BMW i3 60Ah (2014)

autoreview

BMW i3 60Ah (2014)

Signalement

Uitvoeringi3 60Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De stille kracht

  • 16.000 km

Na 10 jaar in een Daihatsu Cuore te hebben gereden met veel plezier begon het verlangen naar eens wat anders. En het is heel wat anders geworden. Ik had een paar jaar daarvoor me al ingelezen in de wereld van ev`s en bleef alles volgen op youtube kanalen. Fully Charged en Transport evolved onder andere. Op een dag zag ik de BMW i3 langs komen en las dat iedereen weg was van het interieur en de rij eigenschappen. In oktober 2018 de stap gezet richting de Bmw dealer en een rit gemaakt van een uurtje of 3. Ik was verkocht, het rijdt goed en het one pedal driving is na 10 minuten gewend. Vergelijk het met een hand boormachine waar je op dezelfde manier het toerental regelt.
Ik ben geen lease rijder en keek dus privé naar een i3 en heb na zoek en testwerk een 2014 full electric gekocht.
Prachtig interieur met bruin leer met wol en het bamboe dashboard. Hij heeft een schuifdak en adaptive cruise control.
Hoe bevalt de auto tot nu toe? Dit kan ik niet onder een cijfer of een goed of slecht indelen en daarom doe ik het in positieve en negatieve dingen en ervaringen.
Positief is zeker het stille soepele rijden en ook het veergedrag is okee. ik ben een erg rustige rijder en anticipeer op de rest van het verkeer maar kan de brute power wel waarderen. Ik rijd altijd in de eco pro modus omdat de comfort modus mij veel te bijterig is.
Je zit redelijk hoog en het zicht rondom is behoorlijk goed. Vooral de spiegels helpen hier want deze zijn erg groot en de rechter kantelt naar de stoep bij achteruit rijden. Stuur en stoel zijn voor mijn lengte van 190cm geen probleem. Ik geen ervaringen met het in en uitschakelen van andere ev`s maar de i3 is ergonomisch goed genoeg. De sateliet achter het stuur went snel en zit daar natuurlijk omdat op de middentunnel de i drive bediening zit. Je moet gewoon aan de bediening wennen en dat is inmiddels grotendeels gelukt. Wel blijven/bleven er dingen die ik graag anders had gezien zoals de keuze voor de uitstroom openingen van de lucht. Hiervoor is er maar 1 knop en je drukt je suf totdat je jouw keuze hebt. Het kleine display helpt dan ook niet mee. Omdat ik graag meer wou aanpassen maar dit niet kan in het menu heb ik een bluetooth dongle gekocht en de bimmercode app aangeschaft waarmee je dingen kunt aanpassen. Als je de auto opstart gaat dit altijd in comfort mode en dit is niet te veranderen. Heel vervelend om dan de auto op te starten, handrem eraf en dan nog naar eco pro te moeten schakelen. in de app dit zo gezet dat hij altijd in eco pro opstart. Er zijn zo veel dingen aanpasbaar maar hiervoor de app aangeschaft. Wat niet is aan te passen is het zeer slecht werkende adaptive cruise gedeelte. Zeer onbetrouwbaar omdat dit echt continu uitschakelt op ik zie het even niet meer. De normale cruise werkt wel. Dit slechte werken is niet allen bij mij maar bij iedereen. Absoluut bmw onwaardig!
Het verbruik in de winter is hoog en je bereik niet best en ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat. Heb tot nu toe de ervaring dat als het boven de 5 graden is de range al heel veel beter is. Voorverwarmen van accu en interieur voor een rit scheelt enorm in bereik. Dat voorverwarmen is ook heerlijk, altijd warm instappen, niet krabben en in de zomer niet zweten. Te bedienen in de auto en app.
Laden doe ik thuis en bij fastned en allego snelladers want de rest vind ik niet echt bruikbaar vanwege het trage laden. De 11kw laadpalen werken niet met de 60ah i3 omdat de auto dat niet ondersteunt(de meeste ev`s trouwens niet). De nieuwe 120ah doet dat beter.
Bmw levert via chargemap oplaadpunten in de navigatie maar vertrouw daar maar niet op want dan sta je zo stil. Hij ziet wel fastned chargers maar daar stuurt hij je niet heen want daar doet bmw geen zaken mee. Zorg dus dat je meerdere apps op je telefoon hebt staan.
O ja, die leuke deurtjes achter zijn helemaal niet handig maar dat wist ik van te voren. Ook hier leer je mee leven. Tip: doe net of je een 3 deurs hebt gekocht.
Ik blijf updaten net zoals bij mijn vorige auto en zal hierin zo objectief mogelijk blijven.
Vragen? ik lees het wel in de comments.

