BMW i3 94Ah (2016)

autoreview

BMW i3 94Ah (2016)

Signalement

Uitvoeringi3 94Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bmw i3

  • 80.000 km

Sinds half februari in bezit van een i3 (94 Ah). Ik heb jarenlang bmw diesels gereden (2.0d), vanwege het aantal km / jaar (circa 25k) en het fijne rijden. In al die jaren geen problemen mee gehad.

Na een keer op uitnodiging van bmw een proefrit gemaakt in een i3. Ik was meteen om. En in onze situatie geschikt, want ongeveer 85 woon werk km / dag. En we hebben nog een benzine auto voor eventuele langere ritten.

Na de proefrit was het nog even wachten op de juiste occasion. De proefrit was in de 60 Ah versie, en dat leek me net een te beperkte actieradius om ook in de winter zonder laadangst te kunnen rijden.

Ongeveer een half jaar gezocht naar de juiste versie met LED, leer, warmtepomp en een groot scherm voor de juiste prijs. Toen deze te koop kwam, kon het elektrische avontuur beginnen.
De eerste rit was direct spannend, omdat de auto aan de andere kant van Nederland te koop stond. In theorie moest het kunnen en dat leek in de praktijk ook het geval, ondanks een omweg door het missen van de afslag.

Het rijden vraagt enige gewenning doordat je eigenlijk maar 1 pendaal gebruikt. De rem raak je eigenlijk niet aan. De auto is ontzettend snel tot circa 130 km/h. Stil en ligt stabiel op de weg.

Thuis laden aan het stopcontact gaat prima. De eerste weken was het 's ochtends nog vaak koud, het voorverwarmen is dan ideaal. Dit kan eenvoudig via de telefoon of instellen op een vaste tijd.

Ondertussen is de maximum snelheid op de snelweg verlaagd naar 100 km/h en dat is te merken in het verbruik. Nu houd ik het verbruik niet zo bij, maar de actieradius in aanzienlijk groter. Niet voor niks is de maximale snelheid van de i3 begrensd op 150 km/h, want op topsnelheid zie je actieradius snel minder worden.

Ondertussen wordt de andere auto eigenlijk niet meer gebruikt...


update

  • 92.000 km

Update na bijna 1 jaar.

Ondanks corona toch bijna 20.000 km gereden met de i3. Wie had dat gedacht een paar jaar geleden, zoveel km elektrisch in een i3? Ik niet, maar nu geen moment spijt van.
In het jaar geen enkel probleem gehad. Geen laadstress, geen storing, en ook geen wegenbelasting en geen benzine / diesel kosten. De kosten voor de laadpaal thuis was na een paar maanden terugverdiend. Maandelijks betaal ik een € 50 extra aan energie (afrekening moet nog komen, maar lijkt te kunnen).

In dit jaar is de maximum snelheid naar 100 km/h gegaan, dat heeft positieve invloed op het verbruik en de actieradius. In de zomer met deze snelheid is een theoretische actieradius van bijna 300 km. Echter met de huidige temperaturen van zo rond het vriespunt, en rijdend met 130 km/h zakt deze naar onder de 150 km. Voor mijn dagelijkse woon-werk ritjes geen enkel probleem. En als je dat van te voren weet en dit bij je past is het een ideale auto.

Bij dit weer wel het nadeel van verminderde actieradius. Maar het instappen in een voorverwarmde auto, zonder te krabben maakt dit ruimschoots goed. Je stapt in een warme auto, stoelverwarming aan, lekker stil, snel en een goede audio = perfect woon-werkverkeer rijden.

40 maanden

  • 130.000 km

Geen bijzonderheden te melden. Na 40 maanden en 50.000 km kan ik alleen melden dat er geen bijzondere kosten of storingen zijn. Prima auto, fijn voor dagelijks woon- werkverkeer. De actieradius die de boordcomputer aangeeft lijkt nog hetzelfde als in 2020.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.