BMW 530i (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 74.200 km |
- 54.000 km
WOW!! Na maanden zoeken en twijfelen tussen een Audi A6 2.4, 2.0 TFSI 2.7 tdi 2.0 tdi BMW 525d , 530 D........is het dan toch een 530i E60 geworden. Ik vind de A6 wel mooi maar motorisch doet ie gewoon onder bij de BMW. Dan heb ik het vooral over de benzine motoren. Ketting nokkenas aandrijving dus geen omkijken naar distributiewissel. De V6 van Audi verbruikt meer en minder vermogen. De diesels van Audi en BMW bezorgen je veel meer kopzorgen dan de benzine versies. DE 6 in lijn van BMW is zo sterk en uitgrijpt, ze staan er bekend om. Maar de looks van de 5 serie hebben een match met een sexy vrouw.
Maar de voorwaarde was wel alleen bij een dealer kopen met garantie..WANT: WAAROM EEN PAAR 1000 E MINDER UITGEVEN EN ZOVEEL RISICO MEER LOPEN!! EN GEEN GARANTIE. zeker voor een BMW wil je wel wat zekerheid etc. Ik wilde niet meer dan 17.000 a 18.000 uitgeven en ja dan kom je vanzelf in Deutschland terecht.In NL begin je vanaf 25.000 E met BMW garantie. Dus op www.bmw.de zoeken en ja hoor!! daar was ie. 54.000 km's!!! 13.700 Euro!!! ( ik heb er nog 280 E vanaf kunnen praten, stond voor 13980 te koop) BPM 3000 E erbij dus in totaal met keuring papieren etc kom ik op 17.000 E. in originele toestand en geen "Johnny" uitrusting.
Ik haal hem volgende maand op dus weer ff op en neer !
Ik kon het niet geloven dus slechts 54.000 km's maar er zit BMW Europlus Garantie op(ik kan er optioneel nog een jaar bijkopen voor E 420,00). Dus de km.stand geloof ik wel en tevens boekjes aanwezig, en de toestand van exterieur en interieur zegt al genoeg, helemaal nieuw.En er worden nog nieuwe remblokken voor gemonteerd, toch meegenomen, kost normaal zo'n E 150. Kennelijk is het een "Opa" auto (uitstraling gelukkig niet! ) geweest gezien km stand. maarrrr: wel ff naar voormalig Oost Duitsland afreizen, ach ja, was maar 7 uur heen en 7 uur terug maar wel de moeite waard. Nou ik heb nog nooit ZOVEEL Gebrauchtwagen gezien bij een dealer!!! Maar ik kwam voor maar eentje! Gelukkig was hij in het echt veel mooier dan op de foto's
Hier ff een paar details: (ik zal spoedig wat foto's plaatsen)
-Donker grijs metallic
-5 bak (bewust geen automaat genomen, reageert te traag en verbruikt meer, bij een 6 in lijn benzine hoort gewoon een h-bak)
-originele 16 " velgen, gek genoeg kunnen orginele velgen heel goed staan bij een auto en dat doen deze ook, maar ja..haha 18" komt er heus wel onder, staat verandert de hele auto gewoon.
-nou ja teveel om op te noemen: alles bijna electrisch
-AKTIV LENKUNG! je hoef maar ff met je pink het stuur een kleine slag te draaien en hij gaat de bocht om, zeer dynamisch EN confortabel
-XENON en meedraaiende koplampen (simpel vertaald).
ok, geen leer en navi (die had ik toch al). DE verkoper zei dat hij moeilijk verkocht om er geen Navi op zit.Maar ik heb er toch al een, van Navigon, super trouwens!
want desto meer opties desto meer BPM. Maar voor deze km stand EN 2 jaar Europlus garantie dacht ik toeslaan.
Maar het gaat om het RIJDEN " Freude an Fahren"!!!!!:
Tja...wat een geluid..en trekkracht! radio uit, gentleman start your engine.
Mensen zeuren dat BMW zo duur in aanschaf en onderhoud is ..tja wat wil je : het moet een beetje exclusief blijven en je krijgt er WAT voor ! en WAT! Ik ga toch niet voor 17.000 Pleuri een Golf of Mondeo , whatever kopen. Geen slechte auto's maar het is allemaal zo "Burgelijk Huis tuin keuken spul"
Het rijden is zeer dynamisch maar het gaat allemaal zo makkelijk en vanzelfsprekend. De kwaliteit en koersvastigheid. Het leuke is dat als je langzaam en relaxed rijdt dat ie ook super rijdt.
DE rust en het gejank van de SEX cilinders!!
