BMW 635 CSi (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 635 CSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 234.000 km |
KM-stand laatst | 247.235 km |
zoektocht en aankoop
- 234.000 km
(21-10-2009) Volgens mij heb ik nu een redelijk beeld gegeven van mijn auto, en hoe ik tot de aankoop kwam. Af en toe zal ik een update plaatsen, ik dank de mensen die positieve feedback achter hebben gelaten!
===============================================================
Sinds zo lang als ik me kon herinneren ben ik volkomen autogek, in mijn jeugd wist ik alle merken en types uit mijn hoofd en kon zelfs aan een achterlamp herkennen om welke auto het ging. Op jeugdige leeftijd had ik reeds een waardige verzameling opgebouwd met Matchbox-auto'tjes, later, met mijn vijfde Sinterklaasviering kreeg mijn eerste afstandsbestuurbare auto: een zwarte VW Golf I. (De controller zat met een draadje aan de auto vast...). In mijn tienerjaren droomde ik vooral van de echte exotics en wat ik zou gaan rijden als ik eindelijk een autorijbewijs had. Dat is niet een echt spannende auto geworden overigens (VW Golf II Turbodiesel), maar dat had ook te maken dat ik studeerde en met de auto naar de HEAO reed. Zuinig en goedkoop was hier vooral van belang. Uiteraard voelde ik al die jaren nog steeds gekriebel voor enkele oude auto's, helaas alleen nog geen budget. Ongeveer 10 jaar later was het budget er wel en kon ik gaan zoeken naar een geschikte auto, maar welke?
Na het afwegen van welke klassieker ik wilde gaan rijden hield ik 2 favorieten over, de VW Karmann Ghia en de BMW E24. Het zijn auto's die niet geheel te vergelijken zijn behalve dat het beide 2 deurs coupe's zijn. De VW is ongeveer 1 meter korter dan de BMW en er is ook wat pk verschil; 34 t.o.v. 218. De doorslag voor mij was dat ik de auto in normaal verkeer moet kunnen gebruiken en dat er ruimte voor meerdaagse tochten beschikbaar was. Het werd dus de BMW...
Ik heb er ongeveer een maand of 7 over gedaan om de auto te vinden die ik uiteindelijk gekocht heb, er zijn diverse kwaaltjes bekend bij deze auto's, de eerste series (1976 - 1982) roestten nogal veel, en bij alle types met schuifdak raken de doorvoerpijpjes verstopt met (jaja) roest bij de A- en C- stijlen onderin tot gevolg. Electrische stoelen / stoelverwarming vond ik niet zo relevant omdat het stuk gaat, de auto zwaarder maakt en aangezien ik de enige bestuurder ben verstel ik de stoelen ook niet. Ook is er brandgevaar (kortsluiting) bij stoelverwarming van dit type auto auto heb ik wel eens gehoord, of het waar is weet ik niet, ik rij in de winter toch niet.
Oud blik naar huis rijden!
- 234.100 km
Nadat het juiste exemplaar gevonden en gekocht was moest ik de auto naar huis rijden, een proefrit met de verkoper is ook leuk (want nieuw) maar in je eentje de weg op met een achterwiel aangedreven 6-cylinder, dat is pas autorijden! Tanken is niet echt heel erg leuk met deze auto (70 liter tank * RON 98 = auw voor de portemonnee) maar als je niet veel rijdt valt dat ook best mee. In Duitsland (om BvOM-redenen) heb ik even de 180 km/u aangetikt en verder gereden met zo'n 160-170 km/u, de auto zoeft heerlijk over de weg en komt perfect het het moderne blik mee. De auto is wel wat zwaar (bijna 1500kg) en dat voel je in de bochten. Erg is het niet omdat ik wel van dat gevoel hou, het houdt een beetje het midden tussen een amerikaan en een europese auto... Maar dat komt vooral omdat mijn dagelijkse auto een Seat Leon (2006) is, en die is keihard (eigenlijk te) afgeveerd.
Ik voel me de koning te rijk!
Rijden in een oldtimer
- 235.000 km
Het rijden in een oldtimer met 'werk' is een klus op zich, geen enkele auto is vrij van onderhoud en slijtage en zeker een auto uit 1983 niet. Hierdoor is wel een en ander aan de auto gedaan. Als belangrijkste houd ik de remmen en banden in perfecte staat. Veiligheid boven alles. De uitlaat is inmiddels ook vervangen en er is ook een nieuwe bobine ingezet. De body heb ik al eens laten lassen bij de opkrikpunten (daar gaan alle E24's rotten) en nu beginnen de achterwielkasten ook sporen te krijgen van staalworm. Dit betekent weer een tocht naar het garagebedrijf.
