BMW 535d High Executive (2005) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 313.000 km |
ALGEMEEN
- 123.000 km
INTRODUCTIE
Na 4 jaar en 135.000 km met veel plezier rond te hebben gereden in mijn E46 330d vond ik het toch wel weer eens tijd worden voor een andere auto. Eenmaal bevangen door het BMW virus was ik er al vrij snel achter dat het zeker weer een bimmer moest gaan worden. Zoals de meeste mensen die (vrijwillig) van auto wisselen is het toch altijd leuk om een opvolger te hebben die weer even tandje sneller/luxer/groter is, dus daardoor kwam ik al snel uit bij de 'grote broer' van de 330d, namelijk de 535d. Eigenlijk ben ik vanaf medio 2009 al een beetje orienterend aan het rondkijken geweest, maar vanaf afgelopen zomer pas echt wat serieuzer. Tussentijds nog even getwijfeld of ik niet toch gewoon voor een E90 330d of 335d zou gaan (omdat ik toch bijna altijd alleen in de wagen zit), maar uiteindelijk heb ik toch voor de de E60 gekozen omdat ik deze er toch altijd wat 'dikker' uit heb vinden zien, zeker wanneer deze voorzien is van een M-sportpakket. Na een tijdje dagelijks alle occasionsites afgestruind te hebben en daarbij een uitgebreide spreadsheet te hebben bijgehouden om alles goed met elkaar te kunnen vergelijken, uiteindelijk bij een particulier mijn echte 'droomwagen' gevonden. Ik had steeds een 'checklist' van 10 punten waarbij ik vaak tot 7, 8 een enkele keer 9 kwam, maar deze wagen bleek precies te volden aan echt alle eisen qua kleur, uitvoering, M-sportpakket, opties, km-stand, bouwjaar, prijs etc. ...een 10 dus! Ik ben nog wel even huiverig geweest om zo'n toch nog vrij prijzige wagen van een particulier te kopen (geen garantie e.d.), maar aangezien de auto volledig dealer onderhouden was en in september nog een uitgebreide autocontrole had gehad ben ik toch met een gerust hart tot aankoop over gegaan.
OPTIES
Voor de liefhebbers van optielijsten, hieronder even de uitdraai van de BMW dealer:
Omschrijving: 535D E60 LIM AUT LL M57X EUR
Type: NC01
Productiedatum: 29.08.2005
Start garantie: 15.09.2005
Kleur: 416 M - Carbonschwarz metallic
Bekleding: LCRK - Leder Dakota Kastanienbraun/Schwarz
Bestelde speciale uitvoering
02NP Lichtmetalen wielen M Dubbelspaak (135M), 18"
0205 Automatische versnellingsbak
0302 Alarmsysteem klasse 3 (SCM/TNO)
0337 M sportpakket
0339 Shadow Line
04M3 Interieurlijsten 'Alu Cube Pure'
0415 Elektrisch bediend zonnescherm
0416 Zonnescherm achter- en zijruiten
0441 Rokers uitvoering
0456 Comfortzetels
0494 Elektrisch verwarmde voorzetels
0502 Koplampsproeiers
0508 Park Distance Control (PDC)
0522 Xenon lampen voor dim- en grootlicht
0524 Adaptieve bochtverlichting (ALC)
0563 Uitgebreid verlichtingspakket
0609 Navigatiesysteem Professional
0644 Universele Handy voorbereiding, bluetooth
0672 CD wisselaar (6 selecties)
0698 Area-Code 2 voor DVD
0704 M sportonderstel
0710 M sportstuurwiel
0715 M aerodynamica pakket
0775 Individual hemelbekleding Anthrazit
Standaard speciale uitvoering
0216 Servotronic (stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk)
0534 Airconditioning, automatisch
0540 Cruise control
0548 Kilometertacho
0785 Individual witte knipperlichten
EXTERIEUR
Zoals op de foto's te zien is de auto voorzien van een M-sportpakket wat de auto echt een 'dikke' uitstraling geeft, zeker in combinatie met de standaard iets dikkere uitlaatpijpen. De lak van de auto is nog in erg goede staat en dat zal ik gaan proberen zo te houden. Daar waar ik mijn vorige auto altijd alleen even door de wasstraat haalde denk ik dat ik hier toch maar met het handje aan de slag zal gaan in een wasbox o.i.d.