Ik heb hem pas dus een uitgebreide review is dit niet dus ik zal tzt wel wat toevoegen ook eventuele defecten etc. (tot nu nog niet) ik probeer wel neutraal te blijven . ahummm.
Tip: Als je ooit een auto koopt in Deutschland trek je niets aan van de verkopers want die zijn 100% puur zakelijk en koel.
Gelukkig is mijn Duits vloeiend, je gelooft het of niet: je krijgt in het Duits meer voor elkaar, een betere deal!
Nou, ik ben benieuwd of ik nog wat E 60 reacties ontvang, natuurlijk iedereen is welkom!!
Mocht je nog wat tips , vragen etc hebben wat dan ook mbt invoeren, wat dan ook, etc , je bent welkom
update!
- 60.500 km
Geen problemen tot nu toe..tja met zo weinig km's.
Het enige wat zich voordeed was dat hij begon te trillen bij 120 km/u maar na flink doorgereden te hebben in Duitsland is dat nu weg!!, wellicht dat de banden nu wat een "ronder" loopvlak hebben,
Het verbruik:
is bij stadsverkeer 1:9 a 1: 10 maar op de snelweg bij 120 - 140 km/h 1:12, 1: 13, niet slecht voor zo'n auto.
Automaat of handbak:
Achteraf blij dat ik geen automaat hebt genomen, deze schakelt te traag en te laat en de auto gaat meer verbruiken.
Dus jongens en meisjes bezint voor ge begint.
Kwaliteit:
geen rammels of kraakjes..ja eentje: maar dat was het kinderzitje.
Deze auto overtuigt in zoveel opzichten! Ook al rij je relaxt dan rijdt ie al lekker, het gezoem en gezang van de zesinlin. Zodra de 3000 toeren passeren (dan komt er echt pas leven in de brouwerij) komt er een kippenvelveroorzakend orkest vrij!.
De wegligging is subliem, en dankzij active steering kun je met je pink de bocht om en is veilig ook, je kunt heel makkelijk uitwijken. De carroserie helt nauwelijks over waardoor hoge bochtsnelheden mogelijk zijn.
Laatst 200 km per uur gereden (kon niet harder vanwege zware regenval) en het is opmerkelijk hoe stabiel en veilig de km's worden afgelegd. De rust en stilte vergeten hoe hard je rijdt.
Nogmaals een staaltje kunst van auto bouwen dat alles zo perfect op elkaar afgestemt is en geen andere componenten eronder gaan lijden, ok de prijs is er ook na maar daar zeur ik niet over.
Ik wil nogmaals erop attenderen mocht je gaan shoppen voor een E60 of E61 doe dat bij een vertrouwd adres het liefst een dealer (ik heb hem bij een duitse dealer gehaald met 1 jaar europlus)
dan heb je ook het meeste plezier van.
Nadelen van de auto?
De fabrieks-geluidsinstallatie is niet "je van het" als je flink de stereo open draait vervormd hij, maar een speakerupgrade van bv. Audio Systems (speciaal voor de 5 serie ontwikkeld) brengt hier een levensgroot verschil in. Het zou niet mogen maar dit is het enige wat mij tegenvalt van de auto. De reguliere luisteraar vindt het trouwens een goed geluid maar heb je verwende oren is het waardeloos.
De I-drive heeft veel stof doen opwaaien toen de E60 gelanceerd werd maar ieder zijn ding: dit systeem werkt perfekt, dankzij I-drive heb je niet zoveel knoppen toeters en bellen aan je dashboard.
Nou, op naar de volgende kilometers.
- 63.500 km
Auto voelt (nog) steeds als nieuw aan, geen storingen niks nada.
Ik moet bekennen dat er echt een verschil zit tussen euro RON 95 en superplus RON 97, het is net of de motor iets meer moet "nadenken" bij RON95 om op te pakken EN de motor loopt nog rustiger op 97. Op de pomp staat dat superplus RON 95 is maar dat is niet zo: het is in werkelijkheid RON 97, althans bij Shell.
De benzineprijzen beginnen de spuitgaten uit te lopen maar gelukkig compenseert het rijplezier veel!vooral als de motor meer dan 3500 toeren draait en bij 5000 toeren treedt er kippevel op! "Voor wat hoort wat", toch?
Over het rijplezier gesproken: bij BMW weten hoe ze de combinatie tussen vermogen, wegligging, rust en sportiviteit kunnen creeren.
Nou dat was het weer! tot de volgende keer.
- 66.800 km
Hoi....daar ben ik weer. Na 10.000 km's Freude am Fahren, de enige uitgave: E 17,00 en dat is voor een litertje olie. Voor de rest geen mankementen of wat dan ook.
