BMW 630i Gran Turismo (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 630i Gran Turismo |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 27.300 km |
KM-stand laatst | 33.000 km |
6GT....je trekt hem aan, ondanks zijn formaat!
- 33.000 km
De weg van Corsa naar BMW, hoe dat zo? De in 2002 aankoop van de Corsa ligt wellicht voor de hand, klein budget en op dat moment in mijn ogen een leukere keuze als standaard een Golf (hoewel deze ook lekker rijden). Toen en nu associeer ik dat toch een beetje met hier en daar bumperklevende medeweggebruikers. Ja ik hoor u denken, de BMW rijder kan er ook wat van. Misschien heeft u wel gelijk ook, maar ik houd mijzelf voor dat ik vrij beschaafd aan het verkeer deel neem. U en ik zullen eigenlijk nooit de waarheid kennen...
Vervolgens via Alfa 145 met een boxer motor 1.7 16v, wat een mooi geluid kwam daar toch uit! Nog wat andere uitstapjes, Astra Coupe, Volvo C70, dan toch in 2010 uitgekomen bij mn eerste BMW, een 5 serie E60. Afweging destijds was tussen een Audi A6 en een 5 serie. Het werd een 530i uit 2003 en ingevoerd in 2007 vanuit Duitsland door de vorige eigenaar. Eigenlijk probleemloos van de 92000 tot over de 2 ton gereden. De 6 cilinder die daar in ligt, wat een sterke motor is dat. Weleens wat moeten bijvullen aan olie, maar verder geen bijzonderheden gehad.
En toen begon het toch wel te kriebelen en met het oog op de kilometerstand, inmiddels stond er toch 210.000 op tijd om eens verder te kijken. En wie kent het niet, op een gegeven moment zoek je toch excuses om eens verder te gaan shoppen. Je vrije uurtjes te slijten aan het oneindig zoeken naar auto's. We hebben het over 2018, was er wel al gelijk uit dat het weer een BMW moest worden en gelukkig gaat mijn vrouw daarin mee. Alleen het model, dat kan een punt van discussie opleveren :). Zelf had ik mn gedachte op een 5 serie de F11, dus de stationwagen, gedachte van mn vrouw gaan daarbij naar een lijkwagen. Sedan dan stelde mn vrouw voor, nee deze miste iets in mijn ogen. Ik hoor u denken, de E60 miste ook voor vele iets en dat was schoonheid. Ik vond het wel een mooie wagen, het was iig iets anders als gewoon.
Slagje groter wellicht de 7 serie F01? Had er al paar keer voorzichtig naar gegluurd op het internet. Elke keer als ik hem in het echt zag rijden was de gedachte, goh wat een ongelooflijk mooie auto is dat toch. Maarja wel heel overdreven voor met zn 2 van A naar B te rijden, uiteindelijk toch naar Purmerend gereden voor een proefrit. Bij deze mijn advies beste lezers, vermijd zo'n rit mocht je hem eigenlijk wat te groot vinden...want je bent verkocht :). Een 5 liter V8 met dus 408 pk onder de voet, ja dat rijdt zo heerlijk altijd genoeg over. Hoewel hij niet zozeer erom vraagt om het te gebruiken, want je komt er eigenlijk nooit aan tenzij je van pomp naar pomp zou willen rijden. Wel wat stug over drempels en oneffenheden met Runflats eronder. Banden moesten bij aankoop vervangen worden, dus gelijk maar non Runflat eronder laten zetten. Gelukkig heb ik de banden reparatieset en luchtpomp nooit nodig gehad! Wel vaker litertje olie moeten bijvullen bij de V8, maar goed daar staan ze om bekend. Je kan je afvragen hoe vaak dat zal zijn bij 2 ton, bij de inruil stond er 1.5 ton op de teller.
De 6GT dan, waarom in godsnaam?! Als ik de reacties mag geloven onder de autoreviews moet BMW zich schamen deze auto op de markt te hebben gezet. Geen malse reacties iig, ach ja op internet wil men elkaar graag overtreffen in bewoording. En allemaal dezelfde smaak wordt ook zo saai he. Ik vond hem de eerste keer al wel mooi, maar goed financieel gezien nieuw kopen nee nooit dus. Ja ook ik vond de voorganger de eerste 5GT een lelijk hok die ze van mij wel hadden mogen laten, hoewel de facelift daarvan toch niet heel verkeerd was.
