BMW 735i (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 735i |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
BMW E65 735i, na 2,5 jaar.
- 109.520 km
Na 2,5 jaar in bezit toch maar besloten om een review schrijven over mijn BMW 735i (E65).
2,5 jaar geleden besloten om een BMW 7-serie te kopen ipv een 5-serie. Lang nagedacht of ik zo'n auto moest kopen, want een 5-serie van 2004/2005 is natuurlijk ook een fantastische auto. Doorslag gaf toen dat je voor het zelfde geld meer toeters en bellen krijgt dan bij een 5-serie. Je krijgt dan wel een 1 tot 2 jaar oudere wagen dan een 5-serie.
Hoe dan ook, uiteindelijk is het een Sterling grijze 735i geworden uit 2002 met zwart leer. Het betreft een Duitse import wagen. Niet onbelangrijk was dat er maar 2 particuliere eigenaren waren voor mij, met gedocumenteerde 80000 km en uitsluitend BMW dealer onderhouden.
De lage km stand is goed te merken: de hele auto rijdt nog zo strak, stabiel en stil, alsof hij net de fabriek heeft verlaten.
De rij-eigenschappen staan dus op een heel hoog nivo: veel comfort maar als het moet toch scherp en alert.
Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De betrouwbaarheid van met name de elektronica en de daarbij behorende sensors laat nogal te wensen over.
Een airbag storing heeft zelfs 1 keer geleid tot het tijdelijk uitvallen van alle functies (stop gevallen). Na 20 min wachten kon de auto weer worden gestart en kon de reis worden voortgezet. Meer dan een reset van de storingsmeldingen kon niet worden gedaan, zonder dat nu echt een oorzaak kon worden vastgesteld. Gelukkig is het daarna niet meer voorgekomen.
In de zomer van 2012 had ik ook het beruchte probleem van de N62 motor: het lekken van koelwater uit de overstroom-opening op het waterpomphuis. Dit betekent dat de koelwaterbuis die de voor- en achterkant van de motor met elkaar verbindt lekt op het waterpomphuis. Dit is een bekend probleem van alle N62 motoren (B36, B40,B44 en B48). Dus zeg maar alle benzine V8's tussen 2001 en 2008. Alle aspirant kopers van BMW's waarin dit blok zit: weest gewaarschuwd!
De reparatie van dit euvel is een dure grap, want het blok moet eruit. Ik heb zelf in Duitsland 2800 euro betaald voor deze job (met originele buis, geen uitschuifbare buis). Ook veel andere dingen gelijk laten vervangen.
Verder het raammechanisme vernieuwd rechtsvoor vanwege enorm krakend geluid bij bedienen.
Samenvattend kan ik zeggen dat het een geweldige auto is om in te rijden. Veel comfort, redelijk snel als het moet (7,5 s van 0 naar 100 km/h en begrensde 250 km/h) en het speciale gevoel dat je elke keer weer krijgt wanneer je in de auto stapt.
Echter, ik vind dat de betrouwbaarheid niet OK is van een auto van deze klasse, zeker wanneer je de relatief lage kilometerstand van mijn auto hierin meeneemt. Het is een bekend probleem van de E65 in het algemeen en dat doet jammer genoeg afbreuk aan deze verder fantastische rij-machine.
Update 111.000 km, 23 maart 2014:
Gisteren nieuwe ATE schijven en blokken gemonteerd aan voorkant. Oude schijven waren 1 mm dunner dan minimale dikte. Kosten inclusief 2 nieuwe veren en slijtagesensor met verzenden: 325 euro.
Bij de BMW dealer had deze klus tussen de 700 en 800 euro gekost, dus door het zelf te doen een mooie besparing gerealiseerd.
Verder geen problemen meer gehad, maar moet wel zeggen dat de auto het laatste half jaar weinig wordt gebruikt vanwege werk kort bij huis (dagelijks met de fiets). Maar goed, nog steeds tevreden met de auto.
Update na 10 jaar in bezit
- 150.000 km
Tijd voor een update van mijn BMW 735i uit 2002. Na ruim 10 jaar in bezit en 70000 km verder vond ik het tijd voor een update. De laatste jaren eigenlijk geen problemen meer gehad, behalve normale slijtage van allerlei onderdelen. Een van deze onderdelen waren de "querlenker" van de voorwielophanging. Complete draag-armen aan de voorzijde vervangen 2 jaar geleden, want de oude hadden echt veel speling. Niet stabiel en onrustige wegligging was een van de gevolgen hiervan. Na vernieuwen weer op en top strakke wegligging, ook bij zeer hoge snelheden (200 plus ?). Verder elk jaar nieuwe olie en filter wissel uitgevoerd. Motorisch nog steeds zeer goed, geen lekkages en zeer weinig olieverbruik. Preventief vorig jaar de bovenste automatische nokkenas ketting steller vervangen. Zolang de accu volledig is opgeladen, geen rare foutmeldingen meer gehad. Accu hangt continu aan de CTEK lader.
Op naar de volgende 10 jaar?? Wie weet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.