BMW 530i Executive (2003) #2

autoreview

BMW 530i Executive (2003)

Signalement

Uitvoering530i Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst141.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van nieuw naar oud

  • 71.000 km

Jawel, ik ga (als waarschijnlijk enige rijder) van een BMW F10 naar een E60.
Waarom? Crisis? Nou nee. Ik reed mijn F10 alleen zakelijk. Dus tja, dat gedoe moet die boekhouding ben ik zat. Ik ga nu o.b.v. km vergoeding rijden. Dan kan ik eindelijk ook eens privé de auto pakken.
De eerste indruk is....prima!
Stap over van diesel naar benzine en later weer op LPG. Moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.
De auto heeft nog maar weinig (echte) km gemaakt wat betekend dat hij gewoon echt goed rijdt. Automaat schakeld zacht, nergens geen geklapper, je vraagt je bijna af, waarom had ik dit niet eerder gedaan.
Koplampjes waren een beetje dof. Via marktplaats een "mannetje" gevonden en voor 50 pop kijkt hij weer helder uit z'n xenon oogjes.
Over een poosje zal ik weer mijn bevindingen geven als er gas in zit. Later...

Gassseee

  • 73.000 km

De eerste km die ik met de auto gemaakt zijn waren op het dure sapje benzine. Ook na de eerste paar duizend km, geen klachten.
Heb gister de auto met LPG inbouw gekregen. Hoe rijdt dat? Gewoon goed. Het enige is als je echt een pietje precies bent, je een heel beetje voelen dat er meer gewicht achter in de auto zit. Misschien dat ik later nog eens daar na laat kijken.
Verder verneem je echt niets, nada noppes van de LPG. Ja, wel bij het afrekenen.
Zal over een poos weer wat berichten, nu eerst km maken!

vakantie

  • 81.000 km

Na een intensieve vakantiereis krijg je pas echt een goede indruk van de auto. Ben samen met vrouw en kinderen heen en weer naar Italië gereden. T.o.v. benzine scheelt het rond de € 250,- aan brandstof.
Hoe ging het met de auto? Tot nu toe goed. Ik heb er een paar andere velgen met banden onder gekocht, waarna het systeem voor de bandenspanning een paar keer een fout melding gaf. 1 band liep heel langzaam leeg. Waarschijnlijk moet ik toch nieuwe banden volgend jaar aanschaffen en lost dit probleem dan vanzelf weer op.
Verder is er een klein rammeltje ontstaan achter het dashbord. Daar moet ik nog mee aan de gang. Behalve wat cosmetische zaken (nieuwe a stijl bekleding en een bekerhouder) heb ik niets aangepast of onderhouden.

over de ton

  • 102.000 km

Met nu een ton op de klok even een tussenstand. Over het algemeen bevalt de auto goed. Onlangs heeft hij zijn eerste beurt gehad, waarbij uit voorzorg de automaat ook is gespoeld.
Zelf heb ik de rammeltjes in het dashboard opgelost. Oorzaak? Knopjes op het stuur. Oplossing? Vloeibare vaseline in een spuitbus. Beetje onder het knopje spuiten en probleem verholpen.
Nog wel een melding van de aitbag gehad. Maar na de auto uit en weer aan, melding weg. Het kwam volgens mij omdat er wat mis ging met de parrot, opnemen en bellen tegelijk.
Tja, ik kan alleen maar mensen tot nu toe dit type auto aan te raden, zeker op LPG (even afkloppen, waar is een houten plankje...)

verder gasse

  • 114.000 km

De auto is nu bijna de 115000 km gepasseerd. Ik heb de auto nu een jaar en misschien even goed om de balans op te maken.
Wat is er goed? Eigenlijk best veel. Ben tot nu toe zeer te spreken over de auto. Hij rijdt comfortabel en stil.
Wat is er minder goed? Het is een van de eerste E60 modellen. Daardoor zijn er kleine dingen die later verbeterd zijn. Zo sluit de achterportier bekleding niet goed aan. Ook beschadigen bepaalde panelen van het interieur snel. In de gefacelifte versie is hier beter materiaal voor gebruikt.
Verder heb je met LPG het voordeel in je portemonnee, maar je staat wel vaak aan de pomp. Zegels van de pomp sparen gaat trouwens wel weer lekker snel!
Al met al nog steeds tevreden. Wordt vervolgt.

wintertijd

  • 130.500 km

De auto is ruim de 130.000km gepasseerd. Vorige week een gratis wintercheck gedaan en de winterbanden erom gezet. Bleek dat linksachter een rubbertje gescheurd was van de ophanging. Moet dus vernieuwd worden. Maar ja, na 11 jaar mag er wel eens wat kapot gaan.
Verder heb ik nog eens een (elektrische) raamstoring gehad. Even resetten en niets meer vernomen. Vooralsnog dus weer geen grote klachten. Volgende week een APK, maar dan moet er alleen een V snaar (preventief) vervangen worden. Is natuurlijk geen APK afkeur punt, maar ik meld het alleen maar even omdat verder er niet veel te melden valt.
Wat ik niet wist is dat je met een business navigatie systeem ook MP3 Cd’s kon afspelen. Dus ik heb even een paar cd’s gebrand, zodat we weer muzikaal beter onderweg zijn. Na de winter vernemen jullie weer meer….

hij gaat weg

  • 141.000 km

Net nadat ik de vorige review had geschreven, kwamen er ineens start problemen. Na het starten liep de auto op 4 cilinders leek het wel. Uiteindelijk bleek dat dit aan een software update van de LPG computer te liggen. Computer is kosteloos vervangen en probleem niet meer gehad.
Ondertussen begon het mij te kriebelen naar een andere auto. Ik mis toch wat luxe op mijn huidige auto. Noem me bedorven, maar stoelverwarming is toch heel lekker in de winter. En een open dak is toch heel lekker in de zomer.
Wat ik wel ben geworden is heel positief over LPG. Nadeel is vaker tanken. Alleen de voordelen zijn de prijs, maar ook zeker de rust in het rijden. Een diesel is toch altijd wat minder gecultiveerd.
Nou mijn keus was of een auto van de zaak nemen of een guilty pleasure kopen. Dat laatste is het geworden. Een BMW 750I uit 2005 (E66) met 88000km in zo goed als nieuw staat. Heb hem in Duitsland gekocht. Dus voor dat ik er echt in kan sturen zijn we een paar week verder.
Conclusie voor de 5 serie E60 is zeker op LPG de moeite waard t.o.v. diesel. Voor 6 cilinders geld, dan moet je een type hebben voor 2006. V8 neem het type 540 of 550. Oudere types zijn storingsgevoeliger.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum