BMW 745i Executive (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 745i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 53.410 km |
KM-stand laatst | 175.355 km |
BMW 745i LPG
Ik heb deze auto uit Duitsland geïmporteerd van de BMW Hauptniederlassung in Düsseldorf (was BMW bedrijfsauto). Inclusief 1 jaar EUROplus garantie (zou nog van pas komen). In Duitsland kennen ze geen uitrustingspakketten maar deze auto was helemaal voorzien van alle opties, nog completer dan het Nederlandse executive pakket.
Importeren ging erg gemakkelijk, gewoon zelf kopen, betalen en de rest heeft bij mij Carimportservice gedaan. Uiteindelijk was deze auto zo’n €13000 goedkoper als in Nederland als je al zo’n auto met deze km-stand kan vinden. Daarna nog via Josvandartel autogas erin laten zetten, Prins systeem met 95liter tank in het gat voor het reservewiel. Met gas een bereik van circa 400-425 km met 70ltr gas.
Dit was mijn eerste echt luxe auto. Elke keer rijden in deze auto is een genot, zelfs in de file. Ik ben vooral onder de indruk van de wegligging. Dit is geen lichte auto maar met dynamic drive blijft de auto echt horizontaal liggen, hierdoor zijn ook bochten met hogere snelheid voor de passagiers nog comfortabel. De sturing in combinatie met het weggedrag heeft ook mijn vader overtuigt, en zelfs zijn nieuwere 5-serie overstijgt. Deze auto is vooral op de snelweg thuis, vooral op de Duitse Autobahn. Door de grote afmetingen en draaicirkel moet je met deze auto helaas altijd 1x extra steken bij het parkeren. Soms zijn parkeergarages een nachtmerrie.
De grip is erg goed. Dit is een auto met 333pk en de tractioncontrol zie ik bijna nooit inspringen. Sinds ik nu 18’ velgen met winterbanden heb gebeurt het echter wel vaker, die hebben beduidend minder grip ook in de bochten (misschien om dat ze toch wat smaller zijn). Enig nadeel van de automaat is het gebrek aan afremmen op de motor, maar das is waarschijnlijk bij alle automaten zo. Dit zorgt ervoor dat bij drukker verkeer op de snelweg je sneller de rem moet gebruiken.
Één van de beste opties in deze auto zijn de comfort stoelen. Deze zijn in alle mogelijk standen te zetten en zijn heerlijk. Voor mij nooit meer een BMW zonder deze stoelen. Sommige opties bij BMW zijn schofterig duur, maar deze zijn hun geld waard. Toch wel appart dat ze weinig besteld worden. Zo was ik laatst bij BMW Utrecht waar niet één 5-serie stond met deze stoelen (ook geen 2e hands).
Ik rijd gemiddeld 35.000 km per jaar, naast het reguliere onderhoud zijn dit de extra reparaties:
25-06-2007 53410km Aankoop
25-09-2007 58935km LPG inbouw
01-10-2007 60211km Linker voorruit motor vervangen (garantie)
??-01-2008 ?km Gebroken kardanas (garantie)
18-05-2009 111125km Rechter voorruit motor vervangen
02-11-2009 129221km Reparatie hydraulische achterklep 1971 euro!
07-01-2010 130131km Remblokjes voor
14-01-2010 ?km Raamstrips achterdeuren opnieuw zwart gelakt
09-04-2010 136454km Xenon lamp links
24-04-2010 136922km Nieuw lpg filter
11-08-2010 144868km Olie automatische transmissie + filter/carter
21-10-2010 150630km Dynamo vervangen
Problemen/irritaties:
- De automatic hold geeft 1 op de 30 keer een foutmelding en is dan niet te gebruiken (reset wel weer als je de motor opnieuw start). Twee BMW dealers konden dit probleem niet verhelpen.
Update: dit probleem komt bijna niet meer voor, misschien 1x de laatste 6 maanden.
- Ruitenwisser zakt weg achter de motorkap, als je hem toch omhoog klapt komt hij tegen de motorkap (bv bij schoonmaken). Dit heeft de vorige eigenaar gedaan, waardoor er lakschade ontstaat aan de rand van de motorkap. Hier is een service stand voor, maar die is voor berijders niet aan te zetten.
- De aluminium raamstrips (tussen achterruit en kleine driehoek ruitje ernaast) zijn opnieuw mat zwart gelakt. Bekend kwaaltje dat de verf gaat bladeren, nogal slecht natuurlijk na 6 jaar dat dit vaak voorkomt bij zo'n auto.