Met een kleine op komst in 2021 is een sedan toch niet optimaal, tuurlijk de kinderwagen gaat in de kofferbak. Maar als die er eenmaal in zit gaat er vrij weinig achteraan zonder het erin te stampen. Waarom kan de achterbank eigenlijk niet plat, zal dat een optie zijn die je moet aanklikken bij de configuratie?? Dus ruimer kom je snel uit bij een station.... zou je zeggen of toch niet? Dus ja hoor proef gereden in de 5 serie G31. Rijdt super natuurlijk, mooie auto enzo, maar echt warm werd ik er niet van. En uiteraard mn vrouw al helemaal niet, maar die ging er schoorvoetend dan toch in mee. Wel zagen we bij de dealer 540i Carbon Black station staan, wat een gave kleur is dat! In het donker is hij zwart en hoe meer licht wordt hij blauw tot aan fel in de zon lijkt wel richting paars te gaan. Weer een auto met overdreven veel pk's, nee moest wel de 4 pitter worden. Ik weet het is de eeuwige discussie over het mooie geroffel van de 6 cilinder of de keuze voor een 4 cilinder waarbij je minder vaak aan de pomp staat met de belachelijke benzineprijzen van dit moment. Een BMW hoort een 6 cilinder in is wat je toch wel lees op fora, leuk natuurlijk maar wanneer gebruik je die 334pk of zou 258pk ook genoeg zijn. Tja een V8 met een op zijn meest ideale moment, dus voornamelijk snelweg kilometers, een verbruik van 1 op 8 waren wij er wel klaar mee en gaan we dat nu dan maar gelijk halveren in aantal cilinders. Na maanden zoeken naar de station Carbon Black niks gevonden, gelukkig dan maar kan je achteraf zeggen. Ik had nog steeds de 6GT in het achterhoofd, maar deze is op basis van de 7 serie alleen met andere koets erop. Zou hij dan nu wel nog een beetje acceptabel binnen het budget passen zonder het verder al te gek op te rekken? En de gedachte was in eerste instantie toch ook weer slagje kleiner te gaan. Ook ik associeerde de 5GT als groot uitgevallen 5 serie, schijnbaar zat ik er al die tijd naast. Ook toen was het op basis van de 7 serie, maar de heren van BMW hadden er achteraf misschien toch verkeerde naam aan gegeven.
Blijkt dat de 6GT 40 liter kofferbakruimte meer heeft als de 5 serie station, ook weer een plus om mijzelf ertoe aan te zetten dat de 6GT een betere keuze zou zijn.
Eigenlijk bij de eerste zoekoptie van de 6GT Carbon Black was het raak, Ekris Arnhem had er 2 staan uit 2018 en 2019. Eens wat foto's laten zien aan mn vrouw en die vond hem ook meteen mooi, maar niet erbij verteld dat hij dezelfde maat had als een 7 serie :). Zoals wel vaker bij een auto, eenmaal in het echt bekeken en stukje mee gereden geen weg meer terug, hopelijk nu ook weer! Op naar Arnhem en we gingen toch eigenlijk wel alleen voor die uit 2019, weinig kilometers en betere opties. Juiste velgen eronder, luchtvering rondom, nieuwste cockpit voor de tellers en geblindeerde ramen achter. Dit voor het eerst op de 7 serie gehad bij aankoop, was er zelf nooit aan begonnen maar maakt het plaatje wel af. Geblindeerde ramen wordt dat niet een beetje fout, nee klaarblijkelijk niet.
Proefrit gemaakt, met de kleine van nog geen 2 maanden oud aan het einde wat jammerend op de achterbank, dezelfde dag nog de koop rond gemaakt. Er moest alleen nog een elektrische trekhaak onder voor de sleurhut, hoe Hollands wil je het hebben? En nee ik sluit niet op de zwarte zaterdag aan op de Route du Soleil, wij gaan in het voor- en najaar zolang dit nog kan. Zelf nog even knijpen, mag ik deze echt straks ophalen?!
Begin juni was het dan zover, blinkend stond hij klaar voor zijn nieuwe eigenaren. Hij kon mee naar huis om te zien of de aankoop gerechtvaardigd was. Tja inmiddels komt er 1 woord in mij op.....geweldig! Freud am fahren noemen ze dat bij BMW, kan het alleen maar bevestigen.Ongekend soepel rijden en totaal niet het idee dat je met een flinke auto onderweg bent. Met de 7 serie in de stad wel wat last van lichtelijk onderstuur, maar goed dat is niet verwonderlijk met een V8 voorin. Luchtvering haalt alle oneffenheden weg ondanks de runflat banden. Aangezien de vorige auto had, zoals eerder beschreven, non-runflats eronder en deze rijdt met runflats veel zachter dankzij de luchtvering. Verbruik is heel stuk omlaag gegaan iig, bij een snelheid van zo'n 110 en wellicht die vervloekte 80km trajectcontroles op de snelweg en de volgende verdeling snelweg-stad kom je uit op:
80-20 procent: 1 op 17
50-50 procent: 1 op 14
Caravan erachter is 1 op 9 mogelijk bij zo'n 105 km/u zonder te veel hoeven klimmen
Nou dat is toch voor een auto van 1700 kilo een heel net verbruik.
Valt er dit moment nog iets te wensen? Softclose en Active steering wellicht, dit zat in de 7 serie wel. Ik zou bij nieuwe aanschaf iig de active steering aanklikken, maar goed dat blijft dromen. Hoewel ik denk dat ik er nooit het geld voor over zal hebben om een auto nieuw aan te schaffen, daarvoor gaat de afschrijving wel heel erg hard. Gelukkig heeft de vorige eigenaar de grootste afschrijving voor zijn rekening genomen. Zou ik deze auto opnieuw aanschaffen in de toekomst? Zonder enige twijfel kan ik wel zeggen!
Kosten gelukkig nog niet aan gehad, maar dat mag je ook wel verwachten bij deze kilometerstand...
Nu rest mij verder nog te genieten van deze fijne reisgenoot, zal proberen af en toe update te plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 6-serie GT 620d M-Pakket NAP PANO ALLE OPTIES
- 2018
- 145.662 km

BMW 6-serie GT 640i xDrive Aut High Executive M Pakket 340Pk Uniek Full Option Pano Massage 1e eigenaar 640 Nieuw Staat
- 2018
- 129.124 km

BMW 6-serie GT 630i High Executive Aut. | M-Pakket | Panorama | Stoelventilatie | Historie | Harman-Kardon | Full Led |
- 2018
- 98.665 km