BMW 530d High Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 81.500 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Ruim een jaar in bezit deel 1
- 118.000 km
Ik heb de BMW nu ruim een jaar in bezit en het lijkt me ook goed moment mijn ervaringen te delen. Misschien goed om even kort een stukje verleden aan te geven voor een goed beeld. Mijn vorige auto was een Mazda CX5 2.2 diesel. Nieuw gekocht en daarvoor heb ik een BMW 525d touring in bezit gehad. Deze BMW heb ik ingeruild met een km stand van 260.000 km. Ik had al de nodige kosten gehad en het werd tijd tijd de auto in te ruilen. De keus was toen een nieuwe auto of weer zoeken naar een gebruikte BMW. Financieel zit een nieuwe BMW (5 serie) er niet in dus nieuw wordt dan een ander merk. Het werd uiteindelijk de Mazda. Een mooie auto maar achteraf gezien een (te) rationele keus. Het duurde niet lang voordat mijn BMW voorkeur (lees hart) naar boven kwam. Mijn auto is mijn hobby en de auto is privé. Dus geen lease.
Mijn vrouw kwam mijn huidige BMW tegen op de site van de dealer in Enschede. Ik had een wensen lijstje waar de auto minimaal aan moest voldoen. Bij voorkeur een 6 cilinder, head-up display, comfort stoelen, adaptieve cruisecontrol, trekhaak, privacy glas, high executive uitvoering en een achteruitrijcamera zou erg mooi zijn. Met uitzondering van de adaptieve cruisecontrol, trekhaak en de achteruitrijcamera voldeed deze auto aan mijn wensen. We zijn toen bij de dealer gaan kijken en eerlijk gezegd, met mij naar een BMW gaan kijken is als een vrouw meenemen om naar een puppy te gaan kijken..... je komt er met één thuis. De auto had een M sport pakket (en dus ook de carbon zwarte kleur) en door de eerste eigenaar met grote zorg samengesteld. De auto voldeed aan de voorwaarden voor premium selectie en dus 2 jaar onbeperkte garantie. Kort om; na een proefrit was de deal snel rond en stond de auto even later voor de deur.
Het totale pakket aan accessoires is te lang om op te noemen maar voor de volledigheid wil ik wel een paar aanwezige opties noemen. M sportpakket, sport automaat, head up display, privacy glass en zonnerol gordijnen, comfort toegang, stoelverwarming voor en achter, sfeer verlichting en hifi systeem professional. Bij de aankoop is er een afneembare trekhaak aangebracht en heb ik een set winterbanden op lichtmetalen velgen aangeschaft. Eerlijk gezegd is de auto volledig naar mijn smaak. Zowel van buiten, van binnen en de vele extra's maken het compleet. Omdat ik de auto in de winter heb gekocht heb ik de eerste kilometers gereden op winterbanden (225x17). De zomerbanden zijn voor 245x19 en 275x19 achter. Ik heb een reden om dit te benoemen en daar kom ik later op terug.
De motor
Bij de proefrit werd me al duidelijk dat de 3 liter 6 cilinder (258 pk en 560 nm koppel) echt een waanzinnig goede motor is. Mijn voorliefde voor diesel wordt met zoveel koppel alleen maar sterker. Het is onvoorstelbaar met hoeveel souplesse deze motor zijn werk doet. Of je nou in de eco pro stand rustig over de 60 en 80 km wegen rijdt of in de sport stand de autobahn neemt. Het is een eindeloos genoegen. In de recensies die overal te vinden zijn, is de motor al voldoende geprezen. Ik kan bevestigen dat er van mijn kant alleen maar lof is voor deze motor. Leuk om toch te noemen is dat ik tijdens een ritje over de A3 in Duitsland een Porsche rijder (van wel een wat oude type) gefrustreerd in mijn binnenspiegel heb zien verdwijnen. Het waanzinnige koppel zorgt voor een acceleratie waar geen einde aan komt. De begrensde top van 250 km/u komt zonder problemen en haperen op de klokken. De motor geeft geen krimp en lijkt ook op snelheden van boven de 220-230 km/u nog voldoende power over te hebben.