Verder valt me het onderhoud best mee, door de ouderdom is de accu inmiddels vervangen en heb ik kleine kwaaltjes opgelost, denk aan het uitlijnen van de deuren en het nalopen van de zekeringkast op de juiste zekeringen > i.v.m. de steeds uitvallende boordcomputer. Ook heb ik inmiddels een originele oplaadbare zaklamp gevonden die in het handschoenenvak hoort. Handig hoor!
Specificaties
- 240.000 km
De specificaties van mijn auto:
Merk: BMW
Type: E24 / 635CSiA
Motor: 6 cylinder lijnmotor, 3430 CC
Vermogen: 218pk/310Nm bij 5500/4000 tpm
Versnellingsbak: hand-5
lakkleur: Bronzit-Beige metallic
interieur: pearlbeige lederen sportinterieur
standaard uitrusting: stuurbekrachtiging, airco, 4 electrische ramen, cruise-control, boardcomputer, mistlampen voor, verwarmde en electrisch verstelbare spiegels,
extra uitrusting: wis-was installatie op de koplampen, bronsgetinte warmtewerende ruiten, pearlbeige lederen sportinterieur, BBS-Mahle aluminium velgen (16*7 voor / 16*8 achter), afneembare trekhaak, BMW Bavaria CIII casettedeck
Naderhand ingebouwde modificaties:
Brodit houder met voeding op een custom houder voor een Sony Ericcson Xperia 1. Navigatie systemen en mobiele telefoons waren in 1983 nog erg Star Trek :)
Uiteraard is dit zo gemonteerd dat het onzichtbaar is nadat het weer uitgebouwd is.
Niet geheel onbelangrijk,
Verbruik: 1 Liter / 7,5 km gemiddeld
APK: een drama of valt het mee?
- 244.500 km
Het was deze week weer tijd voor een APK-keuring, het is altijd een goed idee de auto zelf even na te lopen op alle punten zodat je een inschatting kan maken van de kosten, omdat ik geen automonteur ben en al helemaal geen APK-keurmeester zie ik uiteraard niet alles. De auto is op de meeste punten akkoord bevonden alleen waren de voorbanden schuin afgesleten doordat de draagarmrubbers oud en opgeruimd waren. Dit wist ik want rond de 70 - 80 kilometer per uur schudde het stuur behoorlijk, dat is een kwaal die bij de E24-serie bij elke auto voorkomt. Mijn garage heeft er nieuwe ingeplaatst en daarna de banden gewisseld, zodat de slijtageplek aan de buitenkant nu op de binnenzijde zit, in de wielkast. De auto voelt nu ook een stuk strakker aan en het schudden bij de 70 - 80 is nu ook over. Weer een kwaaltje weggewerkt. Als het goed is zal de verdere bandenslijtage hierdoor sterkt beperkt worden.
Wat is er verder gedaan aan de auto:
Onderhoudsbeurt, motor afstellen op stationair toerental en CO, oliewissel, oliefilter vervangen, wielen uitlijnen, lampen afgesteld, remslang RV vervangen.
En de kosten? Die vielen me behoorlijk mee, eigenlijk was het door de draagarmrubbers € 200,- duurder dan gepland maar deze reparatie voorkomt een hoop bandenslijtage, en daarmee kosten.
Wat gaat de tijd toch snel!
- 247.235 km
De BMW heeft enkele jaren gestald gestaan en er is niet veel mee gereden sinds 2009. Deze zomer heeft hij een nieuwe APK gekregen waarbij het enige 'probleem' verdroogde ruitenwissers waren, verder kwam hij zonder issues de keuring door.
Wat is er allemaal gebeurd in de laatste jaren? Ik zie dat ik gezegd heb af en toe updates te plaatsen, dat is dus niet gebeurd. Bij deze dan maar :)
* er zijn twee kinderen geboren en dat vreet tijd.
* ons huis hebben we verbouwd, dat vreet ook tijd.
De auto rijdt nog steeds prima, trekt als een malle en verbruikt nog steeds tussen de 10 en 14 liter afhankelijk van mijn rijstijl en wegsoort. Meestal doe ik het vrij rustig aan maar zo af en toe gaat het gas er uiteraard flink op, daar heb je een 3.5L 6-cylinder nou eenmaal voor.
https://www.youtube.com/watch?v=ElFXclvkFUQ
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.