BMW 530d Executive (2003) #4

autoreview

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieur

Signalement

Uitvoering530d Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst147.500 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen direkt na aanschaf

  • 81.000 km

Omdat mijn 325CI toch wat ruimte te kort kwam was ik op zoek naar een modern uitziende auto met coupe look. Eerst gekeken naar een Lexus IS220d, maar omdat ik te weinig terug kreeg voor mijn BMW besloten om de 530d te kopen. Eerst wel even gerekend of de diesel wel interessant genoeg was. De auto is erg snel en de diesel is nauwelijks te horen, ook niet als hij koud is. Gekocht bij AD SMELT in Naarden alwaar de service uitstekend is. Uiterst comfortabele reis auto die gemaakt is om grote afstanden te overbruggen. Het standaard stuur vond ik niet prettig, dus gelijk maar een M stuur laten monteren. Tevens een afneembare trekhaak omdat ik op vakantie een caravan van 1600 Kg mee moet nemen. Helaas wel een automaat omdat de handgeschakelde versie nauwelijks verkocht wordt. De automaat schakelt goed, met de caravan verdient het echter aanbeveling om handmatig te schakelen. De auto schakelt namelijk te laat terug als je niet op vlakke wegen rijd. Dat kan gevolgen hebben voor de automaat als je dat langdurig doet. De gemonteerde 18 inch velgen met Dunlop runflat banden maken veel lawaai en zijn erg gevoelig voor sporen in de weg. Met 17 inch velgen met smallere banden rijd het een stuk beter. Ook bij mij rammelen de rubbers, maar dat kan je verhelpen door ze in te vetten. Als ze droog zijn klapperen ze op het lakwerk. Het verbruik is voor zo'n zware auto met automaat niet slecht namelijk 1 op 14 gemiddeld, met caravan erachter kom je uit op 1 op 9 a 10 afhankelijk van de rijstijl.

Versnellingsbak defekt

  • 100.000 km

Na een jaar bijna probleemloos gereden te hebben, bleek tijdens een vakantie rit met caravan de koppeling te slippen. Dit aangemeld bij de dealer alwaar de conclusie was dat de versnellingsbak vervangen diende te worden. Gelukkig had ik de auto met garantie gekocht dus hoefde ik daar geen cent voor te betalen.

Turbo defekt

  • 104.000 km

Nadat ik een aantal keren me al geërgerd had aan een fluittoon bij koude motor gaf de dealer toe dat dit wel meer voorkwam. Dus turbo werd vervangen ook weer onder garantie.

Dashboard uitgevallen motor loopt niet net netjes

  • 106.000 km

Tijdens mijn wintersport vakantie in Frankrijk viel de complete dashboard indicatie uit. Alle zekeringen nagekeken maar niets gevonden. Rijden zonder indicatie is niet verstandig dus de dealer in Nederland gebeld, die vertelde dat de computer gereset moest worden. Dus via de ANWB de auto bij een dealer laten brengen en probleem laten verhelpen. Tijdens dezelfde vakantie rookte de auto enorm na het starten totdat de motor warm was. De ANWB gaf aan dat het verstandig was om de auto bij terugkomst na te laten kijken omdat er vermoedelijk iets aan de hand was met de ontstekingspitten.
Na terugkomst bleek dat er inderdaad een tweetal defect waren. Deze zijn ook weer onder garantie vervangen. Voor mij was dit de druppel die de emmer deed overlopen. Ik rijd al meer dan 30 jaar en had nog nooit in de garage gestaan met mijn auto met pech. Dus ik heb AD SMELT daar op aangesproken en gesteld dat ik verlenging van de garantie wilde hebben omdat ik geen vertrouwen in de auto meer had. Na overleg met BMW kreeg ik inderdaad een verlenging van de garantie met 1 jaar, hulde voor AD SMELT die dit voor mij regelde.

Uitlaat spruitstuk defekt

  • 114.000 km

Tijdens mijn zomervakantie waren we in Belgie voor een tussenstop en zouden de volgende dag weer verder gaan. Na een koude nacht s'morgens de auto gestart leek het wel of mijn hele uitlaat eronder uit lag zoveel herrie maakte de auto. Aangezien ik aardig wat kennis van zaken heb dook ik onder de motorkap om te zien wat er aan de hand was. Toen bleek dat de uitlaat van de auto lekte in de buurt van de turbo heb ik maar weer de ANWB gebeld om de auto naar de garage te laten brengen. Gelukkig was deze niet al te ver weg, maar het koste wel drie dagen om weer verder te kunnen. Na overleg met AD SMELT heb ik de rekening maar betaald, ander kreeg ik de auto niet mee. Bij thuiskomst heeft AD SMELT de rekening vergoed omdat ook dit onder garantie viel, omdat ik deze had laten verlengen. Anders had ik een kostenpost gehad van 700,- op een onderdeel dat ik in mijn hele auto leven nog nooit heb hoeven vervangen.

XENON defekt

  • 123.000 km

Wederom tijdens een reis in buitenland ging het mis. Onderweg moesten de lampen aan omdat het slecht weer was. Na +/- 2 uur rijden een melding dat er iets mis was met mijn linker koplamp. Gestopt op een parkeerplaats bleek inderdaad dat de linker koplamp het niet meer deed. Aangezien je XENON niet zomaar onderweg kan vervangen doorgereden en later in de garage laten vervangen. Dat is geen goedkoop verhaal want ik moest 250,- EU afrekenen. Persoonlijk vind ik dat wel erg snel voor een auto van 6 jaar oud. Ik heb zegge en schrijven in mijn hele autoleven 2 x een koplamp moeten vervangen. Terwijl men zegt dat XENON langer meegaat dan een normale lamp. Aangezien ik niet de eerste eigenaar ben, weet ik niet hoe de vorige eigenaar met de lampen omging. Als deze de lampen veelvuldig heeft gebruikt kan ik mij voorstellen dat er een lamp stukgaat

Luchtmassa meter defect achteras klappert

  • 147.500 km

Helaas wederom een kostbaar probleem. Tijdens mijn vakantie in Frankrijk wederom een foutmelding op het dashboard. Volgens de dealer ter plaatse kon ik er mee naar huis rijden. Bij aankomst thuis de auto bij de dealer neergezet. Na twee dagen kon ik hem weer ophalen. De luchtmassa meter was defect en is dus vervangen. Dat is een kostbare aangelegenheid voor zo'n klein stukje elektronica. Kastje 252.81 EU en de diagnose 235,20 ex BTW, het is eigenlijk te zot voor woorden.
Daarnaast bleek het vet in de pignonas niet meer op zijn plek te zitten. Keerring voor de flens en vet zijn vervangen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.