De rijstanden
De auto heeft 4 rijstanden. Een eco pro stand, een comfort stand (standaard bij het starten), een sport stand en een sport plus stand. In de eco pro stand gaat de auto op zuinig. Het past gebruik van oa de airco aan om energie te sparen. Op zich merk je weinig van deze aanpassingen als je rijdt. Wat wel merkbaar verandert is het reageren op je rechter voet. De auto reageert gewoon trager op gas geven en het accelereren blijft terug houdend. De indicator geeft aan of je voet niet te diep het gaspedaal intrapt. Eco pro werkt tot maximaal 130 km/u, daarboven levert het geen besparing op. Ook met de eco pro stand gaat de auto meer dan voldoende vlot van de plek. Het gebeurd alleen wat beheerster dan in de andere standen. Levert het daadwerkelijk wat op? Als ik de indicator moet geloven dan haal ik op een volle tank gemiddeld zo'n 25-30 km winst. Het is me 1 keer gelukt om op 100 km winst uit te komen maar dat is uitzonderlijk. Daarvoor moet je heel goed je best doen en ook de geschikte routes hebben om die winst te kunnen halen. Nadeel van de eco pro stand vind ik dat het wegrijden soms wat ongemakkelijk verloopt. Als je gas geeft houdt de auto even in en begint een fractie later dan je verwacht pas te rollen. Zeker in combinatie met het start and go systeem voelt dat wat ongemakkelijk. Het went wel maar helemaal soepel gaat het niet. Is de eco pro stand suf? Nee, zeker niet. In combinatie met het veelvuldig gebruik van de cruise control is het een zeer goede combinatie om in Nederland te rijden. Heb je extra power nodig om snel even in te halen? Gewoon het gas goed intrappen of de pook in de manuele stand zetten en de auto gaat er als speer vandoor. Geen enkel probleem. Daarna keert de auto vanzelf weer terug in de eco pro stand.
Als je de auto start begint deze altijd in de comfort stand. Eigenlijk kan ik hier weinig aan toevoegen. De auto reageert goed op het gas geven en acceleratie gaat merkbaar vlotter dan in de eco stand. Mijn indruk is wel dat in het gemiddeld gebruik en over grotere afstanden bekeken het brandstofverbruik niet veel scheelt met de eco pro stand. Dan wel uitgaande van een vergelijkbare rijstijl. Ik zie in de verbruikscijfers dan weinig verschil naar voren komen.
Tja, de sport stand. Wat moet ik hier over zeggen? Voor mij werkt het totaal verslavend om in Duitsland over de autobahn te rijden en de sport stand in te schakelen. Op het moment van inschakelen verandert de comfortabele reisauto, wat het echt zeer zeker is, in een beest. Zodra je de knop indrukt voel je aan alles dat er wat verandert. De automaat schakelt terug, de toeren gaan omhoog en het bewegen van je grote teen is voldoende om een flinke duw in je rug te krijgen. Het is ongekend. Het onderstel zet zich schrap en wordt aangepast. Ik zal later nog wat zeggen over het weggedrag van deze auto maar de sport stand is fantastisch. Je moet dan alleen even wat minder letten op je brandstof verbruik. Op de drukke Nederlandse wegen is de sport stand niet snel van meerwaarde. De sport stand nodigt je direct uit om de snelheid ver op te voeren boven de hier toegestane snelheid en om mezelf te behouden voor bekeuringen negeer ik de sport stand. Los van de drukte ben ik persoonlijk van mening dat de gemiddelde Nederlandse automobilist niet is ingesteld op hoge snelheden van andere weggebruikers. Ook de infrastructuur is er niet overal geschikt voor. Op zich een geheel andere discussie dus zal er verder niets over zeggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de sport plus stand nog niet echt gebruikt heb. Ik zie er ook nog geen echte reden toe omdat dan ook enkele veiligheidsvoorzieningen uitgeschakeld worden. In deze stand wordt de auto nog iets feller (ja, dat kan).
