BMW 530d Gran Turismo Executive (2010)

autoreview

BMW 530d Gran Turismo Executive (2010)

Signalement

Uitvoering530d Gran Turismo Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

COMFORT met hoofdletters

  • 57.000 km

Na een aantal jaren in een handgeschakelde Audi A6 2.0 TDI te hebben rondgereden verlangde ik wat meer 'Freude am fahren'. In augustus 2009 van alleen een fotootje een 5GT 530d High Executive besteld. De nieuwe 5 was nog niet in aantocht en dit was weer eens wat anders dan een station. Bovendien: een 7 serie voor de prijs van een 5 serie, da's gewoon een goeie deal. Zwart met een elfenweiss interieur, sportstoelen met lendesteun, sportstuur, panoramadak, trekhaak, hifi actief en 20 inch wielen. Januari 2010 werd deze (eindelijk) afgeleverd.

Verschil
Wat een verschil met de Audi A6. Ontzettend veel stiller, mooier afgewerkt, een geniale automaat, een beer van een motor. De dikke kont was nog wat dikker dan verwacht, maar gedurende de tijd ben ik het model wel gaan waarderen. Een enorme stap voorwaarts. Wat een comfort, altijd soepel tussen de 0 en 200 (in Duitsland natuurlijk), en zo rustig op hoge snelheid, geweldig. Ook met 1.500 kg caravan erachter, rustig, zo snel, zo stabiel.

Adaptive drive
Maar spijt heb ik ook. Had ik maar 'Adaptive drive' aangevinkt. Omdat iedere rotonde toch een klusje is, je voelt het iets hogere zwaartepunt i.c.m. het hoge gewicht. Het is geen auto om te gooien en te smijten, het is een auto om knijterhard lange afstanden mee te overbruggen. Natuurlijk heb je de instelling SPORT naast de pook waarmee onder meer de dempers merkbaar harder worden, maar het blijft te week naar mijn smaak. En heus, ik ga de rontonde niet over met piepende banden, maar het is net dat gevoel...

Audio
Voor wat betreft de audio was ik in de Audi verwend met het 'middelste' systeem, dus ook hier voor de middelste variant gekozen. Maar daarbij is de Audi duidelijk de sterkere. Omdat je beter gewend was, valt het nu toch vaak een beetje tegen. Het Professional systeem had aangevinkt moeten worden.

Xdrive
De Xdrive was nog niet leverbaar, anders had ik daar zeker voor gekozen. Maar na twee winters in de sneeuw kan ik niet anders zeggen dan dat de tractie geweldig is en ik, ook op wintersport, nog geen moment de Xdrive heb gemist. Na altijd voorwielaandrijvers te hebben gereden wilde ik eigenlijk naar 4WD, maar die wens is nu helemaal niet meer aanwezig.

Multifunctioneel
Het hele multifunctionele verhaal is larikoek. Een kofferbak van een 5 Touring is gewoon veel groter, en dat de achterstoelen verstelbaar zijn is leuk maar niet relevant. De beenruimte is enorm, maar als je niet met vier mensen van 2 meter in de auto zit heb je liever een wat grotere kofferruimte. De gedeelde kofferklep heb ik nooit gebruikt. Ja, per ongeluk en dan is het irritant dat je de verkeerde klep geopend hebt.

Complimenten
Je hebt wel het gevoel dat je niet in een gewone BMW rijdt. Vooral in het begin aardig wat complimenten en blikken ontvangen. Mooiste was dat ik bij een parkeergarage in Den Haag een kaartje trok en iemand vanuit een Mercedes riep: 'mooie auto meneer!'. Toch leuk. Het lichte interieur staat chique en houdt zich goed, de bekleding van de bestuurdersstoel nu twee keer schoon gemaakt met een doekje en wat water. Wel aardig wat steenslag op de motorkap, wat dat betreft is de lak van BMW voor mijn gevoel toch krasgevoeliger dan die van Audi.

Freude am fahren
Al met al een zeer goede en prettige reisauto. Maar ja, dat Freude am fahren... dat zou misschien nog wel een niveau hoger kunnen. In de 125 cabrio van mijn vrouw heb je toch een andere beleving. Nadat ik twee dagen een 520d had meegekregen tijdens onderhoud deze fantastische auto met bijna 60.000 comfortabele kilometers ingeruild voor een nieuwe 535d Touring, met Adaptive drive en Professional Audio (en nog wat leuks). Die komt in september 2011.

Conclusie
Als je in de markt bent voor een comfortabele BMW: koop gerust een 5GT, het is echt een geweldige auto!

Afscheid

  • 67.000 km

Afscheid nemen valt niet mee, bij een naderend einde ben ik het toch wel opvallende uiterlijk meer en meer gaan waarderen. De afgelopen maand al meer Tourings zien rijden dan 5GT's in een heel jaar. Maar afspraak is afspraak, dus inleveren!

Het was een fijne auto, zonder problemen. Grootste pluspunten:
- Comfort
- Geen problemen gehad
- Motor en automaat
- Uitstraling, mooie wielen, stoere bak
Grootste minpunten:
- Minder sportief op snel genomen rotondes
- Multifunctionaliteit eerder nadeel dan voordeel

Twijfel je tussen een 5GT en een 5 touring, dan zou ik je de volgende overweging mee willen geven. Wil je een opvallende auto, neem de 5GT met Adaptive drive, in alle andere gevallen: neem een 5 Touring, die is op alle fronten minstens zo goed - en vaak beter. Ik heb nu 2.500 km in de 535d Touring gereden en nog geen moment spijt gehad van de wissel!

Maar de 5GT is een prima auto, deze is nog te koop bij Jan de Jong in Amersfoort. Ik heb er altijd goed voor gezorgd en nooit problemen mee gehad, dus wat dat betreft een goede koop.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.