BMW 530e (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530e |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 17.500 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Had er meer van verwacht
- 17.500 km
Voor deze BMW reed ik een Passat GTE. Ik verwachte dus dat de 530e de overtreffende trap zou zijn. Dat viel helaas tegen. De BMW heeft toch behoorlijk wat ontwerp zwakheden die je niet verwacht omdat BMW toch e.e.a. van bijv. de Passat had kunnen afkijken.
Ik noem enkele zaken:
- bij het gas loslaten wordt niet het maximale regeneratie potentieel gebruikt, er moet dus extra bij geremd worden
- soms wordt bij het gasloslaten helemaal niet geregenereerd (reden is voor mijn onduidelijk)
- reproduceerbaarheid van max bereik bij volledige oplading is zeer gering
- schakelen van versnellingsbak bij rijden op E-motor onnodig en storend
- start knop op dashboard ipv naast schakelpook
- km bereik op app en autodisplay vaker niet gelijk dan wel (zelfs op dashboard scherm 2 verschillende waardes)
- automatisch navigatie update werkt niet (BMW adviseert USB stick te gebruiken: wel voor betaald!)
- inschakelen cruise control niet erg handig, eerst altijd inschakelen en dan instellen, zonder een directe set knop (bij LCI nu wel aangepast)
- achterbankrugleuning klapt niet automatisch om bij ontgrendelen
- zonnekleppen niet horizontaal en schieten makkelijk uit houder
- head up display toont niet dat cruise control stand-by is en met welke snelheidsinstelling
- automatische lane assist staat nog in kinderschoenen
- eco pro stand kan niet standard ingesteld worden
- active cruise control reageert zeer matig op van linker of rechterbaan invoegend verkeer
- na haakse bocht moet teruggestuurd worden, auto volgt niet vanzelf stand voorwielen (vreemde gewaarwording)
- vreemde type geluidproductie bij E-rijden
- startgeluid nivo van de media systemen kan niet worden ingesteld. Kan dus zijn dat deze begint te bulderen omdat dit de laatst gebruikte instelling was!!!
Wat is wel top:
- comfortstoelen
- kwaliteit afwerking en materialen
- hifi geluidinstallatie
Eindoordeel:
- te duur: prijs/kwaliteit/uitvoeringskeuzes
Navigatiesysteem
- 20.000 km
Het updaten van de navigatie info lukt niet ondanks abonnement daarvoor. Bovendien is de kwaliteit van de data zeer matig. Niet actuele max snelheden ondanks dat dit al jaren anders is.
De door de camera herkende nieuwe max snelheid wordt pas gemeld wanneer je dit bord passeert. Max. snelheden van naast gelegen rijbanen (mn op snelwegen) worden herkend en ingezet.
De rechtvooruit zich in het centrale display staat altijd een beetje scheef dus niet rechtvooruit is daardoor soms lastig te interpreteren.
Het acceleren vanuit stilstand gaat erg agressief (ook in ECO-PRO mode als dit van invloed is).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.