BMW 530i (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
Aanschaf
- 107.000 km
Inleiding:
Zelf maak ik veel gebruik van Autoweek reviews als informatiebron dus besloten om ook zelf een review te schrijven om bij te dragen aan dit mooie medium.
Sinds eind 2019 ben ik in bezit van een 530i uit 2004 die ik als ondernemer via de youngtimer regeling zakelijk rijd. Hierdoor heb ik bijtelling van 35% over de dagwaarde in plaats van 25% over de nieuwwaarde, een groot verschil. Hiervoor reed ik een 525i uit 2000, ook zakelijk.
De auto is geïmporteerd uit Duitsland door youngtimer specialist AutoHolwerda uit Drachten (Een aanrader, echte liefhebbers). Een uniek, handgeschakeld exemplaar van de eerste eigenaar met bij aanschaf slechts 107.000 op de klok. Daarnaast heeft de vorige, oudere, eigenaar gekozen voor comfort seats in plaats van sportstoelen waar ik hem nog dagelijks dankbaar voor ben:-). Daar de auto uit 2004 is heeft deze nog de betrouwbare 3.0i uit de E39 serie.
Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen.
10 maanden verder
- 132.000 km
Een update over het rijden in de 530i in de periode vanaf de aankoop tot en met 1 september.
Uitvoering:
Zoals gezegd gaat het om een handgeschakelde 530i in de kleur Cosmos Schwarz. Noemenswaardige opties zijn: M-Sport uitvoering, comfort seats, 7 Logic audiosysteem, meedraaiende Xenonlampen en afneembare trekhaak. Voor de rest zit alle luxe die je van een 5-serie verwacht erop (Leder, PDC, climate control. cruise control etc).
Verschil ten opzichte van de E39:
Ik heb ongeveer twee jaar lang zakelijk in een 525i E39 facelift model gereden. Een bijzonder betrouwbare en comfortabele auto. De stap naar de E60 was een spannende daar dit modeltype niet bepaald bekend staat om zijn blakende kwaliteit. Sinds het moment van overstappen echter geen seconde spijt van gehad. De E60 is veel moderner en is daarnaast stiller en ruimer. Het stuurgedrag is bijzonder fijn, uiteraard mede dankzij het M-sport onderstel. De 530i is daarnaast aanmerkelijk sneller en soepeler.
Verbruik:
Ik gebruik de auto nagenoeg alleen maar op de snelweg en voor lange afstanden. Jullie zullen het niet geloven maar het verbruik ligt tussen de 1 op 12,5 en 1 op 13. Olieverbruik is wel hoger dan in de E39, elke 5000 kilometer gooi ik er een liter bij.
Problemen / aandachtspunten:
Kleine storing in de parkeersensoren achter, deze worden binnenkort vervangen. Bij aflevering zijn er nieuwe Pirelli P7 banden geleverd; deze zijn na 25000 kilomater achter nu al aan vervanging toe, dit is veel sneller dan in de 525i. Volgende keer toch maar weer kiezen voor Michelins.
Voor de rest volledig probleemloos.
Conclusie na 25.000 kilometer:
Top auto. Een absolute aanrader voor elke ondernemer die bijtellingsvriendelijk een snelle, comfortabele en ruime auto wil rijden.
Ik vind het alleen zonde dat ik zoveel rijd omdat het aantal kilometers wel snel oploopt en dit exemplaar wellicht beter bij een een liefhebber die weinig rijdt past:-)
De BMW krijgt binnenkort een grote beurt, ik zal jullie op de hoogte houden!
Groet, David
Vijf maanden
- 144.000 km
We zijn weer vijf maanden verder. Sinds de vorige update heb ik ongeveer 12.000 km gereden. De BMW bevalt nog steeds erg goed. Het verbruik ligt in deze wintermaanden iets hoger, tussen de 1 op 11,5 en 1 op 12.
Onderhoud
Zoals gezegd is in de afgelopen periode groot onderhoud uitgevoerd. Onderstaand een opsomming van alle werkzaamheden:
-> Dubbele Vanos-revisie + oliebeurt
Vanaf de aanschaf viel het mij op dat de trekkracht onderin te wensen overhield. Derhalve heb ik de vanos laten reviseren bij P Motorsport te Poeldijk. Tevens gelijk de olie en oliefilter laten vervangen.
Resultaat: de auto heeft veel meer trekkracht onderin waardoor het soepeler rijden is.