INTERIEUR
Zoals ook op de foto's te zien is heeft de auto leren bekleding. Voor het eerst dat ik dat in mijn auto heb dus ook dat wil ik goed gaan verzorgen. Ik heb een setje BMW leather lotion gekocht dus daarmee ga ik het leer 2x per jaar onderhouden. Verder ben ik erg blij met de navigatie professional. Ideaal om niet meer te hoeven 'klooien' met een TomTom op de voorruit. Ook is de auto nog voorzien van een Dension gateway 500. Hier kan ik probleemloos een I-pod / AUX / USB op aansluiten, in mijn geval een USB-stick van 16 Gb , dus dat is echt ideaal. Dan ook nog even over de Idrive knop. Ik moet zeggen dat ik er even aan moest wennen, maar kan nu vrij moeiteloos navigeren door alle menu's dus vind dat eigenlijk wel prima werken.
VELGEN EN BANDEN
Op dit moment zitten er 18" velgen styling 135 M onder de wagen met Continental Sportcontact 3 banden (runflat) 245/40 R18. Ben tot op heden wel tevreden over de banden. Weinig tot geen rolgeluid te horen, maar sowieso is de 535d erg stil van binnen is mijn ervaring. Ben momenteel nog aan het rondkijken voor een wintersetje (waarschijnlijk gewoon 17", het is toch maar voor ca. 4 maanden), want ik heb vorig jaar met mijn 330d dus echt flinke problemen ondervonden in de sneeuw en moest regelmatig worden 'aangeduwd' met mijn zomersetje.
RIJEIGENSCHAPPEN
Tsja, wat zal ik daarover zeggen. Ik was natuurlijk al aardig verwend met mijn 330d, maar dit is toch nog even weer een klasse lekkerder rijden. Sowieso natuurlijk omdat ik nu een automaat rij terwijl mijn vorige wagen een handbak was, maar ook omdat de 535d gewoon echt een reiswagen is die gemaakt is voor snelwegkilometers. Daar waar ik met mijn 330d nogal eens de neiging had om een beetje te gaan jakkeren, nodigt deze auto veel meer uit tot rustig 'cruisen'. Ik moet ook zeggen dat ik ondanks de extra Nm's en pk's toch eigenlijk gewoon rustiger ben gaan rijden. Waarschijnlijk ook door de comfortstoelen en zeer soepel schakelende automaat. Daarnaast zijn de bochten ook gewoon nog redelijk strak te nemen door het M-onderstel. En verder is het qua prestaties natuurlijk gewoon een auto waarmee je, indien nodig, het overgrote deel van het Nederlandse wagenpark binnen no-time op gepaste achterstand zet bij een 'sprintje' vanaf het stoplicht of (beter nog) op de snelweg.
VERBRUIK
Nu na 3 tankbeurten zit ik op een gemiddeld verbruik van 1:12,9. Helemaal niet verkeerd vind ik zelf en zelf ietsjes gunstiger dan de fabrieksopgave van 1:12,5, wat op zich eigenlijk ook wel weer logisch is aangezien ik 80% van mijn kilometers op de snelweg af leg. Het verschil met de 330d handbak die ik hiervoor had die 1:15,5 reed is eigenlijk niet eens zo hele groot. Komt ook omdat de automaat in D stand bij normaal rijden steeds bij 1800 toeren al doorschakelt, waardoor je bij een normale rustige woon-werk rit eigenlijk niet eens boven de 2000 toeren uit hoeft te komen (in de 6e versnelling rij je dan namelijk al tegen de 150 km/uur).
UPDATE 18-12-2010
- 128.000 km
Zo inmiddels weer wat kilometers erbij gereden, dus ik kan weer
wat meer vertellen.
Naar aanleiding van de grote problemen die ik vorig jaar ondervond in de sneeuw, dit jaar toch maar een wintersetje aangeschaft. Een tijd rondgekeken op Marktplaats maar uiteindelijk toch gewoon een setje gekocht bij een Duitse BMW dealer en wel 17” styling 116 met een Goodyear Eagle Ultragrip runflats 225/50 R17. Deze komen behoorlijk goed uit alle tests en anders zou BMW ze natuurlijk niet standaard leveren. Rijcomfort is aanmerkelijk toegenomen door het inchje kleiner en kon gisteren moeiteloos door 15 cm verse sneeuw ‘ploegen’. Ben er dus erg tevreden over!
