BMW i3 120Ah Business Edition (2022)

autoreview

BMW i3 120Ah Business Edition (2022)

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst70.500 km
Lezerswaardering: 59%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review volgt binnenkort

  • 70.000 km

Review volgt binnenkort

Leren waarderen

  • 70.500 km

In 2024 kondigde het kabinet 100% belasting aan voor (plug in) hybrids.
Om dat moment was ik een zeer tevreden eigenaar van een fijne, jonge Renault Captur plugin hybrid, Initiale Paris, aan luxe en comfort ontbrak het het aan niets. In mijn geval superschoon met een verbruik van ruim 1 op 30, op het werk weer laden.

Omdat de aangekondigde belasting prijzig zou worden in combinatie met mn aanstaande pensioen, zag ik het niet langer zitten om voor een relatief schone auto zoveel belasting te gaan betalen. (Lang leve het wispelturige Haagse beleid)

Dus op zoek naar een duurzaam en voordelig alternatief, lees laag gewicht en geconstrueerd om heel lang mee te gaan.
Het kan bijna niet anders of je komt op de BMW I3 uit. Een lichtgewicht ondanks de grootste accu wat wordt bereikt door de auto te bouwen met een aluminium onderstel en het toepassen van kunstof en carbon wat resulteert in nog geen 1240kg.
Duurzaam omdat roesten niet kan en de geplaatste accu weinig degradatie kent.

Ik ging dus op zoek naar 1 vd laatst geproduceerde met weinig kilometers.
Uiteindelijk kwam ik uit bij van Ekris in Utrecht en kocht daar mn i3 als premium selection voor wat dat achteraf waard bleek maar daar later meer over...

Dan, na de lange inleiding, de auto zelf.

COMFORT:
Als je comfort in een auto zoekt, vergeet de i3. In mijn geval maakt het sportonderstel het nog erger. Het geheel is zo stijf afgeveerd, gedempt, in combinatie met 20" velgen, dat je regelmatig denk dat de auto doormidden breekt. Ook het weggedrag is zeer onrustig wat grotendeels, achteraf bezien, ook veroorzaakt werd door de slechte Bridgestone banden die ook nog eens exorbitant duur zijn.
Omdat dit mijn auto moest blijven op zoek gegaan naar specialisten.
In de UK aangepaste dempers gevonden en deze tevens door een specialist laten monteren. Al met al prijzig maar ja je moet wat als er geen budget meer is voor een alternatief. Alle EV's worden zwaarder en groter en dat is precies waar ik niet op uit was en ben, ik zie daar de toekomst van EV rijden niet in.
Om nog meer comfort te bereiken heb ik de voorbanden laten vervangen door Michelin E-Primacy. Dat had ik eerder moeten doen want wat een verschil.
Stiller, rustiger, veel betere sporing en zuiniger. Voor mij nooit geen Bridgestone meer.

WEGGEDRAG:
Toegegeven, voor het (te) straffe onderstel krijg je wel wat terug. De i3 rijdt als een kart zo scherp en strak. Bij hele snelle bochten geeft de auto geen krimp. Voor de sportieve+ rijder een waar genot.

AANDRIJVING:
Hierover niets dan lof. De motor presteert erg goed, is stil en blijkt ook erg efficiënt boven de 100km+ Bij de meeste EV's schiet het verbruik dan omhoog, nauwelijks in mijn geval, erg goed gedaan. Ook de duw in je rug, bij wat "gas" bijgeven is telkens een leuke ervaring.

ACTIERADIUS:
Best wel goed voor een 42kw accu.
Het bereik is niet zozeer afhankelijk van je rijstijl maar meer van de buitentemperatuur.
In de zomer is het bereik ongeveer 290km+
In de winter kan dit dalen naar ongeveer 220km
In mijn geval altijd voldoende.
Mijn gemiddelde verbruik over het hele jaar heen komt uit op 16.6kw/100km waarbij opgemerkt dat ik op snelwegen ruim boven 100km/u rij.
Eigenlijk best een goede prestatie.

UITRUSTING en LUXE
In deze uitvoering, uitgevoerd met alle aanvullende paketten toen beschikbaar, heb je nog maar weinig te wensen.
Lederen bekleding, ook op het aparte cap forward dashboard, open dak, adaptieve cruise, groot 2e scherm, luxe binnen en portier verlichting, prima audio, prima ondersteuning smartphone, stuur ook axiaal en naar je toe verstelbaar, warmtepomp, extra heater, enz,enz

GEBRUIKSGEMAK:
Voor een klein ogend formaat is de binnenruimte voorin verrassend ruim.
Je zit niet bovenop het dashboard ingebouwd maar juist er vanaf.
Ook de verhoogde zit geeft voor mij dat stukje extra overzicht. De raamstijlen zijn wel wat aan de dikke kant wat soms het overzicht verstoord.
De zitpositie is goed in te stellen zijn het dat je eerst moet uitstappen alvorens de stoel hoogte goed in te kunnen stellen.
De kofferbak is niet over bemeten (plaatsing motor) maar makkelijk uit te breiden met de in delen neerklapbare achterleuning.
De rechts scharnierende achterdeuren zijn leuk maar niet altijd even praktisch.
Instap voor achter passagiers, naar de niet al te grote achterbank, wordt vergemakkelijkt door een hendel in de voorstoel.

RESUMEREND:
De i3 is een duurzaam product, gebouwd uit groene materialen, aluminium en carbon versterkte kunststoffen. Ook de accu blijkt goed bestand tegen degradatie.
Door de betrouwbaarheid het lage gewicht en de zuinige motor is het m
.i. een aparte EV die je jaren lang voordelig kan vervoeren.
Het grootste minpunt is het veercomfort wat je voor lief moet nemen in ruil voor een scherp weggedrag. Je kan het wel acceptabel krijgen maar dat zijn dan wel extra kosten.

Heb ik spijt van mijn keuze?
Mijn gedachten zijn hierover tweeledig.
Als ik de kosten, de luxe uitvoering, en de duurzaamheid beschouw zeg ik nee, goede keuze in mijn geval.

Als het gaat om veercomfort zeg ik ja, dat had anders gemoeten en doet afbreuk aan een prachtig ontworpen auto. Geen idee welke engineer in Beieren dat bedacht heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.