BMW 535d Touring (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 535d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 167.000 km |
Snelle jongen, maar in het begin niet zo betrouwba
- 167.000 km
Toen wij de auto van mijn wederhelft gingen vervangen, toch ook maar het gesprek gehad over de G. Uiteindelijk besloten deze te vervangen voor een wat "verstandiger" auto voor mijn dagelijkse 300km.
De keuze is gevallen op een BMW535d Touring Automaat met m-pakket. Ik kon deze voor een nette prijs kopen bij een importhandelaar uit Helmond. De auto is uit 2006 en had bij aanschaf ca 125.000 gelopen.
Een idee van de belangrijkste opties:
- M-Pakket
- dynamic drive
- Xenon adaptieve bochtenverlichting
- comfortzetels, verwarmd & geventileerd
- lederen interieur
- Navigatie professional met Logic7 audio
- dubbel glas
Ten opzichte van mijn vorige BMW touring miste ik de standkachel en het elektrisch verwarmde stuur (wel afzien zeg...)
RIJ-IMPRESSIE na 42.000 km
Na het oplossen van de serieuze motorproblemen (zie onder), heb ik een jaar met veel plezier in de 535d gereden. Wat een vermogen! Deze bi-turbo heeft een veel lineairdere vermogensopbouw dan de 530d die ik eerder had. Op de snelweg vergt het veel beheersing om niet steeds een comfortabele kruissnelheid van 160 aan te houden, zo gemakkelijk en stil doet hij dat.
Rij-eigenschappen
Over de rij-eigenschappen kan ik alleen maar positief zijn. Als een blok op de weg en stuurt heerlijk op alle snelheden.
Motor, automaat en remmen
De standaard 272pk is ruim voldoende voor dagelijks gebruik...
Ik houd er een stevige rijstijl op na, maar kwam qua verbruik niet slechter uit dan 1/12 en bij heel netjes rijden 1/14.
Uitrusting, interieur en afwerking
Met de complete uitrusting bleeft weinig te wensen over qua fysiek comfort, maar aangezien ik van mijn gadgets houd, heb ik de fabrieksaudio aangevuld met een Dension Gateway 500 om mijn iPhone muziek te kunnen streamen. Dit systeem werkt in de BMW E60/61 echt perfect en kan ik echt aanraden.
Na een koude nacht was het jammer dat deze auto geen standverwarming had, maar daar kom je ook wel overheen.
De afwerking was goed; geen rammels of andere nare geluiden
Problemen 128.000:
Na 2 weken rijden kreeg de auto last van vermogensverlies. Het heeft vrij lang geduurd en aardig wat gekost om het probleem op te lossen. UIteindelijk zijn de volgende grote zaken vervangen (en de kenners weten dat dit niet gratis is):
- 2x thermostaat
- grote turbo
- catalysator
- roetfilter
- regeleenheid
Ik had dus geen goede start met de auto, ook financieel omdat ik geen garantie had. Ik ben er uiteindelijk na onderhandeling met de dealer en verkopende partij wel netjes uitgekomen.
Na de reparatie het ik 40.000 onbezorgde en probleemloze kilometers met de auto gereden.
Conclusie:
Deze snelle jongen is in het begin niet een erg betrouwbare metgezel geweest, maar ik heb uiteindelijk wel veel plezier aan de auto beleefd. "Helaas" bracht een nieuwe baan ook een leaseauto met zich mee, waardoor ik de 535d heb weggedaan. Ik zal van zowel de voorloper (Skoda Superb) en de definitieve keuze (Audi A6 2.0tdi MT) tezijnertijd verslag uitbrengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.