BMW 535i High Executive (2010)

autoreview

BMW 535i High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering535i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf84.950 km
KM-stand laatst109.322 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar BMW

  • 84.950 km

Na 3 jaar tijd voor wat anders, niet dat de Subaru niet beviel maar je raakt er aan gewend en dat wordt het tijd om rond te gaan kijken.
Lang gezocht naar wat het zou moeten worden, ik had graag een auto gehad met 4 wiel aandrijving want dat rijdt toch wel fijn plus daarbij kom je nooit vast te zitten op de wintersport.
Ook een wat hogere auto zag ik wel zitten in verband met het overzicht over de weg en de hogere instap, daarbij is combinatie hogere auto met vierwielaandrijving voor de hand liggend dus zou dat de keuze makkelijker maken.
Niet dus, ik heb gekeken naar de Subaru Forester maar die vind ik lelijk en tegenwoordig alleen leverbaar met een 2.0 met een cvt. De Landrover Freelander 2 3.2 vond ik wel aardig maar gedateerd en de atmosferische 3.2 volvo i6 motor blinkt alleen negatief uit in verbruik maar krijgt de wagen van ruim 1800kg niet echt tot geweldige prestaties. De Range Rover evoque dan, een beetje een dames auto alleen leverbaar met 4 cilinder weliswaar wel met 240pk. De Mazda CX5 dan, een mooi model maar alleen leverbaar met een 4 cilinder 2.0 sky activ motor die wel hoogstaande techniek heeft maar naar mijn idee te zwak is voor een hoge SUV.
Dus weer eens gekeken naar het voor mij vertrouwde merk BMW, de X1 is matig afgewerkt en wat aan de kleine kant, de X3 nieuw model zou kunnen maar die zou ik dan met een 6 cilinder willen, dus een X3 35i en dat viel niet binnen budget en de nieuwe X5 is veel te groot (de nieuwe X3 is al even groot als de oude X5). De X6 en GT modellen lijken volgens Jeremy Clarkson op een poepend nijlpaard en ik kan hem daar niet helemaal ongelijk in geven.

Tijdens bezoek bij de BMW dealer vond ik eigenlijk de nieuwe 5 serie sedan veel mooier dan al die hoge koetsen, een 3 serie gaat ook nog wel maar hiervan vond ik de cockpit een wat benauwender gevoel geven, zeker als de 3 en 5 naast elkaar staan en je zo over kan stappen.
Goed, het moest dus een 5 worden, daarmee de crossover/SUV/hoe je het wil noemen voorkeur losgelaten. Welke motor dan? ja natuurlijk een 6 cilinder en dan ook liefst met turbo voor het fijne koppel dus een 535i. Oeps, binnen budget maar dan alleen een 2010 model die er nog niet met x-drive waren.
Ok, wanneer heb je 4 wiel drive nodig? alleen in Oostenrijk, tja.... laat maar zitten dan en hopen dat we niet vast komen te zitten. Zowel dan hebben we het hele jaar het voordeel van benzineverbruik en aanschaf ten opzichte van 1 of 2 keer sneeuwkettingen monteren, ja praat het maar goed.

Goed, een mooie 535i model F10 uit 2010 uitgezocht in de kleur saphir grau met heel wat opties zoals Head Up Display, Navi professional, activ steering, activ cruisecontrol, Lane departure warning, comfort stoelen met ventilatie en massage stand, camera pakket, en ik weet niet wat al meer.

Tijdens de proefrit valt direct op dat de rijervaring wat klinisch is, ik had meer gevoel met de Subaru. Ook lijkt het of je in een windows 7 computer rijdt, je moet allerlei handelingen verrichten met bijbehorende pingels voordat je kunt wegrijden. Bijvoorbeeld start/stop knop drukken zonder rem is contact aan en met rem in is starten, heb je voor het starten de gordel nog niet om wordt je daar op geattendeerd met een pingel. Dan de automaatbak, deze wil dat je de rem in trapt en de schakelaar op de zijkant van de pook indrukt voordat je hem in zijn achteruit kunt zetten, parkeerstand moet met rem en knopje, en drive gelukkig alleen met rem. Wat een gedoe allemaal, bij de Subaru rammel je die automaat pook gewoon op en neer, er zijn geen voorwaardes voor.

