BMW 530d (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 146.000 km |
KM-stand laatst | 198.600 km |
zuinigheid troef
- 154.000 km
Hoewel bijzonder tevreden over mijn audi begon het verbruik meer en meer te wringen. De zoektocht naar een zuiniger alternatief begon, zonder evenwel veel te willen toegeven op comfort en prestaties. Talrijke wagens passeerden de review van allerlei pluimage (alfa Brera en 159, audi A4 en A6, BMW 3 en 5, Volvo S60...)
De keuze is uiteindelijk gevallen op een BMW 530d uit 2003 (de eerste van het huidige model) met een handgeschakelde bak. De verkoper beloofde mij een verbruik van om en bij de 6,5l per 100km; de wagen is rijkelijk uitgerust (leder, navi, bluetooth, open dak, parkeersysteem, licht en regensensor...)
De wagen zijn verbruik werd onmiddellijk op de proef gesteld in vrij winterse omstandigheden, in België zijn we niet echt gewoon om weken lang temperaturen rond of onder het vriespunt te hebben. Toch valt het verbruik reuze mee: de boordcomputer geeft 6,1l aan; narekenen levert 6,2 tot 6,4l op. Nog steeds erg aanvaardbare waarden lijkt mij voor een 211pk sterke diesel 6 cilinder.
Hieruit blijkt nog maar eens dat bijzonder sterke prestaties niet noodzakelijk grote hoeveelheden brandstof vergen, het grote voordeel tegenover de mercedes E320 en de A6 3.0tdi. Het rijgedrag van deze BMW is ondanks zijn afmetingen bijzonder scherp, pas als de wagen in de garage moet of in een parkeerplaatsje valt op dat dit toch geen kleine wagen is.
Mijn vrees dat het quattro systeem van mijn audi erg gemist zou worden in de winterse omstandigheden wordt gecounterd door de winterbanden en het gezonde rijgedrag van deze BMW. Tot op heden heb ik dan ook nog geen minuut verlangd naar mijn audi-quattro. Behalve misschien als ik aan de lichten moet vertrekken in de regen of de sneeuw...)
Bijzonder opvallend is ook het comfort van de wagen, het geluid valt op door de afwezigheid. Niet alleen het bandengeruis is erg goed onderdrukt, ook wind en motorgeluiden krijgen weinig kansen in het serene interieur.
De verguisde centrale knop vergt een beetje gewenning, maar is uiteindelijk erg gebruiksvriendelijk in combinatie met de knoppen op het stuur. Het systeem uit de grote audi's klopt dit systeem echter gemakkelijk op vlak van gebruiksgemak (de handleiding moet al eens opengeslagen worden).
de conclusie voorlopig is ronduit positief. Desondanks zijn er ook enkele negatieve bemerkingen: de interieur kwaliteit komt niet aan het niveau van mijn audi A4. Er zijn vaak kleine kraakjes en piepjes te horen in het dashbord te vergelijken met de geluiden die de alfa romeo 156 van mijn vrouw maakte rond de 200 000km. Niet meteen een sterk punt van BMW dus...
rijplezier
- 156.800 km
Ik heb ondertussen de tijd gekregen om beter aan de wagen te wennen en beter en beter af te tasten tot wat ie allemaal in staat is. WAT EEN AUTO!
Deze wagen biedt echt bijzonder veel rijplezier. Hoewel de kracht van de wagen nooit overweldigend overkomt is die wel onafgebroken aanwezig vanaf 1500 toeren. Er is zeker voldoende kracht aanwezig, maar toch voel je dat het nog wat meer zou mogen zijn.
Ook de balans van de wagen heb ik tot op heden bij nog geen enkele wagen ervaren. Die balans zorgt voor ongelofelijk veel grip en bijzonder rustige reacties als de grens wordt opgezocht. Het is natuurlijk mogelijk de wagen te shockeren in heel korte bochten en dan vol op de gas te gaan (zeker nat wegdek), maar je moet het echt zoeken. Bij lange snelle bochten gaat de achterkant iets breder als je dat vraagt, maar dat gaat allemaal gepaard met een bijzonder gevoel van controle en beheersing...