Nu inmiddels toch ook wat minpuntjes ontdekt:
- De Idrive en navigatie Professional zijn behoorlijk traag en ook moet je de knop goed (voldoende diep/lang) indrukken anders pakt hij het commando niet
- De PDC is ook behoorlijk traag waardoor je bij snel heen en weer manoeuvreren echt moet wachten tot de PDC bij de les is
- De ruitenwissersproeiers blijken bij koud weer te kunnen bevriezen (weliswaar nog pas 1x meegemaakt)
- Gisteren ineens last gehad van een continu brandend ASC lampje en een niet meer automatisch afslaande rinchtingaanwijzer. Dat lijkt op een elektronische storing dus.
- De automaat geeft een ‘bonkje’ bij het in de R-stand zetten. Wellicht een probleem met de hardyschijf.
- De auto schudt meer dan je zou verwachten bij stationair draaien. Wellicht ook ontstaan door een probleem met de hardyschijf of anders motorsteunen.
Begin januari heb ik in ieder geval een afspraak staan bij de BMW specialist om al deze zaken even door te nemen. Ik zal t.z.t. wel even berichten wat daar allemaal is gekomen.
Oh ja, voor de zekerheid ga ik dan ook meteen even naar mijn spruitstuk (met name de swirl flaps) laten kijken.
Ik wil graag weten of de swirl flaps er nog in zitten en zo ja welke. Er schijnt in 2005 namelijk een modificatie te zijn geweest (de wagen is van sept 2005), waarna ze versterkt zijn en minder snel afbreken. Ben sowieso ook wel benieuwd naar de algehele conditie van het spruitstuk, want die gaat vaak lekken boven de 100.000 km. Redelijke grote kans dat ik hem op korte termijn al een keer ga laten vervangen. Kost iets van € 625,- bij de dealer (en ook bij de BMW specialist trouwens).
Verder ben ik nog steeds gewoon erg tevreden met de wagen.
Qua prestaties heb ik even wat metingen gedaan van tussensprints van 100 – 180 (12 sec) en die kwamen zelfs nog gunstiger uit dan de diverse tests die er in 2004 met deze wagen zijn uitgevoerd (12,8 en 13,9 sec). De pk’s zijn allemaal goed bij de les dus nog, ondanks dat de auto al ruim 5 jaar oud is.
Verbruik is ietsjes gezakt (niet verwonderlijk natuurlijk vanwege de kou, sneeuw, files ) maar nog steeds boven 1:12, niet slecht dus.
Wordt vervolgd ...
UPDATE 28-01-2011
- 131.000 km
Zoals al aangekondigd deze maand even met mijn wagen langs de BMW specialist geweest.
Bevindingen:
- Probleem met brandend DSC lampje en richtingaanwijzer bleek een elektrische storing te zijn (iets met de stuurhoeksensor). Is verder ook niet meer opgetreden na die ene keer. Alleen dus even een reset laten doen en hopelijk ben ik daarmee voorlopig van het probleem af.
- ‘Bonkje’ in de automaat bij P-stand was moeilijk te herleiden. De monteur bemerkte het in eerste instantie zelfs niet eens. Pas nadat hij naast me kwam zitten in de wagen voelde hij toch ook wel iets ‘ongewoons’. Aangezien de automaat en diverse rubbers (hardyschijf e.d.) verder gewoon in goede conditie zijn, is de conclusie dat het met bepaalde ‘krachtoverbrengingen’ te maken heeft die niet helemaal lekker verlopen. Voorlopig rij ik er maar mee door dus. Mocht het erger worden dan kunnen ze eventueel nog verder gaan spitten.
- Lichtjes schudden van de motor bij stationair draaien was ook lastig te herleiden en viel de monteur ook weer niet echt op (zou ik dan toch hoogsensitief zijn o.i.d.? ;-)). Zou eventueel met de motorsteunen te maken kunnen hebben, maar die zagen er op zich nog prima uit, dus ook daar doe ik voorlopig nog niets aan doen.
- Spruitstuk nog even laten bekijken. Op zich zagen de swirl flaps er nog goed uit, maar het spruitstuk zelf was behoorlijk aan het lekken, dus dat toch sowieso maar volledig laten vervangen (samen met de vacuumslangen). Kosten € 625,-.
- De de algehele inspectie bleken 2 van de gloeispiralen niet meer te werken. Op zich had ik geen problemen bij het starten, maar aangezien deze blijkbaar 1 voor 1 de geest aan het geven zijn, ze allemaal maar even laten vervangen. Vooral ook omdat ze precies onder het spruitstuk zitten dat toch al weggehaald moest worden door de vervanging. Kosten € 175,-
- Bij de inspectie van motor/automaat bleek de carterpan te lekken. Deze dus laten vervangen tezamen met het filter en ook 6 liter versnellingsbakolie. Kosten € 455,-
- Verder bleek een van de turbo’s nog lichtjes te lekken, maar dat schijnt wel vrij normaal te zijn voor een turbo, dus daar hoefde verder niets mee gedaan te worden
- algehele inspectie kostte aan arbeidsloon ook nog iets van € 90,-, dus al met al in totaal toch weer € 1.345,- lichter ... maar ja ben in ieder geval ben ik weer een stukje wijzer geworden over de auto en weet dat de auto verder geen verborgen gebreken meer heeft.
Volgende onderhoud wat eraan komt is over ca. 9.000 km een oliebeurtje en over ca. 28.000 km remschijven en blokken voorzijde.
Tot die tijd ga ik lekker door met genieten van deze heerlijke snelweg cruiser!
UPDATE 21-05-2011
- 142.000 km
Na ruim 10.000 km maar weer even een korte update:
Rijden bevalt nog steeds super! Of het nu rustig met een gangetje of 100 a 120 zoeven op de snelweg is, sportief een klaverbladje/stoplichtsprintje pakken of gewoon doorsukkelen in file, deze wagen is van alle markten thuis en maakt ieder ritje tot een aangenaam uitstapje waar je steeds weer naar uit kijkt. Ik begin me dan ook al serieus zorgen te maken wat ik in hierna in godsnaam moet gaan aanschaffen om dit nog een beetje te kunnen overtreffen. Nou ja, aangezien ik deze wagen waarschijnlijk nog wel 3 jaar zal blijven rijden, heb ik daar in ieder geval nog wel even bedenktijd voor.
Verder qua onderhoud eigenlijk helemaal geen gekke dingen meegemaakt. Alleen even een keer een kapot stadslichtje laten vervangen en een oliebeurtje laten uitvoeren. Totale kosten € 195,- bij de BMW-specialist, dus dat waren de kosten niet.
Waar ik alleen wel achter ben gekomen is er een kraakje in de A-stijl aan de linkerkant zit. Bij asfaltwegen (waar ik 95% van de tijd op rij) is er weinig tot niets van te horen, maar bij klinkerweggetjes toch wel behoorlijk aanwezig. Misschien dat ik daar dus toch nog nog maar even een keer naar ga laten kijken. En verder ben ik erachter gekomen dat ik de ‘zelflerende’ automaat niet al teveel moet laten leren. Op de een of andere manier lijkt de automaat na verloop van tijd steeds net even wat minder soepel te gaan schakelen, dus vandaar dat ik hem nu eens in de 10.000 km even een reset geef naar de fabrieksinstellingen, waarna hij weer als een zonnetje schakelt.
Het volgende onderhoud staat gepland voor augustus (ca. 150.000 km) en dan moeten er toch wat extra dingetjes gaan gebeuren:
- APK
- microfilter vervangen
- remschijven en -blokken voorzijde vervangen
- stuurkogel links vervangen
Voor de gein eens bij de BMW-dealer eens een offerte opgevraagd voor de remschijven- en blokken en die kwam uit op € 840,-. Wat een geld voor een paar brokken ijzer! Mooi dus dat de BMW-specialist dat weer voor me mag gaan opknappen.
Oh ja, verbruik zit trouwens nog steeds netjes op de fabrieksopgave (1:12.5) en is voor de geïnteresseerden hier terug te vinden:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/424461.html
UPDATE 01-08-2011
- 150.000 km
Zo, het gaat lekker met de kilometers van de funfer, afgelopen week de 150.000 km alweer gepasseerd en op naar de 2 ton dus.
Zijn er nog bijzondere dingen gebeurd de afgelopen tijd? Nou, niet echt eigenlijk.
Het onderhoud waarvan ik wist dat het er al aan zat te komen is vorige week netjes uitgevoerd door mijn BMW-specialist:
- APK: geen bijzonderheden, voorbandjes worden alleen wat minder met ca. 2.5 mm. Kosten € 88,-.