Over de rijstanden kan ik zeggen dat de eco pro en de comfort standen dicht bij elkaar liggen. Het is zeker merkbaar als het gaat om het reageren op het gaspedaal. Maar in beide standen is de auto een zeer comfortabele reisauto die als het even nodig is, je voldoende vermogen geeft om snel in te halen of te accelereren. De sport stand is waanzinnig maar leent zich minder voor het Nederlandse wegennet. Het vraagt veel zelfbeheersing en levert, los van een hoger brandstof verbruik, hier niet veel op. Daarvoor moet je echt naar Duitsland. De rijstanden maken de auto wel enorm veelzijdig en dat bevalt heel erg goed.
Het verbruik
Toen ik de auto kocht was ik benieuwd naar het verbruik. Had me wel ingelezen en kwam tot een beeld dat een verbruik van rond de 1 op 12 prima zou zijn voor deze 6 cilinder. De cijfers uit de folder zijn veel optimistischer maar dat weten we met elkaar inmiddels wel. Zelf ben ik een behoudende rijder die af en toe wel "los" gaat maar ik vind het ook een uitdaging met deze auto goede verbruikscijfers te scoren. Door veel gebruik te maken van de cruise control en de maximale toegestane snelheid zoveel mogelijk te respecteren kom ik tot een gemiddeld gebruik van 1 op 15. Daar ben ik zelf best wel blij mee. In vergelijking met de Mazda CX5 (2.2d en gemiddeld 1 op 16,5) vind ik het keurige cijfers voor deze auto. Tijdens onze vakantie naar Spanje met een caravan achter de auto kwam ik tot een verbruik van ongeveer 1 op 9. ik vind dat ook zeer acceptabel.
Wat ik ook doe is zorgen dat ik de eerste kilometers rustig de motor laat opwarmen en de laatste kilometers voor eindbestemming de auto niet te zwaar belast. Bij voorkeur tank ik Shell V power diesel of de gewone fuel save van Shell. Het is moeilijk aan te tonen in cijfers maar ik vind wel dat de motor merkbaar fijner loopt op deze brandstof. Wat mee speelt in het verbruik is dat BMW, naar mijn idee, en zeker bij de 5 serie, afstelt op zuinig gebruik op langere afstanden en en wat hogere snelheden. Ik wil daarmee zeggen dat een snelheid van 130 niet direct tot een relatief hoog verbruik leidt. Sterker nog, het heeft geen invloed. Mijn ervaring met de CX5 was dat deze erg zuinig was tot een snelheid van 100-110. Daar boven werd het verbruik onevenredig hoog. Ondanks de 6 cilinders hoeft er dus geen hoog brandstof verbruik te zijn. Ik vind mijn verbruikscijfers voor een dergelijke zware auto in combinatie met de 6 cilinder meer dan acceptabel. Deze auto is een zeer bewuste keuze geweest en dan weet je dat een hoger verbruik voor de hand liggen. Dan had ik simpelweg een andere auto moeten kiezen. Ik vind dat de auto hier zonder meer goed scoort.
Onderhoud
In december 2016 heeft de auto zijn eerste beurt gehad sinds ik deze in bezit heb. De auto heeft onderhoud nodig na 30.000 km of met 1 jaar. Ik heb in die periode geen problemen gehad. Omdat het een premium selection is/was heb ik 2 jaar volledige garantie. Moet zeggen dat ik dat wel een meerwaarde vond hebben bij de aanschaf. Het geeft vertrouwen als koper en helpt wel in de keuze om het wel of niet te doen. Vlak voor de beurt kreeg ik een melding dat mijn koelvloeistof niveau te laag was. Bij de beurt is hier naar gekeken en op initiatief van de dealer uit voorzorg een waterpomp vervangen. Dit onder garantie omdat ze bij deze serie het vaker hadden gezien. Geen discussie ook en eigenlijk zoals het hoort en je ook bij een merk als BMW zeker verwacht. De kosten? Ja, dat blijft lastig vind ik. Een jaarlijkse beurt of om de 30.000 km zal wat kosten. Ook hiervoor geldt dat dit van te voren een bewuste keuze moet zijn in je afwegingen om een BMW te kopen. De praktijk is dat beurten altijd tegen vallen, bij de meeste merken althans. Voor BMW geldt dat zeker maar daarvoor verwacht ik dan ook een zeer goede service. Ik kan niet anders zeggen dat ik over de dealer erg tevreden ben. Ik zal het onderhoud ook altijd bij de merk dealer doen omdat ik er vanuit ga dat zij het best op de hoogte zijn van de auto. Uiteraard is ook dat persoonlijke voorkeur. Omdat er garantie is heb je sowieso geen keus maar ik houd het bij de BMW dealer en, zoals gezegd, ben daar tot nu toe meer dan tevreden over. Zelf ben ik onvoldoende technisch en moet ik vertrouwen op de deskundigheid van de dealer.
