en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 535d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 23.000 km |
Na 67.000 comfortabele kilometers in een BMW 5GT ben ik verliefd geworden op een ander. Ik ben vreemd gegaan met een Touring op het moment dat de 5GT bij de garage stond en toen was ik verkocht. De 5 Touring heeft alle voordelen van de 5GT, maar niet de nadelen! Met name de wegligging in bochten en op rontondes, het directere stuurgedrag en het betere rijgevoel vielen me op.
Met de dealer kon ik tot een acceptabel plaatje komen, dus in mei onderstaande specificatie besteld:
BMW 535d Touring (313 pk, 630 Nm )
Carbonswartz Metallic
Oyster/schwarz bekleding
High Executive (zit nu standaard ook het 'spiegelpakket' in met o.a. dimmende binnen- en buitenspiegels)
M-Sportpakket
Exterieurlijn Aluminium zijdeglans
Fineline antraciet interieurlijsten (had liever de standaard interieurlijsten gehad, maar die zijn niet te leveren icm M pakket)
Verwarmd stuurwiel
Sporttransmissie
Adaptive drive
Trekhaak met wegklapbare kogel
Panoramadak
Dimmende binnenspiegel
Verstelbare Lendensteun
Verlichtingspakket
Active cruise control
Lane departure warning
Dode hoek waarschuwing
12 V aansluiting
Grootlicht assistent
Bandenspanningsweergave
Automatisch openen/sluiten kofferdeksel
Hifi professional
Black panel instrumentenpaneel (heet nu: uitbreiding instrumentenpaneel)
Wielen: Styling 331 19' (dus geen M-velgen)
Winter: Styling 330 18'
Zwarte zonneklep rechts
Klasse 5 alarm
Getinte achterruit (individual tinting vind ik te donker aan de zijkant, alleen de achterruit wordt nu tetint)
2 oktober opgehaald en geen moment spijt gehad van de ruil. Hij is minder opvallend, maar rijdt zo veel strakker.
Een paar dingen uitgelicht:
- 535d: met de 535d heb je zoveel vermogen, je komt zelden aan gebruik van het complete vermogen toe, door de verkeersdrukte. Maar als je een keer door kunt drukken, dan gaat'ie ook als de brandweer. Het onderstel, de besturing, de isolatie is zo goed dat de echte snelheidsbeleving soms wat achterblijft en je schrikt als je op je teller kijkt. De 530GT was snel (6,9 sec tot 100), de 535d is echt supersnel (5,5 sec tot 100). Met een verbruik tegen de 1:14 ben ik heel tevreden, is ongeveer gelijk aan de 5GT.
- Dimmende buitenspiegels: die werken op de sensor van de dimmende binnenspiegel, dus daar heb je niet zoveel aan op het moment dat de zon in je buitenspiegel schijnt. Dat is jammer.
- Fineline antraciet interieurlijsten: die glimmen me wat teveel, waardoor als je langs een rij bomen rijdt je die bomen voorbij ziet komen in die lijsten, door je zijraam. Dat is irritant.
- Adaptive drive: werkt geweldig, comfort als je het wilt, sportief een stuk straffer. Toch weet ik niet of ik het nog een keer zou bestellen, omdat sport mijn favoriete stand is en dus een M onderstel misschien wel voldoende geweest zou zijn. Maar op langere ritten met de familie bewijst comfort misschien zijn waarde nog.
- Panoramadak: maakt op de snelwel echt veel minder herrie dan in de 5GT.
- Active cruise control: geweldige optie, even wennen maar daarna genieten. Gewone cruisecontrol gebruikte ik niet vaak, deze bijna iedere dag. Vooral op 80km wegen en bij druk verkeer op de snelweg. Als de snelheidsverschillen te groot worden dan functioneert het niet, bij een willekeurige vrachtwagen schiet hij onnodig vroeg in de remmen.
- De bijbehorende botswaarschuwing: zou liever een flink signaal krijgen ipv een rood autootje tussen de tellers. Of mijn hand zit er voor, of ik zit opzij te kijken, in beide gevallen zie ik de melding niet.
- Dode hoek waarschuwing: ik heb in een Volvo V60 gereden en daar functioneerde het een stuk beter. Het lampje is niet fel genoeg om op te vallen en een groot deel van de voertuigen gaan aan die sensoren voorbij. En als hij 'm wel ziet dan ben je er al drie keer voorbij voordat het lampje uit gaat. Gaat het mis omdat je naar rechts wilt en er zit er een naast dan trilt je stuur, maar dat doet'ie ook met je lane departure warning. Dus denk je dat je iets te laat was met je knipperlicht en duw je hem toch door. Functioneert slecht.
- Bandespanningsweergave: geniaal, je ziet ook de temperatuur van je banden. Blijkt als je 0,2 bar verschil hebt in druk dat de temperatuur meteen meerdere graden scheelt.
- Hifi professional: ben blij dat ik het genomen heb, maar heb nog niet het wauw-gevoel. Voel de lage tonen niet en zit te stoeien met de equalizer voor de juiste sound.
- 18' winterbanden: ben benieuwd (of bang) hoe dat gaat rijden, die 19' bevalt me wel, maar volgens de garage gaan er geen kettingen om.
Al met al een fijne en zeer snelle auto, rustig in het verkeer totdat je een keer goed gas geeft. Maar dat duurt maar even, want dan rij je heel veel harder dan mag.
Wat is die auto enorm goed. Of het het onderstel is of het enorme vermogen daar ben ik nog niet achter. Maar alle snelheid vervaagt, hij gaat zo rustig, zo makkelijk zo onwijs hard, dat gaat nog een keer goed geld kosten ben ik bang.
Waar ik in eerste instantie vooral de sportstand aan had staan begint de comfortstand, zeker op langere stukken, toch zijn nut te bewijzen qua onderstelafstemming. Comfort+ heb ik een keer geprobeerd, maar dat is niet mijn ding. Van ECO pro is na een week spelen de lol ook weer af, die gebruik ik nooit meer.
Het verbruik schommelt nogal en heeft volgens mij te maken met de temperatuur. Wanneer de motor eenmaal warmgedraaid is gaat'ie lekker, maar dat duurt in de regel even. Pas van midden NL naar midden Belgie gereden met een verbruik van 1:14,5. Af en toe even doortrekken, voor de rest met het verkeer meegereden. Even een stukje door het dorp is zomaar 1:8, terwijl je dan niet eens boven de 60 komt. Maar gemiddeld zit ik, met koude starts, stoplichtsprintjes en lekker het gas erop tussen de 1:12 en 1:13. Nou ja, voor 313 pk... De S5 van mijn buurman verbruikte het dubbele :)
De active cruise control zou ik direct weer aankruisen. Wat een zegen, dat ding. Op lange tweebaanswegen en in de file perfect, gebruik 'm veel vaker dan ik de cruise control gebruikte. Maar ook in de mist, radar op maximale afstand en rijden maar. Toch een paar extra ogen die de boel in de gaten houden. En onlangs uit de mist, met de zon tegen en een klein Peugeotje voor me met de mistlampen nog aan, ook al was de mist verdwenen. De remlichten vielen niet op, maar ondanks dat ik niet op de radar reed piepte mijn auto, begon hij vast met remmen en had ik direct maximale remdruk (pedaal is al keihard bovenin), ik denk dat het me een aanrijding heeft bespaard. Geweldig systeem.
Wat ik echt niet meer zou bestellen is de lane-departure warning, die functioneert wel maar blijkbaar ben ik altijd iets te laat met mijn knipperlicht of zo, en de dode hoek waarschuwing. Dat systeem functioneert niet. Had direct al mijn twijfels maar dacht nog dat het misschien zou wennen, maar nee... Jammer, niet goed, geld terug? Adaptive drive weet ik niet of ik het weer zou aankruisen, denk dat ik voor het (veel goedkopere) M onderstel zou gaan.
Wat wel fijn is, en niet duur, is de stuurverwarming. Heelijk! Lekkere warme handjes, alleen zou een tussenstandje wel lekker zijn - op een gegeven moment is het stuur wel heeel warm. Ook prettig is de afleesbare bandenspanning, je checkt al rijdende de spanning en ziet direct de temperatuur van je banden. Niet dat je daar iets aan hebt, maar wel leuk om te zien. Overigens is links achter zowel op zomer als op winterbanden altijd een paar graden kouder.
Het aftermarket DVD systeem van BMW laten installeren, maar dat was niet helemaal goed dus is vandaag onder garantie vervangen.
Bang door alle commotie in verband met zijwind heb ik daar extra op gelet. Maar ik kan niet zeggen dat het in deze configuratie heftiger is dan in de 5GT die ik hiervoor had. Zeker als je het onderstel op SPORT zet, heb je helemaal nergens last van.
Winterbandjes zitten er ondertussen onder, binnenkort een trip met vrouw, kinders en snowboard naar winters Noorwegen op het programma, ik ben benieuwd!
Alles went, zelfs de power van een 535d... hij gaat nog steeds als de brandweer, met zo'n gemak dat het soms weinig indruk meer maakt. Je bent gewoon gewend (en verwend) dat je in no-time langs je voorganger bent.
Het verbruik van 1:14 haal ik niet meer, ik hou het per tank bij en zit heel constant op de 1:11,8 tot 1:12. Bij langere, enigszins rustige ritten is 1:14,5 haalbaar. Daarbij opgemerkt dat ik eco-pro nooit gebruik, de auto meestal in de sport-modus staat en ik graag van het acceleratievermogen geniet wanneer het kan.
Als pakezel ondertussen een vakantie naar het winterse Noorwegen en Oostenrijk achter de rug. In Duitsland stiekem de 250 aangetikt terwijl de rest van de familie rustig dvd zat te kijken. Zonder problemen wordt die snelheid bereikt, maar het is wel hard. Zal in iedere auto wel hard zijn :)
19' zomerwielen liggen er ondertussen weer onder, waardoor hij nog iets lekkerder stuurt en nog stiller is. Nog 2.500 km te gaan tot zijn eerste beurt, tot nu toe heeft zich geen enkele storing voorgedaan, dus prima!
Ik kan zo nog geen andere F10/F11 535d-reviews vinden, ben benieuwd naar hun ervaringen!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.