- remschijven – en blokken voorzijde vervangen: uiteindelijk gewoon voor OEM BMW gegaan en daardoor niet heel veel goedkoper uit geweest dan de offerte van de BMW-dealer (€ 840,-). Kosten € 792,-. Toch blijf ik dit een hoop geld vinden. Mijn vorige wagen (E46 330d) had toch ook al behoorlijk forse schijven, maar deze schijven zijn dus precies 2 x zo duur als ik even naar de kale leverantieprijzen kijk ...
- stuurkogel rechtsvoor vervangen: moet zeggen dat ik daar bij het rijden eigenlijk niets van had gemerkt, maar aangezien een goed werkend stuur toch best prettig is en ik mijn specialist wel betrouwbaar is, deze toch gewoon maar laten vervangen. Kosten € 176,-
- bandreparatie + uitlijnen: had een tijdje last van een langzaam leeglopende voorband (stak een brok ijzer uit en daardoor iedere 2 weken een bandenpechwaarschuwing), dus die is gerepareerd en daarbij is meteen de auto maar eens goed uitgelijnd bij een goed aangeschreven uitlijnspecialist (van der Wagt). Uit het uitlijnrapport bleek inderdaad dat er eerst een te grote afwijking in het toespoor aan de achterzijde zat, dus mooi dat dat even meegenomen is. Kosten € 130,-
- rammelende uitlaat: had een tijdje last van een hinderlijke ‘rammel’ in de uitlaat. Na wat speurwerk op de diverse BMW-fora leek het de vlinderklep te zijn die los zat met eventueel een dure (eindstuk vervangen) of wat goedkopere (vlinderklep buiten werking stellen) reparatie tot gevolg, maar uiteindelijk bleek er toch gewoon wat speling te zitten bij tussenstuk, wat eenvoudig is verholpen door ergens met een schroefje wat spanning op te brengen. Kosten € 0,-.
Oh ja, wat ik nog wel even als bijzonderheidje heb meegemaakt is dat mijn portier een paar weken terug op de snelweg ineens spontaan open ging. Niet zozeer dat hij openzwaaide, maar wel dat hij van de vergrendeling afschoot, met daardoor een waarschuwingsmelding op het dashboard. Beetje vreemd, vooral omdat de ‘deurpalletjes’ wel gewoon omlaag waren en bleven. Waarschijnlijk zat het portier gewoon niet helemaal lekker dicht, maar toch wel iets om de gaten te blijven houden.
Voor de rest nog steeds volop ‘freude am fahren’ en heerlijke reiswagen nog steeds. Beetje jammer alleen dat ik in de Randstad woon (files/snelheidscontroles e.d.) en ik dus niet altijd evenveel kan genieten van de mogelijkheden van de wagen, maar goed daar hebben we dan Duitsland weer voor waar ik hem af en toe even kan uitlaten. Toevallig ga ik morgen weer even die kant op (tripje Nurburgring) en dan zal ik het luie roet er eens even goed uitblazen!
UPDATE 31-12-2011
- 166.000 km
Op de valreep van 2011 nog even een korte update.
Inmiddels weer 16.000 kilometers erbij gereden, waaronder ook nog even 2 weekendjes Duitsland (o.a. een bezoek aan BMW Museum in München) waarbij de funfer op de Autobahn uiteraard weer helemaal in zijn element was. En ook zijn baasje trouwens. :–)
Qua onderhoud toch wel weer wat dingetjes moeten laten doen.
Voor wat betreft ‘regulier’ onderhoud de microfilters laten vervangen (€ 121,-) en ook 4 st. nieuwe zomerbanden eronder laten gooien (€ 1.014). Bij de zomerbanden toch maar weer voor runflats gegaan (Continental - Sportcontact 3 Runflat 245/40 R18 93Y SSR) aangezien ik deze toch gewoon het strakst vind rijden en ook een beetje bij de wagen vind horen (M-onderstel e.d.). Met de oude zomerbanden heb ik ca. 35.000 km gedaan, niet echt veel, maar op zich wel acceptabel.
Voor wat betreft ‘onverwacht’ onderhoud mijn Bluetooth (MULF) module moeten laten vervangen. Ik kwam erachter dat deze problemen gaf omdat ik de foutmelding “verhoogde accuontlading” iedere morgen in beeld kreeg en de bluetooth functie het niet meer deed. Eventueel had ik de module kunnen verwijderen en het glasvezelnetwerk kunnen ‘doorlussen’ voor € 10,-, maar aangezien ik toch graag handsfree wilde kunnen blijven bellen toch de module maar laten vervangen. Was alleen nog vrij prijzig dat vervangen met € 569,- (+ nog eens € 159,- diagnose) en dat was dan nog niet eens bij de BMW dealer.
