BMW i3 (2022)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 19.200 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
De aankoop
- 19.000 km
Als tweede auto - waar mijn vrouw het meest mee rijdt - hadden we de laatste 19 jaar een Toyota Corolla (de eerste auto is sinds 2 jaar een BMW i4, die we met veel plezier rijden).
Gezien de leeftijd van de Toyota (en het feit dat we graag elektrisch rijden), besloten we uit te kijken naar een EV. Bovendien is er in Vlaanderen nog geen inschrijvingstaks of verkeersbelasting op een EV, kunnen we erg goedkoop laden met de overcapaciteit van de zonnepanelen, én hebben we natuurlijk al een laadpaal.
We waren tevreden over de grote betrouwbaarheid van de Toyota (iets minder over het rijgedrag en de onderhoudskosten), maar qua kleine EVs heeft Toyota niets te bieden, dus sowieso bye Toyota.
Even was er twijfel over tweedehands of nieuw (een R5, een EV3,…), maar toen ik het tweedehands aanbod bekeek, besefte ik dat je in de prijsklasse van ongeveer 15-20.000€ gemakkelijk heel mooie EVs vindt van maximum 5-6 jaar oud, die minstens even goed uitgerust zijn (of beter) en een gelijkaardig of beter bereik bieden dan een vergelijkbare nieuwe wagen van 25-30.000€.
De zoekcriteria waren initieel:
- maximum 50.000km
- bereik van minstens 250km (maar meer mag), niet zozeer vanwege het bereik op zich, maar omdat een grotere batterij in principe een langere levensduur heeft (minder belast, minder cycli)
- kostprijs minder dan 20K€
- bouwjaar 2017 of jonger
- merk: Hyundai, Kia, BMW (i3) eventueel Nissan Leaf (niet echt van harte) of Renault Zoe
Na een eerste verkennende ronde ging de voorkeur al snel naar de BMW i3 - en dan de 120Ah (42kWh) versie die vanaf 2019 is gebouwd:
- een groot aanbod vanaf 15.000€
- staat bekend als betrouwbaar - ook de vroege modellen van 2013 kennen trouwens weinig problemen - en wat er wel aan problemen was, heeft BMW ongetwijfeld opgelost in de twee daaropvolgende versies
- zou zeer aangenaam rijden
- zuinig, onderhoudsinterval 2 jaar,
- vaak heel veel opties
- we rijden al BMW, dus de gebruikersinterface en zo zijn vertrouwd
In de zoektocht naar een i3 kwamen we eerst uit op een exemplaar dat door onze eigen BMW dealer werd aangeboden, een hip exemplaar, in het rood, met 20 inch velgen en 46.000km en uit 2019, voor iets minder dan 20K€. Een proefrit overtuigde ons van het aangename rij-karakter van de auto, maar de prijs leek hoog.
We deden ook een bod op twee andere wagens van 16-17K€ die we via autoscout op het spoor waren gekomen, maar die waren al “in optie”. Er is blijkbaar interesse voor dit soort wagen!
Dan vonden we een exemplaar met 19500km op de teller, geproduceerd in juni 2022 (dus één van de laatste exemplaren, de productie was tot juli), met vrij veel opties:
- multispaak 19” velgen
- alarm, achteruitrijcamera met hulplijnen, verduisterde ramen, stoelverwarming, warmtepomp, snelladen, automatische airco, allerlei veiligheidssystemen, Parkeerpakket,
- Navigatie met real-time traffic,
- automatische cruise control
- gratis onderhoud tot augustus 2028 (eerste betalend onderhoud dus in augustus 2030)
- enzovoort….
De auto is in zo-goed-als-nieuw staat, voor 22K€ leek ons dit een uitstekende koop.
Nog een proefritje gedaan, de Kapa Max (batterijcapaciteit) opgezocht in het verborgen menu (37.8kWh van de oorspronkelijke 37.9 netto), en daarna ook even de SoH met een OBD-lezer uitgelezen (97%). We besloten hem te kopen.
De eerste weken met de auto
- 21.000 km
Inmiddels reden we dus een drietal maanden met de auto, 2000km in totaal.
De auto rijdt ontzettend fijn, maar is toch een stukje bonkiger op de weg dan de i4 (mede door de grote velgmaat), je voelt beter de oneffenheden, er is wat meer geluid bij het rijden over de oneffenheden. Bij snelwegsnelheden is de wagen ook duidelijk minder stil en wat zenuwachtiger. Voor korte snelwegritjes is dat zeker geen probleem, de wagen blijft prettig rijden.
De zeer vinnige aandrijving (dit autootje gaat desnoods in een goede 7 seconden naar 100, en vooral de tussensprintjes zijn indrukwekkend), de korte draaicirkel en het uitstekende uitzicht en de iets hogere zit maken het rijden in stedelijk gebied tot een waar plezier.
Er is alleen one-pedal-driving op de i3 en dat werkt erg goed - de remmen zijn zelden nodig, terwijl het afremmen niet te hevig is, het is allemaal zeer intuïtief.
Op de i4 rijden we liever in Adaptive mode, waarbij de wagen zelf (regeneratief) remt in functie van voorgangers, traject, bocht,… of gaat coasten als je het “gas”pedaal loslaat, maar het one-pedal-driving pas uitstekend bij het karakter van de i3.
Het verbruik valt erg mee: de meeste ritjes eindigen ergens tussen 12-14 kWh/100km, dat betekent dat een effectief bereik van 280-300km goed haalbaar is. De wagen hoeft daarmee alleen in het weekend geladen worden.
Het laden aan onze 7kW monofaze laadpaal gaat vrij traag: met maximum 3.6kW. Maar dat is geen enkel probleem, de wagen staat een groot deel van het weekend op de oprit. Snelladen kan dus ook (aan 50kW) maar ik weet niet of we dat ooit gaan gebruiken.
Maar globaal dus erg tevreden met de aankoop. Ik merk dat ik voor korte ritten eerder de i3 neem dan de i4: op lokale wegen/in de stad is er gewoon meer “Freude am fahren” te beleven met deze vinnige, wendbare wagen, die ook een betere zichtbaarheid rondom biedt (je zit ook iets hoger). Voor langere ritten is de i4 dan weer duidelijker de aangenamere en betere wagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren