BMW 550i High Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 550i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
Een andere Volvo?
- 85.000 km
Een andere Volvo?
Voor de aanschaf van de BMW heb ik nagenoeg altijd Volvo gereden. Over Volvo niets dan goeds, aangezien ik hier altijd met plezier in heb gereden en weinig onderhoudskosten heb gehad. De laatste Volvo was een witte v70 3.2 summum met rood interieur. Een mooi combinatie, een witte auto met rood leer. Motorisch was dit een fantastische auto, prachtig geluid, liep heel mooi rustig en verbruikte nagenoeg geen olie. Deze auto had bij aanschaf 160.000 km en heb ik bij de BMW-dealer laten staan met 264.000 km op de teller. Het laatste jaar hield ik dagelijks bij welke 6-cilinder Volvo familieleden er op het internet circuleerden. Ik was opzoek naar wederom een mooie combinatie. Met zwarte auto’s en een zwart interieur heb ik persoonlijk niet zo veel, hier rijdt de rest van Nederland ook in en de laatste auto waar ik in zal rijden is ook een zwarte auto, dus zocht ik wederom een witte of bijvoorbeeld een bruine v70. In de zoektocht naar iets sportievers heb ik een proefrit gemaakt in een v70 t6 uit 2013. Wat mij een beetje tegenstond was de versnellingsbak, die niet heel snel en soepel schakelde. Ook de wegligging is rijkelijk comfortabel, wat prima is, maar ik zocht toch iets sportievers. Of althans de mogelijkheid om ook af en toe wat sportiever te rijden. Ik maak redelijk wat kilometers(45.000+), dus zou wellicht een diesel kunnen overwegen, maar het geluid en gevoel van een benzine spreekt mij meer aan. Dit is heel persoonlijk natuurlijk, ik moet wel toegeven, dat de koppel van een diesel erg prettig is. Gezien de kilometers die ik maak heb ik er, voor de langere Nederlandse ritten, nog een v70 naast die op gas rijdt.
Proefrit
Ik was eigenlijk in 2009 al verkocht toen de nieuwe 5 serie uit kwam, de F10 en F11. Dus in mijn zoektocht naar iets sportievers bekeek ik ook wel eens de 5-series die te koop stonden. Vooral de laatste maanden speelde dit, omdat ik me stoorde aan het eenzijdige aanbod aan 6 cilinder v70’s. Toch zijn ook de meeste 5-series die worden aangeboden zwart of hebben een zwart interieur. Toen ik een bruine 5-serie zag staan met een beige interieur bij de BMW-dealer in Heereveen heb ik er toch een telefoontje aan gewaagd. Het betrof een 5-serie uit 2010 met weinig kilometers, wat een eis was als ik een BMW zou aanschaffen. Ik zou op zaterdag toch met mijn zoons naar de TT Assen gaan en kon dit mooi combineren met het bezoek aan de dealer in Heereveen. De auto was smetteloos en werkelijk als nieuw. Ik, en ook mijn zoons, waren toch wel onder de indruk van het comfort en ook zeker de sportiviteit die je voelt als je in de auto stapt en er mee rijdt.
Aanschaf (85.000)
Na prettig contact met de dealer en wat onderhandelingen over het onderhoud, banden en een aantal kleinere zaken zoals iPad houders konden we aanstaande donderdag (eindelijk) de auto ophalen. Ik heb de auto nu ruim 2 maanden en zijn 7.000 kilometer verder, wat eerste ervaringen zal ik alvast delen. Wat vooral opvalt is het enorme verschil met de Volvo ’s, zijn de rijeigenschappen. Het is niet beter dan Volvo, maar simpel weg anders. BMW stuurt veel directer, je heb veel meer gevoel met de weg. Je krijgt bij het insturen van bochten de neiging om toch het gaspedaal even extra in te trappen. Ook zit er een comfort stand/modus op, wat dan weer meer aan de Volvo doet denken. Bij Volvo staat ook de temperatuur meter recht ophoog en altijd op hetzelfde punt. Bij de BMW merk ik dat de wijzer nog wel eens schommelt, vooral als de auto een aantal minuten stationair draait, dan loopt de temperatuur snel op. Hier word ik wat zenuwachtig van en ga continue het metertje in de gaten houden. Bij aanschaf zaten er 20 inch velgen onder, met wat kleine beschadigingen aan de voorwielen. Ik kreeg aangeboden om deze om te ruilen met een andere tweedehands 5 serie die op het terrein stond. De 5 series die op het terrein stond waren, op de m5/m550d na, redelijk standaard uitgeruste (lease)auto’s. Uiteindelijk heb ik toch voor de originele velgen met nieuwe banden gekozen, omdat de velgen toch de auto maken. Ik was eigenlijk opzoek naar een 6 cilinder, maar eenmaal gereden hebbende in de 8 cilinder is dit wel erg lekker rijden. Het optrekken en inhalen gaat zo soepel, mede dankzij de versnellingsbak. Als de auto op temperatuur is merk je nagenoeg niets van het schakelen. Het extra vermogen wat de 8 cilinder heeft merk je eigenlijk continue, ook als je rustig rijdt. Bij een aantal auto’s die ik in het verleden had moest ik toch redelijk veel toeren maken om een beetje vooruit te komen. Als ik nu met de BMW normaal met het verkeer meerijd kom ik bijna niet boven de 2000 toeren uit.
Opties
Qua opties is de auto niet extreem rijk uitgevoerd, maar voor mij zeker rijk genoeg. De belangrijkste opties zijn voor mij de head-up-display, wat fantastisch is. Voor de navigatie is dit een prima optie, aangezien je bijna niet meer op het schermpje kijkt. Daarnaast heeft de auto ook stoelventilatie. Ik had voorheen nog al eens bij een langere rit in de zomer dat mijn rug begon te plakken aan de lederen zetel. De stoelventilatie blaast koude lucht door de kleine gaatjes in het leer, wat een natte rug voorkomt. Als de (stoel)ventilatie hoog staat maakt deze opmerkelijk meer geluid dan bij de Volvo ’s voor zover ik me kan herinneren. Nog een aantal opties waarvan ik ze niet als eis had, maar al wel veel gebruikt heb: de elektrische zonneschermen, het glazen dak, softclose deuren, comfort toegang en de fantastische comfortstoelen.
Verbruik
Iets wat ik wel spannend vond bij de aanschaf waren het onderhoud en het verbruik. Over onderhoud kan ik hier nog niet veel melden, dit volgt nog. Met de dealer heb ik tevens een onderhoudsvrije periode en garantie afgesproken. Met de Volvo was ik een stevig verbruik gewend, circa 1 op 7,5/8. Met de BMW haal ik bij een normaal weggedrag met niet te veel stadsverkeer ongeveer 600 kilometer op een tank, dus 1 op circa 8,5. Onlangs ben ik naar familie in Duitsland geweest en natuurlijk even gekeken hoe de auto zich in Duitsland gedraagt. Ik kon haast niet wachten om die kant op te gaan, als een kind dat bijna jarig is. Een deel van de route moest ik met het verkeer meerijden en had niet echt de ruimte om gas te geven. Het 2e deel van de route had ik redelijk vrij baan en kon eindelijk het gas open trekken. Ik heb getankt na 450 kilometer en toen was te tank wel richting leeg volgens de boordcomputer. De familie in Duitsland, woont op circa 500 kilometer van ons, dit kon ik met de Volvo vaak net wel halen. Met de BMW haal ik het niet als ik stevig doorrijd, maar goed een 8 cilinder koop je niet als zuinigheidswonder, dit doe je voor het genot. Met de ritjes in het buitenland heb ik dit er ook zeker voor over. Ik merk vooral dat stadverkeer, zoals de kids naar school brengen of even een boodschap halen, de echte boosdoener is. Als ik een week enkel stadsverkeer rijd en ga tanken, dan krijg ik in beeld dat ik nog 440 (1 op 6,5)kilometer op een tank kan rijden. Als ik veel op auto en snelwegen onderweg ben en ga tanken dan krijg ik in beeld dat ik 620( 1 op 9,2) kilometer kan rijden. Echter heb ik de indruk, en ik hoop dat er (ex-)BMW-rijders zijn die dit kunnen bevestigen, dat de laatste liters van de tank niet worden meegenomen door de boordcomputer. Stel: ik rijd de tank leeg en de boordcomputer geeft aan de ik nog 0 kilometer kan rijden, dan tank ik bijvoorbeeld 64 liter. Autoweek geeft aan dat er en 70 liter tank in zit, op een andere website las ik dat er een 67 liter tank in zit. Wellicht is dit normaal en heeft elke auto dit, maar uit mijn ervaringen met Volvo’s kan ik dit niet zo plaatsen. Dit alles geeft dus niet een duidelijk beeld van het verbruik, dit zijn echter de ervaringen die ik heb tot nu toe. Voor het verbruik zal ik op termijn de verbruiksmonitor vullen. De rijervaring op de autobahn is fantastisch, het doortrekken tot aan de 250 is subliem. Vanwege de afwijking op de teller heb ik ook de gps aangezet, deze gaf 249km/u aan terwijl de Head-up-display 258 km/u aangeeft. Ik weet niet wat de absolute max is, aangezien ik de ruimte niet had. Maar gezien de begrenzer zal dit redelijk het einde zijn. Als ik met de Volvo onderweg was dan reed ik meestal de langere afstanden rond de 190 km/u cruisesnelheid, wat voor mij de grens was om nog comfortabel te kunnen rijden voor een langere periode. Met de BMW merk ik dat dit beduidend hoger ligt, hoe hoog weet ik niet, aangezien ik er nog niet zoveel Duitse kilometers op heb zitten.
Banden
Er zitten mooie, maar redelijk lompe velgen/banden onder. Aan de voorzijde 245/20 en achter 275/20, beide runflat. Dit zijn redelijk harde banden en moest ik zeker aan wennen. Op een weg met hobbels en drempels is de comfort-modus bijna noodzaak. In de sportstand is de auto al vrij hard en strak afgesteld, dus dan is de combinatie met runflat, 20 inch en gaten in de weg niet zo aangenaam. Op een strakke weg, zoals de snelweg merk je er eigenlijk niets van. Ik heb me voor de winter normale banden met 245/19(of 18) voorgenomen, als dit beter bevalt dan krijgen de huidige velgen geen runflat-banden meer.
IDrive
Dit zit volgens mij op de nieuwere Volvo’s ook, maar hier heb ik geen ervaring mee. Idrive werkt heel prettig en gebruiksvriendelijk. Binnen minuten weet je alles wel te vinden en aan te passen. Handig dat de autogegevens worden weergegeven zoals oliepeil, pandenspanning en onderhoudstermijnen. Koppeling met de telefoon werkt erg goed, direct na het koppelen stonden alle contacten en belgeschiedenis al in het IDrive systeem. Met de navigatie moest ik wel even puzzelen voor ik alle mogelijkheden had ontdekt, en blijf ontdekken. Spraakbesturing werkt ook erg goed met IDrive, toets op het stuur indrukken en eenvoudig de plaats en adres uitspreken. De navigatie loopt na enkele seconden. Voor de muziek heb ik via een usb een bestand geüpload in de auto, dit is voornamelijk de oude muziekverzameling die ik niet op mijn telefoon heb staan. De auto heeft waarschijnlijk een maximum aan nummers/geheugen, aangezien hij aangeeft dat er 1199 nummers op staan en me opvalt dat ik af en toe een nummertje mis. Hoeveel geheugen IDrive heeft weet ik niet, maar dit is wat mij betreft voldoende. Als het er niet opzat was het ook prima.
De auto kent 4 modi: comfort, normaal, sport en sport plus.
Comfort, de auto zweeft wat meer en helt wat meer over. Prettige stand, vooral op hobbelige wegen.
Normaal, dit ligt precies tussen sport en comfort in. Prettige stand voor dagelijks verkeer, redelijk comfortabel, maar zonder het zweverige weggedrag op hobbels en in de bochten.
Sport, strakke vering en sportieve versnellingsbak. Dit is echter in het idrive-menu in te stellen. Ik heb de sportieve stand van de versnellingsbak uit staan in deze modus, omdat ik ook een sportieve wegligging wil zonder dat de auto hoog in toeren rijdt.
Sport+ , sportieve wegligging, versnellingsbak en beperkte elektronische zekerheid/veiligheidsystemen. Toerental ligt direct een stuk hoger, de auto schakelt 1 of 2 versnellingen terug.
De sportstanden gebruik ik voornamelijk op de snelweg en wegen met veel bochten, hier merk je de grote meerwaarde van de modus
Op dit moment heb ik verder geen zaken die mij nu te binnenschieten. Als ik wat meer gewend ben aan de auto zal ik een volgende post plaatsen. Ik ga ook het verbruik wat meer bijhouden, dit is wel interessant om te weten. Als er vragen of onderwerpen zijn die je graag wilt weten, laat dit dan vooral weten in de reacties.
een jaar verder,,.
- 114.000 km
Na ruim een jaar en circa 30.000 km verder, nu een kleine update. De auto bevalt beter en beter en het blijft genieten. Het weggedrag en comfort bevallen mij erg goed.
Onderhoud
De auto heeft een beurt gehad met ruim 100.000, alles uitgelezen, nieuwe bougies, nieuwe olie, etc.. Kosten € 740,00.
Tijdens een bezoek aan familie in Duitsland op bezoek geweest bij de dealer voor het vervangen van een luchtslangetje dat was geknapt. Het betrof een kunststoffen buisje dat lucht toevoert, vanwege de leeftijd was het materiaal minder flexibel geworden en geknapt. Ik heb direct ook de remschijven en blokjes van de voorzijde en remvloeistof laten vervangen. Hiervoor was ik 1200 euro kwijt.
Afgelopen week heb ik nieuwe zomerbanden gekocht, toch weer de Run Flatbanden. Ik twijfelde hier nogal over vanwege:
- prijsverschil was ca. 250
- geen krik/reservewiel in de auto
- veiliger bij een lekke band op de autobahn
- velg beschadiging bij een lekke band
- nieuwe generatie RFT schijnt minder hard te zijn.
Banden 4x (245 en 275) totaal 1100. De RunFlat banden bevallen erg goed, beter dan de vorige terwijl dit hetzelfde type is. De vorige banden zaten er al lang onder begreep ik in de werkplaats. Dit wellicht ligt het aan de generatie of ouder materiaal. Ik heb er weer Dunlop Maxx Sport GT onder zitten.
Verbruik
Ik wilde dit netjes bijhouden, maar heb dit altijd voor mezelf een beetje uitgerekend tijdens het tanken. Ik rijdt meestal 550km op een tank van 67 liter, dus een gemiddelde van 1 op 8,2. Natuurlijk regelmatig hier ver boven en onder gezeten, maar bij normaal(redelijk sportief) gebruik toch op de 550km. Als er overwegend autobahn bij zit dan haal ik ongeveer 475 op een tank. Dit is dan (98%) zonder de versnellingsbak in de sport te hebben, anders ligt is het verbruik hoger. Zodra je een sportieve auto voor je hoort terugschakelen, dan wil ik hem nog wel eens in de sportstand zetten om te kijken wat het verschil nou is.
Verder geen nieuws of noemenswaardige dingen om te melden hier. Als er vragen zijn stel ze gerust.
op naar een andere eigenaar
- 143.000 km
Na ruim 2 jaar heb ik toch de BMW ingewisseld voor een volvo. Al met al was de BMW een fijne, maar ook een dure auto. Wij zijn een woning aan het bouwen en ik wil eigenlijk de aankomende tijd weer een auto op gas rijden, dit scheelt aanzienlijk in de dagelijkse uitgaven. Toevallig bij de volvo-dealer een mooie v60 gezien met fijne motor en prettige rijeigenschappen. Deze auto kan goed op gas, dus vandaar de wissel. Van de v60 zal ik binnenkort ook een review schrijven.
Onderhoud BMW
Sinds de laatste reactie is er niet veel gebeurd. Eigenlijk maar één ding te melden:
Op een gegeven moment hield de auto wat in als je meer gas gaf, dit had te maken met een storing in cilinder 3. Bij de dealer is die uitgelezen en hebben ze wat vervangen, dit had met de inspuiting te maken. Totale nota was 1780 euro inclusief de vervangende auto. Omdat de reparatie langer duurde dan vooraf aangegeven, kregen we de andere 4 dagen de leenauto gratis. Afgezien van de hoge nota, was het een goed contact met Dusseldorp in Zwolle. Een prettig garagebedrijf.
Ik ben stiekem wel blij om weer over te stappen. Ik heb ook altijd met veel plezier volvo gereden. De BMW was een leuk uitstapje, leuk om mee te maken. Voor vragen of opmerkingen, stel ze gerust. Wellicht tot binnenkort bij de review van de v60.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.