Interieur
De auto heeft een M pakket en dat zie je in het interieur terug. Het M logo vind je op diverse plekken. De eerste eigenaar heeft smaak gehad, of misschien moet ik zeggen dat hij een gelijke smaak heeft als ik. De high executive uitvoering zorgt voor de nodige extra opties die ik zelf als "noodzakelijk" vind in een dergelijke auto. Daar komt dan wat extra zaken bij die de auto verder compleet maken. navigatie professional is eigenlijk voor een auto als de 5 serie onvermijdelijk. Het grote scherm is zoveel praktischer en mooier als het kleinere scherm van de business uitvoering. Op mijn wensenlijstje stond een head up display en comfort stoelen. Beide opties zijn een echte grote meerwaarde voor mij gebleken. Het HUD is niet onmisbaar maar eenmaal gewend hier aan wil ik eigenlijk niet meer zonder. De benodigde informatie in je ruit zien draagt daadwerkelijk bij aan de veiligheid en het comfort. De aanwijzingen van de navi geven veel rust. Zelf heb ik de stem van de navigatie uitgezet en door de HUD heb je daar ook geen behoefte aan. De comfort stoelen zijn een afweging. Omdat ze wat dikker zijn dan de standaard stoelen kost het je iets ruimte voor de achter passagiers. Hecht je veel waarde aan deze ruimte achterin dan moet je hier goed op letten. In mijn situatie gebeurt het niet vaak meer dat we met 4 personen in de auto zitten. Onze oudste zoon is 2.02 m en als we met het gezin in de auto zitten moeten we wel tactisch indelen maar kan iedereen voldoende comfortabel zitten gedurende een redelijke rit. De comfort stoelen leveren mij zoveel meer comfort op dat ik dit bij een volgende auto zeker ook wil hebben. Vanwege mijn lengte (1.92 m) is met name het zitvlak een probleem. Deze is eigenlijk altijd te kort waardoor ik op lange ritten sneller vermoeide benen krijg. Met de comfort stoelen is dat probleem voorbij. Het zitvlak is te verlengen en dat is ideaal. Verder zijn deze stoelen zo veelzijdig in te stellen dat er altijd een ideale zithouding te vinden is. Tijdens onze reis naar Spanje ben ik nog nooit zo relaxed uit de auto gestapt. Qua ergonomie zit in de auto alles op z'n plaats. In de testen wordt hier vaak ook al genoeg over gezegd en heb ik daar eigenlijk niets op aan te vullen. Alles op de plek, geen enkele rammeltjes (voor mij een grote ergernis) en de gebruikte materialen zijn top. De uitstraling van het interieur vind ik persoonlijk erg mooi. Waar ik zelf nog niet uit ben is of de knop voor het ontgrendelen van de kofferruimte op de goede plek zit. Deze zit in de deuropening vlak bij de ontgrendeling van de motorkap. Zeker in het begin vond ik het erg vreemd dat deze daar zat. Daar begon ik anders over te denken toen ik de knop indrukte en de kofferbak open ging terwijl ik een fietsdrager achterop had.... Door de ontgrendeling toch wat te verstoppen lijken ze bij BMW te willen voorkomen dat je te snel de knop indrukt terwijl het eigenlijk niet moet. Dus waarschijnlijk toch beter over nagedacht dan ik in eerste instantie dacht. Of het de juiste plek is? Het zal een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn.
