoor etaleren dat maar 6,5% van alle energie groen wordt opgewekt en dat elektrisch rijden dus geen zin heeft: Ik kan die mening in mijn specifieke context helaas niet meer met je delen: het opwekken van een overschot aan energie én doelmatig laden op zonne-energie zorgt ervoor dat dergelijke argumenten in mijn geval direct naar de prullenbak verwezen kunnen worden. Ja, ik ben een ondernemer die door de i3 + zonnepanelen een aardige sloot BTW terug heeft gekregen. En ja, ik heb er ook oprecht plezier in om middels kleine aanpassingen in instellingen/gedrag/whatever daadwerkelijk op 'gratis' elektriciteit te rijden. Of groen, zoals u wilt.
Is er nog iets specifieks te zeggen over het rijden, na deze kilometers & verstookte kilowatturen?
Jazeker. Ik maak mij zorgen of ik nog terug kan (lees: voor primair vervoer) naar een reguliere auto. Los van dat ik weer wekelijks aan de pomp moet staan, zal ik talloze slimmigheden die het elektrisch rijden met zich mee brengt enorm missen. Ik doel dan met name op het zeer actief regeneratief remmen alle optimalisaties die BMW heeft ingebouwd om de auto slim & zo zuinig mogelijk te maken.
Plezier is er nog steeds dagelijks; zo ook vorige week toen een enthousiaste vriend met zijn Peugeot RCZ 180pk HDi toch ook zijn meerdere moest erkennen in de i3. Je moet gewoon van goede huize komen wil je 'm bijhouden in de sprint! :) Toch leuk, met zo'n eigenwijs/eigenaardig ogende auto.
Probleemloos - of toch niet?
- 20.700 km
Weer even geleden t.o.v. de vorige review; dan maar onder het mom van 'geen nieuws is goed nieuws"?
Helaas, nu is er nieuws - en dus geen goed nieuws.
De eer van de (gedeeltelijke) omschrijving 'probleemloos' behoort toe aan mijn i3, die alle kilometers tot nu toe nog gehéél foutloos en probleemvrij heeft afgelegd. En dat nog steeds naar erg grote tevredenheid. :)
Behoorlijk vlot, comfortabel en erg goed afgewerkt. Een andere conclusie kan ik niet geven na deze ruim 1,5 jaar en ruim 20.000 kilometers.
Ik zeg altijd maar zo: ik zit meer tijd in de auto dan dat ik afstanden afleg - waarmee op ik het grote aantal korte ritjes doel voor mijn werk en privé.
Ik heb nog geen onderhoud uit hoeven uitvoeren en ik rij nog op de originele banden. Gezien de hoeveelheid 'instant' koppel tezamen met mijn rijstijl vind ik dit niet slecht.
Vanwaar de toevoeging 'of toch niet'?
Er is op een onoverzichtelijke kruising (waar ik voorrang had) notabene vanaf links iemand zó enorm hard op mijn linkerachterwiel geklapt dat zelfs de réchter achtervelg is afgebroken. Ik herinner mij beperkt iets roods te hebben gezien toen ik de kruising al zo goed als over was, en die herinnering is juist - een rode auto heeft zich in mijn zijkant geboord.
Met zelf -tot zover- alleen lichte klachten aan mijn nek lijk ik geluk te hebben gehad. Gezien de 11 meter lange remsporen (geheel tot over de kruising heen in een 30 gebied) is hier niet bepaald 30 gereden door tegenpartij, die ook nog eens verklaarde rechtsaf te willen slaan op de bewuste kruising. Hoe het heerschap zich alsnog in mijn zijkant heeft kunnen boren en 'waterpaswaardige' rechte remsporen over de gehele kruising achter heeft kunnen laten is voor mij een raadsel. Die verklaring is namelijk niet te rijmen met het feit dat de remsporen haaks op mijn rijrichting de gehele kruising gemarkeerd hebben - alsof ik er niet reed.
Al met al maak ik me zorgen over de mogelijkheden tot herstel gezien de gedeeltelijke carbon constructie van de auto en het trieste aangezicht van mijn i3 met z'n "gebroken enkels". Ook de dealer is hier enigszins bezorgd over. En: het is geen leaseauto, dus geloof pas dat het mij "niets kost" zodra het mij ook echt "niets kost". Mijn vertrouwen (lees: ervaringen) met de verzekeringsbranche in het algemeen is niet bepaald hoog.
Ik wacht af, en hoop niet dat de schade het einde van mijn i3 zal betekenen. :(
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i3 Range Extender Comfort Advance 33 KW | NAP | 19'' LMV
- 2015
- 124.100 km

BMW i3 Basis 94Ah 33 kWh Panoramadak/ Harman-Kardon/ Prof. navigatie/ Pdc/ Full led/ Stoelverwarming
- 2017
- 163.822 km

BMW i3 Basis Comfort Advance 94Ah 33 kWh Xenon Half Leer Navi Park.Sens NAP NL-Auto Volledig Dealeronderhouden!
- 2016
- 74.389 km