BMW 730d Executive (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 730d Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 207.746 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na periode van Lease-autos besloten prive te gaan rijden en lease-bedrag als cash-toelage te nemen, want dan rij je nog eens wat echt anders en leuks voor minder of hetzelfde geld. Ben zelf 2 meter groot, vandaar keuze voor 7-serie, gezien de kilometers (circa 25.000 per jaar) een diesel noodzakelijk.
Heb proefgereden in zowel de 725tds (143pk) als 730d (184-192pk) en voor de laatste gekozen. Stiller, krachtiger en zuiniger, en ook van de facelift 1998 generatie, dus mooier. Auto kwam van handelaar die hem de dag ervoor had gekocht bij BMW Ekris waar ie was ingeruild door de eerste eigenaar op een nieuwe. Heb de gehele service en onderhoudshistorie van de BMW dealer zelf opgestuurd gekregen, evenals de ontbrekende sleutel die de klant later had ingeleverd, alsmede uitdraai van alle rekeningen. Boekjes en manual waren compleet en aanwezig bij de auto.
Het is een zwart-metallic executive uitvoering met beige leder en zwarte bovenkant van dashboard (mooiste kleurstelling volgens mijzelf), met als extra’s die toen beschikbaar waren navigatie, schuif/zonnedak. M-stuur en meerspaaksvelgen die je in latere jaren ook vaker ziet (Style 61)
Onderhoud gebeurt bij een zeer goede BMW specialist in Amsterdam (vdHengel) waar ik ook een eerdere BMW in onderhoud heb gehad een aantal jaren terug (E32 730i V8). Onderhoud is overigens NIET goedkoop, maar om zo’n auto te rijden en te genieten moet je eigenlijk op niets bezuinigen. Pluspunt was dat de vorige eerste eigenaar er dezelfde filosofie op na hield. Slijtage-onderdelen zijn zeer gevoelig bij deze autos, zoals remmen en schijven die vaak vervangen moeten worden, ophangingsdelen en rubbers, stabilisator stangen etc.
Ook de automaat bij dit model geeft vaak de geest tussen de 175.000 en 250.000dkm vanwege het hoge koppel, gelukkig was de mijne bij 178.000 vervangen, evenals de turbo. Mocht je eenzelfde auto overwegen ga er dan vanuit dat je makkelijk 2000-3000 euro per jaar aan onderhoud kwijt kunt zijn als je veel rijdt en een exemplaar koopt met rond de 2ton op de teller (zoals de meeste), bij problemen een overzicht van wat ik ben tegengekomen (evenals de vorige eigenaar zoals ik kon opmaken uit de rekeningen). Ander gevoelig punt is de voortrein en stuurinrichting welke door het gewicht van de auto veel te verduren heeft. Voordeel is dat de afschrijving relatief laag is, en dat ze een restwaarde hebben van 7-8 duizend euro. Let op dat de onderhoudshistorie compleet is en kijk welke grote reparaties al zijn geweest, ga ervanuit dat alles wel een keer aan de beurt moet komen voor de 250.000-300.000 km. Is dit het geval, dan kun je probleemloos door-dieselen naar de 4ton
Electronica geeft weinig problemen, alleen de radiomodule stoort af en toe, is een bekende kwaal van de BM24 radiomodule. Resetten helpt (accu er 5 minuten af), maar als ie het opgeeft reken ik op circa 750 EUR voor een nieuwe. Banden zijn achter bijna aan de beurt, na circa 40.000km, voor kunnen ze nog een tijdje mee.
