BMW 530d Touring High Executive (2010) #2

autoreview

BMW 530d Touring High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering530d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf111.800 km
KM-stand laatst112.900 km
Lezerswaardering: 26%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niveauregeling defect

  • 112.900 km

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van deze geweldige BMW 530D.
Particulier gekocht maar auto is perfect onderhouden door Dusseldorp Deventer.
Echter nu al de eerste storing; achterkant vd auto is omlaag gezakt, niveauregeling defect.
Auto naar Benerink in Oldenzaal gebracht en al snel was de diagnose een defect relais door vocht onderin de kofferruimte.
Oorzaak van lekkage wordt onderzocht maar duidt op verstopte afvoer panoramadak.

Kosten en definitieve oorzaak lekkage volgen.

Update 113.500km, 16/12;

Storing is verholpen en voor €300 rijden we weer.
Relais vd niveauregeling zit op laagste punt vd auto en stond onder water.
Relais kost een lieve €13. Rest is gebruik apparatuur en arbeidsloon.
Afvoer is schoongemaakt en alles onderin de auto droog en schoon gemaakt, had veel slechter kunnen aflopen gezien de "volle" bak met elektronica.

Inmiddels wintervelgen erop en het genieten kan echt beginnen.
Bediening van alle aanwezige opties krijg ik langzaam na 1500 km onder de knie. Adaptieve cruise, comfortstoelen met memory, HUD, camera pakket en zelfs parkassist (automatisch inparkeren) zijn heerlijke en nuttige opties.
Ook 4 wiel sturing (achter wielen sturen licht mee) is nu al onmisbaar geworden. Verschil was echt merkbaar na een korte rit in een 525D zonder deze optie.

Krijg wel het gevoel dat de Audi een strakker onderstel had wat merkbaar is op verkeersdrempels. Misschien iets vaker nog testen in de sport+ stand....

Binnenkort de autobahn op richting de sneeuw en ontdekken hoe het rijgenot is op de lange afstand. Tevens benieuwd naar het verbruik, is nu nog niet op het Audi A6 niveau maar komt ook door het regelmatige diep intrappen van het gaspedaal. Zal nog wel even duren voordat ik aan dat gevoel van power en trekkracht gewend ben, wat een heerlijke motor en automaat zeg.

Betrouwbaarheid in z'n algemeenheid valt nog niets over te zeggen, updates volgen.

Update 120.000km, 29/4/2015;

Na de defecte niveau regeling is alles tot nu toe heel gebleven, behalve af en toe een storing melding van de 2 camera's in de voorbumper. Deze optie is overigens ook geheel overbodig wat mij betreft, net als de lane departure warning. Dat trillen in het stuur begint irritant te werken op den duur. Alle andere opties zijn nuttig en werken uitstekend. HUD is met sommige typen zonnebrillen niet leesbaar.
Verder is het uitstekend gesteld met de betrouwbaarheid van deze BMW, kunnen ze bij Audi nog wat van leren!

Rit naar de sneeuw in Italië geeft aan dat het met het vebruik een beetje tegenvalt (overigens wel met koffer op dak), 1:11 is dan net haalbaar. Wel een heerlijk sleurbak op de autobahn, je moet steeds oppassen dat je de 200 niet aantikt met die koffer op het dak. In de bergen (bergaf) is het fijn om met de flippers aan het stuur te schakelen, geeft ook wel een beetje een race gevoel.
Auto is op lange ritten super comfortabel mede dankzij de perfecte comfortstoelen, mooie automaat en de adaptieve cruise control (heerlijk in de file).
Na 1200km stap je "fit" uit en dat heb ik nog niet eerde meegemaakt in een auto.

Inmiddels nieuwe 18" breedset zomer wielen gemonteerd met natuurlijk de runflats. Staat mooi maar het "spoorzoeken" krijgt inmiddels wel de overhand. Auto wordt er erg onrustig van en vraag met af of dit idd door de runflat banden komt of door de brede banden achterop (275.40.18).
Ik rijd de auto meestal in de sportstand met, in de stad, alleen het aangepaste onderstel omdat dit wat rustiger rijdt. Op de snelweg gaat de volle sportstand erop en dan is het heerlijk rijden met altijd voldoende acceleratie om overal aan te haken. In de normale stand is het verbruik op de snelweg inmiddels wel zeer acceptabel, 1:15 is in Nederland makkelijk haalbaar, 130 - 140 km/u.

De Veneto beige lederen bekleding oogt licht, fris en chique maar is wel erg besmettelijk, je blijft poetsen vooral als je af en toe hockey meiden achterin meeneemt. Zou toch de volgende keer alles zwart nemen incl. zwarte hemelbekleding.

Tot zover, over een paar maanden met de auto naar Spanje en update volgt nadien.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.