BMW 535d High Executive (2011)

autoreview

BMW 535d High Executive (2011)

Signalement

Uitvoering535d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf9.500 km
KM-stand laatst281.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 34.500 km

Eigenlijk was het de bedoeling om dit jaar een Volvo V60 plug-in hybrid aan te schaffen op de zaak, maar na daarin proefgereden te hebben, heb ik geconcludeerd dat ik 'm toch niet fijn vond rijden. Het begon al met het ontwerp van de sleutel, niet sjiek en van een goedkoop plastic. Dan de motor, knorrig, en de automaat, niet smooth. Noem me een zeikerd, maar voor 70k verwacht ik raffinement. Afgezien van het contract voor de V60.

Daarna tot de overweging gekomen om dan maar prive een auto met het hart te kopen, en deze dan ook zakelijk in te zetten. Dat is dus deze BMW geworden, uit 2011 om de BPM te drukken. Het betreft een ex-Werksdienstwagen, BMW was de eerste eigenaar en heeft de eerste 9500 kms erop gezet. Al met al deed de auto nieuw aan bij de aflevering in september.

Nu staat de kmstand inmiddels alweer op bijna 35.000, en moet er zo een inspectie gepleegd worden. Wat zijn de ervaringen?
- Motor: heel smooth, wat knorriger dan een 530d waar ik ook in proefgereden ben, maar het geluid is zeker fraai te noemen
- Rijervaring: je merkt dat je met 2000 kilo aan auto onderweg bent, en ook de afmetingen merk je bij het parkeren. Het is zeker geen sportieve rijervaring, ondanks de 300 pk/adaptief onderstel/actieve besturing. In de stad merk ik dat de motor best wel moet grommen om die eerste paar km/h erin te krijgen. Het kan wel snel (5,6 s naar 100), maar dan moet je hem echt op zijn staart trappen. Op de snelweg (Autobahn) is ie in zijn element. Het is ronduit leuk om bij 160 kmh even terug te schakelen naar z'n zes en dan de motor richting de 3.000-4.000 toeren te jagen, levert een prachtige grom op en binnen no-time 200 op de klok.
- Verbruik: toeren maken is veel te leuk, daarom ligt het vebruik nu gemiddeld op 8,9 liter/100. Acceptabel voor deze power bij dit gewicht.
- Comfort: De Adaptive Drive staat vrijwel uitsluitend in stand "comfort", wat een redelijk zachte ride oplevert. Om een referentiekader te geven, een Citroen C5 met hydractieve vering is comfortabeler, en ik schat een gemiddelde C-klasse ook. Maar voor een BMW is het OK. De 19-inch runflats laten zich horen bij korte hobbels, volgen enigszins sporen in de weg. Ik denk dat een paar 18-inchers non-RFs optimaal zouden zijn qua comofort/looks.
Wat wel beter kan zijn de comfortstoelen. Misschien dat er in mijn exemplaar een productiefout geslopen is, maar de lendesteun is ook als deze helemaal uit staat nog voelbaar als een bobbel in de rugleuning, niet sjiek en op ritten > 100 km begint het te irriteren. Ik laat dit bij de beurt uitzoeken.

Verder is er een probleem met de stuurinrichting. De gaat soms na het verlaten van de snelweg op de afrit niet vanzelf terug naar de middenstand. Ik hoop dat dit onder garantie kan worden verholpen. Ook is er de voor dit model typische zijwindgevoeligheid, wat de afgelopen dagen met de storm geen pretje was.

Still going strong

  • 281.000 km

De auto heeft inmiddels bijna 3 ton gelopen, maar er is eigenlijk geen goede reden om hem weg te doen. Anders dan het leuke van wat nieuws. Als oplossing maar een cabrio erbij gekocht (review volgt).

Het onderhoud wordt perfect uitgevoerd door BMW Ekris Arnhem. Via het forum op motortalk.de weet ik dat de oliepomp een gevoelig onderdeel is - die heb ik dan ook preventief laten vervangen. Om de 10.000 km gat er een blikje Tunap 984 dieselreiniger erin.

Verder nieuw leer erin gezet bij Cools in Eindhoven - toptent. Ook het stuur opnieuw laten bekleden bij CM Customs in Enschede - ook een klasse service.

Reparaties sinds 2017 naast het reguliere onderhoud:
Km 205.868 Oliepomp preventief vervangen (1.100 euro)
Km 208.689 Voorgloeiregeleinheid vervangen (300 euro)
Km 228.505 Distributieketting vervangen (3.800 euro)
Km 259.253 Stuurinrichting maatregel PUMA 55396354-07 (500 euro)
Km 268.868 2 Handgrepen vervangen ivm storing keyless (800 euro)
Km 273.670 Dynamic Drive uitgevallen (1.300 euro)

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.