Ruim een jaar in bezit deel 2
- 118.000 km
Exterieur
Ook hier zorgt het M pakket voor de nodige extra's. De carbon zwarte kleur, het spoiler-pakket, iets verlaagd en een simpele spoiler op de achterklep. Doordat de vorige eigenaar de auto heeft uitgerust met privacy glass en de rolgordijnen is inkijk door de achterruit en de achterste zijramen nog minder. Waarschijnlijk ook persoonlijke smaak maar ik vind het fantastisch mooi staan. Doordat de auto ook iets verlaagd is geeft het in combinatie met de spoilers een extra sportief karakter. Zelf vind ik het zeer smaakvol zonder dat het overdone wordt. Vanwege de ontbrekende type-aanduiding is niet te zien om welk type het gaat. Het heeft toch iets van een bescheiden ogende 5 serie terwijl de prestaties toch best heel aardig zijn. Ik mag dat wel.
Weggedrag
Hoewel je van de 5 serie een onbesproken weggedrag mag verwachten hebben de ontwerpers van de F10 toch een steekje laten vallen. Als je de diverse fora en recensies er op na kijkt is er een terugkerend fenomeen. De zijwind gevoeligheid. Laat ik voorop stellen dat de reden waarom ik zo weg ben van de 5 serie voor een zeer groot deel komt door het fantastische weggedrag en de daarbij horende rijbeleving bij de auto. Maar ik kan niet ontkennen dat de F10 gevoelig is voor zijwind. Zodra er een wat sterkere wind is is de auto vatbaar voor zij-bewegingen. Zelf heb ik het nog niet ervaren als te overdreven maar voor een auto uit dit segment is het opvallend en hoort het zeker niet thuis bij deze auto. Het is daarmee ook het grootste minpunt van deze auto wat mij betreft. Toen ik de auto bij de dealer ophaalde zaten de winterbanden gemonteerd. Ik constateer dat ik met de winterbanden (maat 225x17) er meer hinder van heb dan met de zomerbanden (245x19 voor en 275x19 achter). In de sportstand met de winterbanden wordt de zijwind gevoeligheid ook minder en met de zomerbanden is het probleem zo goed als weg. In de combinatie zomerbanden en sport stand is er helemaal geen sprake meer van enige gevoeligheid. Hoewel ik niet heel technisch ben durf ik wel te stellen dat de maat van de band en de afstelling van het onderstel invloed hebben op deze zijwind gevoeligheid. Schijnbaar is het sport onderstel samen met de 19 inch velgen aangevuld met de sportstand nodig om de zijwind gevoeligheid te elimineren. Ik kan niet anders zeggen dat ook met zeer hoge snelheden (tot 250 km/u) de auto als een blok op de weg ligt en geen krimp geeft. Sterker nog, op deze snelheden zijn er geen signalen dat de auto aan de grens van zijn kunnen komt. Je kunt in Duitsland rustig "cruisen" met snelheden die bij ons verboden zijn. De auto blijft je onder alle omstandigheden het vertrouwen geven. In de 525d touring die ik heb gehad kwam de grens rond de 200 echt wel in zicht.
Het geweldige weggedrag in combinatie met de geweldige motor maken het rijden met de 530d elke keer weer een geweldige ervaring. De 8 traps automaat is ongeëvenaard. Ik heb diverse auto's met automatische transmissie gereden maar geen enkele komt in de buurt van die van de BMW. Wat je ook doet, de automaat doet wat je van hem vraagt en doet dat met zoveel gemak en souplesse. Echt ongekend.
Carvantrekker
Omdat we in het bezit zijn van een sleurhut is het rijden met een caravan voor mij een belangrijke afweging bij de aanschaf van een auto. Ik kan er een heel verhaal van maken maar het zal niet raar zijn dat met een koppel van 560 nm de auto geen krimp geeft. Tijdens onze vakantie naar Spanje was het een kwestie van de cruise control aanzetten en eigenlijk hoef je niets meer te doen. Berg op blijft hij bijna altijd zijn snelheid vast houden waarbij het soms nodig is een versnelling terug te schakelen. Simpel de linker flipper aantikken en daar gaat ie weer. Als je op vlakke stukken wordt ingehaald door mensen die het verantwoord vinden om met een caravan met 120 km/u over de Franse tolwegen te jakkeren; helling op kom je vanzelf weer achterop. Met een maximaal aanhanger gewicht van 2000 kg is er met deze motor geen twijfel dat de auto ook met een zwaardere caravan (van ons weegt ca 1700 kg) prima uit de voeten kan. Meer kan en hoef ik er eigenlijk niet over te zeggen.