Het afgelopen jaar trouwens ook nog 3 x van achteren aangereden! Op zich steeds stapvoets (niet oplettende mensen in de file, bij het inparkeren e.d.) met alleen wat krassen op mijn bumper tot gevolg, maar de 3e keer vond ik het toch mooi geweest, dus toen een schadeformulier ingevuld en in januari ga ik mijn bumper opnieuw laten spuiten. Komt mooi uit want de vorige eigenaar had toevallig ook nog wat kleine krasjes achtergelaten als souvenir en dan is de bumper in het nieuwe jaar als het goed is weer helemaal als nieuw, for the time being althans ....
Verder niet zoveel bijzonders eigenlijk. De wagen bevalt nog steeds prima en ik heb voorlopig nog geen opvolger op het oog. Ik acht het zelfs niet uitgesloten dat ik er misschien nog wel wat langer rond mee zal blijven rijden dan beoogde 3 jaar en ca. 100.000 km wat mijn uitgangspunt was bij aankoop ... we zullen zien.
Over ca. 10.000 km is het in ieder geval weer tijd voor een oliebeurtje en waarschijnlijk ook remblokken achter vervangen ... wordt vervolgd!
UPDATE 21-07-2012
- 185.000 km
En hopsakee, we zijn weer 19.000 km verder.
Nog gekke dingen gebeurd? Nou nee, niet echt eigenlijk.
Alleen wat regulier onderhoud laten uitvoeren als: oliebeurt, autocontrole, remblokken achterzijde, APK, remvloeistof, ruitenwisserbladen, dus verder ook geen echte grote kostenposten.
Voor wat betreft de krassen op mijn achterbumper heb ik die uiteindelijk toch maar gelaten voor wat het is. Ben toch een beetje huiverig voor kleurverschil (heb daar ook voorbeelden van gezien op een bmw forum) en de krassen zijn dusdanig dat ze alleen zichtbaar zijn voor mezelf bij het wassen van de auto en het verder ook totaal niemand zal opvallen. Wel de theoretische overspuitkosten (€ 706,-) laten uitbetalen door de laatste krassenveroorzaker, dit ter compensatie van een stukje waardevermindering waar ik mee te maken zal krijgen mocht ik de wagen weer een keer gaan verkopen/inruilen.
Wat ik wel nog heb meegemaakt is dat afdekklep van de trekhaak van mijn bumper is gestolen, dus daar heb ik een nieuwe voor moeten kopen en laten spuiten. En verder is de wagen een keer terug geweest naar de BMW dealer i.v.m. een terugroepactie door een defect afdekklepje van de accukabel, wat in bepaalde (uitzonderlijke) gevallen mogelijk tot brand zou kunnen leiden.
Verder i.v.m. een wisseling van verzekeringsmaatschappij ook nog even mijn alarm klasse 3 een keer laten keuren. Het vreemde was alleen dat er nog nooit een SCM certificaat was afgegeven voor de auto, terwijl het alarm toch echt gewoon af-fabriek was meegeleverd. Nu in ieder geval alsnog het certificaat in bezit met als voordeel dat ik nu meteen 3 jaar vooruit kan zonder verdere keuringen die benodigd zijn.
Voor de rest nog steeds helemaal happy met de wagen (vooral vermogen en comfortstoelen blijven genieten geblazen) en verwacht hem dan ook nog wel even een tijdje door te zullen blijven rijden, wellicht zelfs richting de 250.000 km.
UPDATE 10-02-2013
- 202.000 km
Maar weer eens even een korte update aangezien er inmiddels meer dan 2 ton op de teller staat.
Afgelopen 6 maanden nagenoeg probleemloos rondgetuft en eigenlijk alleen een probleem gehad met mijn xenon lampjes. Aan de linkerkant was deze langzaam paars gaan verkleuren en uiteindelijk heeft hij ook de geest gegeven, dus deze moest vervangen worden. Aangezien de rechterkant ook vroeg of laat aan de beurt zou komen en ik een hekel heb aan kleurverschillen heb ik deze ook meteen maar vervangen. Vrij prijzige lampjes nog, maar moet zeggen dat de overall lichtopbrengst er ook meteen een stuk op vooruit is gegaan, dus ben er eigenlijk wel blij mee ook.
