BMW i3 120Ah Business Edition Plus (2021)

autoreview

BMW i3 120Ah Business Edition Plus (2021)

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah Business Edition Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf8.500 km
KM-stand laatst19.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

November t/m Januari

  • 19.000 km

Tijd voor een nieuwe lease auto, onze BMW 2 active tourer moest ingeleverd worden.
Omdat ik bij VDLNedcar werk moest het een BMW of Mini zijn. Waarbij onze eerste voorkeur uitging naar een eigen product. We hadden de Countryman PHEV dan ook al snel geconfigureerd.
Maar toen gingen we, uit pure nieuwsgier, rijden met een BMW I3. We waren allebei binnen een paar kilometer verkocht. De rust, moeiteloosheid van accelereren en het licht en de sfeer aan boord hadden mij en mijn vrouw heel snel overtuigd.
We vonden hem van buiten altijd al een mooie auto, net als de Audi A2, van binnen zette die lijn zich voort.
Dus, hebben we een leuk uitgevoerde demo-auto uitgezocht. Het bruine leer had voor mij niet gehoeven, maar heeft wel iets “chiques”. Het schuifdak was voor mij wel een must.
We hadden wel liever een kleurtje (exterieur) gehad, maar dat was op dat moment niet in de occasie vloot.

Het rijden:
We hebben toch wel een paar honderd kilometer nodig gehad om aan het one-pedal drive te wennen. En nog steeds betrap ik mij erop dat ik soms nog wel eens in stap en hem rijd als een benzine/diesel automaat. Maar al met al is het wel ingesleten.
Je gaat al snel inschatten hoe je de balans vind tussen op tijd van je gas gaan en niet de achterliggers irriteren. En dan is het wel prettig, zeker omdat hij op vlakke weg tot stilstand komt.
De auto stuurt heerlijk, ligt als een blok op de weg maar is soms wat te stoterig (we hebben een sport onderstel). Op nat wegdek laat hij het toe dat de achterkant soms een stapje opzij zet, wat overigens kinderlijk eenvoudig te corrigeren is. Maar het maakt het rijden over slingerweggetjes wel leuk.
Dit wordt ook geholpen door het voelbaar lagere gewicht tov andere EV’s.
Maar, een sportonderstel had voor mij niet gehoeven, hij wordt niet oncomfortabel maar wel wat stoterig en zelfs springerig op dwarsrichels. Moet je van houden.

Verbruik:
Ondanks de soms sportieve rijstijl zitten we op een gemiddelde van 15,1 KWh/100km. Waarbij we zo’n 60% binnendoor en 40% snelweg rijden.
Binnendoor is hij wel beduidend zuiniger, met 110km/h zit het verbruik rond 15,5 KWh. En bij 130 schiet het nog verder omhoog, maar dat hebben we nog niet lang genoeg gedaan om een goed idee over te geven.
Belangrijk te weten is dat het nu Oktober is, dus de winter moet nog komen. Onze zoon heeft namelijk al gemerkt dat met de verwarming, stoelverwarming aan en 130 km/h het snel achteruit gaat met de range, met een paar angstige kilometers tot gevolg. Dat verhaal blijft hem nog wel even achtervolgen..

Laden:
Dat doen we met name thuis in de garage, terwijl we op de bank zitten. Lekker luxe. Maar we hebben ook al een paar keer buiten de deur geladen, dat gaat ook prima. Tijdens een plaspauze heb je er zomaar 100km bij, neem je dan nog een kopje koffie of loopt je even met de hond, kom je nog eens 100 km verder.
Het is dus wel degelijk omdenken, zeker omdat de vorige auto een actieradius van 1100km had, maar het werkt ook wel een beetje onthaastend.

Conclusie na de eerste 2500km:
We zijn enthousiast, de rust, het overzicht in de auto, de kwaliteit en het gemak van altijd een volle tank hebben (als je thuis kan laden) bevalt erg goed. En natuurlijk het heerlijke weggedrag, ik zoek ‘s avonds regelmatig een reden om te gaan rijden
Wel is hij kleiner dan de 2 active tourer, maar ook dat is omdenken. Hoewel de hond het daar niet zo mee eens is (maar die heeft hier weinig in in te brengen).
In mei gaan we met de auto naar Schotland, niet met de boot, maar door de tunnel. Dus daar zit ook wat planning aan vast. Ook die ervaringen zal ik hier delen. Net als de ervaringen in de winter.


Verbruik November-Januari


Zoals beloofd een update over het verbruik in de winter.
In de maanden November tot en met Januari hebben we een gemiddeld verbruik van 19,6 Kw per 100 km.
We rijden hierbij zo’n 60% 50/80Km wegen en 40% snelweg (105/110 op de cruisecontrol).

Wat we verder in de winter gemerkt hebben is dat het voorverwarmen van de auto zeer positief werkt op de range, buiten het comfortgevoel natuurlijk.
Als we doen voorverwarmen neemt de range niet meer af tijdens het rijden, terwijl we zonder voorverwarmen de range achteruit zien gaan tijdens het rijden.


Het one-padeldrive rijden bevalt erg goed, het is ook erg goed te reguleren dat de auto stopt bij de voorganger. Dat remmen bij gas los is zo ingeregeld dat het ook niet vervelend is voor de mensen achter je.

Al met al zorgt dit ervoor dat we de rem nog maar weinig gebruiken en maximaal recupereren. Dit helpt waarschijnlijk ook met het verbruik van 19,6Kw/100km te maken.


Problemen:
Een negatief puntje is dat als we de navigatie van de auto gebruiken, de range dan ernstig omlaag gaat. Zeker als je de snelweg op gaat. Hij gaat dan verder omlaag dan noodzakelijk. Regelmatig hebben we gehad dat de auto zei dat we tekort komen, maar we in de praktijk nog genoeg kilometers over hebben bij aankomst. Daarom zijn we nu de navigatie op apple-carplay aan het gebruiken.

Daarnaast hebben we continue ruzie met Apple carplay: bij het wisselen van chauffeur moeten we, ook als de andere thuis blijft, vaak handmatig opnieuw koppelen. Dat is erg irritant. Er zijn fabriekanten die dit bedraad doen, dan hoef je alleen maar aan te sluiten en weet de auto welke telefoon je wilt gebruiken. Wat ons betreft is dat een beter systeem.



De vakantie naar Schotland hebben we overigens gepland met een camper, niet omdat we het met de auto niet aandurven, maar omdat we dan met de reis flexibeler zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.