- Nog een bekend probleem zijn de elektrische motors van de zijruiten. Voor zijn ze beide vervangen, de linker onder garantie, maar de rechter moest ik zelf betalen. Duidelijk minpunt!
- Als de motor koud is dan klinkt het soms net als een diesel (ook op benzine).
- In januari 2008 is de kardanas gebroken. Dit is onder garantie vervangen. Zoiets mag toch eigenlijk niet kapotgaan. Als dit buiten garantie was, dan kost zoiets 1500 euro. Het gebeurde toen ik achteruit in een parkeerplek wilde rijden. Als zoiets op de snelweg gebeurt dan kan zoiets heeeeeel erg duur worden. Ik dacht nu al dat de middenconsole ging exploderen en heb de motor in 2 seconden uit gezet.
- Als je het open dak dicht laat maar wel de klep wegschuift (zodat je via het dakraam meer licht hebt), dan vind ik het extra lawaai door de rijwind die je nu hoort toch wel hinderlijk. Ik gebruik het open dak nooit.
- De taal van het idrive systeem kan bij dit type niet omgezet worden naar Nederlands. Bij import uit Duitsland heb je keuze uit Duits/Frans/Engels (staat dus op Engels nu). Verder is de spraakherkenning niet te wijzigen en is dus Duits. Geen super probleem voor mij, maar toch handig om te weten. Volgens de dealer is dit bij latere versies na 2002 wel om te zetten.
- Er zit een Dietz module ingebouwd, waardoor het TV beeld voorin ook tijdens het rijden zichtbaar is (idrive knop 3sec ingedrukt houden). Echter loopt hierdoor de boordcomputer bediening eens in de 75 keer dat je de auto start vast. Geen BMW fout dus maar wel irritant. Dit is te verhelpen door een zekering in de kofferbak eruit/erin te doen. Of het gaat vanzelf weg na 24 uur. Volgens mij gaat de auto na afsluiten en zoveel uur in een 'diepe slaap modus' waarbij dus ook dit gereset wordt. Misschien om de accu te sparen?
Update: ik heb het idee dat dit probleem vooral met de kou te maken heeft, in de zomer geen last meer gehad.
- De auto trekt op dit moment iets naar links, heel minimaal maar toch storend. Zowel de BMW dealer als een bandenspecialist heeft ernaar gekeken maak kunnen niets vinden. Met de winterbanden/velgen heb ik dit niet. Dus zelf vermoed ik iets aan band/velg.
- De lak op de achteruitrijsensoren begint de bobbelen/los te laten. Net als de hierboven beschreven raamstijlen wel raar dat dit na 8 jaar al gebeurt. Omdat dit rechtsachter het ergst is werkt de sensor ook niet meer naar behoren, dus ik zal die sensoren binnenkort een keer moeten laten bijlakken/spuiten.
Opties + extra foto's
Hierbij de opties die op deze auto zitten. Dit is de officiële lijst die ik bij de aankoop van de BMW dealer in Duitsland kreeg.
AF FABRIEK:
===========
0475 saphirschwarz-metallic
U6SW Leder Nasca schwarz
0302 Alarmanlage
0316 Autom. Heckklappen Betätigung
0323 Soft-Close-Automatic für Türen
0358 Klimakomfort-Frontscheibe
0403 Glasdach, el. Schiebe-Hebe funk
0416 Sonnenschutzrollo Heck/hintere Seiten
0430 Innen/Außenspiegel automatisch abblendend
0438 Edelholzausführung
0456 Komfortsitze vorn, elektrisch verstellbar
0488 Lordosen stütze Fahrer/Beif.
0494 Sitzheizung Fahrer/Beifahrer
0496 Sitzheizung für Fondsitze
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor mit Fahrlichtaut.