Verder niet veel bijzonders dus. Ben er alleen wel achter gekomen dat de buitenspiegelverwarming aan de rechterzijde kapot is. Hier ga ik wel naar laten kijken bij een volgende onderhoudsbeurt, maar vond het niet nodig om er een speciale afspraak voor te maken. Mocht het een prijzige reparatie worden, dan laat ik hem waarschijnlijk zelfs gewoon achterwege, aangezien je er toch maar een paar dagen per jaar echt profijt van hebt.
Wel moeten er door de km-stand van 2 ton het komende jaar wat extra onderhoud dingetjes gaan gebeuren (o.a. roetfilter + automaat) dus ben me wat aan het oriënteren hoe ik dat ga aanpakken. Roetfilter ga ik waarschijnlijk laten reinigen bij een specialist aangezien vervangen bij de dealer ca. € 1.700,- kost en de automaat ga ik waarschijnlijk een onderhoudsbeurtje geven bij ZF in Duitsland.
Zal er t.z.t. nog wel wat over neerzetten in deze review.
UPDATE 03-11-2013
- 228.000 km
Inmiddels de auto 3 jaar in mijn bezit, dus weer een kleine aanvulling op de review.
I.v.m. het onderhoud aan roetfilter en automaat wat eraan zat te komen, deze zomer nog even wat rondgekeken naar een leuke opvolger (335d coupe), maar helaas niet kunnen slagen. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik inmiddels aardig verwend ben geraakt met deze auto en het gewoon niet makkelijk is om dan nog iets mooiers/snellers te vinden. Hooguit iets vergelijkbaars met minder km’s/jonger en dus minder risico op (duur) onderhoud. Uiteindelijk besloten de wagen de komende 2 jaar dan maar door te gaan rijden naar de 3 ton. Meteen ook een mooi experiment om de betrouwbaarheid van dit soort wagen eens goed te testen, met name bij wat hogere km-standen. De tijd zal leren of dit een duur experiment zal worden. :-)
Zoals gezegd dus wel even wat onderhoud laten uitvoeren de afgelopen periode. Het roetfilter heb ik laten reinigen bij Diesel Büchli. Daarnaast ook de katalysator laten reinigen en de carterventilatie vervangen zodat het hele uitlaatsysteem sowieso makkelijk de 3 ton moet kunnen halen. Om de automaat heelhuids naar de 3 ton te krijgen ben ik bij ZF Dortmund langs geweest. Automaat is daar helemaal uit elkaar gehaald en de olie is ververst. Schakelgedrag is duidelijk beter nu, maar eerlijk gezegd had ik er toch iets meer van gehoopt. Bij aanschaf schakelde hij als een 8, was langzaam richting 7 a 6 gegaan de afgelopen periode, en is nu weer 7 a 7,5. Afwachten dus een beetje of hij die de 3 ton wel gaat halen zonder revisie ...
Verder tussendoor nog even een standaard onderhoudsbeurtje gedaan met wat motorolie vervangen, brandstof – en luchtfilters vervangen, airco-service (was voor zover ik weet nog nooit eerder gedaan) en daarvoor ook nog een keer de accu vervangen (was nog de eerste originele accu die erin zat).
Verder rijdt en klinkt de wagen nog steeds heerlijk en blijft het grijnzen bij de wat sportievere inhaalacties e.d.. Ook bij een aantal rondjes Nurburgring deze zomer hield hij zich aardig staande tussen het andere sportieve geweld daar. Verbruik ligt sinds ik vaker zonder airco rij en ik nu gebruik maak van de nieuwe Westrandweg bij A’dam i.p.v. de A10 (met files) rond de 1:13,5, best netjes vind ik zelf.
Wordt vervolgd.
UPDATE 17-04-2016
- 313.000 km
*timelapse*
Na een iets te lange lange radiostilte hierbij dan toch nog even de afronding van mijn review. De wagen heb ik inmiddels sinds een maand niet meer in mijn bezit omdat die total loss is geraakt bij een kettingbotsing. Aan de ene kant jammer omdat ik het een heerlijke auto heb gevonden de afgelopen 5,5 jaar, maar aan de andere kant ook wel weer goed misschien omdat ik toch voorzichtig alweer een tijdje aan het rondkijken was voor een opvolger/wat nieuws en er toch steeds meer ‘tikkende tijdbommen’ mee gingen rijden (o.a. de automaat) die vroeg of laat hoge kostenposten met zich mee zouden gaan brengen.
