BMW 530d Touring High Executive (2010) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 530d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 111.800 km |
KM-stand laatst | 112.900 km |
Niveauregeling defect
- 112.900 km
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van deze geweldige BMW 530D.
Particulier gekocht maar auto is perfect onderhouden door Dusseldorp Deventer.
Echter nu al de eerste storing; achterkant vd auto is omlaag gezakt, niveauregeling defect.
Auto naar Benerink in Oldenzaal gebracht en al snel was de diagnose een defect relais door vocht onderin de kofferruimte.
Oorzaak van lekkage wordt onderzocht maar duidt op verstopte afvoer panoramadak.
Kosten en definitieve oorzaak lekkage volgen.
Update 113.500km, 16/12;
Storing is verholpen en voor €300 rijden we weer.
Relais vd niveauregeling zit op laagste punt vd auto en stond onder water.
Relais kost een lieve €13. Rest is gebruik apparatuur en arbeidsloon.
Afvoer is schoongemaakt en alles onderin de auto droog en schoon gemaakt, had veel slechter kunnen aflopen gezien de "volle" bak met elektronica.
Inmiddels wintervelgen erop en het genieten kan echt beginnen.
Bediening van alle aanwezige opties krijg ik langzaam na 1500 km onder de knie. Adaptieve cruise, comfortstoelen met memory, HUD, camera pakket en zelfs parkassist (automatisch inparkeren) zijn heerlijke en nuttige opties.
Ook 4 wiel sturing (achter wielen sturen licht mee) is nu al onmisbaar geworden. Verschil was echt merkbaar na een korte rit in een 525D zonder deze optie.
Krijg wel het gevoel dat de Audi een strakker onderstel had wat merkbaar is op verkeersdrempels. Misschien iets vaker nog testen in de sport+ stand....
Binnenkort de autobahn op richting de sneeuw en ontdekken hoe het rijgenot is op de lange afstand. Tevens benieuwd naar het verbruik, is nu nog niet op het Audi A6 niveau maar komt ook door het regelmatige diep intrappen van het gaspedaal. Zal nog wel even duren voordat ik aan dat gevoel van power en trekkracht gewend ben, wat een heerlijke motor en automaat zeg.
Betrouwbaarheid in z'n algemeenheid valt nog niets over te zeggen, updates volgen.
Update 120.000km, 29/4/2015;
Na de defecte niveau regeling is alles tot nu toe heel gebleven, behalve af en toe een storing melding van de 2 camera's in de voorbumper. Deze optie is overigens ook geheel overbodig wat mij betreft, net als de lane departure warning. Dat trillen in het stuur begint irritant te werken op den duur. Alle andere opties zijn nuttig en werken uitstekend. HUD is met sommige typen zonnebrillen niet leesbaar.
Verder is het uitstekend gesteld met de betrouwbaarheid van deze BMW, kunnen ze bij Audi nog wat van leren!
Rit naar de sneeuw in Italië geeft aan dat het met het vebruik een beetje tegenvalt (overigens wel met koffer op dak), 1:11 is dan net haalbaar. Wel een heerlijk sleurbak op de autobahn, je moet steeds oppassen dat je de 200 niet aantikt met die koffer op het dak. In de bergen (bergaf) is het fijn om met de flippers aan het stuur te schakelen, geeft ook wel een beetje een race gevoel.
Auto is op lange ritten super comfortabel mede dankzij de perfecte comfortstoelen, mooie automaat en de adaptieve cruise control (heerlijk in de file).
Na 1200km stap je "fit" uit en dat heb ik nog niet eerde meegemaakt in een auto.
Inmiddels nieuwe 18" breedset zomer wielen gemonteerd met natuurlijk de runflats. Staat mooi maar het "spoorzoeken" krijgt inmiddels wel de overhand. Auto wordt er erg onrustig van en vraag met af of dit idd door de runflat banden komt of door de brede banden achterop (275.40.18).
Ik rijd de auto meestal in de sportstand met, in de stad, alleen het aangepaste onderstel omdat dit wat rustiger rijdt. Op de snelweg gaat de volle sportstand erop en dan is het heerlijk rijden met altijd voldoende acceleratie om overal aan te haken. In de normale stand is het verbruik op de snelweg inmiddels wel zeer acceptabel, 1:15 is in Nederland makkelijk haalbaar, 130 - 140 km/u.
De Veneto beige lederen bekleding oogt licht, fris en chique maar is wel erg besmettelijk, je blijft poetsen vooral als je af en toe hockey meiden achterin meeneemt. Zou toch de volgende keer alles zwart nemen incl. zwarte hemelbekleding.
Tot zover, over een paar maanden met de auto naar Spanje en update volgt nadien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520xd High Executive M-Sport |NAV PROFF|360 CAMI|H/K SOUND|HEAD-UP|LUCHTVERING|BI-XENON
- 2013
- 203.682 km

BMW 520i M-Sportpakket/LED/Orig.NED
- 2013
- 187.019 km

BMW 528i Upgrade Edition Aut. | 6-Cillinder | Sportstoelen | 146DKM | Origineel NL | Historie | Elek. Zonnescherm | NAP |
- 2012
- 146.022 km