0534 Klimaautomatik
0536 Standheizung m.Fernbedienung
0601 TV-Funktion
0609 Navigationssystem Professional
0620 Spracheingabesystem
0672 CD-Wechsler 6-fach
0677 HiFi-System Professional
8888 Reifen Druck Control (RDC)
9205 Automatik-Getriebe
9216 Servotronic
9223 el. Dämpfer-Control (EDC)
9229 Dynamic Drive
9241 Airbag Fahrer/Beifahrer
9245 Kopfairbag Fahrer/Beifahrer
9249 Multifkt.-Lenkrad/Geschw.-Regelung
9260 Seitenairbag Fahrer/Beifahrer
9262 Kopf/Seitenairbag Fondpassagiere
9280 Leichtmetallfelgen Sterspaken 95 (Zomerbanden)
9305 Zentralverr. mit Fernbedienung
9411 Fensterheber el. vorne/hinten
9500 Scheinwerfer Waschanlage
9522 Xenon Licht
9550 Bordcomputer
9630 Autotelefon schnurlos
9667 Radio CD
9890*
9900 Wegfahrsperre
OPTIES NADERHAND:
Parrot CK3100 (duo-sim is zooo '90)
Lichtmetaalvelgen 18“ Dubbele spaken 93 (winterbanden)
Eastern SE 863 T Digital DVB-T Tuner
2x LCD Xenarc 700TSV
DVD/DivX player (incl USB)
Dakdragers BMW 7er
LPG tank 95 ltr Prins
Het verbruik houd ik niet precies bij, maar ligt rond de 16-17 liter per 100km. Ik rijd wel veel file (A2 Utrecht/Amsterdam) en rij vrij vlot. Dit daalt naar 12-13 liter op de snelweg met constante snelheid.
FOTO'S:
=======
NR 1. De foto is van de wintersport. Toen reed mijn vader de verkeerde weg in toen hij mijn dochter naar skiles wilde rijden ;-) dit was de langlauf piste. De auto is toen door een "Pistenraupe" weer naar de weg getrokken.
NR 2. Dashboard, de Parrot carkit is te zien en op het beeldscherm staat DisneyXD aan op de DVB-T tuner.
NR 3. Kofferbak met LPG tank, verder is de DVB-T tuner zichtbaar met de Video splitter. DivX/DVD speler zit links achter de klep bovenop de Navigatie computer, dus gemakkelijk toegankelijk (usb aansluiting is in de middenconsole voorin ingebouwd.
NR 4. Achterbank met 2x LCD scherm voor de kinderen. Ze kunnen onafhankelijk op de DVB-T tuner of de DivX/DVD speler kijken. Op deze laatste heb ik een 64GB USB stick zitten, dat is zooo handig.
Motor
Ik heb ook een 740d proef gereden en je merkt wel het verschil in NM bij het optrekken tussen 80-120km/h. Ik heb het idee dat de 740d daar net iets vlotter is in een hogere versnelling. Hetzelfde merk je, als je meetrekt met TDI op de snelweg. Het scheelt dan om via handmatig schakelen alvast 1 of 2 versnellingen terug te schakelen. De automaat is nu eenmaal op comfort ingesteld.
Echter bij het optrekken van 0 naar 100 als de versnelling er eenmaal in zit en vanaf begin af aan via de kickdown de juiste versnelling geselecteerd is en het gewicht op gang is, dan trekt deze motor echt flink door (bijna aso met zo'n bak). Een verder verschil is het toerenbereik, dit gaat verder door dan bij een 740d en dat merk je, uiteindelijk gaf dit bij mij de doorslag.
Ook boven de 200 km/h op de Autobahn is nog steeds erg duidelijk versnelling mogelijk, dit houdt pas op boven de 230. Uiteindelijke top op LPG was 260 km/h op de teller (op benzine niet getest, da's te duur ;-). Dan is de snelheid er echt uit, ik denk dat de topsnelheid een beetje samenvalt met de gelimiteerde top van 250.
Het verschil tussen LPG en Benzine is voelbaar als je echt maximaal vermogen vraagt. Ik moet wel zeggen dat mij dit pas is opgevallen na duizenden kilometers als je zo'n auto echt goed leert kennen. Als iemand zo instapt en wegrijdt denk ik niet dat iemand het verschil kan voelen qua vermogen.
Conclusie
Een echte reisauto met een lekkere motor. Ook al heb ik LPG, echt goedkoop is deze auto niet. Importeren is echt een aanrader, daar willen ze echt af van de V8 BMW's en zijn ze redelijk 'goedkoop' met lage KM stand. Zorg wel voor een jaar EUROplus garantie! Oh ja, en de de i-drive wen je wel aan.
Volgende auto:
Misschien de facelift of als ik iets langer wacht de nieuwe 7er. Groot minpunt van de nieuwe 7er is dat die geen reservewiel heeft waardoor een gastank veel bagageruimte kost. Ook zijn er volgens mij nog geen LPG installaties die op de nieuwe 750i motor kunnen.
