BMW 530i High Executive (2005)

autoreview

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieur

Signalement

Uitvoering530i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 3 jaar te hebben gereden in een A4 kocht ik mijn 5. In eerste instantie niet zo zeer dat ’t een BMW was maar gewoon om de looks. Ik vond en vind ’t nog steeds de mooiste auto die er rondrijdt. En dan moet je ’t ding gewoon rijden vind ik dan. Medeweggebruikers erkennen dat ook en gaan ook altijd netjes opzij (soms walgelijk netjes) terwijl ik niet kleef of aso-erig rijd. Maar goed, sommige dingen krijg je er dus gewoon bij, ook al vraag je er niet om. En dat is goed.

Pluspunten
----------
De motor/automaat is fantastisch. Je kunt er relaxt mee rijden en als je rechtervoet dirigeert komt er een geweldig toeren-orkest vrij waar je de rillingen van krijgt. Sublieme power en geluid. Daar onderscheidt BMW zich gewoon van de rest. Heel eenvoudig.
Het verbruik is vrij fors (1 op 6 in de stad) maar snelweg is gemiddeld 1 op 10. Dat vind ik erg redelijk voor een 3-liter benzine en gezien ik wanneer ’t kan vrij regelmatig 180km/h rijd.
Het stuurgedrag zal elke BMW-rijder beamen: gewoon subliem. Zo direct en zo informatief. En dat voor een toch niet zo’n kleine auto.
Ik heb de lederen comfortzetels met stoelverwarming. Je wilt nooit meer zonder. De instelmogelijkheden maken ’t absoluut mogelijk de perfecte zitpositie te programmeren. Gewoon fantastich.
De iDrive is briljant, wat mensen ook zeggen. Zoveel functies onder een knop ipv walgelijk veel knopjes en schakelaars. Het interieur is daardoor ruimtelijk en toch complex en stoer genoeg met de knopjes en dingetjes die er al zitten.

Ik rijd er nu al ruim twee jaar in en heb nog geen onderhoudskosten gemaakt. Zelfs de eerste banden zitten er nog op en kunnen nog langer mee. Ik ben ’t circuit niet op gegaan, maar rijd wel sportief. Het onderhoudsaspect is dus erg goed.

Minpuntjes
----------
De auto is duur in aanschaf. Zelfs in de High Executive uitvoering mis je dingen die je voor dat geld er in wilt hebben, zoals bekerhouders. Ik heb er voor 10 duizend euro nog aan opties bij moeten kopen om ’m iets completer te maken. Okee, ik zeur een beetje maar iemand die een nieuwe BMW koopt begrijpt wat ik bedoel. Gezien de forse basisprijs en -uitrusting is de optielijst erg slim in elkaar gezet om je er in te luizen.
BMW gebruikt bovendien vrij goedkope materialen in het interieur. De achterkant van de voorstoelen b.v. is van goedkoop plastic. Het zou niet mogen en dat vind ik wel ’t grootste verwijt. Het mag best wat kosten, maar dan geen troep.

Ondanks de kleine probleempjes en mijn gezeur over de prijs is dit een waanzinnige auto om (vanaf nieuw) in te rijden. Ik zou niets anders willen rijden en de volgende auto zal weer tenminste een 5 zijn. BMW is toch een klasse apart en de looks van de auto maken echt alles compleet.

PROBLEMEN

Soms zijn er wat sync-problemen met mijn bluetooth telefoon adresboek. Ik krijg dan wel ’s op ’t scherm niet de juiste naam van de beller. Da’s soms lullig bij ’t opnemen. Oorzaak is de vrij slechte compatibiliteit met Bluetooth telefoons. En dit anno 2007. Ook levert BMW veel te weinig geintegreerde telefoonopladers. Begrijpelijk gezien de snelle ontwikkelingen van mobieltjes, maar enkele klassieke Siemens of SE of Nokia’s zijn echt allang achterhaald. Ik kan mijn vrij moderne telefoontje smartphone ding dan ook niet opladen in de auto. BMW dealer is bovendien amateuristisch op bluetooth gebied en kan bijna nooit helpen. Dus moet je ’t internet op en zoeken in fora’s om te kijken of jouw (nieuwe) telefoon wel wordt ondersteund. Maar, vergeven en vergeten.

Na 5000 km ging opeens telkens de radio of de CD aan als ik de motor startte . Zo stomvervelend. Het had iets te maken met de geheugenfunctie van de sleutel en de iDrive voor ’t geluid. Onvoorstelbaar dat BMW zo’n auto levert met bugs in de programmatuur van de iDrive. Na een update van de iDrive programmatuur was ’t probleem opgelost. Dus vergeven en vergeten.

Soms hoor je duidelijk linksvoor onder de motorkap een soort ventilatortje zoemen als je stilstaat met draaiende motor. BMW garage erkent ’t probleem maar kan er niks aan doen. Ze weten eigenlijk ook niet wat ’t veroorzaakt. Heel vreemd. Ik ben er inmiddels aan gewend. Dus vergeven en vergeten.

Sinds kort is er een schel geluid rechtsvoor bij ’t remmen b.v. bij ’t afremmen om te parkeren. Remschijven en alles gechecked maar BMW garage weet niet wat ’t is. Heel vreemd. Ik vertrouw ’t niet dus moet de boel maar los. Nog niet vergeven of vergeten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.