BMW 530d (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 92.300 km |
KM-stand laatst | 162.250 km |
Niet mijn ding
- 162.250 km
Na mijn vorige auto (A4 sedan 1.8 TFSI) heb ik een half jaar in een 525D (toen nog 6 cil.) gereden uit 2012. Vervolgens ben ik over gestapt in deze 530D sedan uit 2013 (ex-auto van voorganger). De auto beschikt over M-onderstel, M-stuur, sportstoelen, business pakket met groot navi, 18 inch velgen, xenon en houten sierlijsten (laatste is niet mijn smaak). Heb de auto 12 maanden en ongeveer 70.000 km gereden.
De dingen die het meeste indruk op me hebben gemaakt bij deze auto zijn de drijflijn, het verbruik en de zitpositie. Mindere zaken zijn wat mij betreft de overall ruimte in de auto, het stuurgedrag en de achterwielaandrijving i.c.m. het hoge vermogen.
Wat betreft de drijflijn spreekt natuurlijk het hoge vermogen (258 pk) en met name het hoge koppel (580 Nm) aan. Het maakt niet uit hoeveel toeren de motor draait, er is altijd trekkracht in overvloed. De auto trekt op alle snelheden enorm door, tot ruim boven de 200 km/h. Door met het gaspedaal te spelen is het mogelijk om ook in lage toerentallen snel te accellereren. De 8-traps automaat is werkelijk geniaal, schakelt soepel en precies op de momenten die je verwacht. In de sportstand trekt de auto langer door in iedere versnelling en wordt de schakltijd verder verkort. Enige nadeel is dat in de sportstand de automaat niet meer naar de 8e versnelling opschakelt, waardoor op hoge snelheid continue in hoge toeren gereden wordt. Aangezien ik met grote regelmaat in Duitsland rijdt heb ik dan altijd sportstand gebruikt icm manueel schakelen en de bak manueel naar de 8e versnelling opgeschakeld. Gemiddeld heb ik met deze auto 1:13 a 1:13,5 gereden wat naar mijn mening een heel net verbruik is aangezien ik een zeer sportieve rijstijl heb en in Duitsland vaak plankgas rijd waar mogelijk. Laatste skivakantie met de familie heb ik een verbruik gehaald van bijna 1:16! De zitpositie (ben 1,98m) van de 5-serie met sportstoelen is zeer goed. Het zitvlak is erg lang in vergelijking met andere merken wat een goede steun geeft aan de benen. Fijnste stoelen die ik ooit heb gehad. De 525D die ik kort heb gereden had geen sportstoelen, zou ik zelf nooit zo bestellen met mijn lengte. Overigens vond ik ook het verschil in prestaties tussen de 525 en 530 behoorlijk groot.
Dan de mindere ervaringen, te beginnen met de ruimte in de auto. Ook dit heeft met mijn lengte te maken en is vooral van toepassing op gebruik van de auto met kinderen. Indien ik rijdt is er achter mij op de achterbank namelijk geen plaats, aangezien ik met de rugleuning nagenoeg tegen de achterbank zit. Dit heeft tot vermoeiende reizen geleid wanneer we met het gezin op vakantie gingen en ik 1.000 km met de stoel verder naar voren heb moeten rijden. Gevolg: veel klachten (oa rug) en vaak stoppen onderweg. Wat ik ook als onprettig heb ervaren is de combinatie van hoog vermogen met achterwielaandrijving. Weliswaar leuk om mee te spelen, maar hoe vaak ga je nu met power slide door de bocht (ik nooit)? Ik kan je vertellen dat je enorm schrikt als de eerste keer bij regen en kickdown met 120 km/h de kont van de auto schud en het traction control lampje gaat branden. Ook rijden in sneeuw en ijzel is geen lol aan op die manier. Klaverblad einde bocht beetje gas bij geven (echt niet heel overdreven) heeft ook vaak geresulteerd in ingrijpen van de electronica. Met de volgende opmerking zal ik wel vloeken in de kerk, maar ik vind het stuurgedrag van de 5 serie ook niet je van het. Ben in flauwe bochten op de autobahn ingehaald door menig ander merk en model, terwijl ik voor mijn gevoel al aardig op het randje reed. Dit kan natuurlijk te maken hebben met hetgeen ik eerder beschreven heb en het psychoilogisch effect daarvan, maar heb ik in ieder geval nooit zo ervaren met de A4 die ik hiervoor had.
Het zou wel heel decadent zijn om te zeggen dat de 5-serie geen fijne auto is, laten we het erop houden dat het niet helemaal mijn ding is. Ben je niet al te lang en houd je ervan te spelen met achterwiel aandrijving zou ik de auto zeker aanrijden. Ook voor mensen met een rustige rijstijl een super comfortabele auto. Al met al gaat ie deze week terug naar de lease maatschappij om plaats te maken voor zijn opvolger, een A6 avant (quattro deze keer). Daarvan zal ik na verloop van tijd ook een review plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.