Het rijden is een waar genot, ik zit vrijwel alleen op snelwegen, en dankzij dubbel glas is het fluisterstil. Onderstel heeft soms last van dwarsrichels, voor de rest als een blok op de weg. Tot 170-180 km per uur is de auto ronduit snel, verwacht echter geen wonderen. In de stad en met optrekken merk je het gewicht, het is meer een reis-auto dan een rijders-auto. Verbruik is gemiddeld 1op12/13 met voornamelijk snelwegkilometers en kruissnelheden in NL van 140-150km p.u. Voordeel is de 90 liter tank, zodat je makkelijk 1000km vooruit kunt (om ’m daarna weer te vullen voor 100 Euro)
Op vakantie toeren over binnenwegen levert weinig rijplezier op, omdat je het gewicht merkt op bochtige en hobbelige wegen, daarin is een 5-serie absoluut beter. Op lange (late) ritten naar Brussel en Duitsland, waar ik regelmatig kom is de auto echter op zijn best, uren lang op 170-180 km per uur cruisen is geen enkel probleem en de auto lijkt op die snelheid zelfs het meest ideaal. Absolute plus is het comfort, bedieningsgemak en de zee van ruimte die je hebt. De afwerking staat op een zeer hoog niveau, jammer is het gemis van een 3e 3-puntsgordel achterin (heb 3 kinderen)
Ben intussen aan het rondsnuffelen voor een E65, maar heb nog geen haast, want deze gaat nog wel even mee
UPDATE 266.439 km
Intussen weer een aantal km’s verder en nog steeds een genot om in te rijden. De banden zijn achter vervangen na 40.000 km. Recentelijk gaven verschillende electrische circuits de geest (zonnerollo, electrische ramen, stuurbediening) hetgeen een sleepcontact in het contactslot bleek te zijn, verholpen voor EUR 85
Heb het interieur (Montana Beige) laten vervangen door comfortzetels in Nappa leder (ook beige), een absolute verbetering t.o.v. toch al niet al te slechte stoelen. Deze kwamen van Essen D-parts en zijn ingebouwd door garage Molenaar (Heerhugowaard), zeer aan te bevelen als het gaat om electronica.
Ze attendeerden me tevens op het feit dat de auto een chiptuning heeft ondergaan (wist ik niet) en volgens de specificaties van de chip op 221pk zou moeten zitten. Vond ’m al niet langzaam, maar weet nu waarom
Intussen begint de lak op de LA-deur wat roestvorming te vertonen aan de rand, wat weggewerkt moet worden, maar goed hij is dan ook al 9 jaar oud. Rijden doet-ie overigens nog steeds als nieuw, dus het dilemma blijft ’hoe lang nog doorrijden’.
Dagwaarde is waarschijnlijk EUR 8000, maar afschrijven doet-ie niet meer, en het onderhoud is - gezien de lijst aan grote ingrepen - waarschijnlijk te verwaarlozen de komende 30-40.000 km.
UPDATE DEC 2008
Auto verkocht met 284.843 km op de teller. Bijna 3 jaar in gereden met veel plezier. 2 keer onverwachts stilgestaan (dieselpomp, startmotor), voor de rest weinig acute problemen
De balans opmakend
comfort
veiligheid
rijdynamiek
- onderhoud
- gewicht
Heb nu een BMW E38 750i V12 (1999) gekocht met slechts 50.000km op de teller
PROBLEMEN
165.000 Turbo EUR 1400
165.000 2 verstuivers Diesel, EUR 600
178.000 Automaatbak EUR 3800
210.000 4 michelin banden totaal EUR 755
212.000 hogedruk dieselpomp EUR 875
215.000 brandstofpomp in dorpel EUR 460
218.000 Accu EUR 130 en Startmotor EUR 560
224.000 C-stijlen (rubber/chroomrand boven achterdeur korrelig) EUR 83 keer 2
224.000 parafan EUR 120 (rubberen rand onder ruitenwissers)
224.000 uitlaat EUR 1050 (originele zat er nog op)
230.000 grote beurt a EUR 2400, met als extra’s de hardy-schijf, complete stuurinrichting en ophanging voor met stabilisator en reactiestangen, remschijven
249.000 2 Michelin banden EUR 398
254.000 Inspectie II - incl. remschijven en blokken EUR 1102
verder nog kleine reguliere dingen als oliebeurt, microfilters, lampjes en stekker stoelverstelling (electrisch) die het begaf, heb er nog winterbanden met velgen (zelfde als zomerbanden) bijgekocht via Marktplaats voor EUR 400
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.