BMW 530d High Executive (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 106.000 km |
eerste 22.500 kilometer
- 22.500 km
In mei 2010 de nieuwe 530dA opgehaald bij BMW Den Haag.
Inmiddels de 8e nieuwe BMW:
-2 x 318tds, zwart & blauw
-2 x 520d (E39), zwart
-3 x 525d (E60), 2 x zwart, 1 x wit
-1 x 530dA (F10),wit
Een 530dA High Executive, sportstoelen, sportstuur met flippers en sport automaat.
Kleur buiten: Alpina Weiss, Kleur leder: Dakota Ventobeige
Velgen: 18 inch 245/45R18 als zomer en 225/55R17 (origineel) als winterset.
(ik heb onder de vorige een breed-set gehad met 275/30R19 achter, maar dat nam teveel comfort weg)
In principe was ik na al die BMW's klaar voor wat anders, maar wat? Ik heb proefgereden in een Mercedes E350CDI 4-matic, maar dat is niet mijn auto (weinig gevoel en mijn inziens geen mooi ontwerp, zowel binnen als buiten) Jaguar XF en Audi vielen ook af, niet alleen omdat mijn vrouw al een A6 heeft maar voornamelijk dat er bovendien in Maart 2011 een nieuw model uitkomt en de Jaguar is wel erg mooi, maar gewoon niet mijn ding.
Dus toch weer een BMW, en ik moet zeggen de lekkerste en de mooiste die ik tot nu toe gehad heb. De 8 versnellingen met automaat is een genot. Het koppel en de PK's ruim voldoende.
Weinig toeren bij 140-150 km/h (+/-1900rpm)
Ik heb er nu ruim 20.000 kilomter mee gestuurd en geen grote problemen; hij moest naar de dealer voor een terugroep actie (iets met voetgangers kreukelzone)en ik heb zojuist mijn vooruit gescheurd.
Ik had graag een X-drive gehad, maar die was toen nog niet leverbaar
MINPUNTEN:
-bij vol acceleren van 120km/h naar 160km/h lijkt het net of het ene achterwiel meer vermogen krijgt dan het andere (trekt een beetje scheef) Dit is meer merkbaar met de smallere 225 banden dan met de 245 banden.
-last van zijwind gevoeligheid. Ik heb gehoord dat achterwiel aangedreven auto's hier sowieso meer last van hebben, omdat ze de auto voortdrukken, ipv voort-trekken in geval van voorwielaandrijving.
-Er zit geen HAND-rem op, wel een electronische maar daar kan je niet zo goed een slip mee inzetten.
IRRITANT:
a)De sleutel is niet nodig om te starten maar wel om de deur te openen. Dus je moet hem wel eerst uit je zak halen om op de afstandbediening in te drukken maar vervolgens heb je hem niet meer nodig (en waar laat je hem?) Als je uitstapt, vergeet je de sleutel snel en in pricipe kan je gewoon uitstappen en weglopen met draaiend motor terwijl je de sleutel bij je hebt.
b)De schakelflippers achter het stuur werken in de "D" stand pas na een aantal keren te hebben geschakeld; dit is lastig als je wilt afremmen op de motor, voor een auto die voor je rijdt. (in de sportstand reageert hij wel meteen bij de eerste beweging)
c)er zit een wegrij-beveiliging op als er een deur openstaat. Soms wil je even je auto een klein stukje verzetten of alvast wegrijden met een open deur, maar dan schiet hij meteen weet in de "P" stand
Vraag: schakelt de sport-automaat anders dan een gewone automaat?
Ik bedoel heeft deze bak andere overbrengingen?
PLUSPUNTEN:
automaat 8-bak, enorm koppel, de super 6 cilinder, verbruik (6,8 liter, bij snelweg kilometers 150 km/h), zeer stil en de mooie vormgeving zowel binnen als buiten.
Knopje van de antislip een paar seconden ingedrukt houden en je kan redelijk driften. De meeste automerken, ontnemen je deze leuke optie. Vooral leuke als er sneeuw ligt op een leeg parkeer terrein.
Dus tot zover enorm tevreden
update
- 23.750 km
Zojuist de foto's en specificaties van de nieuwe A6 gezien.
Mooie wagen maar ik ben blij dat ik voor de BMW gegaan ben
(optisch gezien dan, want ik heb er nog niet mee gereden)
Een vriend van me heeft een splinternieuwe 730dA gekocht (2010), maar tot mijn verbazing zat hier nog de oude 6 bak automaat in! Zonde voor zo'n mooie nieuwe wagen.
Oja, bijna vergeten; maar het uitlaat-geluid van deze 530d is ook super. Soms lijkt hij wel een bepaalde roffel te hebben, die wel wat lijkt op een afgezwakte V8 roffel. Dit is met name bij zeer lage snelheden. (erg gaat natuurlijk niks boven een echte V8 benzine en met name de oude Amerikaanse!)
update
- 52.500 km
update bij ruim 50.000km.
Nog steeds erg tevreden, rijdt geweldig en verbruik is volgens de boordcomputer 6,6 liter /100km en volgens mijn eigen berekeningen op 6,5 liter/100km (gereden afstand/aantal liters getankt)
Dit zijn wel voornamelijk snelweg kilometers met een streef snelheid van 150km/h
gewoon weer een top BMW
update
- 106.000 km
nog steeds tevreden.
in totaal 2 x de dealer bezocht tijdens de eerste 100.000 kilomter en alleen voor een regulier beurtje.
Wat wordt de volgende auto:
-Fisker Karma
-550d
-?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 523i High Executive 6-cilinder Automaat-8
- 2011
- 175.177 km

BMW 5-serie Touring 530xd High Executive/PANO-DAK/LEDER/CAMERA/EXPORT PRIJS!!
- 2012
- 321.105 km

BMW 5-serie Touring 528i High Executive 259 PK YOUNGTIMER | 6 CIL | LEDER | MEMORY | STOELVERW. | HEAD-UP | PANO | PDC | TREKHAAK | CRUISE | NAVI |
- 2010
- 195.140 km