Dan het rijden, een duidelijk verschil met de 4 wiel aangedreven Subaru, deze lag toch wat strakker op de weg alhoewel het sturen van de BMW wel scherper gaat heb ik het idee dat de wegligging in snelle bochten wat minder is. Een keer flink gas geven met de BMW resulteert in (achter) wielspin, iets waar de Subaru nooit last van had ook al had deze toch ook 245pk.
Maar wat een koppel zeg, dat moet ik BMW nageven ze hebben een prachtige motor gebouwd 400nM vanaf 1200 toeren en dat merk je, zeker in combinatie met de 8 traps automaat, zelf schakelen is niet meer nodig aangezien altijd voldoende koppel voorhanden is.
In het "Normal" programma schakelt de automaat zeer vroeg over, in normaal stadsverkeer draait de motor dan tussen 1000 en 1500 toeren terwijl je toch niet langzaam bent. Je hebt dan nog een "sport" programma, de automaat schakelt dan pas over rond 3000 toeren tenzij je gas geeft hij trekt dan verder door en blijft langer in de toeren hangen. Het "sport +" programma is gelijk aan "sport" maar zonder traction control. Beide sport programmas geven een beperkte rijstabilisering en maken het onderstel iets sportiever, voorkeuren van de programmas zijn in te stellen in het menu.

De HUD display is heel praktisch, er wordt info zoals snelheid, navigatie info en max toegelaten snelheid weergegeven. Een en ander is in te stellen, ook is de projectiehoogte en helderheid in te stellen in het menu. De maximale toegestane snelheid wordt gelezen vanaf de verkeersborden en weergegeven door de HUD of in het boordcomputer gedeelte door middel van een verkeersbordje, er schijnt een combinatie te zijn met de verkeersinfo die het navigatie systeem heeft.

De active cruisecontrol is ook het vermelden waard aangezien dit een hele handige optie is, de BMW kan voor rijdende auto's volgen op 4 in te stellen afstanden (ieder snelheidsafhankelijk) waarbij de auto de voorganger mooi op afstand volgt. Zelfs in de stad werkt dit prima, de auto stopt zelfs automatisch indien de voorganger stopt en rijdt automatisch aan. Alleen op rotondes vergist hij zich weleens aangezien de radar de voorganger uit het oog verliest en de auto dan een peut gas geeft.

De bots waarschuwing (ook uiteraard weer in te stellen op verschillende niveaus) geeft een waarschuwing als je te snel op je voorganger in rijdt, tot een piepje aan toe als het hem echt te gevaarlijk wordt, de rem wordt dan op extra scherp gezet (dat voel je aan je pedaal) en deze schijnt ook zelf op de rem in te kunnen grijpen maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

De camera's waarvan enkele deel uit maken van het Park Distance Control systeem zijn heel handig en eigenlijk zelfs noodzakelijk, het is een grote auto (veel groter als het vorige model e60) en parkeren vergt wat gewenning. Ik kon in eerste instantie niet goed zien hoe ver je van de stoeprand stond maar met de naar beneden kijkende cameras in de spiegels is dat opgelost.
De parkdistance control is uiteraard voorzien van de kleurtjes en piepjes.
Verder zitten er cameras in de voorspatborden waardoor je links en rechts kunt kijken voordat je een weg op rijdt, bijvoorbeeld vanuit een inrit, deze zijn onderdeel van het clear view pakket.

Goed, er zitten nog heel veel andere opties op, teveel om uit te leggen en soms ook zo ingewikkeld dat ik de juiste werking zonder het boekje te lezen niet eens goed uit kan leggen.
Mochten er vragen komen dan leg ik ze hier graag uit.

