BMW 535i (1986)

autoreview

BMW 535i (1986)

Signalement

Uitvoering535i
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf161.000 km
KM-stand laatst161.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Faillisement aangevraagd.......

  • 161.000 km

Voor mijn vriendin zochten we een auto. Een Mercedes 190 of E-Klasse of een BMW 5-serie. Alle van begin jaren '80.
Ik heb reeds ervaring met Mercedes, maar BMW was nieuw voor mij. Het model E28 sprak mij ook wel aan. Na 17 auto's kijken in 2 weekenden en wat eerdere ervaringen is het een 1986 E28 535i geworden. Met 218pk dacht ik. Na beter uitzoeken bleek het een 185pk te zijn omdat hij een kat heeft.

Op zich kan ik nog geen echte review schrijven omdat ik er nog niet echt mee gereden heb. Maar ik heb al wel ervaring met de minpunten van deze auto en de E28 in het algemeen.

Les 1:

ROEST! De E28 kan roesten, net als vele andere auto's uit die tijd. Maar aangezien iedere auto zijn eigen eigenaardigheden heeft zal ik er hier een paar melden:

Onderkant deuren, doordat de gaatjes verstopt zijn

Langs en vooral achter de kitranden in de wielkasten aan de voorzijde. Die vind je op de plek waar het binnenscherm en het schutbord bij elkaar komen. Van buitenaf amper te zien, maar haal de vloerbedekking maar weg en je zult het zien. Ook dit komt omdat de afwateringsgaten bij de parafan vaak verstopt zijn.

De luchtroosters in de motorkap hebben een soort bak aan de onderzijde die afgedekt wordt met een rubber flap en een rubber strip. Deze houden vaak vocht vast en het gaat daardoor roesten onder de flap, soms zelfs zo erg dat het aan de bovenzijde van de motorkap zichtbaar is.

De randen van de kofferbak langs en onder het rubber kunnen ook flink roesten.

Onderste deel van de spatborden links en rechts voor. Dat komt omdat er aan de binnenkant een plastic plaat zit waarachter veel zand, water en blaadjes gaan zitten. Goed schoonhouden dus!

De bumpers kunnen ook aardig roesten, vooral de bevestigingen aan de zijkant van de auto en de bumper kan daardoor gaan hangen.

Het plaatwerk onder de voorbumper (keienvanger) is ook vaak slecht en kan makkelijk vervangen worden voor weinig geld.

Kriksteunen en de chassisbalken kunnen ook roesten. Ik heb zelfs een auto gezien waarbij de chassisbalk en de vloerplaat niet meer aansloten.

Les 2:

Er is meer verschil tussen een 535i met en zonder kat dan alleen de kat. Daar kwam ik achter omdat bij aankoop er een licht tikkend geluid uit de kop kwam. Na kleppen stellen bleef het geluid helaas.... Dus de nokkenas maar eens beter bekeken en die was versleten. Een nokkenas uit een 218pk versie past wel, maar is niet de correcte. De correcte heeft andere openingshoeken en is niet gehard. Daarmee is ook de computer anders. Opletten dus.
Nokkenas via eBay: 280 euro.... En daarbij natuurlijk ook de revisiekosten, koppakkingset, tuimelaars etc....

Les 3:

Onderdelen nodig? Dat is eenvoudig: eBay.de, Marktplaats (vooral Ivo uit Franeker), de dealer (!) en AutohausAZ.com in Amerika zijn aan te raden adressen voor betaalbare onderdelen voor de E28.

Les 4:

LPG kan op deze auto's. Denk er wel 2x over na of je LPI of LPG neemt. LPI (injectie) is 'the way to go'. Backfiregevoeligheid en dure luchtmassameters zorgen er voor dat het verstandiger is geen LPG te doen dan wel LPG. Er zijn wel rijders met een gewone LPG waarbij het goed gaat. Maar als je langer wilt rijden dan 40.000 km dan kun je het beter op LPI houden. Bij van Orsouw in Eindhoven koste LPG 1150 euro. Maar LPI was het dubbele. In Elst bij Arnhem was het net geen 2000 euro.

Les 5:

Realoem.com is je beste vriend! Daar vind je allerlei tekeningen van de auto met onderdeelnummers. Deze kun je dan weer doorgeven aan je andere beste vriend, de BMW dealer. Zij kunnen nog van alles leveren tegen redelijke prijzen.

Les 6:

Voor de APK mag je ABS lampje niet branden. Brandt die wel dan kan het duur zijn. Bij onze auto waren de ABS flenzen verrot. Dit zijn een soort cilinders bij de achterwielen waar een ring met tandjes omheen zit. Een sensor meet de tijd tussen de tandjes, maar als die verrot zijn, lukt dat niet meer. 95 euro per stuk verder was het weer in orde.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is nu meer een soort lijst met aankooptips geworden. Via www.e28.nl kun je heel veel tips achterhalen.

Zodra de kop gereviseerd is en ik kan rijden vul ik deze review aan met mijn ervaringen. In ieder geval is onze 2000 euro auto nu met LPG en alle technische problemen en cosmetische zaken al 3x zo duur geworden.....

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.