De benzineprijzen rijzen nu wel aardig de pan uit, daarom dat mijn 6-pitter voornamelijk in het weekend wordt gebruikt voor langere afstanden (verbruikt minder en beter voor levensduur van motor).
Ik ben nog steeds erg blij met deze Funfer!
De 3 liter is een perfekte motorisatie, je kunt er relaxt mee rijden maar even over de 3000 toeren jagen is verslavend en gaat er als een haas vandoor!
Het is zielig (maar ook grappig) dat medeweggebruikers in die sardineblikjes zoals C1 en Aygo, Corsa etc graag een wedstrijdje willen doen maar daar verspil ik mijn brandstof niet aan, dus laat maar gaan.
Aangezien mijn Europlus garantie per 1-9-2011 gaat verlopen laat ik uiteraard wel alles 100 % op tijd uitlezen en keuren, zodat onverwachte reparaties op dat moment nog hersteld kunnen worden.
Tot de volgende review zou ik maar zeggen.
- 68.200 km
Met pijn in mijn hart heb ik hem te koop gezet. Ik moet de restschuld ivm de verkoop van mijn huis betalen (uiteraard aantoonbaar).
Slechts 68.200 "gelopen" en nog BMW Premium Selection Europlus garantie tot 1-9-2011.
Mocht een van jullie interesse hebben zie autoscout24.nl, selecteer 530, B, tot 70.000 km ,handgeschakeld. land: NL.
Mocht je serieus geïnteresseerd zijn, is de prijs wel bespreekbaar.
Vriendelijke groetjes van een E60 liefhebber.
Freude am Fahren wordt steeds leuker
- 74.200 km
Ik heb in een jaar tijd circa 20.000 km afgelegt zonder problemen. Slechts 1 liter olie heeft hij verbruikt (wat weinig is vergeleken met andere R6 berijders. Apk-tje kostte slechts 20 Euro (all in) en glansrijk doorstaan. De APK meester dacht mijn auto slechts
Binnenkort laat ik de olie verversen en heb deze online bestelt. "Originele BMW olie, lees: er zit Castrol olie, 5W/30 in, welke door BMW aanbevolen wordt. 7 Liter voor 52 Euro incl verzendkosten (incl velgenborstel) in Deutschland bestelt.
Als je bij dealer gaat wordt je echt dubbel en dwars genaaid want zij vragem maar liefst 20 euro minimaal per liter!!!!
Kijk, zo blijft Freude am Fahren nog gezellig en leuk.
Ik ga volgende week naar naar Cees Bakker te Lisse, heb daar goede geluiden over gehoord, specialist van BMW, gratis leenauto etc. Ik laat dan de olie verversen, dan ben ik met 100 Euro all in klaar, terwijl bij de dealer dat 250 Euro kost, dan weet je gelijk waarom je er "gratis" koffie en croissants krijgt.
Trouwens, ik wil de dealer niet teveel afzeiken: ik heb een keer 2 croissants , en die waren f.cking lekker en koffie erbij terwijl ik moest wachten om een BMW logo te laten vervangen. Maarrrr: ik moest 32 Euro betalen voor het logo en 30 euro voor het vervangen, nou dat betaal ik niet, zei ik, dat vind ik overdreven! En ja hoor, ik hoefde alleen maar het logo te betalen, als je zeikt verdien je geld, zo zal ik het maar formuleren.
Anyway, de kosten over het afgelopen jaar (op de benzine na) zijn me heel erg meegevallen.
15 Euro liter olie (welke ik nu alleen maar online koop, en betaal nu E 5,50 per liter!)
5 Euro ruitenwisservloeistof
20 Euro APK
Geen remmen, banden vervangen of andere dingen, ik verbaas me dus dat BMW rijden best wel goedkoop kan zijn. Verzekering all risk is 78 Euro per maand.
Een benzine 530 heeft veel minder onderhoudskosten dan een 530D,
Natuurlijk is het zo als er echt wat stuk gaat dan ben je ook aan de beurt maar dat zal ik hem dan ook vergeven.
Maar ja het gaat om het rijgenot:
Het geluid, de wegligging, het vermogen, het blijft fascineren, een auto die gewoon nooit gaat vervelen. Je merkt toch duidelijk, ondanks dan deze E60 al 8 jaar oud is, dat de kwaliteit op een hoog niveau staat.
De Autobahn is helaas 2 uurtjes rijden en kan daar niet zo vaak gebruik van maken, maar binnenkort toch, alleen voor de kick, even de oosterburen opzoeken en gelijk goedkopere benzine inslaan (en wat bier en vlees).
Ik wil nog wel 18 of 19 inch velgen eronder maar met de winter in aantocht, wacht ik nog even daarmee.
Nou ,tot de volgende keer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.