BMW 535d Touring High Executive (2005) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 378.100 km |
KM-stand laatst | 391.200 km |
Eerste ervaring na 13,000km
- 391.200 km
Aankoop 02-08-2023 met 378.100km
Ik was vast besloten om de vorige auto ( Astra ) door te rijden na 500.000km maar toch na 2 jaar begon het ineens weer te jeuken, ik wil weer iets leuks, iets snel, iets met ruimte en het toch wel het grote gemis een automaat en liefst met panoramadak. Mijn vrouw zag ineens een astra automaat 1.6CDTI uit 2017 te koop staan voor leuk geld maar toch voelde het niet goed, auto had immers ook al 282k gelopen.
In mijn Mercedes tijd zag ik vaker een bmw 5 serie waar ik opzicht ook wel blij van werd, de vorm, de belijning en zeker met een m pakket gewoon een mooie auto. Maar een e -klasse de s212 type stond ik ook wel voor open, maar de prijzen en de diesel motoren met een v6 hield mij weer tegen. Wilde gewoon weer een auto met 6 lijn cilinders.
Toch eens gaan speuren op marktplaats opzoek na een 5 serie met m pakket en het liefst een 535D met 2 turbos die blijven wel een beetje waarden behouden heb ik het idee, bijna alles was zwart en deze mijn huidige auto was wel een uitschieter kwa kleur. Advertentie aan geklikt en werd gelijk weer deprisief wat er in de tekst stond, "olie lek bij de verstuivers of kleppendeksel. Na 2 weken beetje alle autoverkoop sites zijn te af gaan bleef mijn oog toch vallen op mijn huidige bmw. Inmiddels had ik ook al wat rond gestruind op bmw forums na eventueel olie lekken en ben ik toch gaan kijken na de bmw. Proefrit kon gewoon en alles klopte gewoon en ik was natuurlijk gelijk verkocht, ook merkte het bij proefrijden dat de auto sneller aanvoelde als standaard 272pk en 560NM, en kwam ook best wel wat zwarte rook uit de uitlaat een teken dat de roetfilter het niet meer deed of gedelete was Tijdens het proefrijden mocht ik de motorafdekplaat verwijderen en zo kon ik zelf concluderen dat hij olie lekte bij de inlaat pakking. Tussen de papieren vond ik dat de auto is gechipt na 340pk en 720nm.
Mooi verhaal opgehangen en kreeg de auto voor 1800,- minder mee na huis.
Tijdens proefrit, niet de snelweg opgegaan achteraf stom maar aangezien de flinke korting moet ik niet zeuren kwam ik erachter dat het toerental tussen de 1500/1900 deed pingelen, duid op een koppelomvormer probleem. Boven de 140km/u rijden lost dit probleem op en met mijn werken tijden tussen 22:00/07:00 is dat geen enkel probleem.
Op een woensdag de auto gekocht en gelijk bij thuiskomst heb ik de inlaat verwijderd, ik moest immers weten of de wervelkleppen waren verwijderd, als dit niet gebeurd kunnen ze breken en in de motor terecht komen.
Ze waren dus nog niet verwijderd en heb nieuwe pakkingen en afdop verwelkleppen besteld voor nog geen 50,- gelukkig nog voor 16u kunnen bestellen en de dag erna al in huis. Donderdag ree ik er het voor eerst na mijn werk op en neer een kleine 180km en alles blijft mooi droog onder de motorkap. Mooi dat zelfde weekend nog mee na Disneyland gereden, blijft toch spannend zoiets auto nog geen 3 dagen in bezit en gelijk 1100km rijden. Na het geweldig weekendje had ik al zoiets een fijne betrouwbare reisauto. Gelijk bij terug komst heb ik de motorolie, oliefilter,dieselfilter,luchtfilter,interieurfilter vernieuwd. Luchtfilter heb ik vernieuwd door een K/N filter.
Toch na 3000km begon het gepingel van toerenteller mij toch te storen en ben ik gaan informeren bij verschillende automaat specialisten, de ene vroeg voor alleen koppelomvormer revisie al ruim 1750,- ex btw en bij een andere complete bak revisie 3950,- ex btw..
Ik weet nooit hoelang ik met een auto blijf rijden dus maar opzoek gegaan na een andere bak eentje gevonden uit een schade auto en met papieren dat de bak 60.000km terug een keer open is geweest inc nieuw brein twv 1650,- en goed werkende koppelomvorver mocht ik de bak ophalen voor 400,- . Bij thuiskomst maar eens gaan zoeken na een bmw specialist wat de bak voor me wilde inbouwen, en die gevonden in Stein.
Auto daar neer gezet en kon de auto na 5 uurtjes weer ophalen, in die 5 uurtjes mooi de tijd besteed met het gezin in steinerbos. ( nog geen 500m lopen ).
Rit terug na huis merkte ik al gelijk dat de bak gewoon goed was geen geschommel in toerental en schakelt heerlijk, ook is tijdens bakwissel ook gelijk de olie en filter vervangen.
Auto had ik gekocht met nog een kleine 3 weken apk keuring, volle moed toch na de apk gereden en wist inmiddels al dat de auto een downpipe had en ook geen roetfilter meer had. Op papier bij de rdw stond er wel nog dat hij roetfilter had. Op de dag van de keuring via de rdw site aan gegeven dat ik geen roetfilter meer heb , moest 1 malig 65,- aftikken en nu staat geen roetfilter meer vermeld maar wel nog gewoon euro 4.. Fijn ik mag toch nog vervuilend alle euro 4 zones in.
Tijdens apk geen problemen en auto 1x goed gekeurd, vertrouwen in deze auto werd steeds groter en groter.
Aan gezien de presaties van deze auto, is deze auto best wel snel... Meer koppel als een M5 en denk de eerste meters dat ze gelijk oplopen, uit eindelijk zullen de meeste paardenkrachten het toch wel winnen maar wat een strepen trekker is deze auto. In begin is het leuk om paar flink gas te geven maar na de tijd rij je net zo relax als een Suzuki alto. de 6 lijn is zeker niet zuinig te noemen, terwijl ik 30,000km met een s klasse 6 lijn 320CDI heb gereden wat gewoon zonder moeite 1 op 20 liep kom ik met deze als gemiddelde over 10.000km niet zuiniger als 1 op 12.6 , maak ook niks uit zal denk ik ook door mijn vaste nachtdienst tijden zijn dat ik altijd boven de 140 rij, voorheen reed ik netjes met het verkeer mee.
Soms had ik een krakend schurend geluid bij het in sturen en in veren, ik vermoede de toplagers, mooie idee om dan gelijk alles te vernieuwen en gekozen voor een schroefset met Eibach veren, iets lager en alles is nieuw. Besteld met z4 toplagers die schotels zijn ook 1cm lager als de standaard schotels van een 5 serie. Achterkant verlaagd met kortere instelbare koppelstangen, ook heb ik aan de voorkant 20mm spacers gebruikt en aan de achterkant 30mm spacers, inc de wielkasten randen gerold. Ik zelf vind het prachtig staan en dat is het belangrijkste.
Inmiddels ruim 13.000km gereden en heb ik van de week 1 liter olie bij moeten vullen, geen idee of dit netjes is maar ik ben het niet gewend.
Volgende update zal over de remschijven gaan wat ik wil gaan vernieuwen omdat er nu een lichte trilling voelbaar is bij hevig remmen, een kleine ergernis waar ik vanaf wil.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.