Kosten: €490 inclusief BTW.
Al het overige onderhoud heb ik laten uitvoeren bij AutoHolwerda te Drachten. Onderstaand een korte opsomming van de werkzaamheden:
-> Interieurfilters vervangen;
-> Airco bijgevuld;
-> APK;
-> Twee PDC-sensoren laten vervangen.
-> Draagarm + hoofdveer voor vervangen + uitlijnen;
-> Achterbanden vervangen door Michelin Pilot Sport 4 banden;
-> Differentieel ringen laten vervangen. Tijdens het onderhoud bleek dat het differentieel lekte vanwege verouderde/uitgedroogde differentieel-ringen. Dit gelijk laten oplossen tijdens de beurt.
Daarnaast nog een tweetal cosmetische verbeteringen laten uitvoeren:
-> Vervangen van de pookknop (was niet mooi meer)
-> Vervangen van de raamrubbers voor en achter. Deze waren uitgedroogd.
Totale kosten: €1640,16 inclusief BTW.
Helaas direct twee weken na de beurt een lekke band met één van de nieuwe achterbanden. Oorzaak: scheermesje. Helaas niet meer te vervangen dus gelijk weer moeten vervangen. Stomme pech!
Sinds het onderhoud lijkt het olieverbruik verminderd te zijn, wellicht komt dit door de oliebeurt. Ik heb in ieder geval geen olie meer hoeven bijvullen.
Komende periode:
Binnenkort laat ik de koplampen polijsten zodat de BMW weer fris de wereld inkijkt. Daarnaast ben ik mij aan het oriënteren op een upgrade van het infotainmentsysteem. De AUX-ingang is reeds geprogrammeerd dus ik hoop dat hier mogelijkheden voor zijn (Apple Carplay, Android Auto?). Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Groet, David
Afscheid
- 218.000 km
Lang geleden dat ik een update geplaatst heb over mijn mooie 530i en het is (helaas) ook direct de laatste: na 218.000 kilometer heb ik met pijn in mijn hart mijn BMW ingewisseld voor een Tesla, daarover later meer.
Ervaringen vanaf 2021:
Ik heb flink wat extra kilometers gereden sinds de laatste update, ruim 70.000 en eigenlijk helemaal zonder problemen.
Wat is er nog gebeurd sinds 2021:
-> Regulier onderhoud om de 20.000 kilometer (olie, filters, bougies)
-> Batterij afstandbediening vervangen
-> Banden (2x achter, 1x voor)
-> Nieuwe remschijven en blokken rondom
-> Verlichting koplamp (ringen) vervangen
-> Handrem werkte niet goed meer, aangepakt.
-> Kleppendekselpakking vervangen.
Thats it, top toch!!
Conclusie: een ode aan de E60. Ik heb er echt van genoten.
Samenvattend:
+ Comfort: vooral op de snelweg echt een fantastisch stabiele, stille auto.
+ Betrouwbaarheid (ja echt)
+ Geweldige stoelen (Comfort seats, echt een aanrader)
+ Zesbak: ben erg blij dat ik een handgeschakelde 530i had (uniek!), wat een fantastisch zesbak.
+ Ruimte: zowel voorin, achterin als in de kofferbak. Ruimte zat.
+ Bijtelling. Of eigenlijk: het gebrek aan bijtelling. Youngtimer regeling for the win.
+- Verbruik: ongeveer 1 op 12 (alleen maar snelweg). Eigenlijk top voor zo'n auto maar voor mijn kilometrage telt het toch op;-)
+- Olieverbruik: ongeveer 1 liter per 4000 kilometer
- Continue vocht in de koplampen. Helaas niks aan te doen, al meerdere keren proberen te verhelpen. Schijnt een zwak punt te zijn van deze serie.
- Slijtage banden. Ik rijd echt alleen maar snelwegkilometers en ben echt niet van de sprintjes maar zijn de banden achter rond de 25.000km steeds versleten. Waarschijnlijk zijn Michelins toch niet zo'n goed idee voor deze BMW, wel comfortabel.
Gelukkig heeft mijn vader de auto overgenomen, hierdoor hoef ik toch nog niet echt afscheid te nemen:-)
En nu?
Ik heb besloten ook elektrisch te gaan rijden. Het is een Tesla Model 3 RWD 'Highland' in de kleur Deep Blue geworden. Als ik wat meer kilometers gemaakt heb, zal ik ook hier een review over posten.
Tschuss!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.