BMW 535d Touring High Executive (2006)

autoreview

BMW 535d Touring High Executive (2006)

Signalement

Uitvoering535d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf39.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Inleiding:

Sinds zo’n 6 maanden is mijn vader eigenaar van een silbergraue 535D Touring. Hiervoor hadden we een 530D Touring edition (e39, facelift model). Waar onze oude auto qua vermogen en uitrusting nooit tekort kwam waren het voornamelijk de toenemende kilometers, leeftijd en het ontbreken van comfortstoelen die de doorslag gaven om een nieuwe auto aan te schaffen. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland maar was reeds door de dealer geïmporteerd. Dit betekent over het algemeen een scherpe prijs, 2 jaar huisselectie-garantie en veel opties waar we bij aanschaf van een nieuwe auto niet snel voor zouden kiezen.

Opties:

De auto is o.a. voorzien van de volgende belangrijke opties; navigatie professional met spraaksturing, head up display, elektrisch verstelbaar en verwarmbare comfortstoelen + geheugen, active front steering, dynamic drive, logic geluidsinstallatie en standheizung.

Het navigatiesysteem kent veel functies en via zowel kaart, pijlen als spraak (of een combinatie hiervan) wordt je doeltreffend binnen heel europa naar je bestemming geleid. Alles wordt bediend via het idrive dan wel voice command systeem. Na enige gewenning werken beide systemen simpel en doeltreffend. Het voice command systeem maakt ’t mogelijk om na 1 druk op een knop (op het stuur) diverse commando’s uit te spreken bijv. “Bel Thuis”. De auto vraagt vervolgens: “Wilt u verbonden worden met Thuis?”. Antwoord: “Ja” en de verbinding wordt gelegd. :-)
Head up display zorgt ervoor dat bijv. snelheid - en indien ingesteld de pijlen van de navigatie – worden geprojecteerd in de voorruit. Deze informatie is goed af te lezen en maakt kijken op de snelheidsmeter en/of navigatiescherm overbodig. Al met al een bruikbare optie!
Verder is de auto uitgerust met elektrisch verstelbare comfortstoelen. De zittinglengte, zijdelingse steun en de mogelijkheid om rugleuning net onder je schouders te kantelen maken de perfecte zit mogelijk. M.b.v. memory zet je de spiegels, stuur en stoel automatisch in jouw stand. Leuk is ’t stuur dat automatisch terug schuift in de hoogste stand bij ’t uitstappen wat ’t uitstappen vergemakkelijkt. :-)
Verder is de auto uitgerust met een sportstuur, xenon verlichting, gelaagd glas, is het stuurwiel evenals de achterbank te verwarmen en zorgt standheizung in de wintermaanden voor veel plezier. Hebben er slechts 1x gebruik van kunnen maken; 1 druk op de knop en de auto is binnen een kleine 20 min. geheel ontdooit en lekker warm van binnen.


Rijeigenschappen:

In vergelijking met onze vorige bmw ligt deze bmw aanmerkelijk strakker op op de weg. Dit komt naar mijn mening mede door de combinatie van dynamic drive, active front steering en de 18” (styling 124) velgen. Onder normale omstandigheden merkt men niks van dynamic drive; echter bij een sportieve(re) rijstijl zorgen actieve stabilisatoren ervoor dat de auto niet tot nauwelijks overhelt in bochten. Dit i.c.m. active front steering, wat de stuuruitslag afhankelijk van de snelheid verkleind of vergroot, zorgt voor een uitermate directe en strakke wegligging. Rotondes kunnen met behulp van active front steering met 1 hand aan het stuur gemakkelijk driekwart worden genomen en ook inparkeren wordt een makkie. De combinatie van deze systemen zorgen voor een uitermate goede wegligging waardoor autobaanafslagen en opritten asociaal hard genomen kunnen worden. Nadeel is dat het in de auto zelf als vlotjes wordt ervaren.

Motor:

Alhoewel mijn vader zei dat hij net zo lief een 525D of 530D had gehad geloof ik dat ook hij het een fijn gevoel vind te weten dat er zich 272PK – en misschien nog wel belangrijker 560 NM bij 2000 toeren – onder de rechtervoet bevind. Het is echter niet zo dat de auto uitdaagt om elke keer volgas op te trekken. De auto heeft zoals gezegd genoeg koppel en onder normale omstandigheden hoef je niet boven de 2000 toeren per minuut te komen om met het overige verkeer mee te komen. Ter illustratie met 140 KM per uur draait de moter 2000 toeren. Daarnaast past de automaat zich telkens perfect aan het rijgedrag van de bestuurder aan. Bij rustig rijgedrag schakelt de automaat sneller op en zal pas bij het volledig intrappen van het gas terugschakelen. Bij vlot rijgedrag schakelt de bak wat later over; wat overigens met zoveel koppel eigenlijk overbodig is. En wil je serieus hard van je plaats dan zorgt het voor leuke gezichten bij de stoplichten als je binnen 6.6 seconden op de 100 zit. En het leuke is dat je ook boven de 100 veel reserve hebt om nog eens te accelereren. Echter de sensatie blijft beperkt doordat de auto zo stil is en alles zo gemakkelijk/comfortabel (lijkt te) gaat.


Comfort:

Het comfort is, vooral binnen de bebouwde kom, minder comfortabel. Dit wijten wij vooral aan de 18” velgen en banden met loopnoodeigenschappen. Echter de auto vraagt optisch gezien naar mijn mening wel om grote velgen en tot op heden wint ‘t optische aspect het van ‘t comfort. Sinds korte tijd liggen er 17” velgen met run flat winterbanden onder. Deze banden stoten minder, maken minder lawaai en door breedte 225 i.t.t. 245 minder last van spoorvorming.

PROBLEMEN

Geen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.