Ik zal niet meer alle details gaan bespreken wat er de afgelopen periode allemaal is voorgevallen qua onderhoud want dat is terug te lezen in het onderstaande kopje ‘Onderhoudskosten’. Mochten er nog specifiek vragen zijn dan kunnen die bij de lezersreacties worden gesteld en zal ik die nog beantwoorden.
Eindoordeel is dat de auto een perfecte combinatie is gebleken van rijcomfort en power, waarbij hij eigenlijk nog verassend zuinig was ook(fabriekspopgave van 1:12,5 was redelijk makkelijk te halen). Wel zijn de onderhoudskosten me alleen wat tegengevallen, dus dat is wel iets waar ik rekening mee zal moeten houden bij de opvolger. Zal sowieso weer een BMW 6 cilinder diesel gaan worden, maar zeer waarschijnlijk een 3-serie weer eens (waarschijnlijk 330d).
Zodra de opvolger gekozen is zal ik uiteraard weer weer een nieuwe review gaan bijhouden!
ONDERHOUDSKOSTEN
- 313.000 km
Hieronder een kort overzichtje van het onderhoud en de daarbij horende kosten:
- 127.000: aanschaf + montage winterset -> € 1.375,-
- 131.000: algehele inspectie + spruitstuk + gloeispiralen + caterpan e.d. -> € 1.345,-
- 142.000: oliebeurt + stadslicht -> € 195,-
- 150.000: APK + remschijven en -blokken voorzijde + stuurkogel rechts + bandreparatie + uitlijnen -> € 1.186,-
- 158.000: nieuwe zomerbanden voor (2 st.) incl. montage € 481,-
- 161.000: microfilters vervangen + complete test BMW diagnose apparatuur € 280,-
- 162.000: nieuwe zomerbanden achter (2 st.) incl. montage € 533,-
- 163.000: vervangen Bluetooth module incl. programmeren € 569,-
- 170.000: afdekklep trekhaak incl. spuitwerk € 126,-
- 173.000: oliebeurt + autocontrole + remblokken achterzijde € 463,-
- 183.000: ruitenwisserbladen € 58,-
- 185.000: APK + remvloeistof + SCM Alarm € 175,-
- 201.000: xenon lampjes € 432,-
- 202.000: accu vervangen € 252,-
- 207.000: oliebeurt + brandstoffilter + luchtfilter + airco service € 496,-
- 216.000: roetfilter reinigen + katalysator + carterventilatie € 1.184,-
- 226.000: automaat onderhoud € 515,-
- 231.000: revisie turbo’s + autocontrole + microfilter + stadslicht rechtsvoor € 2.154,-
- 237.000: stadslicht linksvoor + ruitenwisserbladen € 112,-
- 243.000: oliebeurt + uitlijnen + nieuwe zomerbanden (4 st.) € 1.310,-
- 267.000: APK + remvloeistof + flexibel eindstuk + sensor matje + gloeispiralen + nieuwe winterbanden (2 st.) € 1.498,-
- 278.000: oliebeurt + gloeimodule + thermostaten + autocontrole € 808,-
- 294.000: APK + nieuwe zomerbanden (2 st.) + brandstoffilter + luchtfilter + remlicht + reinigen gloeimodule + poetsbeurt € 797,-
- 295.000: SCM alarm verlengen + voorruit vervangen € 280,-
- 301.000: microfilter + kentekenverlichting + vloeistoffen € 118,-
- 312.000: ruitenwisserbladen + vloeistoffen + nieuwe winterbanden (2 st.) € 553,-
In totaal ben ik na 5,5 jaar uitgekomen op ca. € 2.800,- per jaar aan onderhoud, wat toch aanzienlijk meer is dan mijn E46 330d die ik 4 jaar heb gereden met € 1.200,- per jaar aan onderhoud, maar die reed ik van 66.000 - 203.000 km natuurlijk. Afschrijving in 5,5 jaar was van € 25.700,- (aankoopwaarde) naar € 8.800,- (dagwaarde total loss) wat de totale all-in gebruikskosten (ook incl. wegenbelasting, verzekering e.d.) brengt op ca. 37 cent per kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.