BMW 530d Gran Turismo High Executive (2010) #2

autoreview

BMW 530d Gran Turismo High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering530d Gran Turismo High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf69.000 km
KM-stand laatst376.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijmachine

  • 285.000 km

De titel had ook kunnen zijn "BMW maakt rijden geweldig", want dat zeg je tegen jezelf zodra je de eerste meters maakt met een voertuig van dit merk.
Ik hou van Duitse produkten, en niet alleen auto's.
De keuze voor een BMW als taxi is niet zo moeilijk, die had ik in 2004 al gemaakt, en de 530 GT is de 4e BMW die als taxi diens doet onder mijn billen.
Zijn illuster voorgangers waren een 725 tds ( E 38.), een 525 tds ( E 39.) en 525 d Touring ( E 61.)
Er moest een wagen komen met iets meer vermogen..ja je wilt toch vooruitgang boeken. Ik wilde een keer een 3 liter motor hebben. Nou die was er wel.
De zitpositie mocht ook wel iets hoger, ook voor de clienten overigens.
Mijn vrouw en ik waren op de introduktie geweest, van de 5 serie GT, ik meen in 2009. Toen was ik al onder de indruk van dit voertuig.
Een nieuwe wagen is mij waarlijk te duur, echter vond ik een jonge occasion bij mijn "vaste" leverancier, de officiële dealer in Assen.
Mijn GT was toen 4 jaar oud, met slechts 70.000 km op de klok. Een pracht exemplaar, Spacegrau, zwart leer, de beroemde 8-traps automaat en alle opties die ik van belang vindt. Geen onzin zoals een glazen dak of verwarmd stuur..
Uiteraard mocht ik een proefrit maken...manmanman, ik had wél de nodige BMW-ervaring maar oooo wat reed dit grandioos, knorrend van plezier reed ik mijn eerste km's met dit schip. Wát een kracht, rust en soevereiniteit inéén.
Dit moest ik hebben, ken je dat gevoel. Als een klein mannetje voor een speelgoedwinkel.
Dat was in 2014 !
Inmiddels meer dan 2 ton aan km verder in 3 jaar, én nog steeds met veel plezier en voldoening, zoals tijdens de proefrit. De wagen is nog steeds de rust himself.
bij 150 kmh krap 2000 toeren! 2 keer achter elkaar naar Schiphol is geen opgaaf. De zitmachines ( comfort zetels ) doen onberispelijk hun taak.

De GT krijgt netjes een beurt op zijn tijd, alles blijft het gewoon doen.
De beide ballonnetjes van de luchtvering zijn inmiddels wél vervangen, schijnt een dingetje te zijn.
Verder gewoon het onderhoud wat hoort bij de kilometerstand, niets bijzonders, echt geweldig.

Het is bijna een saaie review, weinig dan goeds te melden.

Ik denk wel eens, over 1 jaar wellicht, een vervanger voor mijn trouwe stoombootje, maar ja wát dan.
Tot over een jaar.

Still going strong..

  • 365.000 km

Inmiddels is het alweer 2018, en mijn 530 GT is nét 8 jaar geworden.
De huidige km stand is een respectabele 365000 km. Afgelopen maand heeft hij een grote beurt gehad, normaal was dit een kwestie van, olie, filter e.d. Deze keer kwam het roetfilter aan de beurt, die heb ik laten reinigen, een nieuwe kost plm € 1500,-. ! De pakking van het klepdeksel is vervangen, hij begon een beetje te zweten, én de verstelling van de luchtkleppen in de wervelkamers is gerepareerd.
Toen het storingslampje blééf branden, is ook de EGR klep vervangen. Klaar! Tijdens de vorst periode bleek het slot in het linker voor portier te bevriezen ....erg irritant, dus die is ook vervangen. Ik vermoedt dat er vocht in het slot is gekomen, afgelopen zomer tijdens het ruit blinderen. Alle andere sloten bleven goed functioneren tijden de kou.
Ik ben inmiddels voornemens om de wagen te vervangen.
Maar dat is niet zo eenvoudig, en wel omdat je zelf, maar ook mijn klanten aan dit hoogstaande comfort gewend zijn geraakt, én natuurlijk die fabelachtige 6-cylinder...
Iedereen heeft zo zijn voorkeur qua automerk natuurlijk, vaak gebaseerd op een eigen ervaring, zo heb ik dat ook.
Als er iets is wat verbeterd zou moeten worden aan dit voertuig, dan is het de grootte van de bagageruimte.
Die zou ná de facelift in 2013 met 60 liter moeten zijn toegenomen. Goeie zaak. Ga ik nog een keer nader onderzoeken. Wellicht komt er een nieuwer model ( 535d )

Eureka!

  • 376.000 km

Na een lange zoektocht voor een waardige vervanger van deze rij-machine, is de keuze gevallen op een 535d GT X drive! High Executive. Jawel, ( 2014) dus de gefacelifte uitvoering.
Wat ik in de voorgaande review al schreef, er is weinig beters op de markt..en ik ben natuurlijk ruimschoots verwend met dit voertuig.
De wachtwissel zal over circa 2 week plaatsvinden.
Dus nog een heel aantal onrustige nachten...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.