Sterk gedaan BMW.
Dit komt natuurlijk bovenop de punten die in het vorige deeltje al aan bod kwamen: het bijzonder comfortabel kilometers vreten en de verwonderende zuinigheid.
Over het comfort kreeg ik trouwens een complimentje: het veercomfort is zo groot dat sommigen het vergelijken met citroën. Ik moet er wel bij vermelden dat de wagen op 16" velgen staat.
the story continues
- 178.000 km
Ondertussen ruim 30 000km gereden met mijn eerste Bemer en nog steeds tot grote tevredenheid. De zomerbanden die er onder zaten waren versleten en moesten voor de autovakantie worden vervangen. Hoewel mijn voorkeur uitging naar pirelli's zoals ze eronder zaten, zijn het dunlops geworden. De pirelli's die mijn bandenboer had besteld voldeden niet qua snelheidscode, en aangezien ik niet kon wachten...
Het verschil is veel groter dan ik had verwacht. De grip van de pirelli's is lateraal veel groter dan de dunlops. Ik kan iedereen dan ook alleen maar aanraden om voor de pirelli's te kiezen. (De winterbanden zijn ook van Pirelli en voldoen zeker)
Iets anders dat duidelijk op te merken was aan mijn versleten banden was het feit dat te grote bandendruk de slijtage zeer ongelijkmatig maakt. Ik plaatste steeds de max druk (2,5 voor, 3 achter, helaas heb ik 16", wat het wel ook betaalbaar houdt ;-)) waardoor de banden bol staan. Het verbruik was daardoor spectaculair (5,1l/100km is niet onhaalbaar) maar de banden slijten er dus zeer ongelijkmatig door. Nu zit er 2,4 rondom...
De sterke punten zijn nog steeds wat ze moeten zijn: kracht, zuinigheid (gemiddeld heb ik 5,8l/100km), comfort, sportiviteit, stuurgevoel, betrouwbaarheid, balans...
Het grootste nadeel op dit moment vind ik de kwaliteit van de bluetooth verbinding en misschien het feit dat ik de business gps heb ipv de professional dus met pijltjes ipv kaarten... Maar dat wist ik op voorhand. Ah, en dat de achterbank niet plat gaat, is toch ook nadeel...
The story ends
- 198.600 km
Ook de afgelopen 20000km verliepen volledig probleemloos. Het rijplezier en de zuinigheid bleven ook met de 200 000km in het zicht onaangetast. En toch, met 198 600km op de teller sloeg het noodlot toe. Net als andere reviewers voor mij beschreven kreeg ik een groot probleem. Een klepje uit de inlaatcollector is afgebroken en door de motor gegaan. Het is blijkbaar een gekend probleem bij 3l diesels uit 2003 en 2004, helaas met desastreuze gevolgen...
De beschadiging aan het motorblok was zo aanzienlijk dat een kost tussen de 10 000 en 15000euro moest begroot worden. Die kosten heb ik niet meer gedaan.
Met zeer veel spijt in het hart heb ik mijn 530d achter gelaten op de parking van BMW garage Romein...
Door de fora zoals dit hier had ik al van het probleem gehoord. Ik had dan ook bij BMW eens nagevraagd, maar werd weggewuifd. Een vervanging van het bewuste onderdeel zou 250 euro zonder btw en plaatsing gekost hebben, u begrijp dat dit wel een erg zure appel is om dan door te bijten. Er was ook van BMW uit geen gentlemens agreement of voorstel. Ondanks het feit dat de wagen steeds bij hun op onderhoud was geweest, ondanks het feit dat het probleem gekend is, ondanks mijn eigen vraag blijf ik in de kou staan. Ik kon zelfs geen vervangwagen krijgen.
Na 10dagen met de Volvo S60 (2.4, 170pk) van mijn schoonmoeder; heb ik een opvolger gevonden voor mijn BMW: een Audi A6, 2.7 tdi quattro, S line, tiptronic, 163pk (Belgisch terug getuned). In volgende reviews meer...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.