Nadelen
Ik kan me voorstellen dat als je dit leest, je denkt dat ik met een gekleurde bril mijn ervaringen en mening schrijf. Ik kan niet ontkennen dat ik een BMW liefhebber ben, zeker niet. Vandaar dat ik wel vind dat ik ook goed moet kijken wat de minder goede of slechte dingen zijn van mijn 530d. Ik kan er zeker een paar benoemen maar daarvan zullen er ook een aantal zijn die te maken hebben met het kiezen voor een BMW 5 serie. Ja, je zal betalen voor het merk maar ik kan echt het verschil tussen de BMW en de Mazda wel zien. Voor de prijs van deze gebruikte BMW kun je zonder problemen een prima nieuwe auto kopen. Dat zijn keuzes die een ieder voor zichzelf zal moeten maken. Omdat ik voor de Mazda ook een BMW had is dat niveau voor mij de standaard geworden. Aan de Mazda mankeerde niet veel maar in vergelijking met de BMW gaat het om een totaal andere beleving. Je kunt daarom die auto's ook niet met elkaar vergelijken, dat gaat simpelweg niet. Omdat ik hobby heb aan mijn auto heb ik er ook graag wat meer voor over. Voor een ander zal dat anders liggen. Dus als het gaat om de kosten van de auto (verzekering, wegenbelasting etc etc) is het subjectief om te stellen dat het een nadeel is. Ja, het kost meer geld maar het is maar wat je er voor over hebt. Dat is een afweging die je zelf zal meten maken. Voor mij weegt het plezier ruimschoots op tegen de kosten.
Neemt niet weg dat er punten zijn die ik zeker beschouw als nadeel. Zo is de ruimte achterin beperkt in verhouding met de grootte van de auto. De comfort stoelen doen daar een klein schepje boven op. Maatgevend voor mij is altijd of ik achter "mezelf" kan zitten. Daarvoor zet ik de bestuurders stoel in de juiste stand voor mezelf en dan kijk ik hoe comfortabel ik dan achter die stoel kan zitten. Hoewel ik dan goed kan zitten houdt het niet echt over. Je verwacht eigenlijk meer. Nadeel vind ik ook dat bij de sedan een neerklapbare rugleuning niet standaard is. Daar heeft de vorige eigenaar een steekje laten vallen voor mij. Het had er eigenlijk wel bij gemoeten maar ook vind ik dat voor een auto in deze prijsklasse het standaard mag zijn.Hoewel ik wel verwacht had dat ik het een keer zou meemaken, heb ik tot nu toe geen momenten gehad dat ik de extra ruimte nodig had. Toch beschouw ik het als een minpunt.
Wat ook niet goed geregeld is bij BMW is BMW online. Er zijn verschillende mogelijkheden maar als je wat wilt dan moet je er flink voor betalen. Daar wringt voor mij de schoen ook nog eens extra omdat je voor dat geld te weinig terug krijgt. Zeker een paar nuttige en ook leuke extra's maar het werkt simpelweg niet snel genoeg als het gaat om de verbinding. De prijs staat niet in verhouding met het functioneren er van. Het zou mijn voorkeur hebben om mijn eigen 4G verbinding te kunnen gebruiken om de verbinding tot stand te brengen. Ook de Connected app is niet top. Je zou daar ook zeker gewoon meer verwachten van BMW. Op een iPhone gaat het nog maar onder Androïd is het niet goed genoeg. Door de trage werking is de ergernis groter dan het plezier wat je er van zou moeten hebben. Wat mij betreft slaat BMW de plank daar mis en is het daarom ook te duur.
Ik zal de komende periode zeker nog over wat zaken schrijven maar mocht je iets willen weten dan laat het weten. Ik zal daar zeker op reageren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.