Sneeuw en gladheid

  • 18.000 km

Even een kleine update tussendoor. Het is afgelopen week nogal glad geweest in het land en wil mijn ervaring daarmee even kwijt.
Ik heb er een winterset onder, dit houd in dat voor en achterbanden en velgen dezelfde maat hebben n.l. Bridgstone Blizzak 155 breed. Ik vind de auto redelijk goed met de set maar je moet hem niet in de meest agressieve rijstand zetten. Ik moest even wennen aan het remmen want als je te abrupt het pedaal los laat glijd de auto door de regeneratie iets door. Na een paar keer had ik het door ging het prima en weet je waar de grenzen liggen.
Je kan niet lekker uitbreken achter want hij regelt meteen terug, ik vind het jammer maar een ander waarschijnlijk veilig.
Ik heb een sleutel die niet meer werkt, het is geen lege batterij maar wat wel hoor ik binnenkort van de dealer.
Verder geen problemen.

Sleutel probleem

  • 19.000 km

De auto is een dag bij de dealer geweest om de niet werkende sleutel weer aan de praat te krijgen. Ik had ook een uitvallend ledje op de stoelverwarmingknop aan de bestuurderzijde.
Het bleek niet eenvoudig te zijn om de sleutel te programmeren en het ledje blijkt een niet goed functionerende stoelverwarming te zijn. De auto moet weer terug want ze konden het niet meteen repareren. Het is niet hoopgevend dat BMW zoveel problemen heeft met de reparaties.
Tja, net in bezit en nu al ellende? Laat ik het zo zeggen, ik heb nog 2 jaar garantie en probeer geduldig te zijn. Hopelijk hierna niks of bijna niks meer aan problemen.
Ik kreeg een 118i uit 2019 als leen maar dat haalt het niet bij een i3. Neem maar van mij aan dat one pedal driving, de hogere zit en de ruimte in het interieur superieur zijn aan een 118i. Neem een 1 serie als je jong en klein bent want ik kom er slecht in en uit met 1 meter 90.

Nog niet okee

  • 20.000 km

In de vorige update gaf ik aan dat de i3 nog en keer naar de garage moest voor de stoelverwarming. Dit is inmiddels gebeurd en ze vertelden mij dat er ook een software update gedaan zou worden. Ik moest zelf vragen wat dit dan inhield. Er werd mij verteld dat het voor de guess-O- meter (reikwijdte inschat meter) was en deze beter zou kunnen inschatten. Tot op heden kan ik er geen verbetering of verslechtering aan ontdekken.
Nog even terug naar de stoelverwarming, het schijnt dat er hele units van de verwarming vervangen moeten worden en niet allen een schakelaar. Dit probleem zie je op fora heel vaak voorbij komen. Leuk als je buiten de garantie zit.
Tegelijk kreeg ik mijn zomervelgen met nieuwe banden terug die ik had mee gegeven omdat ik het niet eens was met de profieldiepte iop de band en de vele scheurtjes in het loopvlak. Twee banden betaald en twee gratis als compensatie was de uitkomst waar ik mee kon leven.
Afijn, alles opgelost zou je zeggen maar helaas te vroeg gejuicht.
ik wisselde de winter met zomer velgen en zag dat aan beide zijden voor de beschermhoezen om de schokbrekers compleet aan gort zijn. Alsof ze kapot gesneden zijn. Weer gebeld met de dealer voor een volgende afspraak en terwijl ik daar op wacht had ik weer een kapot onderdeel. De vergrendeling van de passagier zonneklep is stuk waardoor de klep en niet klemt en rammelt. Dit heb ik inmiddels ook doorgegeven.
Ik heb een beetje pijn in buik van de "Duitse degelijkheid" (die bestaat niet volgens mij, Japans/koreaanse degelijkheid wel) en als ik dit had geweten had ik hem niet gekocht.
Enige verzachtende omstandigheid is dat hij me nog niet heeft laten staan.
O ja! bijna vergeten te vertellen over de leenauto in mijn rubriek: hoe bevalt de leenauto. Dit was een 2017 Mini cooper clubman 1.5 benzine. Deze beviel mij veel beter dan de 118i. Het stuurt, remt en schakelt uitstekend en ik kom er prima in en uit. Minpunt voor mij is het deprimerende zwarte interieur, 40.000 euro zie ik er niet aan af.
Ik zeg op na de volgende leenauto, ben benieuwd.

verkocht

  • 24.000 km

verkocht, ging meer kilometers maken

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.