BMW 530i Executive (2003) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | 530i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 287.855 km |
KM-stand laatst | 295.000 km |
Duitse degelijkheid
- 290.282 km
Na 16 maanden heerlijk te hebben gereden in een 1994 Mercedes C180, vond ik het tijd voor iets anders.
En dan iets meer wat meer luxe. Enof ik dat heb gevonden.
De rijervaring is echt heerlijk. Desondanks mijn leeftijd heb ik een rustige en relaxte rijstijl, en dat roept deze auto ook af, het is geen ware sportwagen.
Maar als je dan fftjes moet inhalen (of gewoon lekker de zes in-lijn horen wil) dan trekt hij toch heerlijk. En het gebrek trilling van die 6cyl is buitegewoon prettig.
Even kort wat specs:
2003 E60 530i High-Executive
M54B30
ZF 6HP19
Volledig elektrische leren comfortstoelen
Elektrisch alles! Ramen, spiegels etc etc. Alleen geen open dak. Maar dat is met 2.02m misschien alleen maar fijn.
Zonnenrollo
XENON met bochtenverlichting
18 inch M5 velgen (imi)
Stoelverwarming
DSC
PDC
Maar, een BMW kopen van 20 jaar oud en 287855km op de klok, zou je dat nou wel moeten doen?
Nou wat mij betreft wel. Mits je de juiste koopt.
Dit exemplaar heeft een VOLLEDIGE onderhoudshistorie, NAP, en 3 vorige eigenaren. De vorige eigenaar had hem 5 jaar in onderhoud bij een BMW/MINI specialist.
Dus, koop geen slecht onderhouden, import hok en dan gaat het vast goed :)
Ik heb namelijk in 2500km en 2 maanden nog 0 problemen gehad, of dingen om op te merken.
Wat ik al aan heb versleuteld:
5W40 Leichtlauf Liquimoly
Mann filters:
- Olie
- 2x interieur
- luchtfilter
Brembo blokken achter
Wat ik nog wil doen:
- 4x A merk zomerbanden
- AUX kabel retrofitten
- Andere velgen, of velgen opknappen
- Koplamp polijsten. 1 exemplaar is HELLA, de andere helaas niet. Kan je raden welke niet mooi meer is?
Dan over de kosten:
MRB: 70ish EUR
Verzekering: 112 EUR (21 jaar oud, 0 schadevrij jaren)
Benzinekosten: 200-250ish EUR en dan rijd ik ongeveer 1750-200km per maand
Verbruik ligt in deze kou in de mix tussen binnendoor woon-werk en snelweg ongeveer op de 9.2-9.5L / 100km.
Op de snelweg is het rond de 8.8-9.0L. In de zomer verwacht ik de 7-8L te kunnen halen op de snelweg.
Conclusie:
Absoluut een aanrader, de loopcultuur en rijgedrag van deze 5-Serie is fantastisch voor de prijs die je betaald tegenwoordig.
Maar het blijft een oude BMW, dus zorgen dat je genoeg poen hebt voor goed (preventief) onderhoud.
Geen oliebeurtjes om de 20.000km dus maar om de max 10k en deze blokken lopen gemakkelijk 4 ton.
Dus. Op de naar de 4 ton!
Verkocht
- 295.000 km
Helaas moet ik toch afscheid nemen van de BMW. Ik heb dit voorjaar mijn motorijbewijs gehaald, en ga ik de zomer lekker motorrijden.
Het is en blijft een fantastische auto, maar de zware maandelijkse kosten maken het lastig voor mij om met mijn inkomen zo'n auto te verantwoorden.
Mrb: 84 euro
Verzekering: 112,50
en dan nog tanken... voor een student die nog een huis moet kopen later, niet de beste financiele keuze.
Maar ik mis hem wel, want was het een ontzettend goede en fijne auto...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.