Ik ga hieronder maar gewoon eens iets neerschrijven als ik denk dat ik iets heb te melden, ik heb de ervaring met BMW dat ze vrij storingsongevoelig zijn en het onderhoud is op basis van noodzakelijkheid maar niet meer de gewone jaarlijkse beurt. Het eerste wat bij mij aan de beurt is volgens het systeem zijn de achterremblokken.

Februari 2014, 085900km
Auto geeft aan dat de batterij van de afstandbediening vervangen moet worden. Een nieuw batterijtje besteld (cr2450) bij batterijtje.com dacht ik voor 5 euro en geplaatst, probleem(pje) opgelost.

Nieuwe zonnebril

  • 87.800 km

maart 2014
Nieuwe zonnebril? ja, het blijkt dat een polaroid zonnebril de informatie van het Head Up Display weg filtert. Achter gekomen op weg naar Oostenrijk, de auto heeft zich prima gehouden, ook geen problemen gehad met de achterwiel aandrijving aangezien de winterbanden geen enkel vlokje sneeuw hebben gezien.
Ook verbruiksmonitor toegevoegd, het verbruik is niet heel laag maar dit komt doordat de auto normaal gezien voor stadsverkeer wordt gebruikt, en op vakanties over de autobahn moet ie een beetje harder werken aangezien hij mee moet komen met de de rest van de Duitse hardrijders, overigens doet ie dat op zijn sloffen.
Ik heb de optielijst opgevraagd bij BMW (zijn altijd heel behulpzaam) aangezien ik soms nog steeds dingen tegenkom waarvan ik niet wist dat het er op zat.

VIN long WBAFR71030Cxxxxx
Type code FR71
Type 535I (EUR)
Dev. series F10 ()
Line 5
Body type LIM
Steering LL
Door count 4
Engine N55
Cubical capacity 3.00
Power 225
Transmision HECK
Gearbox AUT
Colour SOPHISTOGRAU BRILLANTEFFEKT METALLI (A90)
Upholstery LEDER DAKOTA/DF VENETOBEIGE LCDF)
Prod. date 2010-06-02
Order options
No. Description
1CB CO2 CONTENT
2PA LOCKING WHEEL BOLTS
2TB SPORT AUTOMATIC TRANSMISSION
2VH INTEGRAL ACTIVE STEERING
230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT
255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL
258 RUNFLAT TYRES
3AG BACKUP CAMERA
302 ALARM SYSTEM
320 MODEL DESIGNATION, DELETION
4BN FINE WOOD TRIM ASH GRAIN
4UR AMBIENT LIGHT
403 GLAS ROOF, ELECTRIC
415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW
430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D
453 ACTIVE SEAT VENTILATION, FRONT
455 ACTIVE SEAT F DRIVER AND FRONT PASSENGER
456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE
465 THROUGH-LOAD SYSTEM
488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL
5AG LANE CHANGE WARNING
5DF ACTIVE CRUISE CTRL+STOP&GO FUNCT.
5DL SURROUND VIEW
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
522 XENON LIGHT
524 ADAPTIVE HEADLIGHTS
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
6AA BMW TELESERVICES
6AB CONTROL TELESERVICES
6FL USB-/AUDIO INTERFACE
6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH
609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
610 HEAD UP DISPLAY
614 INTERNET PREPARATION
615 EXTENDED BMW ONLINE INFORMATION
616 BMW ONLINE
633 PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF.
698 AREA-CODE 2
8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS
8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE
8S2 CODING OF ALARM SIGNAL
8S3 AUTOMATIC LOCK WHEN DRIVING AWAY
8TF ACTIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS
8TH SPEED LIMIT INFO
8V2 STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED
845 ACOUSTIC BELT WARNING
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
868 LANGUAGE VERSION DUTCH
877 DELETION CROSS-OVER OPERATION
886 DUTCH / ON-BOARD DOCUMENTATION
896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION
Series options
No. Description
1CD BRAKE ENERGY REGENERATION
2K1 ALLOY WHEELS V-SPOKE 236
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