Update (sept 2010):
Inmiddels weer een jaar verder, de auto rijdt nog steeds erg goed en ik heb nog geen behoeft aan wat nieuws. Wel wat extra onderhoudskosten gehad (zie lijstje hierboven).
Update 22-10-2010 - Dynamo defect
- 150.620 km
Nadat ik mijn verslag een aantal weken geleden heb bijgewerkt, heeft de dynamo het begeven. Vervanging heeft €1000,62 gekost bij de lokale Citroën dealer.
Op de snelweg hoorde ik op een gegeven moment een beetje lawaai, alsof je continue over de witte streep rijd. 10 minuten later ging hij kapot en werd het geluid duidelijk harder en kwam een foutmelding in het display met ongeveer deze boodschap "Alternator problem, battery will not be charged, shut down all unnessessary electrical equipment". Uiteindelijk toch nog 50km naar huis kunnen rijden.
Het was wel een gedoe voor de Citroën dealer om een vervanger te krijgen. Via BMW werd tot twee keer een verkeerd model geleverd, zoiets mag toch niet als BMW het chassisnummer heeft!
Update 26-09-2011 - Motorstoring
- 175.355 km
Inmiddels bijna een jaar en 25.000km verder. Het blijft een heerlijke auto om in te rijden, maar ik heb toch weer een paar grote reparaties gehad.
9-3-2011 164926km €800 Valvetronic elektokleppen vervangen, aandrijf- en V-snaar vervangen
16-4-2011 €200 4x PDC sensoren achter vervangen. De verf was aan het bladeren, ook was het signaal niet altijd betrouwbaar. Dit heb ik zelf vervangen en is super simpel. De vier sensoren heb ik via Ebay Duitsland en zijn originelen voor 30% van de prijs en nog in kleur ook. Na vervanging zag ik corrosie op de contacten en aan de buitenkant, vandaar de slechte werking.
17-9-2011 175355km €4400 Motorstoring
De motor gaf een paar storingen en wilde niet meer starten. In de weken voorafgaand al meerdere foutmeldingen laten resetten, maar het probleem was niet te achterhalen. Uiteindelijk wilde motor niet meer starten en is hij afgesleept. Bij Jos van Dartel is men begonnen met de diagnose. Na een flink aantal weken zijn de volgende onderdelen vervangen:
- Stuurapparaat valvetronic (totaal geoxideerde aansluiting)
- Klepdekselpakking vervangen (i.v.m. olielekkage)
- 2x gasdrukveer
- 4x Bougiepijp
- Secundaire luchtpomp (stond vol water en verroest, dit schijnt bekend probleem te zijn)
- Luchtmassameter vervangen
- 2x luchtslang (scheuren)
Daarnaast nog wat onderhoud:
- 2x draagarmen voor vervangen (rubbers versleten en gescheurd)
- Remblokken en schijven voor
- Balanceren en uitlijnen
Er is nu nog één probleem met de LPG afstelling. Hij wil niet na koude start omschakelen naar LPG. Wel als je na 2km even de motor herstart. Dus hiervoor moet ik nog terug.
Ik ben goed geholpen door Jos van Dartel en zijn ze doorgegaan totdat de oorzaak gevonden is. Ze hebben mij de oude onderdelen laten zien om precies uit te leggen wat er kapot was.
Bij BMW wilden ze al een nieuwe motor monteren. Daarmee was ik niet geholpen, omdat de problemen in de aan- en opbouwdelen zaten.
Op de terugweg uit Den Bosch gelijk een flinke ster in de voorruit (2 euro formaat). Ik kon dus gelijk door naar Carglass waar hij net nog gemaakt kon worden. Gelukkig zit hij in het zwarte gedeelte net tussen boven de ruitenwisser. Alweer pech, zucht...
Autobanden:
Nog even iets anders. Vorig jaar heb ik mijn zomerbanden zoals elk jaar gewisseld naar winterbanden. Daarbij zijn de zomerbanden voor vervangen. Alleen heeft men daarop goedkope naamloze banden gezet. Hier kwam ik pas achter in maart (terugwisselen naar zomerbanden). Deze banden zijn echt slecht (trilling/grip/lawaai/afwijking in stuur). Het was me niet eens opgevallen omdat de prijs niet echt veel goedkoper was. Uiteindelijk hebben ze nog één band vervangen. Ik raad iedereen aan om merkbanden te kiezen. Ik heb goede ervaringen met Dunlop/Continental/Michelin.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.