P.s. bij wisseling winterbanden naar zomerbanden nog even de profieldiepte opgenomen:

Zomerbanden (GoodYear excellence runflat)
Linksvoor: 5.0mm
Rechtsvoor: 5.0mm
Linksachter: 4.0mm
Rechtsachter: 3.8mm

Winterbanden (Bridgestone LM32 runflat)
Linksvoor: 7.5mm
Rechtsvoor: 7.0mm
Linksachter: 6.0mm
Rechtsachter: 5.5mm

de eerste sneeuw

  • 96.098 km

december 2014
De eerste sneeuw dit jaar is gevallen, aangezien ik het hele vorige winterseizoen op winterbanden heb gereden zonder een vlok sneeuw te zien had ik besloten om pas winterbanden te monteren bij de eerste sneeuwval, nu dus.
Ik wilde nog even een boodschap doen op zomerbanden maar de auto heeft geen enkele grip in de sneeuw, er is absoluut niet mee te rijden. De achterwiel aandrijving is daar vast debet aan.
Na montage van de winterbanden (dat doe ik zelf) geen centje pijn meer, wat een verschil.

Nog even de profieldieptes opgenomen, handig om de slijtage bij te houden:

Zomerbanden (GoodYear excellence runflat)
Linksvoor: 5.0mm
Rechtsvoor: 4.5mm
Linksachter: 3.2mm
Rechtsachter: 3.5mm

Winterbanden (Bridgestone LM-32 runflat)
Linksvoor: 7.5mm
Rechtsvoor: 7.0mm
Linksachter: 6.0mm
Rechtsachter: 5.5mm

Zijn gangetje

  • 99.142 km

Op wintersport naar Oostenrijk geweest, geen centje pijn, heerlijke reisauto. Aangezien ik verder niets te melden heb schrijf ik hier maar de profieldieptes van de winterbanden op.
LV:7mm
RV:7mm
LA:5mm
RA:5mm
De winterbanden slijten dus vrij hard, 0,5-1,0 mm in 3000km.

Onderhoud

  • 109.322 km

December 2015
Na 2 jaar bezit tijd voor APK. Het Conditon Based Service systeem geeft aan dat motorolie, remvloeistof en microfilter vervangen moeten worden dus dit ook laten doen.
Tevens een navigatieupdate laten doen zodat de kaarten weer up to date zijn, dat was nog een eindejaars aanbieding voor een goede 100 euro.
Tijdens het onderhoud constateert men dat de remschijven en blokken voor nog 5000 km meekunnen, dat geldt ook voor de remblokken achter. Tevens zit er minder dan 1mm speling op de fuseekogels wat een aantekening op het APK rapport zou zijn.
De vervanging van de remmerij heb ik maar meteen laten uitvoeren want anders zit ik daar voor de zomer weer mee, de fuseekogels vervanging kan men nog net onder de premium garantie laten vallen.
Als alles goed gaat hoef ik de komende 2 jaar niet in de garage te komen (net als de afgelopen 2 jaar).
Tevens heeft men een modificatie uitgevoerd die voor deze motor (N55B30) noodzakelijk is, iets met de nokkenas, ik geloof dat er bouten zijn vervangen.
Voordat ik de APK met beurt heb laten uitvoeren heb ik thuis de winterbanden er op gelegd, de zomerbanden hebben nog 3mm profiel maar op beide banden zie ik op 1 plaats het gevlochten karkas er door komen. Dit terwijl de banden niet schuin zijn afgesleten of zo, het lijkt er op dat de opgedampte rubberen laag gewoon versleten is, vreemd.
Blijkbaar kun je deze banden dus niet helemaal oprijden, na de winter zoek ik een ander type dan de vaakgebruikte goodyear excellence uit.
Verder rijdt de auto als een tierelier, nog steeds tevreden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.